Citat och annan formatering i supportforumet

Skrevs ursprungligen i tråden LÖST: Saknar sorteringsfunktion för "Min lista".

Synd att man inte kan citera inlägg här. Appen nedladdad återkommer med feedback.
Fredrik Ahlborg

Kommentarer

  • För många år sedan hade lyssnare möjlighet att lägga in "block-citat" och göra viss annan formatering. Det togs bort, troligen för att mycket få lyssnare använde formateringsfunktionerna. Jag tycker själv att det var tråkigt, och försöker ta reda på ifall det finns möjlighet att återinföra det (kanske under en trepunktsmeny, så att inte lyssnare som är ovana vid att skriva i ett forum blir förvirrade av för många alternativ).

    Det finns viss möjlighet till formatering kvar, trots att knappar saknas. På dator kan du göra texten fet med ctrl + b och det går att kursivera med ctrl + i. Även på mobil kan du markera texten och välja fetstil eller kursiv, men det funkar lite olika i olika mobiler.

    Textformatering och viss varsam redigering är en del av mitt arbete, eftersom vi vill att de trådar som många lyssnare och/eller kolleger har nytta av ska vara lätta att läsa. Jag ser inga problem med att, i efterhand, lägga in textdelar som citat ifall du har kopierat en text och lagt inom citat-tecken (eller med ett > innan). Jag kan däremot inte lova att mina kolleger gör sådant "finlir" om jag är sjuk eller har semester.

    Skriv alltså:
    "Synd att man inte kan citera inlägg här."
    eller
    >Synd att man inte kan citera inlägg här.

    Jag kan få det att visas som:
    Synd att man inte kan citera inlägg här.
    Samma med exempelvis listor. Skriv:
    - Adam
    - Bertil
    - Cesar
    - David

    Jag kan förvandla det till en punktlista (eller en numrerad vid behov):
    • Adam
    • Bertil
    • Cesar
    • David
    Långa krångliga länkar kan jag också gärna tvätta, om det inte finns något påtagligt syfte med att hela länken visas.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Det togs bort, troligen för att mycket få lyssnare använde formateringsfunktionerna.
    Eller för att leverantören ville spara in på supporten av sin produkt.
    Utvecklingen och uppdateringen av forumprogramvaran har stagnerat, ändå fortsätter Sveriges Radio tillsammans med flera andra offentliga verksamheter att finansiera tjänsten med skattemedel.

    Givetvis kan ni lösa detta genom att använda en forumprogramvara med öppen källkod, och anlita oberoende leverantörer för att implementera önskade funktioner och drifta tjänsten.

    Det är oförsvarlig användning av skattemedel enligt min mening att låsa sig till en enskild leverantör som inte kan åtgärda sedan flera år förekommande brister i sin produkt, eller erbjuda någon form av flexibilitet i funktioner för sina kunder, som i slutändan är den skattebetalande konsumenten.

    Jag undrar om Sveriges Radio är mer förbundna med och intresserade av sina leverantörskontakters intressen än kvaliteten på tjänsterna gentemot sina användare.
    Johannes
  • Ah, tackar men jag sitter tyvärr med en mobiltelefon som inte verkar ha den funktionen att göra fet stil eller kursiv stil. Då förstår jag hur det lirar.
    Fredrik Ahlborg
  • Johannes:
    Här finner du vår tidigare dialog om detta ämne:
    Fel i forumets texteditor

    Fredrik:
    Jag har inte heller fått till det i de webbläsare jag har testat på Android. I Safari på Ios fungerar det däremot.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.