Sony SRS-X77 - inget ljud vid Chromecast
(Inlägget skrevs ursprungligen i en annan tråd, men flyttades till en egen rubrik av Webbmaster-Annika, så att andra med liknande problem lättare ska hitta detta.)
-------
Hej
kan lägga till att problemet uppstår även på Sony SRS-X77, får sedan några dagar alltid felkod 9, 92 och alltså inget ljud när jag castar via Chrome Cast funktionen (både från Android och Apple appen). P3 etc via Tunein funkar dock som det ska till exempel (både från Android och Apple appen)
Att casta till en ren Chromecast enhet funkar dock alltid bra och att casta till SRS-X77 via Airplay via appen funkar också utan problem.
Samma nätverk/router för alla exempel ovan.
Att spela upp en tidigare ospelad kanal och sedan byta hjälper inte mig iaf.
-------
Hej
kan lägga till att problemet uppstår även på Sony SRS-X77, får sedan några dagar alltid felkod 9, 92 och alltså inget ljud när jag castar via Chrome Cast funktionen (både från Android och Apple appen). P3 etc via Tunein funkar dock som det ska till exempel (både från Android och Apple appen)
Att casta till en ren Chromecast enhet funkar dock alltid bra och att casta till SRS-X77 via Airplay via appen funkar också utan problem.
Samma nätverk/router för alla exempel ovan.
Att spela upp en tidigare ospelad kanal och sedan byta hjälper inte mig iaf.
Följ inlägget
0
följare
Felkod 9, 92 bör vara de koder som Google beskriver här:
Google Cast: Error codes
Får du samma kod både i Ios-appen och Android-appen?
Felkod 9:
Error code indicating that the request is not allowed in the current state.
(Det går inte att göra det du försöker göra i nuvarande "state", t ex för att du försöker casta innan du startat en ljudström.)
Felkod 92:
Error code indicating a disconnection occurred during the request.
(Avbrott har uppstått innan castingen startat - vilket är bra, den ska inte fortsätta att försöka ansluta i all oändlighet om det inte fungerar.)
Du skriver att du har fått problem sedan några dagar. Kan du ringa in närmare när du upptäckte problemet? Eller när det senast fungerade? Gör du på samma vis, så att du först startar ljudet, och sedan ansluter?
Hoppas att vi snart kan komma fram till varför det inte längre fungerar!
Lyssnaren Pär, med andra Sony-enheter, har fått problem (på nytt) ungefär samtidigt som du, vilket tyder på att något har förändrats:
Högtalare med Chromecast inbyggt är buggigt
Kan det ha kommit någon automatisk uppdatering av Sonys firmware som fungerar dåligt med vår teknik?
Eftersom du får samma fel i både Ios-appen och Android-appen, är det troligen inte uppdatering av appen som påverkar, däremot kan det finnas andra tekniska förändringar hos oss som ligger bakom problemet.
Tack för att du snabbt felanmälde!
Ljudströmmen är startad innan anslutning, gör på samma sätt som tidigare då det funkade.
Sist jag vet att det funkade var 29/10 eller 30/10. Har varit bortrest ett par veckor och när jag kom hem igen 15/11 fungerar det inte längre.
Har även gjort fabriksåterställning av min SRS-X77 och ställt in den på nytt utan att det hjälpt.
Min kollega som har en SRS-X77 och lyssnar mycket på Sveriges Radio, har inte lyckats återskapa detta fel och Pär (han med samma fel) har skrivit:
Funkar nu igen, helt plötsligt? Kan det vara ngn google koppling med streamingen (meckade med det i gårkväll)?
Hur har det gått för dig?
Bra att Tunein i alla fall fungerar.
Mindre kul är att vi inte har en susning om vad felet berodde på. Och sådant gör mig både frustrerad och nyfiken. Inga fel uppstår av sig själva ... Däremot löser de sig rätt ofta på detta vis, när något som felaktigt lagrats i en lokal cache "lossnat".
Om felet uppstår på nytt, vet vi att en fabriksåterställning inte påverkar vad-det-nu-är-som-är-fel, vilket kan utesluta några potentiella felkällor.
Men tills vidare släpper jag detta och önskar dig fortsatt trevlig - och avbrottsfri - lyssning!
Anders:
Bra att Iphone-castingen fungerar!
Mikko:
Du skrev om Tunein-problem. Kvarstår dessa? I så fall: gäller problemet endast våra kanaler eller drabbas andra kanaler också?
Om du även har problem med vår Play-app, så testa att svepa bort appen, som väg runt. När du ser lilla spinnern i början när appen startar borde det funka att casta igen!
Trevlig helg 😀
Det låter i så fall som ett problem som egentligen ligger utanför vår app. Har du kontaktat supporten för Sony?
Hoppas att det löser sig. Om vår app, eller vårt innehåll i andra appar som Tunein, drabbas specifikt vill vi felsöka, men i det här fallet kan vi nog inte tillförs något.
Lycka till och om du hittar en lösning som du tror att andra lyssnare har nytta av, så får du förstås gärna berätta det!