Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Högtalare med Chromecast syns ej som grupp, appen kraschar

​Har två högtalare med chromecast inbyggt (sony srs-hg1 och sony srs-zr5), och streamar ("castar") P3 via appen sveriges radio play till båda samtidigt. ​​​Detta fungerar, men är väldigt buggigt. Appen kraschar ofta, fick precis en notis av android att appen kraschat 30ggr senaste veckan och gör telefonen långsam. I vissa fall dyker inte högtalarna upp som en grupp i appen, eller så syns en gammal grupp som jag sedan länge raderat i appen SongPal (sonys) där man kan hantera grupper av sonyhögtalare. 
Kan ni förbättra stödet för högtalare med chromecast audio inbyggt?

Telefonen är en samsung galaxy s7 edge.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • För att förtydliga: det stora problemet är inte att högtalarna inte alltid dyker upp som en grupp (även om det är lite störande). Problemet är att appen kraschar för ofta. Verkar hända när man väljer enhet att casta till, men är inte helt lätt att isolera exakt när det händer. Jag har valt "godkänn datainsamling" sedan ett tag tillbaka, så ni kanske har fått lite buggrapporter den vägen redan.
    Båda sonyhögtalarna är inställda på att installera uppdateringar automatiskt, så de är uppdaterade.
    Viktor
  • Hej Viktor!

    Är det appen för Android eller Ios? Och vilken version?
    Annika Webbmaster
  • samsung galaxy s7 edge besvarar första frågan, förlåt dum fråga ...
    Annika Webbmaster
  • Fler frågor:
    Hur yttrar sig krascherna? Står det Sveriges Radio Play har stoppats eller får du något annat felmeddelande?

    Är det någon skillnad mellan om du castar ett avsnitt i efterhand eller en direktsänd kanal?
    Annika Webbmaster
  • Och:
    Fungerar det felfritt om du endast castar till en av högtalarna?
    Annika Webbmaster
  • Kul med snabbt svar!
    Appversion 4.3.1.3509 (android)

    "sveriges radio play har stoppats" står det. (eller vad meddelandet nu är när appen stoppas så man måste starta om den).

    Det uppstår både vid streaming till grupp och till enskild högtalare.

    Vet ej om det är skillnad på efterhandslyssning eller direkt. Lyssnar oftast (90%) direkt, så där uppstår problemet definitivt.

    Jag skall hålla bättre koll på exakt när det händer och rapportera tillbaka.
    Viktor
  • Har testat lite nu och felmeddelandet är "sveriges radio play har stoppats". Felmeddelandet verkar av någon anledning alltid dyka upp två gånger. Först trycker man ok på första, och efter en stund (några sek) så dyker samma fel upp igen (även om man inte startar om appen).

    Jag har bara lyckats provocera fram felet när jag använder grupper idag, så det kan vara så att det enbart uppträder vid användning av grupper. Jag har inte hittat något tydligt sätt att återskapa det, men genom att upprepade gånger casta till grupp, och sedan till enskild högtalare, fram och tillbaka några gånger, samt pausa ibland så kommer felet någon gång per minut. Vid dagens tester syntes gruppen trots att batterihögtalaren var avstängd, så "gruppen" var i detta fall bara en högtalare. men felet uppstod trots detta.
    Viktor
  • Hej igen!

    Jag har rapporterat vidare felet till app-utvecklarna.

    sveriges radio play har stoppats innebär att det är en regelrätt krasch, och det är förstås allvarligt. Jag har inte tidigare sett någon felanmälan som jag spontant känner är av samma slag som din, men om felet är kopplat till att casta till grupper, är det kanske inte så konstigt att jag inte har sett detta tidigare. Jag tror nämligen att detta är ett rätt ovanligt sätt att casta på.

    Det första jag vill göra, i och med att jag inte vet hur lätt detta blir att felsöka för oss, är att se om det går att casta våra kanaler på ett annat sätt, så att du slipper krascherna.

    Har du andra streamingtjänster där det går bra att casta till gruppen? Vilka?

    Kan du casta från webbläsaren och vår hemsida? Du hittar P3 och alla andra kanaler här:
    http://sverigesradio.se/kanaler 

    Annars kanske Tunein Radio eller appen Lyssna kan fungera bättre än vår egen app. Båda ska ha casting-stöd, men jag har hört att en del lyssnare har haft problem med att starta Chromecast i Lyssna-appen ...

    Tunein Radio

    Lyssna-appen

    Hoppas att du kan få till en kraschfri casting från någon av dessa tjänster! Återkom och berätta hur det går.


    Annika Webbmaster
  • Nu går det inte att casta direktsändning på sr appen. Funkade för två dagar sen.....Däremot poddar mm.
    Funkar utan problem på andra radioappar. Hittar ingen cast ing funktion på lyssna appen som skulle finnas enligt ovan.
    PÄR
  • Hm ... Lyssnaren Anders får liknande problem med vår app, däremot inte med Tunein (så det är ett tips att testa tills vi förstår detta bättre):
    Sony SRS-X77 - inget ljud vid Chromecast

    Vet du med dig att du uppdaterat någon firmware? Gäller felet både sony srs-hg1 och sony srs-zr5?

    Anders får felkoderna 9 och 92. Får du samma?

    Hoppas att vi snabbt förstår vad detta beror på!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Funkar nu igen, helt plötsligt?
    Kan det vara ngn google koppling med streamingen(Meckade med det i gårkväll)?

    Pär
  • Bra att det funkar igen.

    Jag vet tyvärr inte alls varför det inte gjorde det. Den andra lyssnaren med liknande fel har skrivit till oss efter dig, och då kvarstod felet fortfarande hos honom. Min kollega som har en SRS-X77 och lyssnar mycket på Sveriges Radio, har däremot inte kunnat återskapa detta fel ...

    Min kollega sa också att det fel Victor skrev om när han startade denna tråd är något även kollegan drabbats av. Problemet var att det var en gammal version av chromecast-mjukvaran på högtalaren, efter uppdatering fungerade det.

    (Jag markerar detta svar som "bästa svaret" och ser till gruppering finns med i rubriken, så att andra med samma problem enklare får hjälp ...)
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.