Problem med sajtens sökfunktion

Hej, Jag har svårt att hitta program/nyheter på er webb.

I dag letade jag efter nyheten om serverhallar som får rabatt på elskatten. Vad ska jag söka på för att få upp den nyheten? Jag skrev serverhallar - men då kom bara en massa gamla nyheter upp. Jag skrev serverhallar elförbrukning - inte heller en relevant träff.

Lika så var det när jag i efterhand ville lyssna på den klimatpolitiska debatten i lördagens P1. Hittade den inte, fick manuellt leta i tablån och scrolla mig fram. Så jag söker tips för hur jag bättre kan använda er sökfunktion för att hitta alla bra nyheter och program.

Kommentarer

  • Gra fråga och svaret blir långt, så jag kommer att dela upp och börjar med hur du kan söka fram de exempel du gav:

    Nyheten om rabatterad elskatt i serverhallar

    I dag letade jag efter nyheten om serverhallar som får rabatt på elskatten. Vad ska jag söka på för att få upp den nyheten?
    Denna nyhet fann jag här:
    https://sverigesradio.se/artikel/amerikanska-it-jattar-far-elrabatt-for-energislukande-serverhallar

    Här var det en nyhet från idag som var så stor att den borde finnas med i vårt nyhetsflöde, som du når under fliken Nyheter på startsidan, se bild:

    På nyhetssidan skrollade jag nedåt en bit och fann nyheten:

    Att söka på serverhallar går också, men som du konstaterade blir det många (närmare bestämt 177 stycken) träffar på artiklar. Där kan du filtrera så att du endast ser det senaste dygnets artiklar, vilket ger tre träffar, där en är den önskade:

    Lyssna på en politisk debatt i efterhand
    Lika så var det när jag i efterhand ville lyssna på den klimatpolitiska debatten i lördagens P1. Hittade den inte, fick manuellt leta i tablån och scrolla mig fram.
    Bra att du kom på att söka i tablån! När du vet i vilken kanal och ungefär vid vilken tid något sändes, är det ett bra sätt. Via tablån fann du alltså denna länk:
    https://sverigesradio.se/avsnitt/riksdagspartierna-debatterar-miljo-och-klimat

    Men att söka ska också gå! Sökmotorn hittar det jag söker efter om jag använder just de ord som ingår i texten. Jag testade att söka på orden klimatpolitisk debatt, men eftersom ordet klimatpolitisk inte finns med i avsnittets beskrivning, blev det ingen träff. Däremot fann jag två nyhetsartiklar om samma debatt genom att filtrera fram artiklar från den senaste månaden:

    När jag istället sökte på klimat debatt dök avsnittet upp som ett förslag innan jag ens skrivit klart ordet debatt:

    Sammanfattning av tipsen ovan:
    • Leta via tablån
    • Leta i nyhetsflödet
    • Filtrera artiklar på senaste dygnet, senaste månaden etc
    • Testa andra sökord
    Vår sökmotor är primitiv jämfört med avancerade söktjänster som Google. Jag kommer därför att berätta hur du kan använda externa sökmotorer på vår webbplats. (Metoden funkar även för att söka på exempelvis din kommuns webbplats, och är mycket användbar.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En annan lyssnare, Helena här (Att söka pod), beskrev ett annat scenario där sökmotorn fungerar dåligt:

    När jag söker olika ämnesområde, t ex kost, kommer något helt annat.
    Kost ger för många träffar
    Problemet här att en sökningen ger alltför många sökträffar, eftersom alla avsnitt och artiklar som innehåller "bokstavskombinationen kost", det vill säga kost, men även ord som frukost, kostnad och kostym dyker upp. Det blir 1059 avsnitt (och tusentals artiklar).

    Att söka på specialkost, kost hälsa, kost motion eller kostexpert, ger färre och bättre träffar.

    Alla poddar om ett ämne
    Jag tolkar det dock som att Helena vill hitta en programserie om kost, och tipsade om att undersöka poddarnas ämneskategorier (som vi för övrigt håller på att förbättra):
    1. Gå in under Poddar & program, en länk högt uppe på alla våra sidor:

    2. Välj kategori. Ofta är det tydligt vilken kategori som är bäst, men kost kan passa in i kategorin Kultur och nöje med programmet Meny, kategorin Livsstil med program som Fråga Agnes Wold och Kropp & Själ och i kategorin Vetenskap/Miljö, med programmet Vetenskapsradion Hälsa
    Att söka på namn gav inga träffar
    Helena hade ytterligare en utmaning för sökmotorn:
    Har också sökt med namn på personer som jag vet det finns poddar med. Fungerar inte. Hur ska man söka?
    Problemet brukar vara stavningen, som är extra knepig för radio eftersom vi hör namn på personer och program utan att vi ser hur de stavas! Skriv hellre lite för kort än att skriva längre med risk för fel. Om jag söker på "Agnes" så hittar sökmotorn programserien Fråga Agnes Wold. Om jag istället råkar skriva "Agnes Vold" eller "Agnes Wåld", får jag ingen träff.

    Program hittas - om du stavar som vi!
    Vår sökmotor är bra på att hitta programserier - ifall du stavar precis som vi gjort. Eller skriver en "säker" del av namnet. Att skriva eur (utan att ens trycka på sök) räcker för att nå Europapodden. Eller pap (som är en del av Europapodden).

    Var snål med tecknen och se om du får en bra träff medan du skriver! Så snart du skrivit in ett tecken som inte hör hemma i programmets namn, så sållar sökmotorn bort programmet. Om du skriver Ljudbok, så fattar inte sökmotorn att du vill till programmet Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen, men medan du skrev in ordet, syntes programmet som en föreslagen sökträff, i och med att orden börjar på samma vis:

    Att söka med andra sökmotorer
    Avancerade sökmotorer klarar av den typen av stavnings-skillnader. Jag berättar därför hur du gör för att söka med en extern sökmotor på sverigesradio.se (och andra sidor - tipset är användbart över hela internet).

    Om du vill söka efter något, låt säga "Agnes Vold", och begränsa sökningen till att bara få träffar från sverigesradio.se kombinerar du sökordet med site:sverigesradio.se, alltså site:sverigesradio.se Agnes Vold (se bild).

    Google, som jag använde på ovan, föreslår omgående en annan stavning:
    Visar resultat för site:sverigesradio.se Agnes Wold (med möjlighet att välja den stavning jag verkligen skrev)

    Och då fick jag hela 5410 träffar. Under "verktyg" kan jag dessutom styra så att jag exempelvis filtrerar fram träffar endast från den senaste månaden.

    Sammanfattning av dagens tips:
    • Det går att botanisera bland poddar och program från en viss kategorier, som Kultur och nöje, Livsstil, eller Vetenskap/Miljö
    • Om ett sökord ger för många träffar, så testa med en mer specifik term
    • Vid svårstavade ord är det bra att skriva en säker del av namnet och att ge akt på de sökträffar som föreslås
    • Att använda en extern sökmotor på vår hemsida kan ge bättre sökträffar än vår egen sökmotor
    Hoppas att detta är begripligt och hjälper er att hitta vårt innehåll!
    Annika Webbmaster
  • Ok att sökmotorn är primitiv, men om Studio Ett tipsar att ladda hem "SR Play", för att lyssna på en "fördjupning om små partier" inför valet om 3 dagar, men då måste det gå att hitta lätt.

    Taggar som matchar exakt måste få prioritet, och sr-medarbetare MÅSTE ge alla klipp denna metadata!

    Så även jag gick bet när jag sökte "Fördjupning små partier" i appen:
    Programmet "Ekot Fördjupning" hittades, men ingen special om små partier

    Sökte "valet": ... fjärde träffen blev ganska rolig: Programmet "Ordvalet"

    Visst hittade jag nyheters kategori för valet, men där läggs bara 7 största nyheterna

    Ger upp, och en liten primitiv sökmotor blev en demokratifråga 😀
  • Tack för ett trist och tydligt exempel på problemen, David!

    Jag börjar med att beskriva var du hittar detta, sen berättar jag varför sökfunktionen missar det. I appen ligger detta innehåll på startsidan, ungefär halvvägs ned.

    Motsvarande innehåll hittar vi även "halvvägs ned" på startsidan på vår sajt sverigesradio.se:

    Dessa spellistor är ett väldigt bra format för att samla olika inslag om ett visst ämne, men det är ett "nytt format" som sökmotorn tyvärr inte hittar alls. I appen fungerar sökfunktionen för programserier och avsnitt (om ljudet finns kvar), men inte för exempelvis nyheter, kanaler eller samlingar av poddar.

    På hemsidan fungerar det snäppet bättre, så att även kanaler, nyhetsartiklar och samlingar av poddar går att hitta, men den här typen av nya spellistor (samt de enskilda inslag som ingår i listan) hittas inte.

    Jag återkopplar till Studio Ett (som kan hjälpa lyssnare genom att säga att det finns på appens startsida) och till de kolleger som utvecklar detta format.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    De utvecklare som som har tagit fram formatet hälsar att dessa listor går att hitta dem med externa sökmotorer och det går att länka till dem, vilket jag därför gör här:
    Småpartierna som kan avgöra valet

    Att spellistorna inte hittas med vår egen sökmotor vare sig på webbsidan eller i appen och att listorna är svåra att länka till (jag lyckades ju inte i mitt förra svar, och jag arbetar med vår webbplats!) ska vi förstås förbättra.
    Annika Webbmaster
  • Tack att du tar dig tid, Annika.

    Ville just utvidga problemet så det är "känt" att det drabbar appen också, och även värre.

    Tror det är viktigt att "Studio Ett" (och andra program) är TYDLIGA om vilket program man hänvisar till. Och då är det fortfarande möjligt att hitta i appen OM man söker på EXAKTA namnet på programserier, eller poddar. Det är nog den kortast hjälpen till alla.

    Där sedan utvecklarna får klura ut hur spellistorna namnsätts, och att just det namnet blir sökbart. Även där nog den kortast lösningen i närtid.

    Givetvis är nog långsiktiga målet att få en indexerande sökmotor internt, men det är inte bara SR som har problem med sökfönstret. Så ovan får nog bli "workaround" tills dess.
  • Tror det är viktigt att "Studio Ett" (och andra program) är TYDLIGA om vilket program man hänvisar till. Och då är det fortfarande möjligt att hitta i appen OM man söker på EXAKTA namnet på programserier, eller poddar. Det är nog den kortast hjälpen till alla.
    Du har rätt i att det kan kompensera för sökmotorns brister i hög grad. Ifall man skriver in den exakta rubriken på ett avsnitt eller det exakta namnet på ett avsnitt, så fångar appens (och hemsidans) sökfunktion upp detta.

    Men hur stavar vi, egentligen?
    Tyvärr är det svårt att, som lyssnare, veta hur vi har valt att stava. Själv skulle jag spontant skriva "USA-podden", vilket inte ger någon sökträff, eftersom namnet stavas "USApodden", vilket ju inte hörs i sändning! Tv och tidningar har inte detta problem, för deras information ser vi även. Att i radio hela tiden berätta inte bara det exakta namnet utan dessutom hur det stavas skulle bli tröttsamt att lyssna på, och vi vill inte göra sämre radio för att kompensera för sökmotorns problem!

    Här kommer mitt tips från den 1 september in, om att gärna skriva "få men säkra" bokstäver och att ge akt på de förslag som visas medan man skriver. USApodden dyker upp som förslag när jag skrivit US och USA, men försvinner så snart jag skriver in USA-.

    Med reservation för att det alltså inte hjälper hela vägen, är det förstås bra om vi är tydliga med hur man hittar det vi tipsar om i sändning - samtidigt som vi behöver arbeta för att sökmotorn ska bli mer tillåtande!

    Innehåll som inte är avsnitt eller program
    Ett annat problem, som är relevant i ditt exempel, är att sökmotorn i appen endast fångar upp programserier och avsnitt. (Hemsidans sökmotor ger även träffar på kanaler och artiklar.)

    Den spellista du ville hitta är "något annat", som vår sökmotor inte hittar idag - och då hjälper det inte att du skriver in det exakta namnet. Där kommer ett annat av mina tips in. Externa sökmotorer (Bing, Google, Duckduckgo med flera) söker igenom hela vår sajt och kan hitta innehåll som vår sökmotor inte fångar upp.

    I just det här fallet hade det varit bättre att säga att "Småpartierna som kan avgöra valet" är en spellista som du hittar på startsidan i både appen Sveriges Radio Play och på vår hemsida sverigesradio.se. Samtidigt kan vi inte begära att alla kolleger som hörs i etern ska veta exakt hur appen hanterar olika typer av innehåll. Det är bättre att de tipsar om bra innehåll än att de börjar undvika att tipsa om sådant de vet finns i appen av rädsla för att "säga på fel sätt". En del lyssnare kommer att hitta till det de tipsar om.

    Och av er som inte blev hjälpta, finns det enstaka som du, som hör av er till oss med konstruktiv kritik och hjälper oss att ringa in förbättringsområden! Det tackar vi för.

    Jag har givit Studio Ett länken hit, men det var mitt under deras värsta arbetstopp inför valet, så jag tar upp det igen!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Nya appen/ tekniska programmet startade 2012 vad jag förstår, gällande hela strukturen som inkluderar även sökmotorn.
    Om man fick önska en helt ny sökmotor, behöver man en helt ny app eller kan man utveckla sökmotor i nuvarande app?

    Har läst en hel del inlägg efter själv inte hittat det jag sökte o det finns mycket kvar att önska för att "googla" fram det man önskar lyssna på.
  • Bra frågor.

    Riktigt så hänger det inte ihop. Fram till slutet av 2017 hade vi en bra sökmotor på hemsidan som byggde på molntjänsten Google Site Search. Den upphörde 2018 och vi behövde en ersättare. Att använda andra Google-tjänster var inte ett alternativ. Jag minns inte om det berodde på prislappen eller om det även fanns integritetsproblem med Googles nya villkor, men jag minns att jag då ansåg att det var trist, men helt nödvändigt, att lämna samarbetet med Googles söktjänst - trots att Google var överlägsna rent funktionellt.

    Vi valde då att utveckla en egen söktjänst som bygger på något som kallas Elastic Search, en lösning vi redan använde i appen. Den har inte samma "muskler" som Google, men det beror delvis på att vi själva inte har mäktat med att utveckla den så att den blir så bra som den kan bli. Hur Elastic fungerar (eller inte fungerar) hos oss på Sveriges Radio ger troligen inte en rättvis bild av den tjänsten.
    Om man fick önska en helt ny sökmotor, behöver man en helt ny app eller kan man utveckla sökmotor i nuvarande app?
    Det är fullt möjligt att byta sökmotor i den app vi har idag. Om det vore ett bra beslut, vet jag däremot inte. Sökmotorn har alltså förbättringspotential. Det som saknas är (att prioritera) resurser för att utveckla den vidare.
    Har läst en hel del inlägg efter själv inte hittat det jag sökte o det finns mycket kvar att önska för att "googla" fram det man önskar lyssna på.
    Berätta gärna vad det är du vill hitta, så hjälper vi dig - eller förklarar varför det du vill finna inte dyker upp!
    Annika Webbmaster

  • Det går inte att begränsa sökningen så att sökningen bara sker inom t ex denna pod?

    Global sökning på Birgitta Holm hittar inte denna pod.

  • Hej Bertil!

    Jag håller med om att möjligheten att filtrera sökträffar så att man endast söker på ett program i taget hade varit en bra funktion!

    Filtrera om det blir många sökträffar
    Faktum är att vi har haft en sådan på vår hemsida, men det var få lyssnare som använde den, vilket jag dock tror har att göra med att den var svår att hitta och att det dessutom var svårt att förstå hur den skulle användas - så låg användning behöver inte betyda litet behov. (I appen, som du sökte i, har vi aldrig haft möjlighet att filtrera per program).

    I båda fallen kan du dock lägga till programnamnet och själv få ett liknande filter, som kan vara användbart om du får för många sökträffar. Se här skillnaden mellan när jag söker efter strindberg (108 sökträffar på avsnitt) respektive strindberg bokradio (2 träffar, båda från Lundströms bokradio)

    Varför alldeles för få träffar?
    Med Birgitta Holm var broblemet inte för många träffar. Det namnet ger endast åtta avsnittsträffar, och det avsnitt du ville nå finns inte med.

    I det här fallet är det nämligen en annan brist i vår sökmotor som ger problem. Namnet Birgitta Holm står med i texten, men i fel del av texten! Vår sökmotor indexerar nämligen endast rubriker och ingresser, och Birgitta Holm nämns först i brödtexten.

    Externa sökmotorer
    Jag påminner om det tips jag gav tidigare. Externa söktjänster (Bing, Google, Duckduckgo med flera) söker igenom hela vår sajt och kan hitta innehåll som vår sökmotor inte fångar upp. Att lära sig att använda dessa och ett par av de lite mer avancerade inställningarna som finns underlättar mycket i vardagen, eftersom den kunskapen går att använda på betydligt många fler håll än att leta upp avsnitt från Sveriges Radio, så jag tipsar om hur jag gör för att leta.

    Här visar jag med Google, den vanligaste söktjänsten. Sök efter Birgitta Holm bokradio och begränsa sökningen till att bara få träffar från sverigesradio.se genom att kombinera dina sökord med site:sverigesradio.se, alltså site:sverigesradio.se Birgitta Holm bokradio.

    Detta gav mig dock 45 träffar, eftersom Lundströms bokradio finns med som en länk på flera avsnitt från andra programserier. Det var lite för mycket för att jag snabbt ska kunna hitta det jag ville. Då tar jag till en annan av Googles sökinställningar som jag hittar under knappen Verktyg (se bilden) och filtrerar så att jag endast får träffar från det senaste året. Då blir det två sökträffar och en av dessa är den du ville hitta:
    Sökträffar från sverigesradio.se, sökord Birgitta Holm bokradio, filtrerade på det senaste året

    Men naturligtvis ska vår egen sökmotor bli bättre. Jag hoppas verkligen inte att mina försök att ge tips om hur man kan söka tolkas som en ursäkt för att vi inte ska göra saker bättre. Tvärtom är det ju så att varje "bruksanvisning" jag skriver innebär att vi har ett förbättringsområde.

    Gott nytt år!

    Annika Webbmaster
  • Ibland när man söker pod kommer det upp "visa flera" och efter visa flera finns flera sök resultat.  Trycker man på "visa flera" händer inget. Det finns många träff resultat efter "visa flera"
    "Visa flera" står med sökresultat före och efter "visa flera" med några tomma rader före och efter "visa flera" texten.
  • Är det dumt att tgb döljer vissa sökresultat och "visa flera" alternativet?

  • Hej Bertil!

    Detta med Visa flera ber jag app-teamet kika på!

    Försvinner tangentbordet ifall du skrollar nedåt bland sökträffarna?
    Annika Webbmaster
  • Jag söker efter "lunchekot" och får svar från bl a i lördagens och söndagens luncheko. Men det är onsdag nu och klockan är snart 15. Prövar "lunchekot 2 aug" och får enbart svar från 2019. "lunchekot idag" hittar ingenting och inte heller lunchekot 2 aug 2023.

    Det ser verkligen inte ut som ni utvecklat med elastic search alls. Har ni svårt att hitta kompetensen eller har någon chef bestämt att "nu är det bra nog"?

    Sökfunktionen är mer än undermålig. Inte usel, men klart åt det hållet.

    Mikael
  • Hej Mikael!

    Du har rätt, sökfunktionen är inte alls vad den borde vara! Personligen tror jag inte att kompetensen internt saknas, däremot har vi tyvärr inte prioriterat sökfunktionen så som vi kanske borde. Vi i supporten har flaggat för detta länge, dessvärre har man valt att lägga krut på andra funktioner vilket har gjort att sökfunktionen fortfarande inte är någon höjdare.

    Av den anledningen är det bra att du kontaktade oss här i forumet, så att min kollega Annika och jag återigen påminns om att detta bör lyftas till utvecklarna på nytt. Nu är det ju semestertider och vi är ganska få på plats, men förhoppningsvis är sökfunktionen något vi kommer kunna titta på att förbättra under hösten. Vi i supporten kommer i alla fall att se till så att din feedback når fram till rätt person.

    Tack för att du vill hjälpa oss bli bättre!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • > dessvärre har man valt att lägga krut på andra funktioner

    Det skulle vara intressant att höra lite mer om vilka funktioner som prioriteras, och se en backlog för era publika tjänster.

    Föreligger det något samarbete eller kunskapsutbyte med andra institutioner? Om sökindexering utgör en komplicerad fuktionalitet så borde det finnas en del att vinna på att titta på hur andra institutioner löser detta och kanske samarbeta om gemensamma lösningar.
    Johannes
  • Mikael
    Namnet Lunchekot användes tidigare, men för ett halvår sedan bytte dessa sändningar namn till Ekot 12:30. Tidigare har Ekots långa nyhetssändningar haft en mängd olika namn (Lunchekot, Dagens Eko etc.) trots att det är nyheter från samma redaktion. Nu har vi istället Ekot + klockslag i titeln. Genom en gemensam namnstruktur vill vi vara tydliga med att detta är samma "programserie", Ekots nyhetssändningar, oavsett vilken när de sänds. Läs mer här:
    Var hittar jag Dagens Eko och Ekots nyhetssändningar?

    På hemsidan hittar du Ekots nyhetssändningar (sex sändningar på vardagar, fem på helgen) här:
    sverigesradio.se/ekot

    Ett sätt att hitta till Ekot nyhetssändning i appen är via Nyheter i menyn i appens nederdel och sedan välja länken Senaste nyhetssändningarna, där du når Ekot nyhetssändning (och kortare Ekon under rubriken Ekot senaste nytt).

    Johannes och Mikael
    Ett problem när det gäller förbättring av sökfunktionen (och ett par andra områden) är att utvecklingen hos oss skett i team med koppling till olika plattformar (app-teamet, webb-teamet, teamet som arbetar med röststyrda tjänster etc). Områden som sökmotorn löper över flera olika team, och alla är överens om att det är viktigt men inget team har känt att de "ägt frågan".

     I våras förändrades organisationen och vi har skapat ett par nya tvärfunktionella team för våra publika tjänster, där ett team arbetar med startsidan, ett med hur nyheter presenteras och ett med våra program etc. Sökmotorn har inte någon klockren naturlig hemvist i den nya organisationen heller, det är ju en viktig funktion både för att hitta rätt nyheter och för att hitta avsnitt och program. Ändå hoppas jag att det genom den nya organisationen ska bli lite enklare att prioritera sökmotorn!
    Annika Webbmaster
  • Ja, det är ju möjligt, Annika Webbmaster. Men det finns ett koncept som heter sökalias som man kan använda när man byter namn utåt mot användaren. Då skulle en sökning som innehåller sökordet "luncheko" internt översättas till motsvarande uppdaterad namngivning och ge de resultat som förväntas.

    Det är samma tänk bakom praxis som att behålla äldre URL'er när man flyttar på material, och peka om äldre URL'er till motsvarande nya. På det viset leder gamla länkar rätt.

    Att inte göra båda dessa är helt enkelt dålig service.
    Mikael
  • Ja, visst har du rätt, det är självfallet våra tjänster som borde ha koll på vilka namnbyten vi gör. Att sökmotorn inte hanterar detta utan överlåter det på dig som lyssnare är dåligt.

    Att vi inte har ett bra sätt att skapa alias idag är ju absolut ett förbättringsområde.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Hörde Geir Stakset i programmet P1 Morgon och ville höra mer. Googlar man så finner man följande, men i appen finns ingenting när man söker på hans namn. Söker man på ”Stakset” finner man bara inslag om hans bror.
    https://www.google.com/search?q=geir+stakset+sveriges+radio

    Hoppas ni lyckas få till någon bättre indexrong som automatiskt taggar namn på personer och som blir sökbara.
    PJ
  • Hej PJ!

    Håller med, vi här i supporten hoppas också på ett krafttag om sökfunktionen snart!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej! Dum fråga, men vilken tablå syftar leta i tablån på?
    Anne-Marie
  • Hej Anne-Marie!

    Absolut ingen dum fråga! På hemsidan har vi tablåer för våra kanaler, de vanligaste kanalernas tablåer hittar du genom att klicka här:

    Om kanalen du vill se tablån för inte finns bland de vanligaste kanalerna som ligger på startsidan så kan du klicka på "Visa alla", då får du upp en lista på samtliga våra kanaler:

    Återkom om du har ytterligare frågor eller funderingar!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Åtminstone min iPhone med iOS 16.x plockar fram sändningen 12.30 om jag ber om "Spela upp lunchekot". Om det beror på sr-appen eller iOS, vet jag förstås inte.
    Mikael
  • Hej Mikael!

    Jag förstår att detta kan vara förvirrande, men det finns en förklaring. Redaktionen på Ekot valde att byta namn på nyhetssändningarna under 2023, min kollega Annika skriver om förändringarna i texten nedan:

    Lunchekot har bytt namn till Ekot 12:30
    Tidigare hade Ekots nyhetssändningar flera olika namn (Morgonekot, Lunchekot, Dagens Eko etc.) fastän det i grunden är samma program, det vill säga längre nyhetssändningar från Ekot. Genom en gemensam namnstruktur med Ekot + klockslag vill vi visa att det är en "programserie", Ekots nyhetssändningar, oavsett när de sänds, och att det vi tidigare kallade Lunchekot har mer gemensamt med det vi tidigare kallade Kvällsekot, än vad det har med exempelvis tvåminuters-sändningen från Ekot klockan 13. (De korta Ekon som uppdateras ofta hittar du numera under namnet Ekot senaste nytt.)
    Det som tidigare hette Lunchekot heter numera alltså Ekot 12.30, av den anledningen spelas Ekot 12.30 upp när du ber om Lunchekot.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted,
    Vad jag menade var att jag inte visste ifall SVT lagt in sökalias (se tidigare inlägg) eller om iOS räknar ut vad det jag säger betyder i praktiken. När jag söker direkt i appen och därmed inte använder Siri, med "lunchekot" så blir det inte dagens sändning av Ekot 12.30, utan en sändning från 2022. Det tyder på att det är Siritjänsten i iOS som hjälper mig och inte er sökfunktion direkt, men förstås indirekt eftersom den ger svar som Siri kan använda.

    Tack för att ni stödjer Siri i SRplay-appen, annars hade jag nog inte ens lyssnat så mycket som jag gör. Målet för mig är att lyssna, inte söka.

    Det här med informationsuformning med mediastandarder är nu mycket gammalt och det är kanske lite förvånande att en organisation som SR inte är mer på tårna. Mest handlar det om att vilja och att ha anställda som fattar vad det är.
    Det finns flera barnsjukdomar som SR fortfarande lider av decennier senare och som påverkar lyssnarna, fast man på annnat håll löst dessa. Oftast när det blir så beror på det på chefer som inte förstår att de inte fattar vikten av olika strategier. Hur det är på SR vet jag inte (ingen fråga).
    Mikael
  • Hej igen Mikael!

    Förlåt, det var jag som läste slarvigt!

    Och jag håller med om det du skriver, för vi har fortfarande många områden som bör förbättras och förnyas, varav vissa (som sökfunktionen) borde ha prioriterats upp för ett bra tag sedan.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har många gånger försökt att hitta olika program, poddar och nyheter på både Sveriges Radios webbplats och i appen SR Play.
    Men varje gång jag försöker söka så blir jag väldigt besviken. Det får ofta urusla resultat när jag söker.

    Så sent som idag så fick jag flera nyhetsflashar om att en buss hade gått av i Sundsvall i en olycka.

    Jag gick in på webben och sökte på:
    “buss” - men fick bara upp "bokbussen", "Nadim och drömbussen" och diverse andra gamla saker från 2022 och 2023. Någon ny sökträff om en bussolycka i Sveg jan 2024.

    Sen provade jag att söka på “sundsvall”
    Resultatet blev lika uselt då.

    Eftersom jag är Civilingenjör och kan databasteknik och SQL så är jag väl medveten om att det gäller att inte söka med för mycket och att även felstavningar kan påverka sökresultatet.

    Så att söka på "buss sundsvall" var helt meningslöst. Det gav inte en enda träff.

    Jag testade att sök apå samma sak i appen på Android. Med samma resultat där. Inte en enda träff.

    Det enda sättet som jag till slut lyckades hitta nyhetsartikeln var att söka på t.ex. buss” som ger massor av träffar (inte så konstigt) och ibland de 10 000 träffar som jag då fick upp välja att bara titta på “senaste dygnet”.

    Då lyckas jag till slut hitta artikeln som bussolyckan i Sundsvall.
    https://sverigesradio.se/artikel/buss-gick-av-pa-mitten-mitt-i-morgonrusningen

    Men om jag istället gick till googles hemsida och sökte på "buss sundsvall sverigesradio"
    Så fick jag direkt upp den nyhetsartikel som handlade om bussolyckan i Sundsvall.
    Klockrent, inga problem alls.

    Jag kan inte för mitt liv förstå att Sveriges Radios sökfunktion är så dålig.
    Er sökfunktion är så dålig att det vore bättre om ni hänvisade till Googles sökfunktion eller använde den av deras på er webbsida och i er app. Att ni lät bädda in deras sökfunktion på er webbsida eller bara refere till "sök på google för att hitta program på Sveriges Radio".

    Som det är nu tycker jag att er sökfunktion är så dålig att ni lika gärna kan ta bort den.
    Den tillför inget alls.

    Jag hoppas att jag inte gnäller allt för mycket.
    Men rätt ska vara rätt.

    Ni ska få cred när ni har gjort något bra och det gör ni ofta.
    Jag tycker att ni i många avseenden gör ett mycket bra jobb.

    Men den här funktionen har ni verkligen misslyckats med.
    Jag noterade att Mikael, Ted Supportansvarig på SR, ovan skrev att han inte heller tyckte att sökfunktionen var bra.
    Så det var ju åtminstone bra att ni har noterat problemet själva och jag hoppas att ni fortsätter och pushar att någon ska försöka åtgärda problemet.
    För som det är nu så är den bottendålig.

    Eftersom jag är kritisk i detta inlägga så har jag läst policyn/reglerna för att posta kommenterar här och jag tycker att jag följer dessa. Jag är visserligen kritisk men jag bryter absolut inte mot de regler som finns.

    Jag hoppas verkligen att ni gör något åt det här problemet.
    Erik
  • Hej Erik!

    Tack för din utförliga återkoppling!

    Du bryter absolut inte emot några regler eller någon policy, din feedback gällande sökfunktionen är fullt relevant och inte på något sätt olämplig. Att sökfunktionen i appen och på hemsidan är långt ifrån tillfredsställande är ingen hemlighet, tråkigt nog har vi länge valt att prioritera andra funktioner istället för att bygga ett bättre sök. Jag vet att man har diskuterat en förbättring av funktionen som en av årets potentiella "att göra punkter", däremot kan jag inte svara på ifall detta ännu är något som har bestämts eller inte.

    Självklart hoppas vi i supporten att sökfunktionen kommer att prioriteras upp och åtgärdas, för i nuläget är den dessvärre långt ifrån vad vi vill att den ska vara.

    Tack för att du vill hjälpa oss bli bättre!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för ett vänligt svar.

    Vi kan hoppas på att mitt "gnäll" kanske gör så att den kommer upp på listan över saker som behöver åtgärdas. Men dom listorna brukar vara långa...
    Vi får hoppas att det blir en bättre sökfunktion snart.
    Erik