Sätta poddar i kö för automatisk uppspelning

Hej, Lyssnar gärna på mycket SR material on demand när jag ska ut på löpning eller långpromenader. Då behöver jag välja ut några podddar så jag slipper leta fram dem mitt i en löprunda när en pod tar slut och därmed kunna välja ut flertalet och sätta dem på kö och då automatiskt spelar upp dem efter varje SR inslag har tagit slut. Som det är nu är det mycket plågsamt att inte ha köfunktion och automatisk uppspelning.

Använder Samsung S24 Ultra

Stort tack på förhand,
Tommy Wallner

Kommentarer

  • Hej Tommy!
     Appen har flera olika spelköer, men endast en, Min lista, där du själv kan lägga avsnitt i rätt ordning:
    Sortera 'Min lista'

    Är problemet att du inte har upptäckt Min lista, eller har du upptäckt den, men får inte till en automatisk uppspelning av de avsnitt du lägger i listan?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag upplever samma problem. Trots att jag lägger till avsnitt i min lista så blir det inte automatisk uppspelning av de avsnitt jag har lagt till. Vad kan vara felet?

    Önskar dock att man inte skulle behöva lägga till avsnitt på en lista, för att därefter behöva gå in på listan och ändra ordningen på den för att få rätt avsnitt köat.

    Veronica
  • Bra att du har hittat till listan, nu ser vi till att den fungerar! Det finns ett par saker som kan ställa till det. Förmodligen är det endast en av dessa saker som spökar hos dig, och när du ändrat den kommer det att fungera bra. (Att jag här listar alla möjliga felkällor gör alltså att appen verkar svårare att använda än vad den egentligen är.)

    Android: batteriinställning för appen
    I Android-appen är ett vanligt problem att appen inte fungerar korrekt i bakgrunden (som när skärmen är släckt). Lös det så här:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> Välj inga begränsningar

    I en del mobiler har den inställningen gjorts om lite. Det är ett tydligare namn, tycker jag:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteriförbrukning för appen ->
    Se till att reglaget Tillåt bakgrundsanvändning är påslaget.

    Den inställningen är alltså utanför vår app, och påverkar hur mobilen hanterar appen.

    Inställning inne i appen
    Min sida inne i appen finns det också en inställning som påverkar spelkön. Se till att reglaget Spela nästa ljud automatiskt är påslaget (grönt).

    Starta från playknapp i listan
    En tredje felkälla är att det enbart är när du startar genom att trycka på playknappen inne i en lista som det bli en spelkö. Om du startar avsnittet genom att trycka på Spela under trepunktsmenyn, eller om du lämnar listan och startar uppspelningen från avsnitts egen sida (den där du ser en större bild och kan läsa mer om avsnittet) bli det endast det avsnittet som startar.

    Behöver inte ändra ordningen
    Min lista är den enda listan du själv kan ändra spelordningen i, men det är inget du behöver göra. I den listan spelas avsnitten upp i den ordning du har lagt till dem (senaste ditlagda nederst, spelordningen är uppifrån och ner). Det är bara om du vill spela upp dem i en annan ordning som du behöver sortera om listan.

    Det finns andra spellistor i appen som har en annan spelordning. En som jag själv tycker är extra användbar är programmens arkiv med alla avsnitt från en podd. Där ligger det senaste avsnittet överst, men spelordningen är nerifrån och upp (äldre till nyare). Här skriver jag mer om den listan:
    Spela alla delar i en serie automatiskt

    Bättre spelkö på gång
    En sak som Min lista saknar stöd för, är att lägga till fler avsnitt medan du lyssnar. Vi jobbar på att lösa detta!

    Hoppas att du kommer på vad som gav dig problem med spelkön, och att det därefter fungerar som det ska.
    Annika Webbmaster
  • Tack för hjälpen, det fungerade. Bra!

    Vet du möjligen vad  som kan orsaka att avsnittet man spelar börjar om från början vid uppkoppling mot en bluetooth enhet? Samt att längden på avsnittet visar vara fyrsiffrigt långt. Klickar jag in på avsnittet på nytt, då fortsätter det där jag var och avsnittslängden är som den ska. Jag såg någon annan hade samma problem, men såg inte lösningen.
    Veronica
  • Bra att det fungerar med spelkön!
    Felsökningen för problemet du stött på vid uppkoppling mot BT tar vi under en annan rubrik, så att vi kan samla alla iakttagelser på ett ställe:
    Poddar börjar om mitt i lyssningen

    Vi vet ännu inte vad felet beror på. Min kollega frågade nyss om jag hade något sätt som bergsäkert kan återskapa felet och att starta ett avsnitt utan musik och sedan koppla upp detta mot en BT-enhet verkar ju vara just ett sådant sätt! Tack för det.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.