Sortera 'Min lista'

Jag lägger dagligen program i ”Min lista”, ett önskemål är att kunna ändra ordning på programmen jag lagt där. Eller finns den funktionen redan?
Emma Lindberg

Kommentarer

  • Hej Emma!

    Listan går att sortera! Tryck på Ändra i listans övre högra hörn så öppnar du ett redigeringsläge. Håll fingret på en stiliserad listsymbol (tre vågräta streck) till höger vid ett avsnitt du vill ändra placeringen på och dra det till den nya placeringen. (På Android gör man på samma vis, men istället för Ändra trycker man på en penna.)

    Jag har för mig att vissa ändringar i listan inte slår igenom direkt, så när jag har ändrat ordningen i listan, brukar jag smita emellan och lyssna några sekunder på en kanal innan jag startar uppspelningen av Min lista, för att spelaren ska läsa in listan på nytt. (Det kanske inte behövs numera, men jag nämner det för säkerhets skull.)
    Annika Webbmaster
  • TACK för tydligt svar, nu har jag lärt mig något nytt!
    Emma Lindberg
  • Om jag vill sortera i omvänd ordning, att det senaste avsnittet som läggs till hamnar högst upp, hur gör man då?
    Toni
  • Hej Toni!

    Det finns tyvärr inget enkelt sätt att lösa detta på idag, utan du får sortera det manuellt, det vill säga dra den nedersta posten så at den lägger sig överst. Om din Min lista är kort, är det ju hanterbart, men ifall du har en mycket lång lista, blir det ju helt ogörligt!

    Beskriv gärna varför du vill ha omvänd sortering, så blir det enklare för oss att prioritera ifall detta är något vi bör lägga resurser på att lösa i framtiden.
    Annika Webbmaster
  • Jag har också behovet av att kunna sortera i omvänd ordning, men i Nya avsnitt. Jag har nu lagt till ett hundratal avsnitt av olika poddar och då är det drygt att behöva sortera dem manuellt. Och så blir väl fallet varje gång man lägger till en ny podd och vill lyssna från det första avsnittet och framåt.
    Johan
  • Då håller med dig helt. Jag ser att du skapade en ny tråd med förslag för koppling mellan Nya avsnitt och Min lista, men svarar även här, eftersom många av oss växlar mellan olika typer av listor och det är rörigt att listorna har olika spelordning. Problemet förvärras av att att det inte ens framgår om en vy med olika ljudlänkar är en lista eller inte och vilken spelordningen i så fall blir (förrän man börjar spela ljudet)!

    I Nya avsnitt är spelordningen uppifrån och ner, från nyast till äldre, vilket i de flesta fall är helt okej. Andra gånger är den naturliga ordningen att lyssna från äldst till nyast, som när ett program publicerar en serie på flera avsnitt, där del ett förstås ska komma innan del två.

    Tips:
    Sådana program spelar jag själv inte upp från Nya avsnitt utan går in på programmets eget arkiv där spellistan är nerifrån och upp, och alltså går från äldre till nyare. När jag spelat upp avsnitten från programmets sida, försvinner de från vyn Nya avsnitt. Mer om att programmets arkiv är en spellista:
    Spela alla delar i en serie automatiskt

    Att jag, som gett support på appen sen den lanserades, kan jobba mig runt problem hjälper kanske er som tar del av såna tips, men appen behöver fungera för alla. Att det finns behov av att filtera och sortera listorna är därmed bara en del av problemet. Vi som arbetar med appen behöver göra en ordentlig översyn över vilka listor vi ska ha och hur de ska fungera.
    Annika Webbmaster
  • Johan har ett intressant förslag som han hjälper mig att förstå i en egen tråd:
    Att nya avsnitt automatiskt läggs till i Min lista

    Johan och jag skrev även ett par inlägg om Nya avsnitt här, på sidan om hur man sorterar Min lista. De inläggen har jag delvis raderat, eftersom det är en egen fråga.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.