Sändningen avbryts hela tiden (VPN-tjänst)

Jag har en Samsung Galaxy S10E. Jag har försökt lyssna på era program både via appen och direkt på er hemsida, men samma irriterande problem återkommer: ljudet avbryts hela tiden. Jag har sett till att batteriet inte är optimerat för appen, men det hjälper inte. Går det att försöka nåt annat?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för att du informerar oss om detta. Uppstår dessa avbrott oavsett om du lyssnar via WIFI eller med telefonens mobildata?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Problemet finns oavsett om jag använder mig av WIFI eller mobildata, och oavsett om jag lyssnar via appen eller direkt på webben.

    Sambon har en Samsung Galaxy S21 och han har precis samma problem. Kan detta kanske vara ett Samsung-specifikt problem?
  • Hej igen!

    Vi har stött på problemet tidigare, vår uppfattning är att det inte bara drabbar Samsungtelefoner utan även mobiler från andra tillverkare. Hur länge har du och sambon upplevt detta problem?

    Om du klickar på Min sida (längst ner i appens högra hörn) och sedan går till Inställningar, längst ner på sidan kan du se vilken appversion du har installerad på telefonen, vilken version har du installerad?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag bytte nyligen telefon. Jag hade en Asus Zenfone pro max 2 tidigare, och då fanns inte detta problem.

    I Samsungen har jag avinstallerat appen eftersom det ändå inte gick att lyssna, men jag uppdaterar mina appar regelbundet så det var inte nån gammal version jag hade.
  • Förstår, då är jag med! På rak arm har jag svårt att lista ut exakt var felet ligger, men jag tänker att vi ska testa oss fram för att försöka få bort problemet.

    Testa gärna följande: Gå till Systeminställningarna (inställningarna för telefonen) -> Appar -> Sveriges Radio Play-> Aviseringar.

    Se till att Visa aviseringar (huvudreglaget) är valt, likaså valet Spelare som du finner i Aviseringskategorier.

    Var dessa två val aktiverade i telefonen? Om inte, blir det någon skillnad om du testar att lyssna nu?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ovanstående val var aktiverade.

    Jag har lagt märke till att problemet förekommer infrekvent. Ibland kan jag lyssna på en sändning i 15-30 minuter, ibland bara i några minuter. Om det kommer ett sms kan det hända att den tystnade sändningen går igång igen utan att att jag behöver röra mobilen.
  • Hej igen!

    Tack för att du återkopplar med status på lyssnandet och dess problematik. Använder du möjligtvis någon VPN-tjänst i mobilen? Jag var nämligen i kontakt med en annan lyssnare som upplevde liknande bekymmer, han misstänker att det var hans VPN-tjänst som bidrog till avbrotten. När han inaktiverade VPN-tjänsten så verkar avbrotten ha upphört. Vet du om du har någon liknande tjänst aktiv i telefonen?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har F-Secure Freedome installerad i mobilen. Jag ska testa att ha den avstängd när jag lyssnar på SR, så får vi se om det funkar bättre.
  • Jättebra, testa gärna och återkoppla sedan när du har möjlighet. Det hade varit intressant att veta om det är där skon klämmer även i ditt fall.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nu har jag testat att inaktivera F-Secure Freedome när jag lyssnar på SR:s app, och det verkar som att problemet är löst. Det har inte varit några avbrott när jag gjort så. Jag får tacka så mycket för hjälpen att ringa in och avhjälpa problemet.
    Bästa svaret
  • Tack för att du berättade att det hjälpte, så att vi har med oss den kunskapen när vi felsöker liknande problem hos andra lyssnare framöver.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Jag har försökt sammanställa vad vi vet om VPN-relaterade app-problem här:
    Avbrott i Play-appen relaterade till VPN

    Ditt och din sambos problem är med i denna sammanställning, och det verkar som om felet är kopplat till en kombination av (nyare?) Samsung-enheter och VPN. Jag vill förstå detta bättre och har fyra frågor:
    1. Var F-Secure Freedome (eller annan VPN-tjänst) en bidragande del till problemet även för din sambo?
    2. Hade du F-Secure Freedome även på din Asus-enhet, där du inte hade problem med appen?
    3. Vilka versioner av Android är det på din Samsung Galaxy S10E respektive sambons Samsung Galaxy S21?
    4. Vet du om det är just direktlyssningen som drabbas, eller om det blir samma problem om du lyssnar på avsnitt i efterhand i vår app eller från hemsidan?

    Annika Webbmaster
  • Det är bara sr-play-appen som strular, uppspelning hackar, tillsammans med f-secure. BBC sounds och Spotify fungerar alldeles utmärkt. Felet ligger i sr-play-appen och därför är det upp till er att åtgärda detta. Man ska inte behöva stänga av säkerhetsprogrammet för att kunna lyssna. Det är oerhört frustrerande att lyssna när ljudet hackar hela tiden. Har försökt lyssna på Godmorgon världen vilket var en två-timmars plåga pga att ljudet hackar hela tiden. Mitt råd till er är: gör om och gör rätt!
    Inger Petersson
  • Hej Inger!
    Om problemet har med kombinationen av vår app och F-secure att göra, så kan du ställa in så att F-Secure inte skannar av appen mer än en gång:
    Setting apps to connect directly to the internet | F-Secure User Guides

    Om detta inte gick att följa, så berätta vad din VPN-app heter mer exakt, så hjälper jag dig att leta fram en tydligare beskrivning!

    Den vanligaste orsaken till den här typen av problem är annars mobilernas batterisparande funktioner, som gör att appen inte kan fungera korrekt i bakgrunden, exempelvis med skärmen släckt. Det kan du själv åtgärda:
    Inställningar > Appar > Sveriges Radio Play > Batteri > välj Obegränsad
    (Valet kallas ej optimerad i vissa mobiler).

    Återkom gärna och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster