Avbrott i Play-appen relaterade till VPN

Denna tråd är utbruten från en mer allmän tråd om avbrott i Android-appen:
Uppspelningen stannar i Android-appen
/Webbmaster Annika
Har samma problem med Samsung S21 men testar vidare med era tips... Kan man slå på VPN igen om det funkar med av samt ändrat batterioptimering ?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Slog på VPN tå tystnade SR play
  • Jag måste ha VPN avslaget när jag lyssnar på SRPlay.
  • Hej Tore!

    Bra att du listade ut vad det är som gör att ljudet avbryts. Leif hjälpte oss att komma underfund med att VPN-tjänster kan ställa till med besvär vid lyssning, så dessvärre verkar det som att VPN bör vara avslaget för att kunna lyssna utan avbrott i appen.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Helt klart att VPN är boven!

  • Hej!

    Även om VPN absolut är inblandat i problemet, vill vi fortsätta att felsöka, i och med att vi förstås vill att lyssnare ska kunna använda appen även med VPN påslaget. För att felsöka effektivt kommer jag först att sammanställa det som hittills framkommit om avbrott relaterade till VPN, och därefter kommer vi att återkomma med lite kompletterande frågor.

    Leif, som har en Samsung Galaxy A50, upptäckte sambandet mellan avbrott och VPN den 18 mars. Avbrotten uppträdde över både mobilnät och wifi, och inträffade, om VPN var påslaget, efter ca 5-6 minuter. Appen var inte batterioptmerad, vilket annars kan ge liknande typ avbrott.

    Tore (ovan) har liknande problem med en Samsung S21.

    Titti, med en ny Samsung Galaxy A53 5G, hade problemet med VPN-tjänsten "Surfa säkert" från Telenor.

    TK har problemet på Samsung Galaxy S10E och TK:s sambo hade samma problem på Samsung Galaxy S21, och det VPN som åtminstone TK använde är F-Secure Freedome:
    Sändningen avbryts hela tiden (VPN-tjänst)

    Förutom den gemensamma nämnaren med VPN (olika varianter), är det en dominans av nya Samsung-enheter som verkar för stor för att det skulle bero på att Samsung är en så stor aktör. Det kan därmed vara någon Samsung-specifik inställning om ställer till det i hop med VPN och vi behöver ringa in detta mer i detalj.

    Om någon vill felsöka vidare på egen hand finns det en del förslag på Samsung-inställningar som är "kända app-dödare" här:
    Samsung | Don't kill my app!

    Jag misstänker i första hand att det är inställningar som sätts "app för app", eftersom ni annars borde ha märkt samma beteende hos andra appar som ska kunna uppdateras i bakgrunden (e-post, meddelanden, hälsoappar, ljudappar ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har jag hittat något som kanske kan vara relevant här:
    VPN per app
    I många VPN-appar går det att filtrera vilka installerade appar som får skicka trafik via VPN-anslutningen. Du kan skapa en lista över tillåtna appar eller appar som inte tillåts, men inte båda två. Om du inte skapar en lista skickar systemet all nätverkstrafik via ditt VPN.

    VPN per app konfigureras vanligtvis i EMM-konsolen eller direkt i VPN-appen.
    Konfigurera VPN på Android-enheter
    Om era mobiler är inställda så att endast vissa appar får hämta data över VPN, kan det eventuellt gå att lägga till vår app i VPN-appens inställningar.

    Det verkar dock kunna finnas en inställning för detta även under respektive app.

    Jag kopierar en engelsk beskrivning som jag hittade här, Fix: Apps not running in the background on Android:
    1. Navigate again to Settings > Apps.
    2. Open the app that requires a network connection in order to work in the background.
    3. Select Mobile data & Wi-Fi and ensure that the app can access Wi-Fi and Mobile data in the background and while using VPN.
    På den sidan har de en bild från Netflix med inställningar som rör detta:
    https://mobileinternist.com/wp-content/uploads/2021/02/enable-background-data-netflix-1.png

    Hittar ni inställningen för att tillåta VPN-data under vår app eller en möjlighet att konfigurera detta i er VPN-app, så ge vår app dessa rättigheter!

    Om inställningen saknas under Sveriges Radio Play, får ni gärna se om ni hittar den under de medie-appar ni kan använda över VPN! (Jag tror att detta är en inställning som dyker upp automatiskt om man använder ett VPN som gör skillnad mellan olika appar och att vi på Sveriges Radio inte kan påverka det. Men om jag har fel och vi behöver koda om något för att inställningen ska dyka upp, så behöver vi förstås försöka lösa det!)

    Återkom och berätta hur det går.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Har någon av er hittat en inställning för att ge vår app rätt att använda VPN-data? Den bör i så fall finnas antingen i VPN-appens inställningar, eller om ni letar upp vår app och går in på det ställe där ni kan ge appen rätt att använda mobildata:

    Telefonens inställningar-> Appar -> Sveriges Radio Play -> Mobildata
    (Det sista valet kanske heter Mobildata & WiFi på några mobiler.)

    Det är där jag undrar om ni hittar alternativet Tillåt användning av VPN-data.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster