Vilken internetradioapparat bör jag välja?

Då Reciva upphörde slutade vår Tangent Quattro-internetradioapparat fungera.

Kan ni tipsa om internetradioapparater som man kan lyssna på SR med? (dvs inte dator eller smartphone).

Qualcomm/Reciva har verkligen lämnat oss Reciva-radioanvändare i sticket.

Med vänlig hälsning,

/Henrik

Kommentarer

  • Hej Henrik!

    Fortsätta att lyssna med Tangent Quattro - på annat vis?
    En Tangent Quattro har inbyggd FM-radio (ser det ut som när jag söker på webben), och den fungerar nog som vanligt.

    Om du bor utomlands och inte får in Sveriges Radios FM-sändningar, eller om du vill lyssna på exempelvis webbkanalen P4 Plus som vi inte sänder i FM, kanske du kan införskaffa en liten manick som kallas Audiocast. Signaturen M skrev den 22 juni 2021:
    Re: Pandora. This may not be ideal but I ended up buying an audiocast m5 and connecting it to the line out of my tangent quattro reciva radio and am playing pandora through that. I am pretty happy with the result!
    Även om "M" skriver om tjänsten Pandora, kan samma metod användas för att lyssna på Sveriges Radio. Audiocast har stöd för en ljudtjänst som heter Tunein, och den vägen går det att ta del av alla våra kanaler. Om du vill veta mer, så läs här:
    Audiocast (alternativ till Chromecast Audio)

    Andra internetradioapparater?
    Att tipsa om andra internetradioapparater ligger lite utanför vad vi på Sveriges Radio bör hjälpa dig med, eftersom vi inte ska gynna ett visst märke framför ett annat. Vänd dig istället till en radiohandlare och berättar vilka behov du har, så får du troligen tips på ett par olika modeller som kanske kan passa dig.

    Radiohandlarna vill förstås sälja så dyra apparater de kan och kommer att berätta om finesser som du kanske inte är intresserad av, så att kolla lite själv i forum på nätet är också bra.

    Återkom sen och skriv vilka modeller som verkar intressanta, så berättar jag vilka erfarenheter jag har av dessa och om det finns något som jag tycker är extra bra eller verkar lite knepigt med en viss modell. (Möjligen kan de internetradioapparater jag sällan hör talas om, vara extra bra ... Till ett supportforum skriver ju lyssnare när det är problem!)

    Några saker att fundera över
    • Pris
    • Hur enkel är den att använda?
    • Ska den gå att flytta runt eller tänker du dig att den mest ska stå på ett ställe?
    • Är den flexibel så att du t ex själv kan lägga in länkar till radiokanaler om det uppstår problem?
    • Vill du kunna lyssna på program i efterhand, eller är du nöjd med att kunna lyssna på våra kanaler?
    • Vill du ha klockradio?
    • Behövs FM-radio och batteridrift? (Viktigt att ha en radiomottagare som fungerar vid kriser, men det måste ju inte vara just denna radio.)
    • Är det intressant med radio-modeller du kan styra med rösten? Läs mer här:
      Sveriges Radios röststyrda tjänster

    Som sagt, om du undrar över ett par specifika modeller, så ger jag återkoppling om dessa, men jag har inte möjlighet att lyfta någon teknisk lösning eller någon radiotillverkares produkter framför en annan.

    Lycka till och hoppas att du har nytta av svaret, trots att jag inte kan ge några tydliga råd!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack för svaret!

    En internet radio aggregator-tjänst betyder vad jag förstår att man (som i fallet Reciva) loggar in till tjänsten via webbgränssnitt, där radioapparaten paras med kontot. Aggregator-tjänstens kanallistor enligt land och genre visas i radioapparaten.

    Dessutom kan man i tjänsten ange de url:ar (t.ex. poddar) som man själv ville se i radioapparatens självskapade poddmenyer.

    Behöver tips på:

    1. Internet radio aggregators (Skytune? Frontier Nuvola? Andra liknande tjänster?)

    2. Radioapparater som funkar med ovan nämnda kanallistor/tjänster.

    3. Apparater där man kan fritt lägga till vilken url (poddlänk) som helst ur API:n.

    Tyvärr är det ytterst få försäljare i en genomsnittlig ElGiganten som fattar vad man är ute efter - de säljer in apparater Spotify etc lösningar då man bara vill lyssna på existerande streams via en stand alone radioapparat utan annat än en wifirouter.

    Någon som har satt sig in i detta?

    /Henrik
  • Jag försöker svara så gott jag kan ...

    Giganten TuneIn ...
    Aggregator Tunein har en dominerande ställning och finns i majoriteten av alla internetradioapparater, samt kylskåp, bilar, mobilappar etc. Att de är så stora innebär att de inte kan lägga ned hux flux på det vis Reciva gjorde, för det skulle ge enorma problem hos väldigt många (penningstarka) aktörer.

    En fördel för lyssnare är att om en kanal inte fungerar som önskat på en viss enhet eller om den saknas i utbudet, så går det att manuellt lägga till en "custom URL". Ibland ser jag problem att nå denna typ av egna länkar, så det är inte säkert att det fungerar i praktiken, trots att det gör så i teorin.

    En nackdel med att de är så stora, är att de är lite anonyma och "slarviga" i kontakten med både lyssnare och oss "innehållsleverantörer". Den kontakt jag har haft med deras support ger intryck av att "standardsvar" som skickas för att bocka av att svar har skrivits, inte något som en tänkande människa med intresse för att lösa just mina problem har formulerat.

    Det saknas gränssnitt för oss att administrera hur vårt innehåll visas upp. Många kanaler har t ex väldigt konstiga bilder och kanalbeskrivningar (som inte syns i alla plattformar, men som stör mig väldigt).

    I röststyrda tjänster är det otydligt hur man ska säga för att starta en kanal.

    ... och resten av aggregatorerna
    Tuneins ställning är så dominerande att jag inte riktigt har någon tydlig bild av de mindre aggregatorerna. Ett tyskt företag som heter Airable har jag varit i kontakt med. De har gett mig ett bra intryck och våra kanaler presenteras korrekt, men jag tror tyvärr att det saknas möjlighet för den enskilda lyssnaren att exempelvis välja en annan bitrate eller lägga in en egen URL om det skulle behövas.

    En som funnits med länge heter vTuner, och den känner jag till för att ett företag som heter Frontier Silicon, som massor av olika internetradioapparater hämtade kanalerna från, i sin tur byggde på vTuners databas. På något vis skar sig samarbetet mellan vTuner och Frontier Silicon, och över en natt slutade många apparater att fungera. Frontier bytte väldigt snabbt leverantör till Airable, men det tog ett tag innan alla lyssnare kunde nå våra kanaler igen.

    Här kan du läsa mer om det:
    Internet-radion har slutat fungera

    Jag trodde att vTuner skulle upphöra när de tappade Frontier Silicon som kund, men de finns kvar och våra kanaler ingår, men några av dem har gamla namn och en del kanaler som vi inte längre sänder ingår i databasen. Om du som lyssnare kan välja en annan bitrate eller själv lägga till en kanal, vet jag inte (men jag tror att det har gått).

    Skytune och Frontier Nuvola kände jag inte till, men de verkar intressanta. Fler aktörer nämns här (där några dock inte är relevanta i Europa):
    Internet radio: Everything you need to know to stream a world's worth of fantastic music for free

    Vilka apparater som använder respektive tjänst, kan jag inte svara på. Inte heller med vilka apparater det går att lägga in egna adresser.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Frontier Nuvola har jag nu tagit reda på mer om. Det är samma ljudtjänst som jag känner under namnet "Frontier Silicon", alltså den som har bytt underleverantör från vTuner till Airable.

    I Frontier Nuvolas portal kan du lägga in egna länkar för kanaler, men det går inte att på egen hand lägga in "vanliga poddlänkar" och få dessa att fungera. (Detta går nog inte i exempelvis Tuneins variant heller.)

    Lyssnaren Örjan var i en liknande situation som den du är i. Han skrev den 14 januari:
    Till saken hör att min förra internetradio (Tangent Quattro, som använde Reciva-databasen) kunde hantera genvägar till hela podcastserier på ett ganska smidigt sätt. Men eftersom den upphörde att fungera när databasen lades ner för ett år sedan, var jag nu angelägen att inte hamna i samma predikament på nytt. Hama-radion valde jag för att den tillåter mig att lägga in URL-genvägar direkt i själva radion, helt oberoende av databasen.
    I Örjans radiomodell, Hama DIR3200SBT, är det ett otympligt gränssnitt för att leta fram en podcast med radions menyer:
    I databasen finns mycket riktigt en del av SR:s poddar, och jag kan lyssna på dem. Men att antingen bläddra sig fram genom hierarkin av menyer (jag räknade till 11 steg) eller använda sökfunktionen (bokstav för bokstav, med en vridratt) tar alldeles för lång tid för att man ska orka göra det varje gång man vill höra ett nytt avsnitt.
    Lite enklare är det dock att nå de senast spelade poddarna, vilket säkert täcker in många lyssnares behov. De flesta av oss har ju ett begränsat antal program vi regelbundet återkommer till.

    Örjan har försökt att lägga in egna genvägar till podcasts i den del av portalen där det är meningen att man ska lägga in länkar till kanalers ljudströmmar. Detta går som sagt inte med vanliga länkar till "hela poddflödet", men han får det att fungera när han har använt en specialvariant av våra länkar, en länk som leder till "senaste avsnittet av en poddcast". Den typen av länkar har vi dock på allt färre av våra program och funktionen kommer att försvinna helt och det var egentligen för att berätta att han saknar dessa länkar han kontaktade oss.

    Eftersom de länkarna är på väg bort, har jag hjälpt att lösa behovet genom att jag tog reda på hur han ska "favoritmarkera" valfria podcasts i Frontier Nuvolas webbgränssnitt, så att de blir lätta att hitta och spela upp i internetradion. Det verkar nämligen relativt enkelt. (Örjan har i och för sig ännu inte återkopplat att den metoden fungerar, vilket jag dock är övertygad om att den gör.)

    Metoden kräver att de poddar du vill ta del av ingår i utbudet i databasen. Airable, det företag skapat själva databasen som Frontier Nuvola hämtar alla podd-länkar och kanallänkar från, har jag som sagt var fått ett gott intryck av. De har varit snabba och lösningsorienterade - så om några av våra poddar skulle saknas hos dem, vill vi veta det och återkoppla till dem, så hyser jag stort hopp om att det snart finns med där. Även Frontier var, när de blev tvungna att snabbt byta underleverantör, väldigt bra på att både informera och lösa problem.

    Att dessa företag verkar väl fungerande och flexibla idag och att gränssnittet i databasen är någorlunda logiskt, är naturligtvis ingen garanti för att deras användare inte kan hamna i en liknande situation som du var i när Reciva lades ned, men baserat på det jag ser, bedömer jag att de modeller som bygger på denna tjänst är ett bra alternativ. (En kvalificerad tantgissning, alltså!)
    Behöver tips på:
    /.../
    Radioapparater som funkar med ovan nämnda kanallistor/tjänster.
    Airables hemsida listas de märken  som använder Frontier Nuvola-portalen. Jag vet inte om listan är komplett, men så här ser den ut:
    • Dual
    • Frontier Silicon
    • Frontier Smart
    • Hama
    • Medion
    • Portal
    • Roberts
    Jag skrev tidigare:
    Ett tyskt företag som heter Airable har jag varit i kontakt med. De har gett mig ett bra intryck och våra kanaler presenteras korrekt, men jag tror tyvärr att det saknas möjlighet för den enskilda lyssnaren att exempelvis välja en annan bitrate eller lägga in en egen URL om det skulle behövas.
    Detta gäller (eller gällde?) för de apparater som går rakt mot Airable, där jag endast känner till att Yamahas modeller gör så. De apparater som använder Airable indirekt, genom Frontier Nuvola, har alltså större flexibilitet.

    Lär jag mig något mer som jag tror kan vara av intresse för dig, så försöker jag återkoppla. Berätta gärna hur det går för dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ljudtjänsten Calm Radio har gjort en sammanställning över olika tillverkare, där det står hur dessa hämtar ljudströmmar, vilket alltså ibland är otydligt på tillverkarnas egnainformationssidor. Jag vet inte om denna sammanställning är helt uppdaterad, men hoppas att den kan fungera som en grov orientering!
    Internet Radios (Calm Radio)
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.