Trädgårdsdags i programarkivet

Jag vill att det anrika programmet "Trädgårdsdags" ska läggas ut digitalt i programarkivet så att jag kan lyssna på det direkt eller tanka hem och lyssna även när jag inte är uppkopplad.
Finns det ö h t i digital form ännu?
Det är ett tidlöst kvalitetsprogram som både roar och utbildar.
Mer angeläget än någonsin.

Kommentarer

  • Hej Martin!

    Jag håller med om att Trädgårdsdags var ett tidlöst kvalitetsprogram. Tyvärr har dock Sveriges Radio inte något omfattande arkiv med äldre program tillgängligt på vår hemsida, vilket vi skriver mer om här:
    Har ni något som liknar SVT:s Öppet arkiv?

    Där tipsar jag om att vi har en del äldre innehåll, inte minst här:
    Radiofynd

    Bland Radiofynds sidor hittade jag fem Trädgårdsdags (och två andra trädgårdsprogram) här:
    Drömmen om en alldeles egen trädgård

    Dessutom fann jag denna pärla:
    Trädgårdsdags med programledaren Ulf Schenkmanis och trädgårdskonsulenten Lars Eric Samuelsson blev en av radions riktiga långkörare. Över 1000 program hann det bli mellan premiären i mars 1979 och 2004, då programmet lades ner. Här är en klippt version av det allra första programmet med, den med åren allt mer excentriska duon, Schenkmanis och Samuelsson.
    Vildvuxna och storslagna trädgårdsdrömmar
    Hos P4 Värmland finner jag även detta:
    Trädgårdsdags sändes i 25 år i Sveriges Radio, och radarparet Ulf Schenkmanis och Lars-Erik Samuelsson svarade på trädgårdsfrågor och gnabbades med varandra. Ulf var novisen som till och med fick bladlöss i sina plastblommor, Lars-Erik den roade experten.
    Ulf Schenkmanis och Lars-Erik Samuelsson gjorde även en rad program om trädgårdar, temat kunde vara som här besök i kända författares trädgårdar.
    Promenad i Selmas trädgård
    Samt detta:
    I ett program från 2005 berättar Lars-Erik Samuelsson minnen från åren med Trädgårdsdags och vi hör flera ljudklipp från åren som gått. Bl.a. får vi veta att programmet startade som ett tv-program, och vilka ”fynd” som kunde ramla ur inskickade brev.
    Trädgårdsdags under 25 år
    Hoppas att detta urval av Trädgårdsdags (och ett program om det programmet) kan fungera för dina behov! Jag har tyvärr inte testat om alla länkar fortfarande fungerar. Hör av dig om det är problem med någon länk!
    ... så att jag kan lyssna på det direkt eller tanka hem och lyssna även när jag inte är uppkopplad.
    Tyvärr är inget av inslagen jag länkar till tillgängligt för nedladdning, så du behöver ha någon form av uppkoppling för att lyssna.
    Annika Webbmaster