Poddhantering

Eftersom ni har stoppat att höra på era poddar via andra poddtjänster så bör ni även ha likvärdiga tekniska tjänster.
Som det är nu blir det en enda röra då man laddar hem många! Nedanstående gäller nedladdade poddar.
  1. nedladdning skall hamnari rätt kategori tex "p3 historia"
  2. man måste kunna ändra sortering så att första avsnittet kommer först. Nu blir det så att sista avsnittet hamnar högst upp.
  3. måste funka med att spela nästa automatiskt och då inom rätt kategori.
Karlgustav Häggström

Kommentarer

  • Hej Karlgustav och tack för förbättringsförslagen!

    1. Att kunna sortera nedladdade avsnitt per program är ett bra förslag, som jag ser till att de kolleger som prioriterar vilka förbättringar som skall göras får del av.

      Rent praktiskt går det redan idag att spela upp de nedladdade avsnitten från P3 Historia i en spelkö så här:
      Ta dig till arkivet med alla avsnitt av P3 Historia (jag går via Sök i nederkanten) och spela upp avsnitten därifrån, så blir det en spelkö. Om avsnittet då är nedladdat, vilket indikeras i listan (bild), så är det den nedladdade filen som spelas upp.

      Denna spelkö går nerifrån och upp, till nästa nyare ospelade avsnitt. I mitt exempel startar jag Vikingar-avsnittet (nedladdat) manuellt. När det avsnittet är slut, kommer Sigismund-avsnittet (nedladdat) automatiskt och därefter avsnittet om Benedictsson (strömmat).
    2. Olika möjligheter att filtrera och sortera listan med nedladdade avsnitt är något som många lyssnare efterlyser.

      Jag håller med om att den nuvarande ordningen är konstig. Om jag laddar hem del 1, 2 och 3 av en serie så förväntar jag mig att uppspelningsordningen skall bli densamma, det vill säga att äldre nedladdningar ska spelas innan nyare. Idag spelas de 3, 2, 1.

      Att den senaste nedladdningen lägger sig i topp är medvetet och beror på att många lyssnare föredrar det. Vi har testat att nedladdningarna skall lägga sig sist i listan, men för lyssnare med många nedladdade avsnitt var det en dålig variant. Med senaste nedladdningen i topp borde dock spelordningen vara nerifrån och upp (som i programmets arkiv).
    3. Det funkar, som jag beskrev under punkt 1. Se här för närmare beskrivning:
      Spela alla delar i en serie automatiskt
    Tack för att du tog dig tid att beskriva dessa förbättringsförslag.
    Annika Webbmaster
    1. Kollade det och provade trycka på nästa. Då hoppade den ned till den som var nedanför som redan var spelad o började fr början😰.
    2. Efter uppspelning av nedladdade fortsätter den att spela nästa avsnitt o tar då via surf. Måste alltså slå av mobildata när jag använder ditt förslag😰
    Sammantaget så blir det en massa flippande som ni borde kunna fixa🙂
    Karlgustav Häggström
  • Då hoppade den ned till den som var nedanför som redan var spelad o började fr början😰.
     Det var märkligt och jag har inte kunnat återskapa det beteendet. Startade du verkligen uppspelningen i arkivet med alla avsnitt av P3 Historia, inte från en lista med sökträffar eller liknande?

    Här är en länk som, på mobilen, ska leda till P3 Historias arkiv i appen:
    https://sverigesradio.se/play/program/5067

    Välj valfritt avsnitt utom det senaste, eftersom uppspelningen då förstås inte kan gå vidare till ett nyareavsnitt. Starta uppspelningen genom att trycka på playknappen i den listan. Spola till strax innan slutet av avsnittet och lyssna över "skarven". Nu ska ett nyare avsnitt ta vid. Om det fortfarande inte fungerar så har du råkat på en tidigare okänd bugg, vilket jag vill kartlägg så att vi kan lösa det!
    Efter uppspelning av nedladdade fortsätter den att spela nästa avsnitt o tar då via surf. Måste alltså slå av mobildata när jag använder ditt förslag😰
    Ja, det är en nackdel med mitt förslag.

    En möjlighet som ger dig större kontroll över exakt vilka avsnitt som spelas upp, är att lägga in de nedladdade avsnitt som du vill lyssna på i en följd i Min lista. Den listan har dessutom sorteringsmöjlighet, se här:
    Sortera 'Min lista'
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.