Sortera och lägga till avsnitt

Hej,
Jag skulle uppskatta en funktion i Androidversionen av SR Play som möjliggör sortering av avsnitt från äldsta till nyaste, i stället för att som i nuläget endast kunna se det nyaste högst upp i flödet. På samma tema skulle jag uppskatta en möjlighet att lägga till i min lista samt ladda ned avsnitt i "bulk" i stället för att, som det ser ut nu, behöva utföra detta på varje enskilt avsnitt.

Dessa tankar väcktes hos mig när jag scrollade igenom era program ur arkivet och fann Mozartalmanackan. Att göra sin egen Mozartresa 2023 med de gamla avsnitten är alldeles för ansträngande som appen ser ut nu, och jag lutar i stället åt att använda en annan podcastapp där den här sortens funktioner finns att tillgå (t.ex. Pocket Casts -- se jämförande skärmbilder).

Kommentarer

  • Hej igen Johan!

    Tack för ännu ett relevant förslag! Jag minns att du hörde av dig för någon månad sedan gällande önskemål om att kunna ställa in timerfunktionen på När aktuellt ljud är slut, som nu finns tillgängligt i appen.

    Om jag förstår dig rätt så är det tre önskemål du skulle vilja få implementerat i appen:

    1. Bättre sorteringsmöjligheter - T.ex. från äldsta till nyaste.

    2 & 3. Kunna ladda ner/lägga till alla avsnitt av ett program i ett svep.

    Om man har många avsnitt i sina listor så ser jag poängen med att kunna sortera från äldsta till nyaste. I Min lista kan man som du säkert vet sortera manuellt, men det tar ju såklart tid om man har många avsnitt i listan. Jag kommer framföra dessa förslag till utvecklarna, förhoppningsvis är detta något vi kommer kunna titta på i kommande förbättringsarbete med appen.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Johan!

    Jag skulle uppskatta en funktion i Androidversionen av SR Play som möjliggör sortering av avsnitt från äldsta till nyaste /.../

    På samma tema skulle jag uppskatta en möjlighet att lägga till i min lista samt ladda ned avsnitt i "bulk" i stället för att, som det ser ut nu, behöva utföra detta på varje enskilt avsnitt.

    Nu blir det enklare att "lyssna ikapp" en programserie!
    App-utvecklarna kommer med en julklapp som jag hoppas löser båda dessa behov:
    När du startar uppspelning från programsidan spelas nu också nästa nyare avsnitt upp automatiskt med autoplay. Det gör det lättare att lyssna på en serie eller på flera avsnitt av en podd.
    Om du bläddrar långt tillbaka i programmets arkiv och startar ett avsnitt, kan du därefter lyssna på avsnitten i den ordning de sändes utan att behöva lägga in dem på Min lista! Du får därmed rätt ordning, äldst först, samt mindre behov av att hantera avsnitt "bulkvis". Det går fortfarande inte att ladda hem flera avsnitt åt gången, vilket det förstås kan finnas behov av ändå.

    Har du kvar det behovet nu när det blivit enklare att ta del av gamla programserier i rätt ordning?

    Förbättringen finns från Android-appens version 22.12.1 som kom släpptes förra veckan och för Iphone-appen med version 22.11.9, som vi precis har börjat rulla ut.

    Obs att denna spelkö finns om du startar ett avsnitt från programsidan, alltså listan med alla avsnitt med avsnittsbilder som är "små tumnaglar". Om du istället startar uppspelningen från avsnittets egen sida, med en stor bild och information om just detta avsnitt, blir det ingen spelkö.

    Förbättringen syns knappt, men den hörs!
    I början av 2023 planerar vi att göra det tydligare hur man startar spelkön från programsidan. Än så länge ser det nämligen ut precis som vanligt på programmets sida (här Android):

    Skillnaden märks först när du har startat ett avsnitt en bit ned i listan genom att trycka på den lilla bild som hör till avsnittet. (Klickar du på texten om avsnittet så lämnar du alltså listan och kommer till detta avsnitts sida!)

    Det blir en spelkö som spelar avsnitten från det du valde till det allra senaste, men med en max-gräns på 100 avsnitt i spelkön:

    Fler förbättringar kommer
    I det vi vill förbättra ingår även att göra det möjligt att starta spelkön från avsnittssidan, så att du kan ta del av "nästa logiska lyssning" även den vägen. Att lösa detta är dock komplext eftersom vi kan komma till ett avsnitt på väldigt många olika sätt, och det sätt vi har valt påverkar vad som upplevs som "nästa logiska lyssning".

    Hoppas att det är någorlunda begripligt vad det är vi har förbättrat här och att det hjälper dig att lyssna på våra programserier i en bra följd, utan att du själv måste lägga in avsnitten i en lista.

    Tveka inte att fråga om du vill att vi förklarar bättre hur denna, just nu nästan osynliga, förbättring egentligen fungerar och återkom gärna och berätta i vilken mån just du fortfarande har behov av att kunna ladda hem flera avsnitt på en gång respektive att kunna lägga till flera avsnitt åt gången i Min lista, så att app-teamet kan göra kloka prioriteringar kring vilka funktioner som är viktigast att gå vidare med!

    God jul!
    Annika Webbmaster