Ska DAB ersätta FM-nätet?

Vill veta om och när jag behöver byta apparater
Christina Andersson

Kommentarer

  • Det finns väl inga planer på att stänga FM-nätet, som det ser ut nu? Däremot sker sedan flertalet år ingen utbyggnad av DAB.
    Mårten
  • Hej Christina!

    Mitt korta svar är att jag delar Mårtens bild. Det finns inga tydligt formulerade planer på att stänga ned FM-nätet. Riksrevisionsverket skrev 2020:
    Den utveckling som skett inom olika områden pekar på att ett markbundet digitalradionät inte kommer att ersätta FM‑nätet inom överskådlig framtid.
    Ett längre svar, som även det landar i att vi på Sveriges Radio inte ser något tecken på att FM ska fasas ut, men att vi inte vet hur framtiden ser ut, finns här:
    Framtiden för DAB+
    Annika Webbmaster