LÖST: Godmorgon världen-avsnitt fastnar i Fortsätt lyssna

Alla avsnitt av Godmorgon världen jag lyssnat på i efterhand i SR Play-appen hamnar under Fortsätt lyssna, trots att jag lyssnat färdigt på dem.

Vet inte om det beror på att tidslinjen inte stämmer, dvs. när avsnittet är slut står det att det t.ex. är -0:45 min kvar av avsnittet?

Visst kan jag ta bort dem ur lyssningshistoriken, men då dyker de ofta upp under Nya avsnitt igen.

Samma fenomen uppstår ibland med andra program, men Godmorgon världen är det enda program där det alltid händer.

Dessutom står det nästan alltid fel ovanför tidslinjen om vad som spelas. T.ex. när det senaste avsnittet av Godmorgon världen var slut stod det ovanför tidslinjen att Ett sista glas av Sven-Bertil Taube spelades. Detta är inte unikt för Godmorgon världen.

Mvh
Andrea

Kommentarer

  • Hej Andrea!

    Godmorgon världen kvar under Fortsätt lyssna
    Har detta fel pågått länge? Jag har inte sett felet förr, men nu i helgen hörde även lyssnaren Albert av sig om samma sak, och detta fel behöver vi förstås försöka lösa!

    Albert hade även ett sätt att få bort avsnitten. Han skrev (i en tråd som ursprungligen rör andra problem med appen):
    Sedan en tid tillbaka är det problem med att avsnitten av God morgon världen "utan musik" inte markeras som spelade, utan felaktigt indikerar att det är ca 30–50 sekunder kvar trots att de är slut. För att lösa det måste man spola igenom versionen "med musik".
    Hoppas att Alberts work around fungerar för dig tills vi har förstått felet bättre!

    Information om det som spelas visar fel program
    Jag har sett liknande felbeskrivningar för ett år sedan eller så, som då löste sig genom att undanta appen från batterioptimering.

    Se om du kan göra så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Om det inte går att följa, eller inte hjälper, så hör av dig!

    Tack för att du tog dig tid at rapportera in problemen!
    Annika Webbmaster
  • Båda problemen har pågått ett bra tag. Att fel sak visas har pågått väldigt länge, och Godmorgon världen-problemet i alla fall ett par månader.

    Appen är redan undantagen från batterioptimering.

    Det fungerade att spola igenom versionen med musik, men för att göra det måste jag väl ladda ned avsnitten?
  • Hej Andrea!

    Tack! Vi kommer att stämma av detta med våra utvecklare under morgondagen för att försöka förstå problemen bättre och se hur de kan åtgärdas.

    Det fungerade att spola igenom versionen med musik, men för att göra det måste jag väl ladda ned avsnitten?
    Du kan spola i programmen även om de inte är nedladdade. De program där två olika versioner finns tillgängliga, med- och utan musik, går både att ladda ner men också att lyssna på utan nedladdning. Som sagt, vi hör efter med utvecklarna i morgon och återkommer så fort vi har mer information rörande detta.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Vi försöker förstå varför en del avsnitt får en annan tid i appen (och på vår egen hemsida) än vad de har egentligen, och vill gärna ha fler exempel på avsnitt där du har noterat detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen - igen!

    Det visar sig att själva grundproblemet är ett känt problem med en programvara vi använder. De utvecklare som då undersökte felet bedömde att det var relativt svårt att lösa, samtidigt som de trodde att det inte påverkade lyssningen. Vidare felsökning prioriterades därför bort. Tack vare din och en annan lyssnares felbeskrivningar vet vi nu att det påverkar Android-appen och tänker förstås om:
    Vi har diskuterat detta case nu där jag påtalat att det är av hög prioritet eftersom det påverkar våra lyssnare i appen.
    Jag har ingen prognos för hur lång tid det kommer att ta att lösa - men bollen är i rullning! Tack för den hjälpen.
    Annika Webbmaster
  • PS: Du behöver alltså inte ge fler exempel på drabbade program, i och med att vi har en rätt bra kunskap om orsaken till felet!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaren! Hoppas att det går att lösa.
  • Hej igen!

    Nu hoppas vi att detta är löst! I korthet berodde det på att två tekniska system räknar ut hur långt ett avsnitt är med olika metoder. Det blir en viss tidsskillnad för att det ena systemet räknar lite fel. Appen får information om att en ljudfil ska ha en viss längd, men ljudfilen är egentligen lite kortare.

    Om ljudfilen egentligen är exakt två timmar, men appen förväntar sig att den ska vara två timmar och tre minuter, så blir det tre minuter som räknas som "inte uppspelade"!

    För de ljudfiler som skapats från och med igår hämtas appens information på ett bättre sätt, så problemet kommer att försvinna med framtida avsnitt. Avsnitt som skapats dessförinnan har kvar problemet och ett par av dessa redan skapade ljudfiler är inte publicerade ännu, så även nya avsnitt kan drabbas inom den närmaste tiden, men det kommer att bli allt mer sällsynt.

    Hoppas jag. Det kan förstås finnas andra fel som ger liknande problem, så hör gärna av dig om du dyker på problemet framöver, så att vi kan se över ifall det är en rest av det fel vi redan har löst, eller om det finns fler problem vi behöver ta itu med.

    Tack för hjälpen så här långt!
    Annika Webbmaster