Fel lokala sändningar i appen på helger

När jag lyssnar på P4 i appen på vardagar har jag valt P4 Örebro och det fungerar utmärkt. Jag får då även trafikinformation från detta län. På helgen när jag lyssnar på samma sätt via appen kommer plötsligt nyheter från Stockholm och trafikinformation från Stockholm. Jag är inte intresserad av att höra om diverse avstängda vägar i Kungenskurva o Bromma mitt i programmet. Det ger inte heller speciellt mycket att höra Stockholms lokalnyheter.. vad är det som blivit fel?!
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Karolina!

    Det verkar som om vi har försökt rationalisera och skicka ut en och samma ljudström, hämtad från P4 Stockholm, när P4-kanalerna samsänder, men inte har fått till ett bra sätt att koppla allt rätt när kanalerna har olika innehåll, som vid lokala nyheter och trafik.

    Minns du när du först lade märke till detta?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tror det var helgen 15-16/5 som jag först märkte det.
    Mvh
    Karolina
  • Jag har samma problem men det har pågått längre än så. Jag skulle gissa att det började i april. Otroligt irriterande att behöva krångla för att få höra rätt lokala nyheter.
  • Hej igen!

    Jag och några av mina kolleger har lyssnat på flera olika lokala kanaler vid olika tider under helgen för att återskapa problemet, men har då fått de lokala kanalernas nyheter - som det ska vara. Jag har även försökt återskapa det vid lokala sändningar i riksprogram (som lokala nyheter i P4 Extra) under vardagar

    Samtidigt är det några fler än ni som har rapporterat in detta fel (dock inte så många lyssnare), och det verkar kunna uppstå både för lyssnare med Android och för er som har Iphone (att döma av information som jag "bakom kulisserna" kan se).

    Så felet är troligen lätt att återskapa - om vi gör på rätt sätt. Det verkar som om det krävs något vi har missat att testa för att felet ska dyka upp. Jag radar upp en del saker som kan skilja sig åt från en lyssnare till en annan och kanske kan bidra till att vi inte kunnat återskapa felet.

    Karolina har redan skrivit att P4 Örebro drabbas, så det är förstås en av de kanaler jag har testat, så trots att det självfallet är en viktig skillnad i att felet kanske inte drabbar alla P4-kanaler, borde det inte vara vald kanal som gjort att vi inte kan återskapa felet.
    • Är det fel vid samtliga lokala nyhetssändningar (8.30-13.30, lördag och söndag)? Om ni inte vet, är det vid en speciell tid ni lyssnar (exempelvis när Melodikrysset sänds)?
    • Märker ni samma problem någon gång under vardagar? Bör i så fall kunna uppstå t ex 13.30, 14.30 eller 17.30, när lokala nyheter kommer i ett "block" där P4 annars har rikssändningar.
      (Karolina, du skrev att det fungerar bra på vardagar, men det var för en månad sedan, så du kanske har noterat felet en vardag därefter?)
    • Hur startar ni P4 under helgen? Spelaren på låsskärmen, "kanal-sockerbiten" på appens startsida, play-funktion i hörlurarna, annat ...?
    • Skickar ni ljudet vidare till externa högtalare med till exempel Chromecast eller Airplay?
    Det är vad jag kan komma på spontant som skulle kunna vara den skillnad som gör att ni får felet medan jag och mina kolleger inte har lyckats framkalla det ...

    Om vi kan ringa in skillnaden, kan vi förhoppningsvis lösa problemet.

    PS:
    I svaret ovan kallade jag först Karolina för Kristina, vilket jag ber om ursäkt över och har rättat. Kristina är en annan lyssnare som har rapporterat in samma fel här.
    Annika Webbmaster
  • Rättelse:
    Jag blir osäker på om jag verkligen har sett felet på Android. Det kan vara specifikt för Iphone-appen.

    Tilläggsfrågor:
    • Startar ni kanalen med Siri?
    • Har ni Apple Watch?
    Annika Webbmaster
  • I mitt fall så vill jag ha radio Malmöhus. Jag brukar använda min iPhoneapp och oftast så lyssnar jag direkt i telefonen utan att skicka ljudet vidare till annan högtalare. Jag brukar börja lyssna på Ring så spelar vi vid åttatiden.
    Jag öppnar appen, väljer lyssnadirekt och väljer P4.På vardagar så lyssnar jag inte så mycket och ofta.
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Jag har en fråga till:

    Vet ni om det står att ni lyssnar på P4 Malmöhus respektive P4 Skaraborg (trots att et uppenbarligen inte stämmer) både inne i själva appens spelare och i den spelare som syns på låsskärmen?

    Svara bara om det går snabbt och lätt för er att svara. Ni har redan gett oss så mycket information att vi själva bör kunna återskapa felet nu, så ni behöver absolut inte ägna helgerna åt att dokumentera hur saker funkar (eller snarare inte funkar) med vår app.

    Trevlig midsommar!
    Annika Webbmaster

  • så här ser det ut.
    Hände nyss igen vid 8.30 att det står Örebro men jag får stockholmsnyheterna
  • Känns inte bra att detta problem fortsätter. Kommer ett VMA finns ju inte möjlighet att höra dessa. Jag har ingen annan radio. Hoppas det går att åtgärda!
  • Hej igen!

    En kollega som kikar på detta har hittat något som förhoppningsvis kan hjälpa oss att förstå felet - och därmed lösa det. Jag lovar inget, men felsökning pågår.

    (Själv har jag inte kunnat återskapa det, trots att jag i morse började lyssna på P4 Gotland klockan 05.55, eftersom en lyssnare har skrivit att felet även uppstår på vardagar om man börjar lyssna innan klockan 06.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Min kollegas teori stämde inte och eftersom vi inte lyckas framkalla felet själva, så jag kommer att be er som har rapporterat in detta att testa olika (enkla) saker.

    Det första är att tillfälligt välja en annan P4 kanal genom att hålla inne "den rosa P4-sockerbiten" på appens startskärm, se bild.

    Spela sedan den P4-kanalen någon minut och byt sen tillbaka till P4 Örebro respektive P4 Malmöhus.

    Berätta om det hjälper!

    Annika Webbmaster
  • Jag tror att jag har hittat felet, eller i alla fall hittat ett sätt att undvika det. Jag brukar välja att klicka där nere där det står ”direkt” (gulmarkerad) och då får jag radio Sthlm. I lördags så klickade jag istället där uppe (rödmarkerat) och då fick jag in rätt lokalkanal. Jag provade flera gånger med två olika iPhones. //Fredrik

    Bästa svaret
  • Tack!

    Det ska jag dels tipsa andra lyssnare om, och dels se till att vi själva kikar på. Att vi inte kunnat återskapa felet kan ju bero på att vi har startat på annat vis än du.
    Annika Webbmaster