Lokala nyheter i appen

Hur hittar jag lokala nyheter i den nya appen?
Anders Näkne

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Nyheter upptill
    Spellistan med lokala nyhetsklipp kan du dels nå från startsidan/fliken Nyheter, i en "modul" med rubriken Lokalt. Placeringen kan variera något, men är ofta direkt nedanför modulen Nyheter från Ekot.

    Sök nedtill
    Spellistan Lokalt når du även som en textlänk med fast placering på Sök-sidan, viket jag tycker är ett enklare sätt att hitta dit. Där kan du även nå dina lokala nyhetssändningar (nyheterna som sänds ut i P4-kanalen) via Senaste nyhetssändningar.

    Dessvärre försvinner dessa fasta textlänkar när "textsökning pågår" (exempelvis om du ser sökträffar från en tidigare sökning). Tryck på Avbryt till höger om textinmatnings-rutan i appens topp, så visas de fasta textlänkarna på nytt.

    Vi behöver förenkla detta!
    Annika Webbmaster
  • En fundering kopplat till detta ämne, kan bero på att jag inte fullständigt utforskat appen. Om jag t.ex. befinner mig mellan två olika sändnings områden t.ex. P4 Väst och P4 Göteborg och har aktiverat pushnotiser för båda områdena. Då har jag tagit förgivet att den borde visa lokala nyheter för båda sändningsområdena men vad jag fått intrycket av är att den bara går på förvalda station, vilket kan tyckas vara lite ologiskt. Jag ska inte behöva byta p4 station bara för att kunna se lokala nyhet för den stationen som är förvalda. Jag kan förstå att implementeringen blir enklare men det gör det lite svårnavigerat. I synnerhet om man inte vill starta pushnotisen direkt utan kanske vill läsa om nyheten först.
    Fredrik Ahlborg
  • Hej alla!
    Vi planerar att lyfta fram det lokala innehållet bättre framöver, se Frågor och svar om appens nya navigation:
    Navigationen i toppen kommer framöver att kunna byggas ut med fler ingångar för att göra det enklare att nå stora sektioner i appen, t ex till lokalt innehåll eller sport.
    Fredrik:
    Det lokala nyheterna går att ta del av på åtminstone fyra sätt. De tre första fungerar bra även för en annan P4-kanal än den du har ställt in i appen, medan den fjärde metoden (min favorit!) baseras på din egen inställning:
    1. Lyssna på P4-kanalen i fråga när lokala nyheter sänds (vid halvslag, exempelvis 07.30, 08.30 och så vidare)

      Alla P4-kanaler nås via Kanaler i appens övre kant, men den valda kanalen är enklast att nå

    2. Lyssna i efterhand på nyhetssändningarna från Nyheter P4 Väst, Nyheter P4 Göteborg etc

      Alla Nyheter P4 [ort] går att nå via textfältet på söksidan, som du kommer till med länken Sök i appens nedre kant. Den valda kanalens nyhetssändningar går även att nå genom en fast länk till Senaste nyhetssändningarna som finns på söksidan

    3. Push-notiser från de lokala redaktionerna

      Dessa notiser fungerar oberoende av vilken P4-kanal du har valt.

    4. Lokala nyhetsinslag i en lista

      Detta är det sätt att lyssna som jag beskrev i mitt första svar. Du når din valda P4-redaktions lista med nyhetsinslag via söksidan, länken Sök i appens nedre kant. Vill du nå listan med inslag från en annan P4-kanal, får ställa in den P4-kanalen istället. Det gör du enkelt under Min sida, länk i appens nedre högra hörn.
    Vill du ha en tydligare beskrivning för någon av metoderna, så är det bara att fråga.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.