"Ljudklippssamlingar" utan fördjupning

På hemsidan (och kopplat till appen) har ni "ljudklippssamlingar" med nyhetsklipp (se bild). Jag kan sakna att P1 Morgons och Studio Etts längre reportage aldrig är med.

Samma sak är det förstås i "Relaterat" under varje nyhetsartikel, och där borde absolut P1 Morgon och Studio Etts reportage dyka upp. Som det är idag måste man själv som lyssnare alltid gå in på respektivr programs sida för att se om de gjort något om aktuellt ämne.

Kommentarer

  • Hej Robert!

    Detta är ett forum för support och dialog om våra digitala plattformar, och din fråga ligger på gränsen mellan hemsidans form och funktion (som jag bör försöka svara på) och mer redaktionella frågor (där jag som webbmaster är fel person att svara - hur intressant och viktigt det än är).

    Fördjupning är viktigt - och svårt
    Jag har just varit på ett möte med Olle Zachrison, som leder arbetet med "Sveriges Radios digitala nyhetsstrategi". Han får del av dina synpunkter.

    Olle berättade om fem strategiskt viktiga områden där vi behöver utveckla sättet att tänka kring och presentera nyheter. Det första området var:
    Hur erbjuda mer och djupare lyssning i viktiga nyhetsämnen?
    Vi håller alltså själva med om att fördjupande inslag inte har ett riktigt bra "hem" i appen eller på hemsidan. Det är innehåll vi vill kunna lyfta fram bättre än vad vi gör idag.

    Nyheternas spellistor är ett etablerat format
    I de rena nyhetsspellistor vi har på startsidorna (Toppnyheter, lokala nyheter med flera) ska det av olika skäl vara korta ljudklipp. Lyssnare som regelbundet använder dessa tjänster förväntar sig att de ska kunna lyssna igenom en nyhetsspellista i appen på ca 20 minuter och då bli uppdaterade på det våra nyhetsredaktioner anser är viktigast just nu.

    Även i Googles nyhetstjänst finns Toppnyheterna, men består endast av de fem första ljudklippen i den lista du får på hemsidan och i appen eftersom de nyhetskällor Google erbjuder ska vara cirka tio minuter långa. I den listan spelas våra Toppnyheter ofta upp följda av nyheter från andra medieföretag, så en lyssnare kan först höra våra Toppnyheter, därefter Dagens industri till exempel. Om det mitt i vår lista då kommer ett väldigt långt ljudklipp (som det dessutom inte går att "skippa eller svepa sig förbi"), bryter vi mot vad lyssnarna förväntar sig och försvårar möjligheten att ta del av andra nyhetskällor. Det är förstås inte bra.

    Förändra etablerade format?
    Rent tekniskt går det absolut att lägga in längre ljudklipp, och försök har gjorts att lägga i enstaka längre ljudklipp. Senast nu i helgen dök ett 15 minuter långt ljudklipp upp i listan Toppnyheter:
    Hur kan integrationen förbättras?

    Som jag förstått det har många lyssnare reagerat negativt på att denna "långlyssning" ingick i Toppnyheterna.

    Djup som inte speglar vår bredd
    Vi har något vi kallar fördjupande nyhetslistor, där det går att variera längden på inslagen mer. Vi har dock endast möjlighet att exponera en sådan lista åt gången. Just nu är det "EM-kollen" och det mesta av innehållet kommer från Radiosporten. Inslagen där håller, åtminstone just nu, samma längd som i övriga nyhetslistor, men det finns utrymme för lite större variation.

    Tidigare har vi haft ämnen som "Kampen mot Corona" och "USA-valet", och då har vi ofta lyft fram innehåll från P1-morgon och Studio Ett. Men att exponera "ett ämne åt gången" från så breda program, är förstås långt ifrån tillräckligt.

    Jag hyser stort hopp om att vi kommer att hitta sätt att kombinera bred och snabb orientering med möjlighet till fördjupning, analys och sammanhang. Vi gör redan detta innehåll, men vi behöver lyfta fram det bättre, och det ligger helt i vårt eget intresse att göra detta! Som sagt är detta en frågor som Olle Zachrison och andra kolleger funderar över inom vår digitala nyhetsstrategi.

    Relaterat (människor och maskiner hjälps åt - och kan bli bättre)
    Mitt svar ovan är redan långt, så när det gäller att länka vidare till mer lyssning om ett visst ämne och varför de ser ut som det gör, hänvisar jag till vad jag svarat på en liknande fråga tidigare:
    Relaterade artiklar om fartygstransporter av levande djur

    Tack för spännande frågor som sätter fingret på något vi själva också tycker är viktigt!
    Annika Webbmaster
  • Vilket långt och djupt svar!
    Precis som den typ av program på SR jag föredrar :-)

    Tack för att du tog dig dit att skriva så bra och långt. Jag förstår problematiken med att blanda långt och kort (och de flesta verkar föredra kort för det mesta).

    När det kommer till nyhetssändningarna gjorde ni något smart när ni delade upp de tunga (07, 12:30, 16:45, 22) under programmet "Ekot" och de korta (men inte 17:45 av någon anledning) under "Nyhetsuppdatering från Ekot".

    Studio Ett och P1-morgon gör så mycket bra grejer varje vecka, så det vore tråkigt om vi som inte lyssnar linjärt skulle missa allt bra!

    Tack igen för ett toppenbra svar!
  • När det kommer till nyhetssändningarna gjorde ni något smart när ni delade upp de tunga (07, 12:30, 16:45, 22) under programmet "Ekot" och de korta (men inte 17:45 av någon anledning) under "Nyhetsuppdatering från Ekot".
    Ja, det kan verka lite ologiskt att 17.45-Ekot inte är med bland de andra längre sändningarna.

    Här är en förklaring, som jag har förstått det. Ett syfte med att dela upp Ekots sändningar i två flöden (eller egentligen tre, vi bröt även ut Livesändningar från Ekot till ett eget flöde) är att den som väljer att "prenumerera" på Ekot ska få regelbundna uppdateringar, men inte få hem för många avsnitt. De får inte heller ligga för glest så att den som lyssnar på "senaste sändningen" tycker att det är inaktuellt.

    Ekot bedömde då att det blev bäst fördelning över dygnet om vi valde fyra långa sändningar per dygn. Sändningarna 16.45 och 17.45 ligger helt enkelt så nära i tid, att de under normala nyhetsförhållanden brukar vara relativt lika, så vi behövde välja den ena. Och hade vi då valt 17.45 så hade den stora del som lyssnar när de åker från jobbet strax efter 17 fått "Lunchekot" som senaste sändning, vilket inte hade varit så bra.

    Hoppas att denna förklaring redde ut mer än den trasslade till ...

    Annika Webbmaster