Relaterade artiklar om fartygstransporter av levande djur

Nedanstående nyheter har en uppenbar koppling i att de handlar om fartygstransporter av djur men de visas inte som relaterade. Förmodligen finns det också en reell koppling mellan stoppet i Suez-kanalen och beslutet om export-stopp i Nya Zeeland.

https://sverigesradio.se/artikel/stopp-for-export-av-kor-fran-nya-zeeland

https://sverigesradio.se/artikel/200-000-djur-riskerar-att-do-efter-suez-stoppet

Kommentarer

  • Hej!
    Jag har skickat vidare ditt tipset om att korslänka mellan dessa nyheter till Ekot.

    Annika Webbmaster
  • Ok, tack.
    Jag har e-postat Ekot tidigare i andra frågor, men jag får sällan eller aldrig någon respons från dem.

    Lustigt nog dök en av artiklarna upp i samband med demonstrationeri Pakistan, via skribenten som det ser ut.
    https://sverigesradio.se/artikel/oroligt-i-pakistan-efter-fransk-publicering-av-muhammedkarikatyrer

    Har ni någon process för att länka mellan artiklar som publiceras av olika personer eller redaktioner, eller för skilda program?

  • Har ni någon process för att länka mellan artiklar som publiceras av olika personer eller redaktioner, eller för skilda program?

    Det finns ett par olika saker som kan leda till vidarelänkning.

    Grupper
    Dels vilka grupper ett avsnitt ligger i. Det är "inifrån", i våra system, som en form av taggar, och dessa är redaktionens egna val. För Ekots utrikesnyheter brukar till exempel land och ibland region vara en sådan grupp, vilket gör att det ska gå att från en nyhet om djurtransporter i NZ hitta andra nyheter om NZ och kanske om Oceanien.

    Även en del reportrar, kanske i synnerhet korrespondenter och reportrar som bevakar ett visst ämne, brukar vara en egen grupp, vilket var den grupp som gjorde att två rätt olika nyheter som har Peder Gustafsson som gemensam nämnare var länkade.

    Ämnen kan också vara en egen grupp, exempelvis "skolfrågor", "sjukvård" och annat. (Ofta ganska breda anslag.)

    Grupper delas ibland mellan flera redaktioner, men jag tror att den redaktion som "äger gruppen" kan bestämma vilka som får dela och kanske behöver godkänna det, vilket jag kan tänka mig är vettigt, för om Ekot har en grupp om NZ, ska den nog ha nyhetsfokus, och inte få in P4 Västmanlands intervju med en utbytesstudent från Köping som bor i Wellington eller Vetenskapsradion Historia om Muskötkrigen. (Fiktiva exempel.)

    Om ett inslag har flera grupper kopplade till sig, är det en av dessa som väljs ut som överordnad, och den gruppen blir det som syns tydligast på hemsidan. I exemplet här finns det flera olika grupper där artikeln ingår, och Nya Zeeland är huvudgruppen, så det relaterade innehållet kommer från den gruppen:

    Förslag på liknande nyheter
    I vårt publiceringssystem finns en funktion som identifierar liknande nyheter efter nyckelord, så en redaktör som publicerar en nyhet får tips om andra om samma ämne.

    Funktionen är rätt ny och jag vet inte hur den fungerar riktigt, men jag tror att redaktören, när förslagen dyker upp, får bedöma om det är vettig att länka samman nyheterna eller inte och om länkarna ska gå åt båda hållen eller inte (ifall det gäller en nyhet från samma redaktion). Den mer fördjupande huvudnyheten om ett ämne vill man kanske länka till, men man kanske inte vill länka från den till varje ny vinkel som dyker upp ...

    Den ska bidra till att det blir enklare att visa vad som tidigare har rapporterats om en viss fråga. Jag kan tänka mig att den funktionen använts exempelvis här, för det finns ingen egen grupp om busstorget i Östersund:

    Annan lyssning på avsnittsnivå
    Däremot finns det en funktion som redaktören inte styr över, men den syns inte på nyheter, utan endast på avsnitt.

    Det är en algoritm som letar upp andra avsnitt om (förhoppningsvis) samma ämne. Ibland ger den träffar som upplevs som helt irrelevanta, men sällan direkt olämpliga ...

    Ju tydligare och mer samlat ämnet för avsnittet är beskrivet i avsnittets text-beskrivning, desto mer relevanta blir de rekommendationer som dyer upp.

    Här är de rekommendationer som dyker upp under P4 Dokumentär: Min morfar dog på Titanic

    Syftet är att hjälpa lyssnare att hitta program om ett ämne, oavsett vilken kanal eller redaktion som skapat det och oavsett när detta skapats.

    Avsnitt som hör ihop
    Dessutom finns det en speciell grupp som är till för att kunna hitta avsnitt som hör ihop om dessa ligger i samma programserie som andra avsnitt, exempelvis alla avsnitt av en viss Radioföljetong eller de avsnitt av P4 Plus som innehåller Smoke Rings.

    Kräver att redaktionen manuellt lägger in dem i gruppen.

    Det finns säkert fler funktioner, men detta var de jag på rak arm kom på!

    Annika Webbmaster
  • Tack för förklaringen.

    > Den ska bidra till att det blir enklare att visa vad som tidigare har rapporterats om en viss fråga. Jag kan tänka mig att den funktionen använts exempelvis här, för det finns ingen egen grupp om busstorget i Östersund

    Ja, det är precis det jag frågar efter, att det går att följa upp nyheter inom ett visst område över tid. I det här fallet skulle det behövts en ämnesmärkning för djurrättsfrågor t.ex. För andra är det kanske intressantare att följa vad som händer i området kring Nya Zeeland.

    > Däremot finns det en funktion som redaktören inte styr över, men den syns inte på nyheter, utan endast på avsnitt. Det är en algoritm som letar upp andra avsnitt om (förhoppningsvis) samma ämne. ... Ju tydligare och mer samlat ämnet för avsnittet är beskrivet i avsnittets text-beskrivning, desto mer relevanta blir de rekommendationer som dyer upp.

    Den funktionen skulle ni ju kunna provköra på nyheter också och se om den kan luska fram sådana här samband som reportrarna och redaktionerna kanske missar.

    Det är ofta något jag saknar i nyhetsrapporteringen, att kunna följa hur en fråga eller ett samhällsfenomen utvecklar sig, "vad hände sedan", och inte bara vad som råkar anses aktuellt i stunden.

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.