Välkommen till Sveriges Radios forum för teknisk support!
Här svarar vi på frågor om våra appar och webbtjänster vardagar kl 09-17.
Du kan även hjälpa oss att göra Sveriges Radios webbplats och våra appar bättre genom att rapportera in problem och komma med förbättringsförslag!
Lyssnarservice svarar på frågor om Sveriges Radios innehåll:
08-784 84 84
lyssnarservice@sverigesradio.se
Svar på vanliga frågor om innehållet
På Sveriges Radio vill vi ha högt i tak och en välkomnande stämning. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa. Här är de tre viktigaste:
- Vi tillåter inte hatiska kommentarer
- Vi kan komma att ta bort kommentarer som är off topic (inte håller sig till ämnet - vilket i detta forum är support på Sveriges Radios webbtjänster)
- Vi tillåter inte namnpubliceringar som bryter mot våra egna publicistiska beslut
Sveriges Radios kommentarsregler
Jag passar på att återkoppla om en tidigare tråd där du beskrev problem som uppstår om appen saknar internet när den kopplar upp sig mot Carplay och hur :
Carplay i nedkopplat läge
Det var ett konstruktivt förslag som vi inte har tagit oss an ännu (om det inte har lösts i samband med någon annan förbättring vi har gjort - men det tror jag inte). Om inget oförutsett ruckar på planerna, så kommer vi under hösten att arbeta med olika förbättringar av hur apparna fungerar i bilen, och ditt förslag finns med bland sådant vi då kommer att se över - men om det innebär att vi kommer att lösa det eller om app-teamet prioriterar andra förbättringsområden, vet jag tyvärr inte.
Det om förslaget från i vintras. Nu över till dagens problem, som vi på supporten inte har sett något om innan, så det var bra att du uppmärksammade oss på detta! Vi hör med utvecklarna om de märkt av något, eller om det är ett fel som specifikt drabbar vår app hos dig!
Du skrev:
- Har du sett liknande krascher annars också? När i så fall?
- Kan du ibland använda Carplay utan problem? Något mönster i så fall?
- Minns du ungefär när problemen började?
Vi börjar i den änden, och lite beroende på vad du och vad utvecklarna svarar, så kommer vi förmodligen att behöva svar på fler frågor, i och med att vi inte sett felet själva och det troligen är svårt att återskapa.Min magkänsla är att detta inte är ett allmänt fel utan drabbar just dig (eller ett fåtal lyssnare med någon gemensam nämnare som blir svår att hitta om inte fler lyssnare rapporterar in problemet). Den typen av "fel hos enstaka lyssnare" brukar lösa sig vid en ominstallation av appen, men då blir du av med nedladdade avsnitt, vilket är trist, i synnerhet inte för dig som har behov av att kunna lyssna utan nätverk, att döma av ditt förbättringsförslag tidigare.
Svara på det du kan så kollar vi av med utvecklarna om de kan se dina (och eventuella andra drabbades)krascher i loggarna och vad det i så fall ger!
1. tror att 9ggr av10 så är det "samma dag" som jag använt carplay. ibland känns det som ett "resursproblem". typ som "sr carplay" nästan är en egen app. och den "krigar" om resurser med vanliga srplay. men, alla ledtrådar finns nog i ips rapporterna. dvs "vanliga" srplay kan krascha om jag använde carplay tidigare under dagen.
2. ja. efter ett par omstarter brukar det funka. men, bara en dag av 10 är det räkmacka. ofta krascher.
3. sr carplay har alltid varit instabil. ibland 4av10 krascher. ibland 9av10. har haft ips och "dela analys med utvecklare" så att ni kan förbättra kvaliteten.
funkar lika dåligt på min "company iphone", fast på den får jag inte dela ips rapporter, av "policy skäl"
Tack för info! Jag fick precis besked från en av våra utvecklare att ips-krascherna är något som de känner till och att felet ligger högt upp på deras "att åtgärda"-lista. Kollegan som jag talades vid med menar att felet ofta uppstår när man spelar upp innehåll samtidigt som telefonen ansluter till bilen. Det du kan testa är att först ansluta telefonen till bilen, innan du startar det du vill lyssna på i appen. Problemet ligger som sagt högt upp på prio-listan, men testa gärna om det blir någon skillnad när du först ansluter telefonen till bilen och därefter startar ljudet. Hör gärna av dig och berätta om du upplever någon skillnad!
jag brukar nog alltid försöka "ha något spelande" när jag kopplar in carplay.
just för all slippa allt klickande i sr-carplay när jag kör.
För att denna kunskap ska nå ut till andra Carplay-användare har jag nu:
- ändrat rubriken till "Krascher i samband med Carplay"
- markerat Teds svar den 14 juni som "bästa svaret"
- i hans svar markerat rådet att ansluta till bilen innan ljudet spelas med fet stil
Felsökningen var redan i gång, och för detta har dina delade rapporter varit till hjälp. Det var väldigt bra att du tog dig tid att rapportera in felet även här, eftersom det kommer andra lyssnare till godo!Tack för både hjälp att förstå felet och hjälp att hjälpa.
Våra kollegor på utvecklarsidan har under de senaste veckorna arbetat på att få ordning på krascherna som du varit i kontakt med oss gällande. Upplever du att krascherna fortfarande inträffar eller har det blivit någon förbättring under den senaste tiden?
vet att jag hade för 1-2v sedan.
(ska hålla lite koll igen.
upplever oxå att srplay blivit ännu sämre på att "fortsätt där jag var" när jag switchar mellan carplay/plain.)
mvh klas
Tack för uppdatering! Hör gärna av dig igen om krascherna skulle återkomma.
Startar programmen om från början när du växlar, eller hamnar du "bara" fel i tidslinjen?
inga ips-kraschfiler senaste veckan 👍