P4 blockeras trots att jag är i Sverige

Kan inte lyssna på P4 Melodikrysset pga "blockering pga OS". Vad är detta?

Jag kan lyssna via Android-telefonen men inte på min desktop.

Kommentarer

  • Hej!
    Bakom kulisserna ser jag att du är uppkopplad mot ett finskt nätverk via en molntjänst som heter Zscaler. Jag tror att det är detta som ställer till det!

    Observera att det är endast direktlyssning som blockeras, så du kan fortfarande lyssna på det mesta som sänds i P4 - fast inte just medan det sänds, utan i efterhand. Du kan alltså lyssna nu på t ex Morgon i P4 Kronoberg från i morse, Melodikrysset från i lördags eller Karlavagnen från igår kväll.

    Om du går till Melodikryssets hemsida, kan du alltså både lyssna och lösa krysset där!

    Annika Webbmaster
  • Ja, du har helt rätt: Zscaler var problemet, och när jag fick bort den kunde jag lyssna igen.

    Stort Tack!
  • Så bra!

    Trevlig lyssning framöver.
    Annika Webbmaster
  • 2024:
    Ett nytt OS står för dörren och därmed kommer vi att blockera P4-kanalerna för lyssnare utrikes. Tyvärr kommer även lyssnare som befinner sig i Sverige att drabbas om ni besöker oss med en dator eller annan tjänst som ser ut att befinna sig utrikes

    De flesta internetradior
    Några som brukar påverkas är internetradior som hämtar ljudströmmar via en databas (Tunein, MediaU, Roon med flera) utrikes. Ofta kan detta åtgärdas genom att lägga in en egen länk ("custom URL") till P4-kanalen, men hur man lägger in en sådan skiljer sig åt. Under kontorstid hjälper jag er gärna att leta fram en beskrivning som passar er radiomodell.

    De länkar ni ska använda hittar ni här. Leta upp din P4-kanal:
    MP3-länkar som M3U (192 kbps)

    En del äldre internetradior klarar inte av länkar som börjar med https utan behöver länkar som börjar med http. På sidan jag nyss länkade till ser en direktlänk till P4 Malmöhus exempelvis ut så här:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/207-hi-mp3.m3u

    Med http först blir det så här:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/207-hi-mp3.m3u

    Squeezebox
    Lyssnare som har en Squeezebox har nytta av tipsen i denna tråd från ett tidigare OS:
    Squeezebox: P4 blockeras under OS
    (Se i synnerhet svaret från den 20 februari 2022, markerat som bästa svar.)
    Annika Webbmaster
  • OBS: Många internetradioapparater har även möjlighet att spela vanliga FM-radion, så lyssna gärna på P4 den vägen!
    Annika Webbmaster
  • Har flera kvällar försökt lyssna på P4 från Italien. OS-blockeringen har legat kvar när t ex Karlavagnen sänds efter klockan 23. Ska det vara så?
    Joakim Barkman
  • Tyvärr har vi inte tekniska möjligheter att slå av och på den geografiska blockeringen av P4, så P4-kanalerna kommer att vara blockerade i utlandet under hela perioden.

    Däremot kan du lyssna på nästan allt som sänds i efterhand i appen utan problem, så du kan lyssna på exempelvis Karlavagnen nu i efterhand även om du är utomlands (eller "ser ut att vara utrikes").

    Säg till om du behöver hjälp att hitta något program!
    Annika Webbmaster
  • Eftersom jag som svensk pensionär och skattebetalare medfinansierar (och förstås även min fru) svensk radio och TV oavsett var i världen jag befinner mej, kan jag bara fastställa att det är bedrövligt och avskyvärt att jag inte kan lyssna på svensk olympisk sportradio därför att jag för närvarande uppehåller mej utanför Sverige.

    De personer som gör sådana här överenskommelser som är helt hänsynslösa mot mej och många tusen andra svenskar borde omedelbart avskedas!
    Bo Andersson
  • Hej Bo!

    Så här har Radiosporten förklarat det:
    Du som befinner dig utanför Sveriges gränser, kan under den tid OS i Paris pågår, inte lyssna på P4. Anledningen är att Sveriges Radio (och alla andra nationella medieföretag med sändningsrättigheter från OS) av rättighetsskäl måste ”geoblockera” alla OS-sändningar.

    Självklart hade vi velat kunna erbjuda alla Radiosportens OS-sändningar även till utlandssvenskar, men tyvärr har vi inte fått gehör för detta i våra förhandlingar. För att överhuvudtaget kunna erbjuda sändningar från Paris, måste vi av rättighetsskäl begränsa spridningen till de med svenska IP-nummer.
    Så valet för oss stod mellan geografisk blockering eller att inte kunna sända alls.
    Annika Webbmaster
  • Hej, varför får jag helt plötsligt följande i min P4 sändning. Av rättighetsskäl kan live sändningarna från Paris endast sändas i Sverige. Jag är ju i Sverige, vad har hänt?
    Bertil Svensson
  • Hej Bertil!

    Är det din dator, mobil eller någon annan enhet du får detta problem med?
    Annika Webbmaster
  • Hej, det är min iPhone 14 mobil
    Bertil Svensson
  • Tack Bertil!

    Bor du så till att mobilen kan ha kopplat upp sig mot en mobiloperatör i Norge, Danmark eller Finland?
    Annika Webbmaster
  • Jag bor i norra skåne. Var ser man det? Men SR fungerar på datorn inom samma wifi
    Bertil Svensson
  • Om du får problemet trots att mobilen är uppkopplad över samma WiFi som datorn, så beror problemet inte på att du bor nära våra danska grannar, så vi släpper det spåret.

    Vet du om har en VPN-tjänst i mobilen? Det kan i så fall ge oss intryck av att du är utomlands.
    Virtuellt privat nätverk (VPN) – Wikipedia
    Annika Webbmaster
  • Jag har VPN men det hjälper inte att stänga av.
    Bertil Svensson
  • Förmodligen hann appen inte känna av att ditt VPN slogs av, och fortsatte att försöka hämta P4 på det vis som blockerades. Gör så här för att försäkra dig om att appen laddar om kanalen helt:
    1. Stäng ned appen genom att svepa bort den
      (Stänga en app på din iPhone - Apple-support)
    2. Stäng ned ditt VPN
    3. Öppna SR Play och starta en annan kanal än P4, t ex P1
    4. Byt till P4
    Nu borde det fungera bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej, det fungerar när VPN är nedstängt. Men varför, då är mitt skydd nedsläckt?
    Bertil Svensson
  • När du använder ditt VPN ser det ut som om du befinner dig någon annanstans än i norra Skåne eftersom din mobil når oss via VPN-tjänstens servrar.
    Men varför, då är mitt skydd nedsläckt?
    Antingen kan du välja att tillfälligt skippa VPN-tjänsten, och därmed få ett sämre skydd, eller också kommer din mobil att blockeras och du får istället lyssna på P4 via datorn eller FM-radion tills OS och den geografiska blockeringen är över.

    Ibland kan man i ställa in så att enstaka appar inte går via VPN. Att låta SR Play "slippa VPN" kanske kan vara en bra kompromiss för att kunna släppa förbi P4 utan att behöva stänga av skyddet i övrigt. Om du berättar vilken VPN-tjänst du använder, så kan jag försöka hjälpa dig att hitta hur du gör detta, men det snabbaste är nog att kontakta den tjänstens support.
    Annika Webbmaster
  • Jag använder Microsoft defender
    Bertil Svensson
  • Varför kom problemet igår, har haft MS defender i några år ?
    Bertil Svensson
  • Tyvärr hittar jag inte någon tydlig beskrivning för att kunna låta en enskild app gå vid sidan av Microsoft defenders VPN.
    Varför kom problemet igår, har haft MS defender i några år ?
    Bra fråga. Har du lyssnat på P4 i mobilen nu i sommar medan OS pågår? Det är endast i samband med de stora mästerskapen som vi har geografisk blockering.
    Annika Webbmaster
  • Jag lyssnar varje dag, men tack iallafall
    Bertil Svensson
  • Det är förstås tråkigt att det är problem att lyssna, både för dig i Sverige där det egentligen ska fungera och för de lyssnare som vi behöver blockera för att de är utrikes.

    Trevlig helg och hoppas att du kan lyssna på alternativa sätt till och med den 11 augusti!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Nu är OS avslutat, så ni ska inte stöta på den där blockeringen längre.
    Annika Webbmaster
  • Hej, så är det. Men ni får titta på detta till nästa gång.
    Bertil
    Bertil Svensson

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.