Uppmanas aktivera JavaScript (äldre iPad)

JavaScript är aktiverat i safari iPad 2, men fr o m idag står det att jag måste aktivera javascript för att lyssna på P4 på webbsidan.
Vad göra?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Ewa!
    Vi har sett att vissa äldre datorer, surfplattor och mobiler har börjat få dessa meddelanden om Javascript. Som du skrev är Javascript redan aktiverat, så problemet är snarare att webbplatsens skript inte längre fungerar hos dig.

    Du bör kunna lyssna på P4 genom en länk på denna sida:
    Direktlänkar till alla kanaler

    Om sidan inte laddas eller om länkarna där inte fungerar, så får du berätta vilken P4-kanal du vill lyssna på. Vi hjälper dig att hitta en alternativ länk för att fortsätta att lyssna på P4 i din Ipad, trots att hemsidan inte längre fungerar.

    Din Ipad har ett gammalt operativsystem, Ios 9.3.5. Detta går eventuellt att uppgradera till 9.3.6 där en bugg som kan påverka datum och tid är rättad. Tyvärr kommer dock din Ipad även då att vara föråldrad, där viss teknik inte fungerar.:
    Om iOS 9-uppdateringar

    Jag försöker ta reda om det finns något vi själva eller du kan göra för att förbättra funktionen!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Tack för snabbt svar!
    Ska testa direktlänken från den uråldriga ipaden. Den har endast en funktion, som köksradio 😂 då inga appar längre går att uppdateta men så idag var det tji att lyssna på p4 västmanland. Lugna favoriter går bra. Och ja, javaskript är aktiverst i Safari men det verkar inte kännas av längre.
    Tack!
  • Den har endast en funktion, som köksradio 😂
    Ett viktigt uppdrag som passar en pensionerad Ipad! Hör av dig om det blir problem med sidan med direktlänkar. Jag passar på att ge ett par tips.

    Lyssningstips:
    P4 Plus är en musikkanal som spelar musik som inte hörs överallt. Mycket populärmusik från 60- och 70-talet (och perfekt att lyssna på när man lagar mat)! P4 Plus finns med på sidan med direktlänkarna:
    sverigesradio.se/artikel/aac-lankar-som-m3u-96-kbps
    (Direktlänkar till alla kanaler)

    Tekniskt tips:
    Under förra hösten bör det ha uppstått problem med att ta del av många webbplatser i din gamla Ipad för att ett certifikat är ogiltigt. Det kan du lösa genom att själv installera certifikatet! Faktum är att det är mycket enklare än vad man kan tro.

    Gå med Safari till sidan https://letsencrypt.org/certs/isrgrootx1.pem och följ anvisningarna i de rutor som öppnas för att installera certifikatet. Detta gör att din Ipad fungerar lite bättre och säkrare, men påverkar tyvärr inte det nya felet med våra script. En lyssnare som gjort så är Gun här, som sedan skrev:
    Gick lätt som en plätt! Tack! Nu behövde vi inte köpa en ny 🙂
    Hoppas att detta inte är för svårt att följa! Med certifikatet på plats kan din "köksradio" förhoppningsvis användas till enklare surfning utan säkerhetsvarningar ett tag framöver. (Dessutom kan du imponera på din omgivning genom att säga "jag passade på att installera ett nytt rotcertifikat på min gamla Ipad i torsdags", för det låter ju som värsta hacker-manövern!)

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tusen tack för suverän support🙏
    Direktlänkarna funkar utmärkt från pensionären, lagt som ikoner på hemskärmen så det är enkelt att välja. Även P3 nu inför Musikhjälpen.
    Hade koll på felkod 4 som var ett tidigare problem och avhjälptes då med svaret från användaren Gun🙏
    Tack Annika för hjälpen🙏
  • Bra att köksradion nu kan spela kanaler igen.

    Om jag framöver dyker på något som kan avhjälpa det nya Javascripts-problemet, så hojtar jag till!
    Annika Webbmaster
  • Jag ser att cirka 40 besökare har hittat till denna sida och förhoppningsvis sett tipset om att lyssna med direktlänkar.

    Jag ser även att det finns ca 20 personer som har sökt efter Java i supportforumet den senaste månaden. De har inte hittat den här rubriken, eftersom ordet Java inte har stått utskrivet. Den bästa sökträff de har fått handlar om något helt annat:
    API: Lista med alla poddars namn och id
    (En grupp studenter som behövde tips för att koda en app.)

    I den här kommentaren har jag nu skrivit Java flera gånger, och det leder förhoppningsvis till att även den lyssnare som skriver in Java, Java script, aktivera Java och liknande i sökrutan hittar hit!

    Att känna till att Javascript och Java är olika saker, är inget som lyssnare förväntas känna till. Som det står på Wikipedia om Javascript:
    Förutom namnet har Javascript inget med programspråket Java att göra förutom att de delar programspråket C:s syntax. Det faktum att namnen liknar varandra har lett till en del förvirring.

    Jag hoppas att detta inlägg hjälper fler lyssnare att hitta rätt!
    Annika Webbmaster