'Min sida' liknar en inställnings-vy

Vad har hänt med Min Sida, den ser helt annorlunda ut? Ser ut som ett läge för inställningar ? Går inte att komma tillbaka i normalläge

Pierre

Kommentarer

  • Hej Pierre!
    Det är vi som har byggt om lite, men så där ska det inte se ut! Så här ser det ut i min iPhone:

    Överdelen av din Min sida, den del vi nu kallar Min lyssning och där vi har samlat de funktioner som du vant dig vid att finna på Min sida (plus lyssningshistorik som tidigare låg under inställningarna), saknas på din bild.

    Visas den delen när du skrollar uppåt, eller saknas den delen helt hos dig?

    Annika Webbmaster
  • Jag tycker att det gamla sättet att visa var bättre och att det är tråkigt och dåligt Interface att behöva klicka fler gånger.

    Dessutom är länkarna små och det hela känns som en inställningssida inte som en smidig sida. Om det nu finns någon poäng med att göra det otillgängligare att snabbt komma till de poddar man vill lyssna på så kunde valen åtminstone vara i form av större rutor Eller fält och inte liten text.
    Elin
  • Jag tror att en anledning att det känns extra knöligt är att valet att komma till "nya avsnitt" hamnar så högt upp att det inte är enkelt och smidigt att klicka där på samma sätt som att komma dit direkt genom ett snabbt klick på "gubben" som är närmare tummen helt enkelt. Så förutom två klick är det två klick långt ifrån varandra.
    Elin
  • Tack för bra synpunkter, som jag framför till utvecklarna.
    Jag tror att en anledning att det känns extra knöligt är att valet att komma till "nya avsnitt" hamnar så högt upp ...
    Behöver du trycka på länken Nya avsnitt vid varje besök?

    När jag själv gick in på Min sida nu i morse så kom jag direkt in i listan med Nya avsnitt från program jag följer, det vill säga den del av Min sida som jag senast var inne på. Blir det inte så även för dig?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Nej så blir det tyvärr inte för mig. Det hade varit helt okej att jag behövde välja det en gång men för mig defaultar det till "inställningssidan" varje gång jag öppnar appen.

    Jag har iphone
    Elin
  • Hm ... Kan det vara så att du stänger ned appen helt genom att svepa bort den? Om du istället lämnar appen kvar i appväxlaren så ska den senaste vyn behållas, och du behöver bara göra trycka på Nya avsnitt-länken de gånger appen har uppdaterats eller om du har startat om mobilen.

    Du behöver nämligen inte stänga ned appar, se här:
    Sluta stänga ner appar på Iphone – du slösar bara tid | Macworld.se

    I artikeln framgår att det inte bara är onödigt, utan lite sämre att stänga appar än om du låter dem ligga inaktiva i appväxlaren:
    Faktum är att när du stänger av appar kommer öppnandet av dem att kräva mer batteri än när de ”vilar”. IOS hanterar arbetsminnet i din Iphone så effektivt som möjligt.
    I många appar (som SR Play!) kan du dessutom "behålla fokus" på rätt del av appen när du låter appen vila istället för att svepa bort den.
    Annika Webbmaster
  • Bra info men eftersom jag alltid har stängt alla appar som jag inte använder för att det känns stökigt att ha en massa appar igång så kommer det inte vara enkelt att implementera att inte göra så.

    I vilket fall som helst så skulle jag alltså föredra att slippa komma till något som ser ut som en meny (som jag aldrig saknat att se) som default när jag klickar på "min sida".
    Elin
  • Bra info men eftersom jag alltid har stängt alla appar som jag inte använder för att det känns stökigt att ha en massa appar igång så kommer det inte vara enkelt att implementera att inte göra så.
    Det har jag all förståelse för, och ni som sveper undan appar är många! En nära kollega (som alltså arbetar med vår app) sa, när jag tipsade om att lämna appar ifred:
    Då har jag svajpat bort fönster i onödan Men det har känts bra, som att man städat hemma nästan
    De kolleger som arbetar med appens form och funktion har fått del av din tidigare återkoppling, och får självfallet del även av detta!
    Annika Webbmaster
  • Tack för att feedbacken kommit utvecklarna till del 😊

    Det är absolut som att städa. Jag har även stängt av de flesta notifikationer och inga appar har stressande röda ploppar 😉
    Elin
  • Vill bara säga att jag helt håller med i alla Elins kommentarer. Den nya designen är mycket sämre, och att behöva "välja" att jag vill komma till mina nya avsnitt fullständigt feltänkt.
    Anna-Lena
  • Hej Anna-Lena och tack för att du tagit dig tid att återkoppla!

    Visst såg du tipset om att inte svepa bort appen, utan låta den ligga kvar tyst i bakgrunden när du lyssnat klart? Om appen "lämnas ifred" utan att svepas bort, når du Nya avsnitt så här:

    1. Tryck på SR Play-ikonen på hemskärmen för att återgår till appen i vyn Nya avsnitt, där du direkt ser flera avsnitt:

    Om du istället startar om appen blir det numera tre klick:
    1. SR Play-ikonen på hemskärmen öppnar appen i vyn Start
    2. Tryck på menylänken till Min sida
    3. Välj Nya avsnitt för att nå vyn på bilden ovan
    Med förra versionen blev det två klick (+ skroll?):
    1. SR Play-ikonen på hemskärmen öppnade appen i vyn Start
    2. Menylänken Min sida ledde till en vy där Nya avsnitt skymtade
    3. För vyn där flera avsnitt i listan syns behövde du skrolla, i och med att endast enstaka avsnitt som rymdes på skärmen, se bild nedan:

    Trots att Apple själva skriver att det, normalt sett, inte finns någon anledning att avsluta en app. "Det innebär till exempel inte att du sparar batteriet", så är ni många som gör så, och vi förstår att det då blir en försämring för er som vill till Nya avsnitt. Vi kommer förmodligen att testa något som kallas persistering, vilket innebär att appen startar om i den vy ni varit i när ni stängde ned den. Det vill säga att även om ni fortsätter att helt stänga och sedan starta om appen kommer ni direkt in på Nya avsnitt! När vi börjar testa detta vet jag inte.

    Mina kolleger hälsar och tackar för er återkoppling! Om ni vill påverka appens utveckling i ett tidigare skede, så får ni gärna gå med i vår testpanel, se här:
    Hjälp oss att förbättra Sveriges Radio Play
    Annika Webbmaster
  • Som jag skrev så håller jag med Elin när det gäller alla hennes kommentarer, inklusive dem som handlar om att gilla att "städa upp" istället för att ha massor av appar igång… Så, jag hoppas verkligen det kommer någon typ av "persistering" – och önskar som så ofta att det fanns möjlighet att backa tillbaks till en tidigare version när man uppdaterat en app och fått en massa funktioner man inte bett om och inte gillar…
    Anna-Lena
  • Jag förstår, och de kolleger som arbetar med appens form och funktion tar del av er återkoppling.
    Annika Webbmaster
  • Halloj! Håller med om att det är störigt med den nya vyn. Använder appen varje dag och det är störande att behöva klicka en extra gång för att kunna sätta igång ett avsnitt. Detta ser ut som något ni kan ha bakom en hamburgermeny. Skulle gärna ha tillbaka den gamla vyn med nya avsnitt direkt.
    Alejandra
  • Tack Alejandra!

    Med risk för att bli lite tjatig, så passar jag på att tipsa även dig om vår testpanel, där ni har möjlighet att i ett tidigt skede tycka till om nya designförslag och funktionalitet:
    Hjälp oss att förbättra Sveriges Radio Play

    Mer tjat:
    Att det är bättre för batteri, processorer, minneshantering och dataförbrukning att låta appar som inte används "vara ifred" är visserligen en separat fråga, men vår förändrade meny ger ju större problem för er som tvångsavslutar appen, så jag passar på att agera lite folkbildare ...

    Här är en film som tydligt förklarar varför man inte bör stänga ned appar i onödan:
    NEVER Close iPhone Apps! (Youtube)

    Även mina avslutande ord blir kanske lite tjatiga eftersom det blir en repris på vad jag svarat Elin och Anna-Lena:
    Jag och mina kolleger på utvecklarsidan är tacksamma över att du tog dig tid att förklara varför detta inte är en uppskattad förändring!
    Annika Webbmaster
  • Jag är redan med i testpanelen sedan ett tag, men kan inte påminna mig om att denna fråga kommit upp. Tack.
    Alejandra
  • Då tackar jag för att du hjälper oss att göra appen bättre!
    ... kan inte påminna mig om att denna fråga kommit upp
    Jag är inte involverad i arbetet med testpanelen och vet därför inte exakt vilka undersökningar som är gjorda, men jag vill gärna att ert engagemang fångas upp och ser testpanelen som ett bra komplement till detta forum!
    Annika Webbmaster
  • Hejsan!
    Håller helt med om att Min sida nu blivit katastrofalt sämre :-(
    Jag bor på gränsen mellan 2 lokalkanals områden, och jobbar ofta i ytterligare 2 områden.
    För att enkelt höra senaste lokalkanals nyheterna så har jag dessa på min sida. Som det såg ut förut fick jag ju fram de 4 olika sändningarna direkt på min sida och kunde med 1 enda klick starta den jag ville höra. (Önskade då att de automatiskt kunde spelat upp alla 4 i rad i den ordningen jag vill, men det fungerade hyfsat ändå)
    Nu måste jag ju klicka ytterligare 2 ggr för att starta varje sändning och ytterligare ett till för att komma tillbaka 12 klick istället för 4 tidigare!!!
    MysMagnus
  • Oj, det var ovanligt att vilja ta del av nyheter från fyra P4-kanaler - och det hoppas jag att vi kan hitta ett enklare sätt att lösa!

    När Nya avsnitt ger dig rätt ordning - lyssna direkt från listan
    Gå till vyn med Nya avsnitt från program du följer. Om de fyra nyhetssändningar du vill höra redan ligger i följd där, så startar du uppspelningen direkt i listan, med det översta av dess fyra avsnitt. När det avsnittet har spelat klart så ska appen automatiskt gå över till nästa avsnitt.

    Om detta inte fungerar hos dig, så återkom, så reder vi ut vad det beror på.

    Fel ordning i Nya avsnitt - spela avsnitten i Min lista
    Det vanligaste scenariot är förmodligen att du inte har fått "fyra i rad" direkt i listan med Nya avsnitt
    1. Gå in under trepunktsmenyn vid respektive avsnitt och välj + Lägg till i Min lista
    2. Gå sedan in i Min lista och starta det nedersta avsnittet i denna lista
    3. Därefter följer nästa listpost automatiskt och du kan lyssna på de fyra nyhetssändningarna utan avbrott
    I denna lista spelas avsnitten nerifrån (senast ditlagda) och upp. Den listan kan du även sortera om du skulle ha råkat lägga dem i fel ordning.

    Enklare att byta P4-kanal
    Tidigare i år har vi förändrat sidan med alla kanaler. Du kan nu enklare lyssna på valfri kanal utan att behöva byta vald P4-kanal den vägen. Det går även att byta vald P4-kanal där, vilket även reglerar vilka lokala nyheter du når under Nyheter och en del annat.

    Tidigare nådde du kanalerna via länken Direkt i appens nederkant. Länken ligger på samma ställe, men heter numera Kanaler och vid din valda P4-kanal finner du en länk "Byt P4-kanal" samt en länk "Visa alla P4-kanaler".

    Pushnotiser: välj flera regioner
    Jag passar även på att tipsa om att det går bra att ta emot pushnotiser från fler än en P4-kanal. Hoppas att det gör det enklare för dig att ha koll på vad som är intressant och relevant i alla "dina" kanaler!
    Annika Webbmaster