Har ni något som liknar SVT:s Öppet arkiv?

Kan man lyssna på gamla program från 1952 likt öppet arkiv på SVT?

Kommentarer

  • Hej Roland!

    Vi har tyvärr inget som kommer i närheten av SVT:s fina Öppet Arkiv, men visst finns det en hel del äldre innehåll. Här har vi en blandad kompott av dokumentärer, minnesprogram, underhållning med mera:
    Radiofynd

    För äldre uppsättningar från Radioteatern har vi denna sida:
    Dramaklassiker

    Hos Sommar & Vinter i P1 finns många äldre avsnitt. Leta dig bakåt i tid med hjälp av kalendern på denna sida:
    Sommar & Vinter i P1: alla avsnitt (35 avsnitt är från 1960-och 1970-talet)
    Hör av dig om du behöver hjälp att hitta till de äldre avsnitten!

    Om du gillar På Minuten, så har jag samlat länkar till avsnitt från olika tider här:
    På minuten - äldre avsnitt?

    Musik från förr hörs i P4 Plus. Dels i den musik som flödar i kanalen dygnet runt, men även i de återutsända programmen, som Smoke Rings och toppliste-program från 1960-talet:
    Program från P4 Plus

    Spanarna i P1 har flera gamla avsnitt (fast programmet är så nytt som från 1988 ...):
    Spanarna: Så lät de 25 första programmen

    Så det finns mycket fint att lyssna på, men samtidigt är det inte mycket med tanke på att vi har funnits i 96 år ...

    Hoppas att du hittar något som du uppskattar! Berätta gärna vilken typ av program det i första hand är du vill lyssna på igen, för dels kan jag hjälpa dig att leta och dels vill jag tipsa rätt kolleger om vad det är våra lyssnare efterfrågar.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Bo Beskow ritade och utförde fönstren till Skara domkyrka, 1945-76. Han hade ett vinterprat i P1 1973. Jag undrar om programmet finns att lyssna på?
  • Hej Andreas!

    Kanske kan SRF hjälpa dig?
    I detta forum ger vi supportför våra webbtjänster, så arkiven, och möjligheten att ta del av deras innehåll, kan jag inte speciellt mycket om, men jag försöker hjälpa dig vidare. Hör med SRF, som arbetar med arkiv och research för public service-bolagen.

    Saknas på vår hemsida
    På vår egen hemsida har vi inte detta tillgängligt. Redaktionen för Sommar & Vinter i P1 har digitaliserat alla program från år 2000 och framåt. De har även digitaliserat vissa avsnitt från 1900-talet, och har då valt ut avsnitt som flera lyssnare har efterfrågat. Bo Beskows program från 1973 är tyvärr inte ett av dessa.

    Att fylla på arkivet med fler äldre program är tidskrävande eftersom redaktionen måste leta upp varje program i programförrådet där det ligger i ett gammalt format och sedan digitalisera det och redigera bort musiken som inte får finnas med i sin helhet. Just nu finns det ingen som kan göra detta arbete, men kontakta redaktionen för Sommar & Vinter i P1, så att de vet att det finns ett intresse för detta program till nästa gång de gör en "digitaliserings-vända".

    Tips om annan databas
    Det hjälper inte här, men jag passar på att tipsa om detta ändå eftersom du kan ha nytta av det framöver. Som stiftsantikvarie bör du kunna skapa ett konto hos Kungliga Biblioteket och Svensk Mediadatabas, SMDB.

    Där kan du ta del av nästan allt vi har sänt från 1979 och framåt. Många äldre radioprogram finns också i det arkivet, men tyvärr inte Bo Beskows program. Denna möjlighet finns inte för "vanliga lyssnare", men forskare, konstnärer och en del andra kategorier kan alltså lyssna den vägen.

    Lycka till
    Annika Webbmaster
  • Hej! jag har en fråga... om det finns arkiv till radio följetongen till ex att lyssna på Kerstin Ekman, Sara Lindman, Margaret Atwood, osv.
  • Hej!

    Det som går att lyssna på hos just Radioföljetongen & Radionovellen ska alltid finnas listat här:
    Pågående och kommande ljudböcker

    Dessutom finns det ett fint arkiv med radioteater här:
    Dramaklassiker

    En del av verken är baserade på böcker, exempelvis en dramatisering i åtta delar med Per Anders Fogelströms serie om Stockholm. Här hittar du den:
    Dramaklassiker (avsnitt publicerade i juli 2020)
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Ni skriver 2021 att äldre program måste letas fram i gammalt format och digitaliseras. Men jag har läst att hela Sveriges radios arkiv ska ha blivit digitaliserat redan i juni 2013. Har jag alltså missuppfattat detta?
  • Det är ju en väldigt bra fråga! Även när avsnitt är digitaliserade, behöver musiken redigeras ned för att Sommar & Vinter i P1 ska kunna ligga ute i efterhand, men det är en enklare process än det jag beskrev.

    Min bild av detta har varit förlegad, så jag bad Bibi Rödöö, programchef för Sommar & Vinter i P1, att berätta mer om arbetet med att göra de äldre avsnitten tillgängliga. Hon svarade:
    Samtliga Sommarprogram under 2000-talet finns nu digitaliserade och redigerade i Sommars arkiv. Det finns också äldre program i Sommars arkiv, men det var först från och med 1997 som alla program arkiverades. Från vissa tidiga år finns det endast ett fåtal program bevarade. Om det tidigare Sommarprogrammet finns bevarat måste en tekniker redigera musiken innan det kan göras tillgängligt för lyssnarna i Sommars arkiv. Detta eftersom vi inte får lägga ut programmet med musiken i sin helhet av upphovsrättsliga skäl. Sommars tekniker har fullt upp med produktionen av programmen under säsongerna, men vi försöker fylla på Sommars arkiv när de har möjlighet.
    Fyra nya (gamla) sådana avsnitt kom ut nu i augusti. Väl bekomme!
    Bibis viktigaste uppdrag är att arbeta här och nu, samt att planera så att vi får en bra mix av Sommar- och Vintervärdar i kommande säsonger. Hon håller med om att det är fint att arkivet växer även med historiskt innehåll, men har inte möjlighet att använda mer än en marginell del av programmets budget till detta.
    Annika Webbmaster
  • Ett program jag tyckte om att lyssna på långt innan jag egentligen fick ett trädgårdsintresse, är Trädgårdsdags. Lyssna gärna på de avsnitt vi har tillgängliga på webben. Jag har samlat länkar här:
    Trädgårdsdags i programarkivet
    Annika Webbmaster
  • Hej jag undrar om äldre radioföljetonger för barn och unga finns någonstans? Tex Tordyveln flyger i skymningen eller Jakten på Jack?
    Maja
  • Hej Maja!
    Uppläsningar och dramatiseringar har vi tyvärr nästan alltid tidsbegränsade rättigheter för, och ingen av de berättelser du nämner finns tillgänglig idag. Den version av Tordyveln flyger i skymningen som vi sände 1976 gavs ut som ljudbok och finns tillgänglig på ett par bibliotek:
    Bibliotekens söktjänst LIBRIS: Tordyveln flyger i skymningen

    Däremot har vi flera andra spännande och lite magiska/mystiska berättelser för barn och unga. De är lite utspridda så det är inte helt enkelt att hitta alla guldkorn. Här är mina tips:Hoppas att du hittar något spännande att lyssna på!
    Annika Webbmaster
  • Det är säkert fler än Carina och hennes mamma Maj-Inger som är nyfikna på det allra första Melodikrysset från 1965:
    Melodinöten blev till Melodikrysset (22 minuter - musiken nedkortad)

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag undrar om det finns uppgifter om gamla tablåer. Det jag är på jakt efter är en radioutsändning av Brahms violinkonsert i juli 1952. Det är inte det jag att vill lyssna på den, utan jag söker namnen på orkester, dirigent och solist. Finns den informationen någonstans?
    Åsa Grogarn Sol
  • Hej Åsa!
    Ett sätt att hitta informationen, är att gå till biblioteket och be dem att hjälpa dig att leta fram rätt nummer av Röster i radio.

    Tablån publicerades även i många vanliga dagstidningar och veckotidningar, och var på den tiden förmodligen mer detaljerade än vad tablåerna är idag.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack för detta tips! Jag ser vid sökning på KB på nätet att konserten är omskriven vid den aktuella tiden, men man måste tydligen gå till det fysiska biblioteket för att se texten.
    Hälsningar
    Åsa
    Åsa Grogarn Sol
  • Det kanske går att få fram den informationen även från Sveriges Radios system, men jag har själv tyvärr inte möjlighet att ta reda på hur man gör detta.

    Lyssnarservice är mer vana vid att ta reda på information om vad vi sänder (om än mer i närtid) har nog större förutsättningar att hjälpa dig:
    lyssnarservice@sverigesradio.se

    Om de inte lyckas och du inte har möjlighet att hitta en äldre tablå, så hör av dig, så gör jag ett försök senare.

    Men nu är jag nyfiken! Hur hörde du talas om denna konsert? Och vet du vilken av Brahms violinkonserter det rör sig om?
    Annika Webbmaster
  • Det finns bara en violinkonsert av Brahms, Den ansågs svårspelad när den uruppfördes 1879, men hör nu till de stora och ofta spelade violinkonserterna.
    Sommaren 1952 var min pappa ute på fotvandring i Västsverige. Han gick fram till en gård för att be om vatten, men bonden satt vid radion inne i salen och bjöd tyst pappa att sitta ner och lyssna. Det var Brahms violinkonsert som sändes, och pappa blev förtjust i musiken och köpte sedan en skiva med konserten på. Vi lyssnade ofta på den tillsammans.
    Nu på lördag spelar Hilary Hahn konserten i Berwaldhallen, och jag och en av mina bröder ska resa dit och höra, säkert lika andäktigt som pappa lyssnade 1952. Jag har skrivit en liten text om det här till mina syskon, och tyckte att det vore roligt att veta vem som var solist på skivinspelningen som sändes då, 1952.
    Hälsningar Åsa
    PS. Ja, jag är både journalist och släktforskare och lever i förvissningen om att det går att hitta allt...
    Åsa Grogarn Sol
  • Ah, tack för berättelsen om hur den radiosändningen kom att spilla över från den radiolyssnade bonden, via din far och vidare till er syskon! Samt för att jag fick lära mig mer om Brahms.

    Jag delar din uppfattning om att det går att hitta (nästan) allt - och är släktforskare - men här vill du ju dessutom helst hitta det innan helgens konsert ... Så om det verkar svårt via Lyssnarservice/biblioteket, så får jag leka arkivdetektiv och se vad jag kan rota fram.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    2017 sände ni Torgny Lindgrens fantastiska uppläsningar av Minnen, Pölsan och Ormens väg på Hälleberget. Finns de att lyssna på fortfarande på något sätt?
    Susanne Spjuth
  • Hej Susanne!

    Det stämmer att vi tidigare i Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen sände Torgny Lindgrens fina uppläsningar. Dessvärre har vi inte längre kvar dessa uppläsningar varken i appen eller på hemsidan. För våra uppläsningar och dramatiseringar finns det (nästan) alltid begränsningar för hur länge vi har rätt att erbjuda dem, man kan i nuläget lyssna på ljudböckerna i 30 dagar efter det att sista avsnittet av ljudboken har sänts.

    Jag vet att bland annat Storytel har dessa ljudböcker, dock behöver man skaffa sig ett abonnemang för att kunna lyssna hos dem. Men det brukar finnas diverse "prova på"-abonnemang, vilket kan vara värt att undersöka ifall du är sugen på att höra ljudböckerna igen.

    Lycka till!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)