"Hey Google" spelar inte era kanaler

Varför går det inte att ge  "Hey Google", röst komando med SR appen,  så vi kan lyssna på radion i Google Home högtalaren????

Kommentarer

  • Hej Victoria!

    Det finns ett par olika sätt att lyssna på våra kanaler med Googles rösttjänst. Dels den du tidigare har använt (där jag tar P1 som exempel)

    Spela P1 med Tunein
    Det brukar gå att bara säga:
    Hej Google, spela upp P1
    När detta fungerar som det ska, spelas kanalen upp från Tunein. Varför detta inte fungerar just nu, vet jag inte, men ni är många som har fått samma problem.

    Spela P1 med Sveriges Radios egen tjänst
    Ett annat vanligt sätt att lyssna är att gå till Sveriges Radios egen Googletjänst genom att säga:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Då startar du vår tjänst i Google Home och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga:
    Spela P1
    Det går även att baka ihop de två fraserna och säga:
    Hej Google, Be Sveriges Radio att spela P1
    Eftersom du brukat lyssna med Tunein-metoden och nu har problem (som jag tyvärr inte vet vad de beror på), så testa metoden att "prata med Sveriges Radio" istället.
    Annika Webbmaster
  • Hej, sen några dagar tillbaka går det inte att få in sr kanalerna alls. Varken tune in (som den vill köra som standard) eller om man säger Hej google, får jag prata med Sveriges radio P4 Stockholm. Den hittar dom inte.
  • Tråkigt. Vad har du för enhet du vill spela upp P4 Stockholm på?
    Annika Webbmaster
  • Hej, det är mina Google Nest Audio. Har även haft dem starta på Godmorgon kommandot och så säger den att den inte kan hitta sveriges radio. Andra radiokanaler funkar dock.
  • Ok.

    Problem med grupp av Google Nest Audio
    Jag vet att det saknas tekniskt stöd för "multiroom" i den typ av Google action (dvs. "Google assistent-app") som Sveriges Radio är. Vi för samtal med Google för att kunna utveckla våra tjänster åt det hållet, men det går långsamt. Vi är helt enkelt en aktör med en mycket liten publik jämfört med internationella företag som Tunein och Spotify, och har därför inte tillgång till samma "gräddfil".

    Det är alltså inte du som gör fel. Vår egen tjänst fungerar inte med multiroom idag.

    Fungerar det på en av enheterna?
    Testa om det går att starta Sveriges Radio så här:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Då startar du vår tjänst i Google Home och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga:
    Spela P4 Stockholm
    Nästa gång räcker det med att säga:
    Be Sveriges Radio spela P4
    Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer den igen, om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.

    Rutiner
    Det ska gå att lägga in vår tjänst i en rutin. Här har vi skrivit om detta för över ett år sedan, tyvärr utan att ange närmare hur du gör än detta:
    För att komma igång kan du säga "rutiner" till din smarta högtalare. Närmare instruktioner om hur du gör hittar du på tillverkarens hemsida.
    Få hjälp med dagliga rutiner av din smarta högtalare

    När du lägger in en kanal från oss i rutinen, måste du alltså aktivera vår tjänst, till exempel genom att säga:
    Be Sveriges Radio spela P4 Stockholm
    Hör gärna av dig och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Fast det har ju funkat kanoners fram tills för ett par dagar sen 🙁 Men nu fick jag iaf prata med eran app, det bråkade också igår. Men en väg räcker för mig så jag är nöjd nu 😀
  • Jag har exakt samma problem. Fungerar inte vad man än säger. Har både Sonos One och Google Nest mini. Så jag kan inte prata med varken Sveriges radio eller TuneIn.

  • Det verkar vara ett problem som kommer och går lite för oss. Ena dagen kan det fungera, sedan inte. Känns som att TuneIn har problem, eller har förändrat något.
  • Det vore logiskt om det bara var TuneIn som inte fungerade. Men jag kan inte komma åt era kanaler varken på TuneIn eller via er egen koppling så att säga dvs ”lyssna på Sveriges Radio”-kommandot. Detta problem kom samtidigt så det känns som det är någon koppling på ett håll det är problem med. Såna här liknande problem har jag haft innan men de har gått över ganska snabbt. Nu har det varit så i en vecka. Väldigt irriterande.
  • Magnus, har du testat att säga: Hej får jag prata med sveriges radio. Dvs inte lyssna. Det kommandot funkade för mig.
  • Tack det fungerade på Nest mini men inte på Sonos av någon anledning. Får svaret ”Sveriges radio stöds inte på den här enheten”
  • Hej igen!

    En annan lyssnare, Mattias, skriver:
    Nu igår verkar det som de har löst problemet i helgen, efter omstart av högtalarna så funkar nu alla kanalerna igen med TuneIn och "alla högtalare"-gruppen.

    Jag har 5st högtalare i gruppen runt om i mitt hus och igår söndag blev jag tvungen att starta om varje högtalare p.g.a felmeddelandet "vänligen logga in på ditt google-konto" i varje högtalare.

    Jag börjar fundera på om det är så att det blivit ett konfigureringsfel i varje individuell högtalare vid någon uppdatering som gått ut under förra veckan vilket påverkade land/region-inställning och TuneIn eller något liknande.

    Nu funkar allt igen i alla fall.
    En annan lyssnare skriver dock att det fortfarande inte fungerar hos honom. Kanske är det en del av det Jonas märkt av, att felet kommer och går ...?

    Det verkar även vara en del av er som kan ta del av vissa kanaler men inte av andra. Jag ser inget mönster i vilka, för en lyssnare kan höra P3, men inte P2, nästa kan höra P2 men inte P3 ...

    Har ni andra märkt någon förbättring? Om inte, så testa omstart och berätta hur det går.

    Ni som kunnat lösa problemet genom att använda vår egen tjänst får självfallet gärna fortsätta att använda den, även när Tunein börjar fungera som vanligt.

    Magnus:
    Tack det fungerade på Nest mini men inte på Sonos av någon anledning. Får svaret ”Sveriges radio stöds inte på den här enheten”
    Det har Sonos tyvärr rätt i. Sonos och ytterligare ett par enheter som inte är Google egna, men som har Google Assistant installerat, har tyvärr inte tillgång till hela Googles vanliga utbud.

    De stora tjänsterna (som Spotify och Tunein) ingår alltid, och i vanliga fall räcker det långt, men nu när Tunein och Google inte fungerar ihop som de borde, så kan ni med Sonos tyvärr inte ta del av vårt innehåll genom att "prata med Sveriges Radio".

    Du kan förstås ta del av vårt innehåll via vår vanliga, icke röststyrda, Sonos-tjänst. Även vår röststyrda Alexa-tjänst fungerar på Sonos. (Hör av dig om du vill ha information om dessa sätt att lyssna på oss!)

    Jag håller tummarna för att Tunein + Google snart fungerar lika bra som för Mattias, i synnerhet för er som inte kan använda vår egen Google-tjänst, där Sonos nog är den största gruppen!

    Evert med flera:
    Tack för att ni hjälper varandra med tips om hur ni fått det att fungera! Även om det är mycket tråkigt när olika tekniska problem uppstår, blir jag glad över denna hjälpsamhet. I synnerhet på kvällar och helger, när vi som varar här är lediga, är detta viktigt.
    Annika Webbmaster
  • Hej, tunein fungerade för mig imorse också. P4 Stockholm har jag igång.
  • Ja TuneIn verkar fungera som vanligt nu igen. Jag loggade ett case hos dem, vet inte om det hjälpte kanske.
  • Så skönt att höra!

    Jag vet inte i vilken mån varje enskild felanmälan har hjälpt, men att ni är flera som rapporterat in detta har säkert varit viktigt för att de ska få en tydlig bild av problemet.
    Annika Webbmaster
  • Ja tack .
    Nu kan ni sluta att skicka mail.
    För problemet är löst
    Tusen tack
    Mvh Victoria Langfoss
  • Nu kan ni sluta att skicka mail.
    Dessa mejl skickas automatiskt, så snart någon skriver på denna sida. Jag kan inte påverka det.

    Mn det kan du! Tryck på länken "sluta följa detta inlägg" i det aviserings-mejl du får, så får du inga nya mejl när andra skriver på denna sida.

    Annika Webbmaster