Google home: problem med SR:s kanaler

Hej. jag lyssnar på SR via min google home. för några dagar sedan så fungerar det inte. jag får meddelande att: "Kan inte använda röstkommando till denna app". att lyssna på andra kanaler går fint men inte SR. har ni gjort något? vet ni hur det går att lösa?

Kommentarer

  • Exakt samma problem sen igår.

    har alltid sagt. Spela sveriges radio P4 stockholm”
    Funka kanon. Men sen igår säger hon att den inte finns. Eller att det inte går med denna app och nått annat

  • Hej!

    Det finns ett par olika sätt att lyssna på P4 Stockholm (och våra övriga kanaler) med Googles rösttjänst. Dels den du tidigare har använt:

    Spela P4 Stockholm med Tunein
    Det brukar gå att bara säga:
    Hej Google, spela upp P4 Stockholm
    När detta fungerar som det ska, spelas kanalen upp från Tunein. Varför detta inte fungerar just nu, vet jag inte, men jag har sett liknande felrapporter om andra kanaler.

    Spela P4 Stockholm med Sveriges Radios egen tjänst
    Ett annat vanligt sätt att lyssna är att gå till Sveriges Radios egen Googletjänst genom att säga:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Då startar du vår tjänst i Google Home och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga:
    Spela P4 Stockholm
    Det går även att baka ihop de två fraserna och säga:
    Hej Google, Be Sveriges Radio att spela P4 Stockholm
    Eftersom ni brukat lyssna med Tunein-metoden och nu har problem (som jag tyvärr inte vet mer om just nu), så testa metoden att "prata med Sveriges Radio" istället.

    Återkom gärna och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster

  • ”Hej Google, prata med Sveriges Radio”

    Funka perfekt. Tack för snabb hjälp 👊🏻

  • Så bra!

    Här kan du läsa mer om vår Google-tjänst:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång
    Annika Webbmaster
  • den nya frasen "prata med sveriges radio" fungerar!
  • Hej igen!

    Jag har ett bonustips! Nästa gång du vill starta samma P4-kanal, räcker det med att säga:
    Be Sveriges Radio spela P4
    Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer den igen, om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Har försökt starta Sveriges Radio när jag använder rutiner i Google home, förra fredagen slutade det att fungera, har fungerat jättebra fram till dess. Något tips om hur jag skall få det att fungera igen.
  • Ett annat vanligt sätt att lyssna är att gå till Sveriges Radios egen Googletjänst genom att säga:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Då startar du vår tjänst i Google Home och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga:
    Spela P4 Stockholm
    Det går även att baka ihop de två fraserna och säga:
    Hej Google, Be Sveriges Radio att spela P4 Stockholm
  • Hej
    Har provat det när man anropar Goggle Home, och då fungerar det. När jag kör rutiner lyckas jag inte att få det att fungera, använder det som väckning...
    Jag får testa lite olika varianter och se om jag kan hitta någon lösning.
    /
  • Anki, tack för hjälp att hjälpa!

    Sven-Olof, jag hör med de kolleger som utvecklat vår Google-tjänst om det finns något speciellt att tänka på när det gäller att skapa rutiner.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Här "torrsimmar jag lite", för jag har inte själv använt mig av Googles rutiner, utan bara kollat här:
    Konfigurera och hantera rutiner

    Under partiet "spela sedan", ska det finnas möjlighet att välja mellan dessa tjänster:

    • musik
    • nyheter
    • radio
    • en podcast från stället där du stängde av sist
    • en ljudbok från stället där du stängde av sist
    • inget
    Radio är förmodligen det du tidigare har använt, och där hittar du (väl?) inte vår tjänst. Den tror jag istället ligger under nyheter, så tryck på det kugghjul som ligger till höger om nyheter och se om du hittar Sveriges Radio där, och kan få till en rutin för att starta din kanal!

    Annika Webbmaster
  • Hej
    Tack, jag har använt radio och angett den SR kanal jag vill lyssna på, har fungerat jättebra. När jag försöker använda Nyheter så har jag ingen möjlighet att välja utan får senaste nyheterna från SR.

    /
  • En relaterad fråga
    Kör Google Assistant via Sonos Play och när jag ber den ”spela Sveriges radio P3” får jag svaret ”jag hittar tyvärr inte det du frågade efter”

    Detta har fungerat perfekt fram tills nyligen..

  • Hej!
    Jag hade samma problem men det fungerade när jag först sa "Hej Google, prata med sveriges radio" och valde sedan P1.
  • Funkar inte.

    Svaret blir ”Sveriges radio stöds tyvärr inte av den här enheten”.
  • Lika svar för mej oxå

  • Har inte testat förslagen, men det har alltid funkat med "Spela radio Norrbotten" för kanalen, säger man "Spela p4 Norrbotten" får man bara nyheter. Nu funkar inget av det, så något fel är det någonstans...

    Mest bara så att någon får felet rapporterat och ev kan göra något åt det.
  • ”Hej Google, Prata med Sveriges Radio” Verkar tyvärr inte ha stöd för multiroom. Radion börjar endast spelas upp på en enda högtalare. TuneIn verkar ha slutat fungera.
  • Har försökt med flera olika varianter för att starta Sveriges Radio med hjälp av rutiner, lyckas inte hitta något sätt. Såg att tunein uppdaterade appen 2 juni, kanske hänger ihop....
  • Ja, 2 juni känns som det var då det rasade hos mig..
  • Hej alla!

    Åsa tillhör alltså den stora del som kan byta till vår tjänst istället för Tunein. Tack för att du bekräftar att det fungerar!

    Pelle:

    det har alltid funkat med "Spela radio Norrbotten" för kanalen, säger man "Spela p4 Norrbotten" får man bara nyheter. Nu funkar inget av det, så något fel är det någonstans...
    Det nya felet ligger alltså mellan Tunein och Google, så det vanliga sättet att spela upp P4 Norrbotten fungerar inte. Testa istället:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Då startar du vår tjänst i Google Home och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga:
    Spela P4 Norrbotten
    Nästa gång räcker det med att säga:
    Be Sveriges Radio spela P4
    Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer den igen, om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.

    Prata med Sveriges Radio fungerar inte överallt
    Vår egen tjänst för Google Assistant ("prata med Sveriges Radio") fungerar som vanligt - men problemet som en del lyssnare drabbas av, är att den tjänsten tyvärr inte fungerar överallt.

    Tunein har djupare integration med Google än vad vår tjänst har, och har åtkomst till plattformar som vår egen tjänst inte når. (När Tunein fungerar som den ska, alltså ...)

    Varför det har slutat att fungera, har Tunein och Google troligen bättre möjlighet att felsöka än vad vi har:Robert: Multiroom
    Det finns idag inget tekniskt stöd för multiroom i den typ av Google action (dvs. "Google assistent-app") som Sveriges Radio är. Vi för samtal med Google för att kunna utveckla våra tjänster åt det hållet, men det går långsamt. Vi är helt enkelt en aktör med en mycket liten publik jämfört med internationella företag som Tunein och Spotify, och har därför inte tillgång till samma "gräddfil".

    Det är alltså inte du som gör fel. Vår egen tjänst fungerar inte med multiroom idag.

    Sven-Olof: Rutiner
    Det ska gå att skapa en rutin där du ber Google att prata med Sveriges Radio och spela en kanal (om det inte är multiroom-problemet ovan som spökar).

    Att radera den gamla rutinen och skapa en helt ny, snarare än att redigera den icke-fungerande, tror mina kolleger fungerar bättre - men det kanske du redan har testat?

    Även här bör Google vara bättre än vi själva på att felsöka, men vi gör vårt bästa. Vilken kanal är det du vill få in i rutinen, och vad är det för enhet den ska spelas upp på?

    Niklas och Agnetha: Sonos (och en del andra "icke Google-enheter")
    Sonos och ytterligare ett par enheter som inte är Google egna, men som har Google Assistant installerat, har tyvärr inte tillgång till hela Googles vanliga utbud.

    De stora tjänsterna (som Spotify och Tunein) ingår alltid, och i vanliga fall räcker det långt, men nu när Tunein och Google inte fungerar ihop som de borde, så kan ni med Sonos tyvärr inte ta del av vårt innehåll genom att "prata med Sveriges Radio".

    Jag håller tummarna för att Tunein-problemet snart löser sig!

    Ni kan förstås ta del av vårt innehåll via vår vanliga, icke röststyrda, Sonos-tjänst. Behöver ni stöd där, så fråga!

    Det går även att använda Alexa, som tyvärr ännu inte finns på svenska.
    Alexa on Sonos

    Sveriges Radios Alexa-tjänst fungerar fullt ut på Sonos (liksom Tunein och en radio-tjänst som heter Mytuner Radio). Läs mer om vår egen tjänst här:
    Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus

    Fler kanaler än Sveriges Radio är drabbade
    Det verkar vara ett problem som drabbar många (alla?) kanaler, och inte enbart Sveriges Radio:
    TuneIn not working on Google Home a known issue that’s still awaiting a fix, but you may try this workaround

    Den workaround som presenteras är verkligen betydligt mer omständlig än att starta kanaler med rösten och handlar om att casta från Tuneins webbsida
    i Chrome. (Om det fungerar, borde det gå att göra på motsvarande sätt även från vår egen hemsida i Chrome. Här finner ni alla kanaler hos oss.

    Tips och trix från andra drabbade
    Här finns en tråd på Reddit om ämnet (som dock verkar ha börjat lite tidigare än så för en del användare):
    TuneIn and assistant problem!

    I den tråden finns det en del tips om att slå av FaceMatch, skapa nya konton etc. Om ni testar något och det fungerar, så ber jag er att hjälpa andra lyssnare genom att berätta om detta här!

    Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Tack för svar, ja jag har testat att lägga upp ny rutin. De kanaler jag försökt få igång är, p4 sjuhärad och halland samt p1. Den enhet som jag kör på är Google Home.

    Jag letar också vidare i olika trådar, hittar jag något så meddelar jag.
  • Så konstigt att du inte får det att fungera, Sven-Olof.

    Här har vi skrivit om detta för över ett år sedan, tyvärr utan att ange närmare hur du gör än detta:
    För att komma igång kan du säga "rutiner" till din smarta högtalare. Närmare instruktioner om hur du gör hittar du på tillverkarens hemsida.
    Få hjälp med dagliga rutiner av din smarta högtalare

    När du lägger in (eller försöker lägga in) en kanal från oss i rutinen, måste du alltså aktivera vår tjänst, till exempel genom att säga:
    Be Sveriges Radio spela P1
    Men det har jag fått intryck av att du redan gjort ... Eller?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Ja jag har provat det, men det fungerar inte. Något hände förra fredagen, fram till dess fungerade det bra både med rutiner och att anropa sr direkt i Google home. Jag var i kontakt med Google support igår, men fick inga bra svar. Hittade någon tråd som beskriver att det är fler stationer som har problem, har inte hunnit titta på det ännu. Jag tror att tunein gjort en uppgradering som ställt till det, min erfarenhet säger att uppgradering är den största felkällan🤔🤔🤔
  • Jag har samma problem, det fungerade ju från när jag köpte högtalarna, varför ska jag nu ändra inställningarna?
    Det hände nåt för en vecka sedan, som gjorde att det slutade fungera.

  • Jag har samma problem med SR P4 Radio Malmöhus att den inte finns tillgänglig, SR P4 Kristianstad fungerar 😡😡😠
  • Sven-Olof:
    Kan du, i felsökningssyfte, skapa en rutin med ett program (inte nyheter, som har lite speciella förutsättningar) från Sveriges Radio, istället för en kanal? Testa exempelvis Be Sveriges Radio spela Naturmorgon

    Går det bättre?

    Agnetha:
    Var min gissning att du har Sonos korrekt? Om inte, så berätta vad du har för enhet, så kan du få andra tips (om du vill ha det).
    Varför ska jag nu ändra inställningarna?
    Vi vet inte varför Tunein inte fungerar ihop med Google Home längre. Det står inget på någondera företags officiella sidor.

    Det är däremot tydligt att felet inte ligger hos er enskilda användare (eller hos oss på Sveriges Radio), men det ligger trots det i vårt gemensamma intresse att göra det bästa vi kan av situationen. Antingen kan vi luta oss tillbaka och hoppas att dessa företag snart har löst problemet, eller också kan vi hjälpas åt och försöka förstå vad som är fel och hur man på olika vis kan komma runt det. Jag föredrar den senare varianten.

    Som sagt har förstås Tunein och/eller Google större förutsättningar än Sveriges Radio att lösa problemet.

    Cay:
    Här hoppas jag att det finns en enkel lösning! Säg:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Då startar du vår Google-tjänst. Därefter ska du säga:
    Spela P4 Malmöhus
    (Skippa alltså "SR" innan och "radio" efter P4, så blir det enklare för Google-tjänsten att hitta rätt kanal!)

    Nästa gång räcker det med att du säger:
    Be Sveriges Radio spela P4
    Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer den igen, om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.

    Hör gärna av dig och berätta om det fungerar bättre!
    Annika Webbmaster
  • Det fungerar med lösningen jag fick skickad till mig.

    /Tack
  • Så skönt!

    Synd att den typen av lyssning inte fungerar på alla ljudanläggningar.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Har testat och lägga upp en ny rutin och försökt starta Naturmorgon, men det fungerar inte tyvärr
  • Synd. Får du någon hint om vad som inte fungerar?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Egentligen inte, den säger att den inte är tillgänglig just nu eller så går den inte att spela just nu.
    Har försökt testa lite olika kommandon för att nå nå Sveriges Radio, men får inget svar. Vid kontakt med Google support så gjorde jag en återställning av systemet, men det hade heller ingen effekt.
    Jag har en annan äldre högtalare, Bose, som också använder tunein för att spela upp SR, där fungerar det utan problem...
  • Samma strul här md TuneIn. Mitt problem är att jag har en rutin som heter "Radio" som består av 2 steg:
    1: "Spela P3 på alla högtalare" (Jag har en grupp med alla högtalare i så klart..)
    2: Say "Startar radio"

    Men så klart blir svaret på steg 1 "Jag sökte efter P3 på TuneIn men antingen är den inte tillgänglig eller så går den inte att spela upp just nu." sen kommer steg 2 som förväntat.

    Jag bestämde mig för att testa igenom P1, P2, P3 och P4 Stockholm. De tre första får jag samma standardsvar att den sökte efter kanalen men att den inte finns eller inte är tillgänglig. P4 Stockholm däremot resulterar i "Streamar P4 Stockholm på TuneIn" och sedan spelas en liten 3 toners trudelutt upp och en tråkig amerikansk röst säger "This station is not available in your country." sen samma tretonstruddelutt sen blir det tyst.

    Ok, ok, ok.. Jag bor i Skåne nära Danmark men...

    Skämt åsido.. Det verkar som det har blivit nån form av licens-problem mellan Google och TuneIn helt enkelt, där TuneIn integrationen "tror" att jag inte är i Sverige.

    Så det här kanske kan ge nån ledtråd till vad som står på.

  • Sven-Olof:
    Tack. Jag ber kollegerna som arbetar med vår egen tjänst att ge en tydlig beskrivning på hur "prata med Sveriges Radio" kan läggas in i en rutin.

    Mattias:
    Som du kan läsa ovan är det ett par olika fel (eller bristande stöd) med i bilden.
    • Till att börja med är sedan den 2 juni fel i kontakten mellan Tunein och Google. Vid lyssning på en Google-högtalare (men inte Sonos exempelvis) kan du komma runt det genom att strunta i Tunein och använda vår egen tjänst ("prata med Sveriges Radio") istället.
    • Grupper av högtalare har dock en begränsning som gör att "småtjänster" som vår egen Google-tjänst inte fungerar. Vid multiroom krävs någon av de tjänster som är mer "integrerade med Googles system", som Tunein eller Spotify.
    • Därutöver har ett par lyssnare, som Sven-Olof ovan, inte lyckats skapa rutiner med vår egen tjänst trots att det rört sig om en högtalare där vår tjänst fungerar om den spelas "utan att ingå i en rutin". Detta är något vi felsöker, eftersom det ska fungera.
    Du bör alltså kunna lyssna på alla kanaler och program "på en högtalare åt gången" genom att använda vår egen Google action. Du ska även kunna skapa en rutin med denna tjänst på högtalare som inte ingår i en grupp.

    Att Tunein inte fungerar ihop med Google, har de företagen troligen bättre möjlighet att felsöka än vad vi har:
    Annika Webbmaster
  • Annika:

    Nu igår verkar det som de har löst problemet i helgen, efter omstart av högtalarna så funkar nu alla kanalerna igen med TuneIn och "alla högtalare"-gruppen.

    Jag har 5st högtalare i gruppen runt om i mitt hus och igår söndag blev jag tvungen att starta om varje högtalare p.g.a felmeddelandet "vänligen logga in på ditt google-konto" i varje högtalare.

    Jag börjar fundera på om det är så att det blivit ett konfigureringsfel i varje individuell högtalare vid någon uppdatering som gått ut under förra veckan vilket påverkade land/region-inställning och TuneIn eller något liknande.

    Nu funkar allt igen i alla fall.

    Tack för snabba svar!
  • Det var glädjande!

    Alla:
    Har ni andra märkt samma förbättring? Om inte, så testa omstart och berätta hur det går.

    Ni som kunnat lösa problemet genom att använda vår egen tjänst får självfallet gärna fortsätta att använda den, även när Tunein börjar fungera som vanligt. För er som inte kunde få full funktion med vår egen tjänst, till exempel för att ni använder en grupp högtalare, hoppas jag att det fungerar lika bra som för Mattias!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har gjorde först en omstart av högtalaren och sedan en 'factoring reset' hos mig fick det ingen effekt tyvärr...
  • Suck.

    Eftersom Tunein bevisligen spelar vårt innehåll, så har jag på känn att det går att komma åt alla våra kanaler den vägen, men att man kanske behöver säga på exakt rätt sätt. ...

    Här ger de en del tips på vad man kan göra:
    How to Fix TuneIn not working on Google Home

    Det är den lösning de kallar "Fix 2: Using the Radio Keyword Tweak", där det kan hjälpa att lägga till eller ta bort ordet "radio", som jag skulle vilja utforska närmare.

    Testa olika varianter, som P3, SR P3, Sveriges Radio P3, radio SR P3. Lägg till "från Tunein". Testa även om "prata med Tunein Radio" ger något svar.

    Och andas djupt. Att det löst sig hos Mattias är ett gott tecken.
    Annika Webbmaster
  • Jag brukar få justera lite då och då vad jag säger för att Google Home ska fatta.

    Dessa kommandon funkar till och från:

    "Spela P3" - Denna brukar funka men när den inte gör det så spelas det istället upp nån hip-hop från Spotify med låttiteln eller artisten "P3"

    Och följande alternativ i fallande ordning brukar lösa problemet:
    "Spela P3 radio"
    "Streama P3"
    "Streama P3 radio"
    "Spela P3 på TuneIn"
    "Streama P3 på TuneIn"

    Jag vet inte riktigt vad Google håller på med, gissningsvis nån form av "AI / Machine learning" där systemet försöker anpassa sig efter kommandot som verkar leda till rätt resultat, men om de sen använder bara det jag säger till mig eller om de också försöker justera baserat på inlärning från den bredare massan, det vet jag inte. Men de justerar helt klart responsen då och då.
  • Tack för denna återkoppling.

    Flera andra lyssnare (som Evert och Magnus här) har rapporterat in att det åter har börjat fungera med Tunein, så jag hoppas att det är på väg att lösa sig för alla!
    Annika Webbmaster
  • Det verkar fungera bättre utan Sveriges Radio:
    ”Spela P4 Skaraborg via TuneIn”
  • Problem fortfarande tyvärr. Upplever inte att det har fixats till.
  • Hej! Har inte kunnat spela upp någon SR-kanal på 3 veckor med min Sonos Move så som tidigare. Förr sa vi bara Okej Google - spela Radio Malmöhus så gick den igång. Nu hittar Google Assistant inte varken den eller någon annan SR-kanal. Urtrist. Har försökt nästan alla ovanstående tips men inget löst.
  • Robert:
    Med grupper av högtalare är det bara Tunein som fungerar, så det är skönt att deras tjänst nu fungerar bättre för dig!

    Christer:
    Vad har du för enhet och vilken kanal gäller det?

    Bengan:
    Se om det fungerar bättre att säga enligt samma modell som den som fungerar hos Robert:
    Hej Google, spela P4 Malmöhus via Tunein
    Du kan även testa "SR", "Sveriges Radio" och "radio" innan P4 Malmöhus, så hoppas jag att något av dessa alternativ fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har en lösning för Radio Jönköping. Fungerar med röstkommando och och rutin i Google assistent. Säg/skriv i rutin ”spela 100,8 på tunein”. Google svarar ”Ok SR Jönköping spelas upp på Sonos kök”. Jag har kopplat en Google Home Nest till en Sonon Play5. Min frekvens är 100,8 för Radio Jönköping. Detta borde fungerara för fler lokalstationer hoppas jag.

    Magnus
  • Tack för ett bra tips, Magnus!

    P4 och frekvenser
    För P4-kanaler bör ni kunna använda den frekvens som är aktuell hos er, eller möjligen den som finns på "huvudorten", ifall Tunein endast har lagt in en frekvens per kanal.

    Här kan ni leta upp ert län och se vilka olika frekvenser er P4-kanal sänder på:
    Frekvenstabeller radio

    P2: Välj Stockholms-frekvensen för musik
    Om ni vill lyssna på P2:s musik-kanal, utan att det är språkprogram delar av dagen, så testa frekvensen 96,2.

    (Det ska, i vanliga fall, gå att få musik-P2 genom att be om P2, medan den P2-kanal som också innehåller språkprogrammen, "FM-P2", heter P2 Språk och Musik.)

    P1 och P3: testa Stockholms-frekvenserna
    För P1 och P3 kanske era lokala frekvenser inte fungerar. Testa i så fall den som kanalerna sänder på i Stockholm, vilket är 92,4 för Stockholm och 99,3 för P3. Det kan som sagt vara "en frekvens per kanal" som gäller, och då är det sannolikt Stockholm som Tunein utgått från.

    Webbkanaler saknar frekvens
    Radioapans knattekanal, P4 Plus och några andra kanaler som vi endast sänder över nätet, har ingen egen frekvens, så med dessa kanaler fungerar metoden inte.
    Annika Webbmaster
  • Sven-Olof, ge inte upp! Det ska gå att få till en rutin med vår tjänst.

    Johan här skriver:
    Numera kan man också lägga in ett valfritt kommando när man skapar en rutin på Google där kan man lägga in
    ”Prata med Sveriges Radio Spela P4 Jönköping”
    Så funkar det direkt via SR istället för via TuneIn.
    Annika Webbmaster
  • Ok. Men för min del kör jag ljudet vidare till min Sonos. Kör man denna rutinen kommer bara ljudet från Google enheten. Men tack för tipset.
  • Hej
    Jag har försökt alternativen som beskrivs i flödet, även en del andra, men jag lyckas inte starta Sveriges Radios kanaler, tacksam för tips...
  • Ok, vi felsöker vidare.

    Du lyckas alltså inte skapa en rutin på en ensam Google Home, vare sig genom vår tjänst eller genom Tunein. För vår tjänst har du testat det sätt Johan beskrev, vilket för dig skulle innebära ”prata med Sveriges Radio, spela P4 Sjuhärad" ...

    Vad får du för respons? Att tjänsten inte stöds, att kanalen inte finns eller något annat?

    Andra rutiner
    Kan du skapa rutiner där du gör något annat (lyssnar på musik, får väderprognoser eller vad som helst)? Jag vill alltså förstå om problemet är att du inte kan skapa rutiner, eller om det är specifikt rutiner med radio som ger problem.

    P4 Sjuhärad i Tunein (utan att det är som en rutin)
    Frekvensen för P4 Sjuhärad i Borås (huvudorten för kanalen) är 102,9 MHz. Kan du starta P4 Sjuhärad i Tunein vanligt (alltså inte som en ny rutin) om du ber Google att spela 102,9 på Tunien? Eller spela P4 Sjuhärad på Tunein? Om inte, vad får du för svar?
    Annika Webbmaster
  • Jag har äntligen lyckats få Google asist att hitta Radio Malmöhus. Jag sa frasen ”Okey Google spela 89,5” som är frekvensen för P4 Malmö. Har lyckats endast EN gång, men inte fler, med ”spela 102,0” som är Ystads P4-frekvens.
  • Hej
    Jag har skapat rutiner där det fungerar med andra tjänster, väder, kalender, Spotify. Jag lyckas heller inte få igång Sveriges Radio när jag försöker prata direkt med google, även som du beskrivit och 'frågat' tunein att spela specifik kanal, även 102, 9, P4 Sjuhärad. För att få igång Sveriges Radio kanaler så måste jag starta SR appen på min telefon och sedan casta till mon högtalare. Känns som jag kört fast när det gäller att starta SR kanaler på Google home...
  • Sedan någon vecka känns det som Google "lagat" felet som var innan. Nu fungerar det för min del att säga eller i en rutin använda " spela p4 Jönköping på tunein" utan några problem.
  • Det funkar för mig också med Sonos!
  • Bengan:
    Som jag skrev högre upp, tror jag att Tunein går efter "huvudortens frekvens", så frekvensen för P4 Malmöhus i Malmö har jag större hopp om än frekvensen för P4 Malmöhus i Ystad (även om det är i Ystad du befinner dig).

    Du skriver inte vad du har för enhet du vill spela up kanalen på. Om det är en Google-enhet är det enklaste och pålitligaste att använda Sveriges Radios egen tjänst. Testa:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Då får du tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga:
    Spela P4 Malmöhus
    Nästa gång räcker det med att säga:
    Be Sveriges Radio spela P4
    Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer den igen, om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.

    Sven-Olof:
    För att få igång Sveriges Radio kanaler så måste jag starta SR appen på min telefon och sedan casta till mon högtalare.
    Nu förstår jag inte. Du skrev den 8 juniatt du kunde använda vår egen tjänst:
    Har provat det när man anropar Goggle Home, och då fungerar det.
    Det enklaste borde väl vara att använda den metod jag beskrev i svaret till Bosse ovan (men med "dina kanaler")? Att casta från telefonen låter som en (fullt fungerande) omväg. Eller har jag missförstått något?

    Magnus och Niklas:
    Jag har samma intryck, ni är många som berättar att det fungerar bättre igen även med Tunein. Kanske är det en uppdatering som inte "släppts ut" till alla ännu, som gjort susen? Som vi kan se bara i detta forum, är det ju fortfarande många som har problem.
    Annika Webbmaster
  • Enheten är Sonos Move. Testade med ”prata med Sveriges Radio” men får svaret ”Sveriges Radio stöds tyvärr inte på den här enheten”. Men ”spela frekvens 89.0” funkar
  • Vid ”Spela P4 Malmöhus” kommer ”här är de senaste nyheterna på P4 Malmöhus”
  • Enheten är Sonos Move.
    På Sonos fungerar tyvärr inte vår egen tjänst, så det är bra att du har listat ut hur du ska få Tunein att åter fungera!
    Annika Webbmaster
  • Rättelse. ”Spela 89,5” (inte 89,0). Då letas Radio Malmöhus upp på Hörbysändaren som är huvudsändaren i Skåne