"Hey Google" spelar inte era kanaler
Varför går det inte att ge "Hey Google", röst komando med SR appen, så vi kan lyssna på radion i Google Home högtalaren????
Följ inlägget
0
följare
Det finns ett par olika sätt att lyssna på våra kanaler med Googles rösttjänst. Dels den du tidigare har använt (där jag tar P1 som exempel)
Spela P1 med Tunein
Det brukar gå att bara säga: När detta fungerar som det ska, spelas kanalen upp från Tunein. Varför detta inte fungerar just nu, vet jag inte, men ni är många som har fått samma problem.
Spela P1 med Sveriges Radios egen tjänst
Ett annat vanligt sätt att lyssna är att gå till Sveriges Radios egen Googletjänst genom att säga: Då startar du vår tjänst i Google Home och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga: Det går även att baka ihop de två fraserna och säga: Eftersom du brukat lyssna med Tunein-metoden och nu har problem (som jag tyvärr inte vet vad de beror på), så testa metoden att "prata med Sveriges Radio" istället.
Problem med grupp av Google Nest Audio
Jag vet att det saknas tekniskt stöd för "multiroom" i den typ av Google action (dvs. "Google assistent-app") som Sveriges Radio är. Vi för samtal med Google för att kunna utveckla våra tjänster åt det hållet, men det går långsamt. Vi är helt enkelt en aktör med en mycket liten publik jämfört med internationella företag som Tunein och Spotify, och har därför inte tillgång till samma "gräddfil".
Det är alltså inte du som gör fel. Vår egen tjänst fungerar inte med multiroom idag.
Fungerar det på en av enheterna?
Testa om det går att starta Sveriges Radio så här: Då startar du vår tjänst i Google Home och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga: Nästa gång räcker det med att säga: Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer den igen, om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.
Rutiner
Det ska gå att lägga in vår tjänst i en rutin. Här har vi skrivit om detta för över ett år sedan, tyvärr utan att ange närmare hur du gör än detta:
När du lägger in en kanal från oss i rutinen, måste du alltså aktivera vår tjänst, till exempel genom att säga: Hör gärna av dig och berätta hur det går!
En annan lyssnare, Mattias, skriver: En annan lyssnare skriver dock att det fortfarande inte fungerar hos honom. Kanske är det en del av det Jonas märkt av, att felet kommer och går ...?
Det verkar även vara en del av er som kan ta del av vissa kanaler men inte av andra. Jag ser inget mönster i vilka, för en lyssnare kan höra P3, men inte P2, nästa kan höra P2 men inte P3 ...
Har ni andra märkt någon förbättring? Om inte, så testa omstart och berätta hur det går.
Ni som kunnat lösa problemet genom att använda vår egen tjänst får självfallet gärna fortsätta att använda den, även när Tunein börjar fungera som vanligt.
Magnus: Det har Sonos tyvärr rätt i. Sonos och ytterligare ett par enheter som inte är Google egna, men som har Google Assistant installerat, har tyvärr inte tillgång till hela Googles vanliga utbud.
De stora tjänsterna (som Spotify och Tunein) ingår alltid, och i vanliga fall räcker det långt, men nu när Tunein och Google inte fungerar ihop som de borde, så kan ni med Sonos tyvärr inte ta del av vårt innehåll genom att "prata med Sveriges Radio".
Du kan förstås ta del av vårt innehåll via vår vanliga, icke röststyrda, Sonos-tjänst. Även vår röststyrda Alexa-tjänst fungerar på Sonos. (Hör av dig om du vill ha information om dessa sätt att lyssna på oss!)
Jag håller tummarna för att Tunein + Google snart fungerar lika bra som för Mattias, i synnerhet för er som inte kan använda vår egen Google-tjänst, där Sonos nog är den största gruppen!
Evert med flera:
Tack för att ni hjälper varandra med tips om hur ni fått det att fungera! Även om det är mycket tråkigt när olika tekniska problem uppstår, blir jag glad över denna hjälpsamhet. I synnerhet på kvällar och helger, när vi som varar här är lediga, är detta viktigt.
Jag vet inte i vilken mån varje enskild felanmälan har hjälpt, men att ni är flera som rapporterat in detta har säkert varit viktigt för att de ska få en tydlig bild av problemet.
Nu kan ni sluta att skicka mail.
För problemet är löst
Tusen tack
Mvh Victoria Langfoss
Mn det kan du! Tryck på länken "sluta följa detta inlägg" i det aviserings-mejl du får, så får du inga nya mejl när andra skriver på denna sida.
Dessa mejl skickas automatiskt, så snart någon skriver