FM-sändning, kvalitet jämfört med webben

Hej!

Jag undrar vilken kvalitet som sänds på FM-nätet och tänker då på dynamik (kompression?) och frekvensomfång för framför allt musiklyssning. Finns det något slags värde på utgående kvalitet från sändaren? Går det att jämföra med olika digitala bandbredder ur kvalitetssynpunkt?  Sedan kan det ju hända mycket på vägen.

Med vänlig hälsning,

Jan Cappelen-Smith

Kommentarer

  • Hej Jan!

    Detta forum är ju till för att ge support på webbtjänster och appar, så frågor om FM hör dels inte riktigt hemma i forumet och dels är det något vi webbmastrar helt enkelt vet alldeles för lite om för att kunna ge bra svar.

    Vi behöver alltså hitta någon som kan svara. Här skulle jag kunna hänvisa dig till kollegerna på Lyssnarservice, som svarar på frågor om FM. Men din fråga är intressant även ur ett webbperspektiv, i synnerhet följdfrågan:
    Går det att jämföra med olika digitala bandbredder ur kvalitetssynpunkt?

    Jag vill därför gärna kunna besvara detta i forumet för webbsupport, så att andra intresserade kan läsa. För att frågan ska hålla sig till forumets ämne lägger jag till "jämfört med webben" i rubriken ...

    FM vs webb

    Rent övergripande är svaret att FM, med god mottagning och bra anläggning, låter bättre än webbsändningarna. Webbens ljud är komprimerat, men gjort på ett bra vis, så inom ramen för 192 KBit/s låter vi bra!

    För FM använder vi (generellt) ingen kompression i sändarkedjan, förutom en "FM-limiter" för att undvika att diskanten drabbas av distorsion. Det används även en nivåreglerare för att rädda felaktigt utstyrda program. (Detta förklaras bättre i den tråd jag länkar till nedan!)

    Direktlyssning via webben och appar
    Ljudet på webben är bäst om du lyssnar på våra AAC-strömmar i högsta kvalitet (192 KBit/s stereo), men det ljudet har passerat en nivåutjämnare (AGC) och på slutet en ljudkodare som anpassar bitraten till Internet. Det är en mycket bra ljudkodare men hela kedjan i kaskad försämrar ljudet något. Även våra bästa ljudströmmar på nätet får därför inte fullt lika bra ljudåtergivning som en välproducerad CD-skiva.

    FM-kvaliteten
    För snart tre år sedan svarade min (numera pensionerade) kollega Lars Mossberg på frågor om FM-kvalitet:
    Komprimerat eller okomprimerat ljud i FM

    Jag hade tänkt klippa ut de viktigaste delarna av hans svar, men inser att det är svårt. Läs gärna hela den tråden, eller i alla fall från Lars Mossbergs svar den 13 januari och vidare ...

    Notera dock att den tråden snart har tre år på nacken. Jag kommer att höra med de kolleger som arbetar med dessa frågor idag ifall det finns några viktiga saker som förändrats sedan dess!

    Så, en intressant fråga som jag svarat på så gott jag kan med hjälp av vad kunniga kolleger tidigare svarat ... Men eftersom tekniken förändras vill jag försäkra mig om att detta fortfarande stämmer, så på återhörande!

    (Skulle vi missa att återkoppla, så påminn oss! Frågor som ligger lite utanför vanlig webbsupport kan hamna mellan stolarna.)
    Annika Webbmaster
  • Hm ... Frekvensomfång ingick inte i den tråd jag länkade till, däremot har samma Lars Mossberg svarat på frågor även om detta:
    Sveriges Radios FM sändningar håller som bäst drygt 90 dB signal brusförhållande. Begränsningen är just nu de analoga FM-slutstegen som sitter hos Teracom. I och med nya digitala slutsteg förbättras dynamiken ytterligare 10 dB. De bästa FM mottagarna ligger runt samma värde om en bra riktantenn för FM används. Kanalsepareringen är idag över 50 dB alla frekvenser.

    Direktsändningar från typ Berwaldhallen går alltid i 24 bitars upplösning ända bort till distributionsenkodern som använder PCM 18/20 bitars kompandering i hela landet.

    Begränsningen ligger i antennsignalens kvalitet och i programmaterialet.

    Frekvensomfånget på FM är 15 Hz till 16,5 KHz. För Webben och mobilens högsta bitrate c:a DC till 20 KHz.

    För SR lagras alla radioprogram tillfälligt i 48/16. Originalfiler från gamla program ligger dock i 96/24 PCM.

    Övriga kanaler använder MPEG 1 Layer 2 i 384 Kbit/s riktig stereo i produktionen. DAB-sändningarna är begränsade i ljudkvalitet. All direktsändning i 48/24 PCM inom hela SR och bandningar i antingen PCM 48/16 eller Layer 2 i 384 Kbit/s (16 bitar)

    Kvalitetsnivå på SR:s sändningar i radio

    Även den tråden är gammal så jag vill stämma av hur det ser ut nu, till exempel om de digitala slutsteg som skulle förbättra dynamiken är införda och fungerar som vi hoppades.

    Hoppas att detta i alla fall ger lite svar på dina frågor!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag undrar när FM-sändningarna började över det svenska radionätet och om den frekvensen var anpassad också för den äldre typen av rör-radio-apparater.
  • Hej Anders!

    Denna fråga ligger ju helt utanför detta forums syfte - teknisk support på våra webbtjänster - och jag vet inte svaret. Däremot är jag rätt bra på att hitta innehåll på webben, så jag svarar på det jag kan svara på och hänvisar till Sveriges rundradiomuseum om du vill få mer detaljerade svar:
    Sveriges rundradiomuseum

    Här kan du läsa lite radio- och ljudhistoria, och det framgår att provsändningar av radio i Sverige skedde redan 1922, bland annat av en tillverkare av radioapparater. Även telegrafstyrelsen sände korta program 1922.

    AB Radiotjänst, ursprunget till det som nu är Sveriges Radio, startade sina sändningar den 1 januari 1925 med några timmar per kväll i en kanal. Ägare var tidningarna, nyhetsbyrån TT och radioindustrin. Mer om Sveriges Radios historia kan du läsa här.

    I det allra tidigaste skedet skulle jag tro att många lyssnare hade kristall-mottagare, men rör-mottagarna kom i samma veva och i början av 1930-talet tror jag att de flesta lyssnare hade gått över till den nya tekniken.

    Här kan du se vilka frekvenser vi sände på från Motala från år 1927:
    Wikipedia: Motala långvåg

    Hoppas att det gav dig lite mer kött på benen!
    Annika Webbmaster
  • Jan:
    Jag letar upp alla inlägg jag hittar från lyssnare som är intresserade av riktigt hög ljudkvalitet, så fastän du frågade om annat, hoppas jag att detta kan intressera dig!

    Idag drar vi på försök igång två nya ljudströmmar, de två P2-kanalerna i riktigt hög bitrate:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och https://http-live.sr.se/p2-aac-320 (funkar lika bra med http först)

    God jul med extra gott ljud!
    Annika Webbmaster