Komprimerat eller okomprimerat ljud i FM

Hej!

Vad är det för upplösning på ljudet i SR:s sändningar på FM? Jag blev lite nyfiken när jag vet att både internetstreamen och DAB+ sändningarna använder ett komprimerat format. Jag har alltid trott att SR sänder ett lossless-format i FM.

Mvh Adam

Kommentarer

  • Hej Adam!
    Det finns ingen generell process som gäller alla kanaler i FM utan det är olika. Vi har en ljudexpert som för att ta ett exempel beskriver processer för P2 så här:
    När det gäller ljudprocess på just FM P2 Musik så lyfts de svaga ljudnivåerna på dagtid upp för att just göra svaga partier hörbara med en normal lyssning i bil eller på arbetsplats. 19.30 tas denna speciella process bort eftersom merparten av lyssnarna anses lyssna i större och bättre anläggningar.
    Så helt oprocessat är ljudet alltså inte.

  • Vad gäller för P3?

  • Jag har tyvärr ingen beskrivning av dessa processer, men jag antar att det precis som i P2, varierar mellan olika program, olika musik och även vid tal. Mer än så kan jag tyvärr inte svara på. Vårt forum är mest till för webbspecicfika frågor om vår sajt och våra appar, så kan jag kan dessvärre inte svara så mycket mer ingående på frågor om FM.

  • Hej Jesper!

    Jag trodde detta var ett forum som gällde alla frågor kring SR:s sändningar. Vilken lyssnarservice vänder jag mig till som gäller frågor om FM?

    Mvh Adam

  • Detta borde vara rätt forum för din fråga, Adam. Någon liknande fråga finns besvarad i forumet.

    Sedan tycker jag att det verkar konstigt om kompressionen tas bort mitt i ett program om det stämmer att det alltid görs kl. 19:30 för P2.

  • Hej Adam!
    Kanske att Lyssnarservice vet mer om processerna i FM för respektive kanal. Jag ber dom svara här.

  • Det behövs mer info. på sr.se om ljud kvalitet i just FM kanalen.
    Har hört att man kör ut 130 dB dynamic vilket är bäst i värden.

  • Hej Gunar!
    Jag har bett en av våra ljudspecialister svara på det här.
    Det är Teracom som ansvarar för frekvenser och utsändning. Info ska egentligen ligga på deras sajt. Men det är en intressant fråga och jag håller med dig om att vi skulle kunna ha denna info hos oss också!

  • Det finns ett svar redan på detta: https://kundo.se/org/sverigesradio/d/kvalitetsn...

  • På det glada 80 talet kunde man höra hur all pre distorsion/komprimering/processning
    stängdes av i P3 samtidigt som Stjärnornas Musik startade kl 00:00
    Visst har P2 högst prestanda IDAG jämfört med P1,P3,P4 ?

  • Samtliga FM-kanaler i Europa använder 50 mikrosekunders förbetoning. Detta bestämdes som standard redan på 40-talet. Det innebär att bruset minskar med upp till c:a 14 dB i högsta diskanten. Detta är nödvändigt om det ska gå att leverera en tyst signal till de flesta FM-mottagare. De negativa aspekterna är att överstyrningsmariginalen minskar som funktion av utsänd frekvens. På 50 och 60 talet var energikurvan i diskanten låg så ljudet fick i praktiken rum utan diskantklippning.
    Dagens mixade material är oerhört diskantrikt så gör man inget så klipps diskanten av. Detta resulterar i distorsion. Man kan då sänka ljudnivån för att undvika denna distorsion vid visst programmaterial men då blir utsändningen så svag i nivå att störningar och brus stör mottagningen. En kompromiss med en intelligent klippalgoritm kan rädda distorsionen och räddar medelnivån. Används denna diskantlimiter på ett vettigt sätt så sänds det mesta av materialet ut utan distorsion. När FM-skydden placeras strax före den digitala Fm-styrsändaren så uppstår transparens i lyssningen utan att ljudet blir för svagt. Utgångspunkten är att alla sändarbolagen antar denna standard i Sverige. ¨å är det inte idag.

    SR använder inte generellt någon kompression i sändarkedjan mer än FM-limitern.
    Däremot används en intelligent och mer långsam nivåreglerare för att rädda felaktigt utstyrda program. SR använder inte längre programkontrolltekniker så denna långsamma nivåjustering är nödvändig. Kompressor kan användas men det sker mer i de olika produktionsstudiorna.

  • Tack för intresserat svar! Då är i princip ljudet orört från källa till mottagare. Men visst färgas ljudet ändå på något sätt på vägen i FM? Om jag lyssnar på ett program i webbstreamen och jämför det programmet med hur det låter i FM så låter FM ljudet mer fylligt och mustigt, inbillar jag mig eller färgas de utsändningarna olika?

  • FM-limitern i P3 är något annorlunda inställd jämfört med de andra kanalerna.

    P3 använder på begäran FM-limitern på ett något annorlunda sätt.

    Många mottagare för FM är dock inte riktigt ljudoptimerade vilket ger ljudet en annan karaktär.

    Vill man lyssna på FM med bästa möjliga ljudkvalitet så bör stereoavkodningen vara helt digital vilket är ovanligt idag men det finns.

    Bra mottagarantenn bör man skaffa också för att minska på stereobruset.

  • Tack Lars!

    Hej Adam!

    P2 sände en intressant dokumentär om ljudkvalitet, dynamik och vilka mekanismer som gör att "starkt ljud" uppfattas som god kvalitet. Lars Mossberg är en av de medverkande, för övrigt:
    Loudness war - Vad är det som låter? del 2

    I samma serie, Vad är det som låter, finns ett annat avsnitt som knyter an till din fråga:
    Om jag lyssnar på ett program i webbstreamen och jämför det programmet med hur det låter i FM så låter FM ljudet mer fylligt och mustigt, inbillar jag mig eller färgas de utsändningarna olika?

    Vad är det som låter? (Del 1, om snålkodning)

    Att det låter fylligare i FM än på webben, är helt naturligt. Webbens ljud är komprimerat. Just de avsnitt jag länkar till ovan finns för övrigt att ladda hem i helt andra format än de vi brukar använda på webben. Att diskutera skillnader i ljudbilder blir inte så tydligt om programmet är hårt komprimerat i grunden 😉

    Våra ljud på webben är alltså komprimerade. Ljudet kan dock vara olika hårt komprimerat och komprimerat på olika vis, beroende på vilken kvalitet och vilket ljudformat du lyssnar på och om du lyssnar direkt eller i efterhand.

    De lyssnare som inte gör några inställningar i webbläsarens spelare eller lyssnar via direktlänkar, lyssnar på en ljudström som är 128 kbps i formatet MP3. Det formatet har fördelen att det fungerar på de allra flesta plattformar, men nackdelen är att det inte är den bästa kompressionsmetoden, så en ljudström i AAC på 96 kbps kan ge minst lika bra lyssningsupplevelse som en MP3-ström på 128 kbps. Kvalitet i webbsammanhang brukar innebära bitrate, men bitraten är alltså bara en del i hur bra eller dåligt ljudet låter ...

    Vi erbjuder idag tre format för direktlyssning, AAC, MP3 och Ogg vorbis, fast Ogg vorbis kommer vi snart att stänga ned, eftersom vi genomför en förändring i vår streamingmiljö och inför en lösning som inte längre stöder det formatet. MP3 och AAC finns sedan i olika kvaliteter (alltså bitrates), mellan 32 kbps och 192 kbps.

    För efterhandslyssning finns det också olika format och kvalitet, men där har du som lyssnare inte alltid möjlighet att välja, utan olika typer av avsnitt och ljudklipp har olika format.

    Ljudklipp och de program som vi inte erbjuder för nedladdning (som de flesta av våra musikprogram) är alltid i AAC, oftast med möjlighet att välja mellan tre olika kvaliteter, 32, 96 och 192 kbps.

    Nedladdningsbara avsnitt (podd) är alltid i MP3. Oftast i 128 kbps, men en del gamla avsnitt har lägre kvalitet. Vi har på försök nyligen startat två nedladdningsbara programserier med avsnitt i 320 kbps, Musikdokumentär och Livet är en fest. Kvaliteten på dessa är alltså mer än dubbelt så hög som våra vanliga poddfiler. (Dessutom tycker jag att kvaliteten på innehållet är hög, men jag har förståelse för att den upplevelsen beror på vilka intressen man har ...)

    Här kan du läsa mer om de ljudkvaliteter vi använder på webben och i våra appar:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Sammanfattning:
    Det är fylligare ljud i FM än på webben, eftersom ljudet på webben komprimeras. Det komprimeras dock olika hårt och med olika metoder.

    Hoppas att jag har rätt ut fler frågetecken än vad jag har skapat med detta!

    Annika Webbmaster
  • Tack för långt och ingående svar. Jo jag lyssnade med intresse på de två avsnitten om komprimerat ljud när de sändes, mycket bra och pedagogiskt. Bra också att ni experimenterar med ljudkvaliten på webben. På BBC Radio 1 streamar de i AAC 320 kbps, och tror 192 i efterhandslyssning. Det låter väldigt bra, kanske nått för SR att ta efter. Mvh

  • Hej

    Idag pratar man antingen om komprimerat ljud som bitreducerat ljud men också som ljudkomprimerat ljud. Det är två helt skilda saker. Ska man garantera att bitreduktionen inte påverkar ljudet alls så måste man gå upp till 320 Kbit/s AAC i riktig stereo. Inga lyssningstester visar då på någon som helst ljudskillnad mot ett känt original i Wave. 192 KBit/s stereo på nätet är också mycket bra och bättre än när det sänds ut via typ DAB eftersom nätet arbetar med VBR (variable bitrate) så vid svåra ljudpassager är det i praktiken 256 Kbit/s riktig stereo. DAB kan maximalt leverera 192 KBit/s stereo minus plats för felskydd (10%) samt plats för dynamisk PAD datainfo. Vid lägre bitrates i DAB så påverkas därför ljudkvaliteten än mer jämfört med lägre bitrates för webb och mobil. Nu finns det även en förbättrad version av AAC som förbättrar ljudet på riktigt låga bitrates. Denna ljudkodning är redan tagen standard för mobilnäten. Standarden heter xHe-AAC.
    För DAB finns inte denna kodning standardiserad.

    MP3 i 320 Kbit/s är också mycket bra ljudkodning

  • Idag drar vi på försök igång två nya ljudströmmar, de två P2-kanalerna i riktigt hög bitrate:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och https://http-live.sr.se/p2-aac-320 (funkar lika bra med http först)

    God jul med extra gott ljud!
    Annika Webbmaster