Fel tid och innehåll i iPhone-appen

Hej,
Återigen blir det fel tid och innehåll gällande direktsändning i iPhoneappen. Får starta om appen flera gånger innan det blir rätt. Irriterande! Bif. bild

Mvh Björn

Björn
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Björn!

    En annan Björn rapporterade in samma problem, fast med P1, i morse:
    Förskjuten tid

    Var appen igång under natten?

    Min teori är att felet beror på att vi på Sveriges Radio gjorde en del tekniska tester under natten, vilket kan ha medfört att något kom i olag hos dig och hos den andre Björn. I sådana fall bör detta ha varit en engångsföreteelse som inte kan uppstå vid normala förhållanden.

    Jag rapporterar det vidare till utvecklarna. Om felet mot förmodan dyker upp igen, så vill vi veta det, för i så fall stämmer ju inte min teori.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Appen var igång men pausad. Problemet har visat sig sedan några dagar så nattens åtgärder tror jag inte var orsaken i mitt fall

    Björn
  • Hej igen!
    Då låter det ju inte som om det beror på nattens planerade avbrott. Tack för att du förtydligade det!

    Har du även då behövt starta om appen för att det ska bli rätt? I sådana fall kan du nästa gång testa att byta kanal och spela några sekunder av t ex P1 för att sedan återgå till P4 - som då åter bör ligga i live-läge.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Ok, får testa. Återkommer
    Mvh Björn
    Björn
  • Hej,
    Startade inte om appen utan startade sändningen i P1 och lyssnade någon minut. Pausade och bytte till P4 och kom då till direktsändning med rätt tid. Är detta work around som gäller?
    Mvh Björn
    Björn
  • Bra att det fungerade!

    Det är en work around som brukar lösa liknande problem, men att du ens ska behöva denna work around beror ju på att något i appen inte fungerar riktigt som det borde göra - och det vill vi förstås lösa!

    Min gissning är att felet uppstår i ett visst läge hos er som startar en pauserad kanall. Där vet inte om det är längden på pausen som spelar in, så att det skulle kunna bli samma problem om du sätter P4 på paus nu och drar igång kanalen igen i eftermiddag, eller om det endast uppstår vid "en paus som varar över en dygnsgräns".

    Jag tror även att det spelar in hur du startar P4, där du troligen startar "i spelaren" (antingen i appen eller från låsskärmen/kontrollcenter), medan en start av P4 under appens vy Kanaler, länken i appens nederdel, skulle göra att P4 startar i "live-läget" oavsett om du tidigare har en pausad ljudström "inläst i spelaren" eller inte.

    Det ska förstås egentligen bli rätt hur du än startar P4 - så detta behöver vi lösa. Tack för att du rapporterade in det!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Kan prova starta utan att passera dygnsskifte och se hur det ter sig Återkommer ang. det

    Mvh Björn
    Björn
  • Tack, vi tar gärna emot hjälp.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Tryckte på direktsändning och den hamnade rätt
    Pausade och tryckte på direktsändning igen och ljudet
    fortsatte som det skulle men nu hamnade tidsmarkören
    helt åt skogen. Bif. bild. Verkar vara väldigt intermittent
    problem.

    Björn
  • Så bra att du hjälper oss!

    Detta fel tycks alltså uppträda i lite olika varianter där appen förväxlar direktläget med "direktläge minus tre timmar". Ibland drabbas både appens utseende och ljudet som då ligger tre timmar efter, men markeras som om det vore direkt. Andra gånger kan ljudet vara i direktläge, men i appen visas det som spelades exakt tre timmar tidigare.

    Att det blir just tre timmar fel är nog inte en slump. Tre timmar är nämligen den tidsrymd som det går att backa i direktströmmen.

    Genom att du har hjälpt oss att få en klarare bild av problemet, så ser jag nu fler felrapporter som jag tror beror på samma grundproblem, som jag hoppas att utvecklarna får nytta av när de felsöker.

    Tack och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack detsamma. Lycka till i lösningsarbetet
    Mvh Björn
    Björn
  • Hej Björn!

    Utvecklarna har nu fått ta del av informationen och kommer undersöka ärendet så snart som möjligt. Kollegorna hälsar och tackar för att du hörde av dig och gjorde oss medvetna om detta bekymmer!

    Glad påsk!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack detsamma och kämpa på 👍
    Mvh Björn
    Björn
  • Tack Björn!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)