Nyheterna på Google Assistent: Ekot hoppas över

När man använder frasen "Spela senaste nyheterna" på en enhet som har Google assistant så hoppar den över Ekosändningarna. Jag har ställt in enligt följande:

men den hoppar alltid över Ekot och börjar med sändning nr 2. Byter jag ordning på Nyheter från Östergötland och Radiosporten börjar den med den som står som nr 2 som förväntat men Ekot spelas inte upp. Kan det vara något felinställt för Ekot eller är problemet helt på Google Assistentens sida skulle ni säga?

Märker att problemet enbart verkar visa sig på en Googe Nest hub, inte på min Pixel 7 Pro-telefon om det hjälper er i felsökningen.

Kommentarer

  • Hej Björn!

    Jag har bett de kolleger som arbetar med våra rösttjänster om hjälp här, men undrar hur det går om du byter plats på Ekot och Nyheter från P4 Östergötland, så att Nyheter från P4 Östergötland ligger först. Hoppas något då över, och blir det i så fall Ekot (problemet har med just Ekot att göra) eller blir det Nyheter från P4 Östergötland (problemet drabbar första posten i listan).

    Hoppas att du förstod frågan, eftersom svaret förhoppningsvis ger oss bättre förståelse för vad vi behöver felsöka vidare!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    1. Vilken version av Nest Hub har du?
    2. Har du hunnit testa att lägga något annat först i nyhetslistan, så att vi kan ringa in om det är specifikt Ekot eller placeringen först i listan som har fått problem?
    3. Har det fungerat bättre tidigare på din Nest Hub? När uppstod i så fall problemet?

    Vi har inte lyckas återskapa detta problem vare sig på Nest Hub eller på enheter utan skärm, men den utvecklare som jag var i kontakt med påminde mig om att felet påminner om ett som vi hade för ett år sedan i just Nest Hub (gen 1), där Toppnyheterna ständigt blev överhoppade:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/nest-hub-gen-1-kan-inte-spela-toppnyheter/

    Den gången löste vi det genom att ta bort introduktionsmeddelandet vid Toppnyheterna, och även om det inte är samma fel du har stött på nu, så kommer vi förstås att läsa igenom vad vi då kom fram till för att se om det finns några av de fynd vi då gjorde som kan hjälpa oss att lösa problemet du stött på nu!
    Annika Webbmaster
  • Hej, Det är Ekot som är problemet. Ekot och inget annat hoppa över var i listan det än ligger.

    Jag är osäker på när problemet uppstod, för en månad sedan kanske.

    Jag misstänker att det är Mest hub gen 1. Den köptes 2019.

    Toppnyheterna är inte med i listan av nyheter jag har aktiva så den lösningen funkar tyvärr inte.

    Med vänlig hälsning
    Björn
  • Tack!
    Kolla om du har fått de senaste uppdateringarna:
    Firmwareversioner och viktig information för högtalare och skärmar från Google
    Annika Webbmaster
  • Jag har senaste men inser att jag har "Aktuell firmwareversion i förhandsgranskningsprogram"

  • Ok, jag ser en del Bluetooth-problem som Google Nest Hub-användare med denna version verkar ha fått, men inget som jag kan sätta i samband med det du beskriver.

    Hur blir överhoppningen av Ekot? Går Google nyhetstjänst direkt vidare till nästa nyhetskälla, eller "spelas det tystnad" under den tid man kan tänka sig att nyheterna egentligen skulle ha spelats upp?

    Om det senare, testa ifall nyheterna fungerar om du spolar förbi början av nyhets-filen manuellt eller med rösten (säg till exempel ”Spola framåt tio sekunder”).

    Hoppas att vi snart förstår vad detta fel beror på och hittar en lösning!
    Annika Webbmaster
  • Nej, den hoppar helt över Ekot utan ansats att spela det och fortsätter med nästa "program" i listan.
  • Tack.

    Att du har testat byta ordning på dina nyhetstjänster har du skrivit, men jag är osäker på om du även har testat detta:

    1. Ta bort Ekot helt ur listan (tryck på x) och starta om Google Home
    2. Lägg till Ekot på nytt via knappen Lägg till nyhetsprogram

    Där kan du även lägga till Toppnyheter som är Ekots nyheter, men "paketerade" på ett lite annat sätt.

    Om problemet med Ekot kvarstår och Toppnyheterna fungerar, så kan det vara ett sätt för dig att fortsätta lyssna på nyheter från Ekot, fast under ett annat namn, åtminstone medan vi felsöker!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Hur går det för dig?

    (Eftersom vi inte lyckas återskapa felet och du är ensam om att ha rapporterat in det, är vår möjlighet att lösa problemet beroende av din återkoppling.)
    Annika Webbmaster
  • Missade ert svar. Ska testa ikväll och återkopplar sen.