LÖST: Nest hub Gen 1 kan inte spela toppnyheter

Jag brukar lyssna på toppnyheterna på mina Nest hub. Men för ca två veckor sedan så har det slutat att fungera på gen 1. Det fungerar fortfarande på nyaste gen 2.

Den säger att den ska spela upp toppnyheter från Sveriges Radio, men det händer inget mer. Ser ut som den försöker ladda något. Trycker jag på nästa så börjar den spela mina regionala nyheter.
Gen 1 har firmware version 4.20210608.1.1146
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack, det var märkligt och du är den ende som rapporterat in felet.

    Bra att du skrev att lokala nyheter fungerar, för därmed kan vi utesluta flera felkällor. Rent tekniskt är toppnyheter och lokala nyheter skapade på samma vis.

    Nu kommer jag med ett lite oinspirerat tips, inser jag, men att vi som ger support är så förtjusta i att starta om, ominstallera etc beror ju på att det ofta löser märkliga fel ...

    Så:
    Har du testat att ta bort Toppnyheter från dina nyhetskällor och sedan lägga in dem på nytt?
    Google Nest Hjälp: Anpassa nyheterna

    Är Toppnyheterna den första källan i din nyhetsspellista? Om det inte hjälper att redigera om listan, så se vad som händer om du byter plats på lokalt och Toppnyheter! Är det då de lokala nyheterna som "strömmar tystnad"? (Inte för att jag vet hur det skulle göra någon skillnad - men det kan vara värt att testa!)

    Jag hör med de kolleger som utvecklat -och vidareutvecklar - tjänsten om de känner till någon förändring på vår sida som skulle kunna påverka Toppnyheter.
    Annika Webbmaster
  • En annan lyssnare, Ulf, skrev nyss in en väldigt lik felbeskrivning:

    Har länge använt Google Home och "läs upp de senaste nyheterna". Inställt så att jag då får toppnyheterna från Sveriges Radio.
    I cirka en vecka nu så startar det med att "här är dom senaste toppnyheterna från Sveriges Radio" men sen sätts det på något sätt på paus och stannar där. Inga nyheter...
    Fungerar på Google högtalare men i köket har vi en Google med liten skärm (Google Nest Hub 1st Gen) och det är på denna det fungerar som ovan (eller inte fungerar..). Allt annat fungerar på enheten såvitt jag kan märka.

    Ulf Bergkvist
    Jag har bett honom "flytta in hit", eftersom det förstås inte är någon slump att ni får samma fel samtidigt på samma modell ...

    Är dina enheter grupperade? Jag funderar över att ytterligare en likhet är att ni båda har ytterligare en Google-enhet och att den inte påverkats, men om detta "krävs" för att återskapa felet, eller bara är en slump, vet jag förstås inte.
    Annika Webbmaster
  • Har nu testat att starta om enheten men det hjälpte inte.
    La till Ekot och det funkar!
    Verkar vara nåt med just toppnyheter från Sveriges Radio.
    Hoppas ni kan lokalisera felet och fixa!

    /Ulf
  • Nu har jag haft tid att testa lite mer.

    Provat att:
    * Starta om enheten, ingen skillnad.
    * Ändrat ordning på nyheterna. Då spelade den först lokala nyheter och fastnade igen på topp nyheterna.
    * Tog bort Topp nyheter och la tillbaka dom. Då säger den "Återupptar Topp nyheter från 02.55. Sen börjar den spela från 2 sekunder från slutet och hoppar sedan till de lokala nyheterna. Provar jag på en Nest Mini utan skärm så spelas topp nyheterna.

    Knepigt, men bra att jag inte är ensam om felet.
  • Glömde svara att jag har inga högtalargrupper konfigurerade för mina Nest enheter.
  • Märkligt!

    Vi har inte lyckats återskapa felet, men de flesta enheter vi har testat på har då varit andra manicker. Min kollega Tobias har dock haft möjlighet att testa på just Google Nest hub 1 gen. Han skrev:
    "Läs upp de senaste nyheterna" kör ljudet och inte videon, mycket märkligt. "Senaste nyheterna" kör videon. Men jag har inga problem med att det stoppar på 1gen nest hub.

    Markus:
    Bra att du snabbt berättade att grupper inte är inblandade. Jag skulle just försöka få utvecklarna att följa upp det spåret, och det är ju dumt att slösa bort felsökningstid på fel saker.

    Ulf:
    Bra att du fick Ekot att fungera. Det är nyheter från samma redaktion, men sämre "paketerat" för digital lyssning.

    Båda:
    Har ni testat att spela upp endast Toppnyheterna, utan att de ingår som del i en nyhetsrutin?

    Hur fungerar Radiosporten (som görs med samma teknik som vi har i Toppnyheter och i lokala nyheter, men inte i exempelvis Ekot)?
    Annika Webbmaster
  • "Spela Radiosporten" fungerade, både ljud och bilder till nyheterna.

    "Spela Toppnyheter på Sveriges radio", då blir det som i rutinen. Den säger att här kommer senaste Toppnyheterna från Sveriges radio. Sen stannar den bara, ser ut som den försöker buffra något utan framgång.

    Jag har inga problem att spela musik eller Youtube på enheten. Så det är inget nätverksproblem hos mig.
  • Tack!

    Jag tycker att det var intressant att min kollega Tobias fick lite olika resultat (men kunde lyssna båda gångerna) beroende på om han sa "läs upp senaste nyheterna" respektive bara "senaste nyheterna".

    Hur den iakttagelsen ska hjälpa er, vet jag däremot inte, men vi har ju just börjat undersöka problemet.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag vet inte om det har betydelse, men under de senaste månaderna ska ett nytt operativsystem ha rullats ut för första generationen Nest Hub. Här står det hur ni kan se vilket OS ni har:
    Google offers official instructions on how to know if your Nest Hub is running Fuchsia OS

    Jag hör med Tobias om han har det äldre Cast OS eller det nyare Fuchsia OS på sin enhet!
    Annika Webbmaster
  • Jag får samma resultat oavsett om jag säger "läs upp senaste nyheterna" eller bara "senaste nyheterna". Den säger att den ska spela nyheterna men den börjar aldrig spela toppnyheterna. Ser ut som den buffrar i all evighet.

    Jag har versioner:
    Programvaruversion:
    4.20210608.1.1146 (nyare än när jag felanmälde första gången).

    Firmware for cast:
  • Hej igen!

    Den här tycker jag var lite intressant:
    Tog bort Topp nyheter och la tillbaka dom. Då säger den "Återupptar Topp nyheter från 02.55. Sen börjar den spela från 2 sekunder från slutet och hoppar sedan till de lokala nyheterna.
    Det ger ju intrycket att enheten, trots att inget ljud spelats, anser att den har spelat upp en snutt av nyheterna, och därtill lyckades spela upp slutet av dessa.

    Men hur det ska tolkas vågar jag inte uttala mig om. Jag har frågat experterna om de har några uppslag för vad vi eller ni kan testa.
    Annika Webbmaster
  • Hej SR,
    Jag har samma problem som rapporterats med toppnyheter i denna tråd, har en Nest gen1. Verkar som uppspelningen hänger sig efter 2s. Man kan manuellt starta nyheterna genom att dra finger på skärmen bortom dessa 2s. Sedan fungerar det igen. Men så vill vi inte ha det.
    ​Sportnyheter och ekonominyheter fungerar precis som vanligt. Det är endast toppnyheterna som hänger sig.
  • Det var ett bra tips Mattias! Nu kan jag äntligen lyssna på Toppnyheterna igen.
    Fast det vore bra om buggen fixas.
  • Hej SR,
    ytterligare en kommentar på ovan problem.
    När toppnyheter hänger sig, 4s in, och ingen uppspelning sker. Så kan man dels med fingret dra på skärmen framåt någon sekund, alternativt be google spela fram 3 sekunder. Så fungerar uppspelningen igen.

    Problemet är oerhört lätt att trigga.
    1. Be google spela senaste nyheterna, toppnyheter.
    2. Vänta på att toppnyheter skall starta. Allt verkar laddas korrekt.
    3. Spelaren slutar spela 4s in i toppnyheter och blir hängande där.

    För mig fungerade detta i fredags, så jag undrar om ni släppt någon uppdatering sent förra veckan som orsakar detta problem. Workaround existerar men ni behöver fixa buggen.
  • För mig fungerade detta i fredags, så jag undrar om ni släppt någon uppdatering sent förra veckan som orsakar detta problem.
    Vi har inte ändrat något (som vi kan komma på). Intressant att det fungerade ända till i fredags hos dig, Mattias. Markus och Ulf skrev ju hit redan i onsdags, och då hade felet funnits i ca två veckor hos Markus och i någon vecka hos Ulf. Det låter därmed som om det uppstått i samband med en automatisk uppdatering eller liknande, inte en förändring från oss (de brukar slå samtidigt hos alla lyssnare som drabbas). Felet kan mycket väl ligga på vår sida ändå, men är i så fall av sådan natur att det inte märktes tidigare och inte märks i andra enheter än just Google Nest Hub gen 1.
    Problemet är oerhört lätt att trigga.
    1. Be google spela senaste nyheterna, toppnyheter.
    2. Vänta på att toppnyheter skall starta. Allt verkar laddas korrekt.
    3. Spelaren slutar spela 4s in i toppnyheter och blir hängande där.
    Vi har dock inte kunnat återskapa felet själva ännu, varken på Google Nest Hub gen 1 eller andra enheter, så det krävs ytterligare någon omständighet för att det ska uppstå.

    Jag undrar över en liten skillnad i era respektive felbeskrivningar ... Markus beskrivning (spelar "introduktionen" men noll sekunder nyheter):
    Den säger att den ska spela upp toppnyheter från Sveriges Radio, men det händer inget mer. Ser ut som den försöker ladda något.
    Ulfs beskrivning (spelar "introduktionen" men noll sekunder nyheter):
    I cirka en vecka nu så startar det med att "här är dom senaste toppnyheterna från Sveriges Radio" men sen sätts det på något sätt på paus och stannar där. Inga nyheter...
    Mattias beskrivningar:
    Verkar som uppspelningen hänger sig efter 2s. Man kan manuellt starta nyheterna genom att dra finger på skärmen bortom dessa 2s.
    När toppnyheter hänger sig, 4s in, och ingen uppspelning sker.
    Är det egentligen en beskrivning av samma sak, så att de där första sekunderna som spelas upp är vår Google-tjänst som introducerar Toppnyheterna, eller är det några sekunder av den första nyheten du kan spela upp, och sedan blir det tvärstopp?

    Jag markerar ditt svar med denna work around som "bästa svaret". Den tackar vi för! Förutom att det hjälper Markus och Ulf (och säkert fler lyssnare som läser, men inte skriver i forumet), så hoppas jag att det ger utvecklarna några idéer om vad exakt det är som inte fungerar längre.
    Workaround existerar men ni behöver fixa buggen.
    Vi håller med, men vet alltså ännu inte vari felet ligger. Det ligger förstås i vårt eget intresse att lösa det oavsett om det ligger hos oss eller Google eller någon annanstans, för vi vill ju att ni ska kunna lyssna på våra nyheter utan problem. Det är liksom själva syftet med att ha tjänsterna (och att ha detta forum)!
    Annika Webbmaster
  • Hej SR, bifogar en fil med problemet. Hoppas på snar fix.
  • För mig ärr det så här:
    SR säger:
    "Här är de senaste toppnyheterna från Sveriges radio".
    Sen är det helt tyst. Testade precis nu...
  • Jag har bifogat en likadan film som Mattias. Min försöker också starta 4 sekunder in i toppnyheterna. Hade jag inte spolat fram så har det stått och tuggat på i flera minuter med buffringen eller vad den nu håller på med.
  • Tack snälla!

    Till er som läser tråden och har samma/liknande fel som Markus, Ulf och Mattias:

    Om era fel är precis som det beskrivs här, så känner vi alltså till problemet och felsöker. Ni behöver inte höra av er, utan kan titta in här då och då för att följa vad som händer.

    Däremot vill vi gärna att ni skriver en rad för att hjälpa oss att få en bättre förståelse för problemet om
    • detta fel uppstår på en annan enhet än just Google Nest Hub 1st Gen (vi har inte sett andra felrapporter)
    • du har haft detta fel innan november i år
    • andra nyhetskällor än Toppnyheter från Sveriges Radio ger samma fel
    • du misstänker att felet uppkom i samband med en uppdatering av Google-enheten eller någon annan påtaglig teknisk förändring (ny brandvägg, byte av nätleverantör ...?
    Att uppkopplingen eller era säkerhetsprogram skulle bidra till felet är osannolikt. Det är troligen "något" med just våra Toppnyheter som fungerar dåligt ihop med "någon uppgradering" hos just Google Nest Hub Gen 1 (och möjligen ytterligare enheter?) men jag vill inte utesluta några felkällor ännu.
    Annika Webbmaster
  • Hej SR, kan även få fram felet på Vetenskapsradion. Uppkommit helt nyligen. Samma problem. Bifogar fil.
  • Radiosporten samma problem.

    Som ytterligare information så har jag bytt bredbandsleverantör nyligen (fiber) men kan inte säga helt säkert att det tidsmässigt har ett samband.
  • Oj! Vet ni om Vetenskapsradion respektive Radiosporten fortfarande fungerade när ni först fick problem med Toppnyheter?
    Annika Webbmaster
  • PS: Felanmäl gärna även till Google, om ni inte har gjort det ännu! (Även om supporten för Gen 1 kanske har upphört, så är det bra för dem att få information om den här typen av problem.)

    Vilka andra nyhetskällor lyssnar ni på?
    Annika Webbmaster
  • Testade radiosporten precis nu. Vet inte om det varit samma problem hela tiden.
  • Hej SR, lyssnar även på P4 Malmöhus och Sportradion och kan trigga problemet här också. Beroende på vad jag säger så verkar olika startmenyer laddas.

    ”Lyssna på senaste nyheterna” så får jag hängning.

    Däremot om jag säger,
    ”Spela senast nyheterna” så fungerar det.

    Dessa ovan två scenario gäller för radiosporten, och P4 Malmöhus.

    För Toppnyheter, och Vetenskapsradion får jag hängning oberoende av vad jag säger.

    Min nyhetslista i google assistenten består av dessa 4 nyhetsflöde, Radiosporten, Vetenskapsradion, P4 Malmöhus, Toppnyheter.

    Kan inte avgöra när Vetenskapsradion slutade fungera före eller efter toppnyheter.

  • Nästa klipp.
    Hoppas det kan guida er
  • Får samma problem på P4 Västernorrland men inte på P4 Södermanland...
  • Tack.
    • Har någon av er varit i kontakt med Google?
    • Har ni testat hur nyheter från andra källor än Sveriges Radio beter sig?
    • Har ni testat att starta om routern?
    • Har någon av er möjlighet att testa annat nätverk, till exempel att tillfälligt dela nätverk från mobilen och koppla enheten den vägen? (Jag vet inte hur komplicerat det är att få igång allt på ett annat nätverk, så det är kanske ett dåligt råd. Om vi själva kunde återskapa felet, hade jag inte bett er testa.)
    • Kan fabriksåterställning vara värt att testa? (Samma här, det är inte ett råd jag hade gett om vi kunnat återskapa felet.)
    Den kollega som har en Nest Hub gen 1 är inte här idag, så jag vet inte om felet kan ha kommit till honom vid det här laget. Det verkar ju som om felet "sprider sig" både i vilka nyhetsflöden som drabbas och i antalet enheter. (Jag ser att allt fler lyssnare besöker denna tråd, så ni är inte ensamma. I morse var det ca 70 som hade besökt denna tråd - nu är det över 110. Gissningsvis är de flesta som besöker tråden andra drabbade lyssnare, även om några förstås är kolleger till mig som tar det av era felbeskrivningar.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En ny uppdatering ska vara på väg till Google Nest Hub 1 gen enligt denna tråd på Reddit:
    https://www.reddit.com/r/googlehome/comments/rg2nrw/new_software_update_for_gen_1_nest_hub/

    Tråden startade i tisdags av en användare som just hade fått ny "cast firmware", version 1.56.277269, vilket ju verkar vara något nyare än än den Markus hade i måndags, 1.56.227269 (fast det kanske bara är ett skrivfel, där "277" och "227" har förväxlats)?

    I hans fall löste uppgraderingen flera problem, men det var andra problem än de ni nu har.

    Jag påminner om mina frågor:
    • Har någon av er varit i kontakt med Google?
    • Har ni testat hur nyheter från andra källor än Sveriges Radio beter sig?
    • Har ni testat att starta om routern?
    • Har någon av er möjlighet att testa annat nätverk, till exempel att tillfälligt dela nätverk från mobilen och koppla enheten den vägen? (Jag vet inte hur komplicerat det är att få igång allt på ett annat nätverk, så det är kanske ett dåligt råd. Om vi själva kunde återskapa felet, hade jag inte bett er testa.)
    • Kan fabriksåterställning vara värt att testa? (Samma här, det är inte ett råd jag hade gett om vi kunnat återskapa felet)
    Annika Webbmaster
  • Testade ett antal andra källor utan några problem.
  • Har samma problem på 277269. Rapportera till Google var det första jag gjorde, för ca 1 vecka sedan (kan varit lite mindre). Bad dock inte om feedback.

    Jag har testat att starta om.

    Andra nyheter fungerar om jag hoppar över SR toppnyheter och radiosporten, som ligger först. Nyheter från P4 Stockholm ligger som nummer tre och fungerar bra.

    Det är även vissa problem med specifika program från SR, t ex "be Sveriges radio spela ekots lördagsintervju". Det kan dröja upp mot en halvminut men det startar till slut.

    Inte villig att fabriksåterställa just nu.

  • Hej igen!

    Jag har varit ledig några dagar och vill mest höra om fler nyhetskällor har fallit bort hos någon av er ...

    Att felet är sig så likt, men att det samtidigt skiljer sig hos er, samt även mellan lika lokala kanaler på samma enhet, är ju verkligen något som borde kunna hjälpa oss att förstå felet.

    Detta med de fyra sekunderna är också en detalj vi behöver förstå. Har någon en annan tid än just fyra sekunder, så vill vi veta det (liksom om felet uppstår på någon annan Google-enhet än just Google Nest Hub 1 gen ...
    Annika Webbmaster
  • Hej. 4 sekunder är vad det tar för orden "Här är de senaste nyheterna från Sveriges Radio" att spelas upp. Det är precis när det gjorts som det hänger sig.

  • Bekräftar bara kommentaren från Per, samma händer hos mig.
  • Idag bad jag Nest Hub läsa upp senaste nyheterna i sällskaps rummet där jag har en gammal Chromecast Music och då fungerar allt som det ska!
  • Hej Annika,
    Fantastiskt att ni jobbar på detta. Har samma problem, 4sek sedan stopp. Gäller bara "senaste/top" nyheterna.

    Jag har testat göra fabriksåterställning, använt annat nät och skapat nytt rum i home appen, men felet kvarstår, 2 januari.
  • Hej,
    Samma problem, Toppnyheter från SR hänger sig efter 4 sekunder - Nest Hub gen 1

  • Annika: Har ni kontaktat Google och bett om hjälp? Som privatperson så är det svårt att få någon respons från dom.

    För att lyssna på nyheterna ber jag Google att hoppa fram två sekunder när uppspelningen hänger sig. Tack till Mattias som kom på den lösningen.
  • Samma kommentar, SR borde ju kunna kontakta Google, jag får inga svar från dom.
  • Hmm, jag upptäckte en ny sak. Medans uppspelningen tuggar vid 4 sekunder, då kan man ställa en fråga ex "hur varmt är det ute". När den har berättat hur varmt det är ute så återgår Hubben till toppnyheter och startar uppspelningen vid 4 sekunder.

    Jag provade även att pausa och starta uppspelningen vid 4s, men utan framgång. Dvs den fortsätter att tugga(buffra?).
  • Hej igen!

    Tråkigt att allt fler verkar drabbas av detta problem.

    Dock är det inte bara tråkigt att en av er som nu har drabbats är min kollega Magnus, produktägare för våra röststyrda tjänster (vilket i korthet innebär att han ansvarar för att utvecklarna i "röst-teamet" fokuserar på rätt saker). Det vill säga, ni kan känna er trygga i att vi känner till felet.

    Nu vet jag att Magnus och hans team redan innan detta visste hur felet yttrar sig och att många drabbas. Era beskrivningar är mycket tydliga. Men att vi kan återskapa felet själva är positivt, eftersom det förenklar felsökningen. Tyvärr är det förstås inte någon garanti för att vi kommer att kunna lösa det, men förutsättningarna har förbättrats.

    Magnus hade alltså inte hade fått detta fel när jag senast skrev här under mellandagarna, men har nu fått problemet på en av sina Gen1, men (ännu) inte på de andra. Jag frågade om de har några teorier om vad som kan orsaka det, och han trodde, som vi har varit inne på tidigare, att det är kopplat till en automatisk uppdatering av operativsystemet.

    Jag tar reda på hur vår dialog med Google går. Eftersom felet endast verkar drabba vissa av våra ljudströmmar och endast märks på en av deras modeller (som fick felet från en dag till en annan) är det rimligen en kombination av vår och Googles teknik som fallerar, och som vi enklast löser genom samarbete.

    (Tyvärr är det inte alltid helt enkelt för små aktörer som Sveriges Radio att få till ett bra samarbete med Google och andra teknikjättar.)
    Annika Webbmaster
  • Tack för uppdateringen Annika. Det låter hoppfullt att ni kan återskapa felet.

    Jag håller tummarna på att Google lyssnar på er eller på analyserar våra felanmälningar.
  • Hej igen!

    Vi har nu tagit bort "introduktionen" i början av nyhetsspellistorna, i och med att det varit i den skarven problemet finns. På våra enheter har felet därmed upphört, så vi hoppas och tror att även ni andra nu ska kunna lyssna utan avbrott!

    Den förändringen kanske rent av blir en förbättring även för lyssnare som inte har haft detta problem? Förut har ni ju först ha fått höra presentationen "Toppnyheter från Sveriges Radio klockan si och så idag" följt av ljudfilens intro "Här är de senaste Toppnyheterna från Sveriges Radio". Att vi tar bort det introt i själva ljudfilen, tycker i alla fall jag gör det lite rappare, utan att man förlorar den viktiga informationen om vilken nyhetskälla vi hör.

    Hur tycker ni att det fungerar, både tekniskt och "som nyhetsprodukt" utan denna introduktion? Finns det något sammanhang där den behövs ur era perspektiv, så att vi behöver arbeta för att återställa den utan risk för avbrott "i skarven"?
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Kort och gott, nu tycker jag det fungerar perfekt! Saknar inte introt
  • Fungerar utmärkt. Bättre utan intro.
    /Mattias
  • Skönt att det åter fungerar även hos er!
    Annika Webbmaster
  • Funkar igen! Tack!
  • Bra att det är löst. Gillar också att det går fortare för själva nyheterna att spelas upp.
  • Vi tycker också att det är en förbättring.

    Än så länge har vi inte stött på någon plattform där vårt innehåll i Googles nyhetstjänst startar utan att det presenteras innan. Om vi stöter på någon sådan, kan vi behöva återinföra "presentations-sekunderna", för nyheter som sänds ut utan att lyssnare vet säkert vilken källa det är, är förstås inte bra för vare sig lyssnarna eller för vår trovärdighet.

    Skönt att detta fel nu är historia!
    Annika Webbmaster