Få fram kompositör för musik som spelas i appen

Hej! Det är otroligt krångligt att få fram kompositörens och styckets namn när man lyssnar på musik i appen (har iPhone, appen är uppdaterad). Informationen finns endast tillgänglig som rullande text intill stop/play-funktionen och det är väldigt svårt att ens få se den. På låsskärmen hinner man aldrig se annat än de första orden och inne i appen är det numera nästan omöjligt att få texten att rulla. Jag lyckas ibland (oklart hur) men då saknas numera kompositörens namn, det står bara artist och styckets namn. ”Symfoni nr 9” är ju inte så hjälpsamt för klassisk musik - det finns några att välja på. Eftersom det finns VÄLDIGT gott om plats på skärmen vore det toppen om denna information kunde göras synlig direkt, utan att man ska behöva vänta på att den rullar fram
Med vänlig hälsning Anneli

Anneli

Kommentarer

  • Hej Anneli!

    Det finns ett par olika delar i detta, och alla kräver sitt svar ...

    Appens gränssnitt för att visa upp musikinformation
    Du har rätt. Det finns förbättringspotential. Jag vet att vi har haft planer på att förbättra gränssnittet i "storspelaren", den vy där musiken visas och där det, som du skriver, finns gott om utrymme som vi kan utnyttja bättre. Och, åtminstone för P2, finns det få saker som är mer intressanta än att får reda på vad det är för musik som spelas!

    Jag hör hur det går med dessa planer och försäkrar mig om att musikinformationen prioriteras högt.

    Musikinformationen i spelaren på låsskärmen
    Jag är osäker på i vilken mån det är vi som styr över utseendet och i vilken mån den spelaren är "Apples standardkomponent för låsskärmen". Om vi kan förbättra detta, så ska vi förstås göra det!

    Få texten att rulla "ett varv till"
    Idag rullar informationen förbi en gång och stannar sedan, så att man endast ser ett brottstycke av informationen. Även om det fortfarande inte skulle bli helt bra bra, så skulle det bli en förbättring om det ginge att få texten att rulla förbi ytterligare en gång, men det finns inget enkelt sätt att lösa det (vad jag vet). Jag tipsar om ett krångligt istället!

    Själv brukar jag backa i ljudströmmen (trycker på tidslinjen), så att jag hamnar på ett annat stycke. När den musikinformationen börjar rulla, hoppar jag tillbaka med knappen "Till direktsändning" och då börjar rullandet om. Inte en idealisk metod, eftersom det gör att den musik jag är som mest intresserad av blir avbruten. (Där kan jag sedan, förstås, backa till just det styckets start och höra det i sin helhet - men det är rätt omständligt.)

    Förbättringspotential, alltså!

    En genväg till låtlistan på hemsidan
    På hemsidan, som fungerar bra även i mobilen, har vi tydligare information om vad som spelas i P2:
    https://sverigesradio.se/latlista.aspx?programid=2562

    Mitt bästa tips är att skapa en "app-liknande" genväg på mobilens hemskärm, så att du enkelt når P2:s låtlista. Här har jag beskrivit hur man gör:
    Genväg till P2:s låtlista från hemskärmen

    Information som saknas eller är konstig (som "Symfoni nr 9" utan kompositör!)
    Är detta vanligt förekommande? Mitt intryck är att det för det mesta blir rätt, men att det vid vissa verk, i vissa program, istället kan bli orkestern som visas, som det ska vara vid populärmusik. En kollega som arbetar med systemen för musikhantering har förklarart:
    I den klassiska musiken ska vi visa kompositör istället för artist. Det brukar fungera bra även vid livesändningar, men det finns olika tillfällen där systemet inte fångar upp att det är klassisk musik och orkestern därmed visas istället för kompositören. Som oftast när det kommer till låtlistor och information om vad som spelas just nu, beror det på vilken data vi får in för musiken. Data hämtas från flera olika system för att kunna ge våra lyssnare så bra och relevant information som möjligt. Just nu-informationen kan då först baseras på data från ett system där det inte är tydligt att det är ett klassiskt stycke och sen få en uppdatering som gör att det blir mer relevant i efterhand så att det är bättre presenterat i P2:s låtlista när programmet väl har sänts.
    Även av den anledningen är det alltså bra att ha ett enkelt sätt att nå P2:s låtlista på webben!

    Tack för att du vill hjälpa oss att förbättra appen.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Idag släpper vi en ny version, 23.11.1, av SR Play för iOS. I den ingår en nyhet som nog är svår att upptäcka själv, nämligen låtlistor vid alla avsnitt (alltså vid efterhandslyssning)!

    Länk till app-låtlistan hittar du under trepunktsmenyn vid respektive avsnitt. Hoppas att du har glädje av listorna!

    Vi rullar alltid ut nya versioner ut etappvis, så även om du har automatisk uppdatering påslagen, kan det dröja några dagar innan den nya versionen kommer till just din telefon. Om du vill uppdatera appen innan dess kan du leta upp SR Play i App Store och trycka på app-ikonen (inte på knappen Öppna). Då kommer du till den vy där du kan välja att uppdatera appen!

    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.