Digitalradion: Problem med P2 och P3

Det är tyst på SR P2 samt SR P3 De övriga programmen hörs som de  skall  Jag bor i Lund och lyssnar på sändaren som ligger i Malmö/Jägersro Kanal 12 B. Kan felet ligga hos Er eller hos Teracom? Jag har felamält till Teracom.

Kommentarer

  • Bra att du har rapporterat in felet till Teracom!

    Om felet ligger hos oss, kommer de att dra in oss i felsökningen.

    Jag kikade på deras hemsida över olika kända fel och servicearbeten som påverkar utsändningen, men har inte sett något där som förklarar problemet.

    Kan du lyssna via FM-radion, datorn eller mobilen tills vidare? Frekvensen för P2 i Lund är 93,3 MHz alternativt 94,2 MHz och frekvensen för P3 är 98,0 MHz alternativt 99,9 MHz, enligt Teracoms frekvenstabeller.

    Om du behöver hjälp med dator eller mobil är detta forum helt rätt plats. Hör av dig i så fall.

    Hoppas att problemet med digitalradion snart är löst!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Tack för svaret Visst kan jag lyssna på P2 i FM radion. En av de största orsakerna till varför jag lyssnar på P2 i DAB radion är att då får jag klassisk musik hela dagen.
    I P2 på FM sänds det en massa program på minoritets språk op eftermiddagarna. En annan fördel med DAB+ är att då kan program på minoritets språk få en egen programplats  Jag har lite svårt att förstå varför minoritets språks programmen har hamnat i P2
  • Precis efter att jag postat mitt svar kom jag på att P2 i FM ju är en annan kanal än "DAB-P2" stora delar av dagen, så att det tipset inte var så bra.

    Om du lyssnar från vår hemsida i datorn eller i mobilen, är P2 däremot en renodlad musikkanal, precis som i DAB-sändningen.

    Att programmen på andra språk får samsas med musiken i "vanliga P2" beror på att vi måste (och vill!) sända språkprogram. Att sända på andra språk är en del av våra sändningsvillkor. Tyvärr är det "trångt i etern" och vi har inte nog med frekvenser för att lyfta ut språkprogrammen till en egen kanal (utom i Stockholm där vi har en extra frekvens och därför har språkprogrammen i en egen kanal och där "DAB-P2" hörs i FM).

    Om vi fick bestämma fritt tror jag att v helst skulle vilja flytta över större delen av språkprogrammen till webben, där en stor del av målgruppen finns, men i sändningsvillkoren står angivet att det ska sändas "i etern" - och då blir det i P2.

    Här har mina kolleger på Lyssnarservice skrivit om samma ämne:
    P2 - kanalen med dubbelt uppdrag
    Annika Webbmaster
  • Felet löste sig!

    Sven-David kom dock in på en annan fråga som vi har givit en egen rubrik, så att andra lyssnare som har synpunkter på vårt utbud hittar dit:
    Utbudet i DAB: Saknar P4 Plus
    Annika Webbmaster