Dålig mottagning, FM-radio

Hej !
Vi har väldigt dålig mottagning på P3 o P4.  Vi har flera radior och även dom vi har i bilarna är dåliga. Vi bor i Skived Forshaga och om vi kör ut ur Skived så försvinner bruset så det måste vara något som stör här.
Per Fogelberg

Kommentarer

  • Hej Per!

    Det är ett företag som heter Teracom som ansvarar för radioutsändningen, och på deras hemsida ser jag att det pågår ett underhållsarbete som tillfälligt gör att radiomottagningen är sämre på flera håll i Värmland. Detta arbete skall vara klart klockan 12 nu på torsdag den 19 oktober, se Driftinformation en bit ned på denna sida:
    Teracom - Privat

    Om problemet kvarstår efter det, så rapportera in det till Teracom:
    Teracom - Rapportera mottagningsproblem radio
    Annika Webbmaster
  • Väldigt dålig mottagning sydvästra Värmland utanför Årjäng. Har prövat flera frekvenser(dessa går inte att hitta på er hemsida under frekvenser....)
    95,8 100,6 101,8 - finns det någon mer frekviens för Värmland?
    Lisbeth Johannesson
  • Vi har väldigt dålig mottagning i Forshaga, kör man 62an  in i Forshaga söder i från så brusar det vid OK macken ock fortsätter så. Startar man bilen i Skived så brusar det   kör man sen väg 720 söder ut så slutar det att brusa vid Bergsgården. Det är samma i båda våra bilar samt husbilen. I huset brusar det hela tiden  tar vi in signalen via en telefon funkar det klockrent men det ringer ju i bland.

    Per Fogelberg
  • Hej Lisbeth och hej igen Per!

    Frekvenserna hittar ni på Teracoms hemsida:
    https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-radio/

    För Årjäng bör det vara 95,8 MHz som gäller, medan det i Forshaga bör vara antingen 103,5 eller 101,8 MHz.

    Som jag skrev tidigare, bör ni rapportera in problemen till Teracom:
    Teracom - Rapportera mottagningsproblem radio

    Det är alltså Teracom som har bäst förutsättningar att hjälpa er, men jag kan försöka ge lite tips och kartlägga problemet lite:

    Om mottagningsproblem hemma:
    1. Hur länge har felet pågått?
    2. Testa annan placering av radiomottagaren! Det kan finnas störningar från elektrisk utrustning som exempelvis en router. Genom att då flytta radion och den utrustning som stör någon meter ifrån varandra löser du problemet.
    3. Har din mottagare möjlighet att växla mellan stereo och mono, så testa att slå över till mono, som är enklare att få in brusfritt
    4. Förekommer samma problem på flera olika radiomottagare?
    5. Vad är det för typ av antenn? Om det är en vanlig teleskop-antenn, så se till att den är ca 70-85 cm lång och testa att rikta den på lite olika vis.
    6. Är mottagningen av andra kanaler god?
    Om mottagningsproblem i bilen:
    1. Hur länge har problemet funnits?
    2. Ställ in bilens FM-mottagare så att den kan växla automatiskt mellan olika frekvenser för P4 Värmland och därmed hämta signalen från den för tillfället starkaste sändaren. Den RDS-tjänsten kallas "Följ den kanal jag lyssnar på" eller liknande, se manualen för respektive bilradio. Om du därefter ibland får in "fel P4-kanal", exempelvis P4 Örebro, så behöver du göra ytterligare en inställning, se början av denna text:
      Teracom - Radio
    3. Är mottagningen av andra kanaler bättre?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur går det för er, Per och Lisbeth?
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr är oftast svårt att få bra mottagning på P1. Andra kanaler fungerar alltid .
    vad är det för fel? Är det svagare sändning?
    Peter
  • Hej Peter!
    Var i landet befinner du dig?

    Som jag har skrivit ovan bör du rapportera in problemen till Teracom:
    Teracom - Rapportera mottagningsproblem radio
    Annika Webbmaster
  • Hej befinner mig i Ystad. Men problemet med P1 har jag även på andra platser.
    som Västervik, Eksjö m.fl platser. Upplever att det alltid har varit så. Andra kanaler som P3 P4 och särskilt privat kanaler oftast stark mottagning. Dom dyker oftast upp på flera frekvenser. P1 däremot kräver mycket försiktigt skruvande och det gäller att exakt hitta rätt. Tyvärr ofta störningar.
    Jag undrar därför är det svagare sändning för P1. P1 är den viktiga kanalen som borde vara prioritet att fungera starkt överallt.
    Peter
  • Tack, då förstår jag frågan!

    Även där är det Teracom som är bäst på att svara, eftersom de har hela bilden över vilka effekter olika kanaler sänds på.

    I Ystad är den rekommenderade P1-frekvensen 95,1 MHz, men det anges även en alternativ frekvens på 90,1 MHz, se här:
    Teracom - Radiofrekvenser i Ystad

    Även om P1 är en mycket viktig kanal, är det P4 som prioriteras allra högst eftersom det är där vi sänder VMA, viktiga meddelanden till allmänheten.

    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag bor i Storvik i Gästrikland, några mil från Sandviken. Jag vill ha en radio i köket, men de funkar bara i ett par månader. Först är mottagningen bra (dock lite kinkigt med läget på radion) men efter en tid blir den "lättstörd", brusar när jag går förbi. Den blir efterhand allt svårare att ställa in för bra mottagning, och till sist dör den helt. Nu har jag avverkat 3apparater. Vad ska jag göra ...???
    Ake Lindberg
  • Hej!
    Det är ett företag som heter Teracom som har hand om utsändningen, och på deras hemsida informerar de ifall det finns driftstörningar:
    Teracom - Privat

    Där ser kan du se att det pågått arbete med sändarmasterna, vilket förhoppningsvis förklarar dina senaste problem med radiomottagningen:

    Förhoppningsvis ska det vara färdigt nu, för jag ser inte några fler inplanerade arbeten på deras sida,

    Annika Webbmaster
  • Rättelse! Jag ser nu att det tyvärr kan att bli fortsatta problem en period framöver. Så här står det på Teracoms hemsida:
    Antennbyte på sändarstationen i Gävle
    Från slutet mars till mitten av juli kommer Teracom att genomföra ett omfattande arbete med att byta radioantenn uppe i masten på sändarstationen i Gävle.

    Arbetet medför att alla Sveriges Radios programkanaler, P1-P4, som sänds från Gävle kommer att distribueras med reducerad effekt under tiden för antennbytet.
    Under slutet mars till och med slutet av juni sker utsändning från temporär antenn som innebär reducering dygnet runt. Kortare avbrott och störningar kan förekomma under perioden.

    Den reducerade effekten av utsändningen kan påverka mottagningsförhållandena av radiokanalerna i området.

    Modernare utrustning för ökad robusthet
    Nuvarande antenn ersätts av modernare antennsystem för ökad robusthet och driftsäkerhet av radioutsändningarna.

    Kortare avbrott tisdag den 26 mars och onsdag den 27 mars
    Under tisdag den 26 mars och onsdag den 27 mars planeras sändningarna flytta över till temporär antennen, vilket innebär att det blir ett kortare sändningsuppehåll mellan 05:05—05:30 vid bägge dagarna på samtliga Sveriges Radios programkanaler, P1-P4, som sänds från stationen i Gävle. Kortare störningar och avbrott kan förekomma under dagen.

    Kontakt vid frågor om störningar:
    Har du frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice på 0771-910085
    Teracom - Antennbyte Gävle
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag beskrev lyckan över att ha bra ljud från P2-FLAC och att min FM-mottagning var dålig.

    Den är inte obefintlig men signalen räcker oftast inte till för stereo och P2 är inte lyssningsbart. Provat med flera radioapparater och några receivers av ganska hög kvallitet samt min Yamaha tuner. Ingen riktigt bra signal ens vid fönstret. Provat på båda sidor av radhuset. Bor nog i skuggan av en ganska brant bergssluttning. Kan också vara ett inslag av multipath-distortion. Detta är i Nol norr om Göteborg.

    Jag har svårt att tro att det går att lösa med med mindre än antingen en hög antennmast eller en slavsändare i en förmånligare riktning än Brudaremossen.

    Du får gärna vidarebefordra detta till Terracom men jag tror ju inte de kommer att göra något. P1 har ju inte så stort behov av stereo.

    Vänliga Hälsningar

    Claes
    Claes Lestén
  • Tack för att du tog min uppmaning på allvar!

    Du redan gjort det jag brukar tipsa om. Du har testat olika placeringar och mer än en mottagare och konstaterat att det endast finns en frekvens för P2 - som u inte kan ta emot så starkt att det fungerar i stereo. Eftersom du har hittat ett bra sätt att lyssna på P2 i Flac och har bra internetuppkoppling har du ju löst ditt behov av att njuta av P2. I Flac (och andra digitala sammanhang) är dessutom P2 en renodlad musikkanal, till skillnad från P2 i FM, som är en kanal där musiken får samsas med innehåll på andra språk:
    P2 - kanalen med dubbelt uppdrag | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Det jag vill se över är bara att du kan ta emot P4 hörbart (om än i mono), eftersom det är P4 som har det viktiga beredskapsuppdraget:
    Sveriges Radios roll vid kris - Krisinformation.se

    P4 Göteborg sänder från Brudaremossen på 101,9 MHz, men det finns även en sändare i Svanesund som sänder på 93,8. Förmodligen är den sändaren svagare (jag struntar dock i att leta fram sändarstyrkor), men kanske ändå når dig bättre, i och med att det verkar vara en lokal radioskugga där du bor.

    Sändaren i Svanesund har horisontal polarisation, inte vertikal som sändaren i Göteborg, se Teracoms tabell. Om du har en dipol-antenn ska den ställas in som ett T vid horisontal polarisation, men vändas 90 grader vid vertikal. Om du kan få in P4 brusfritt i mono från någon av dessa sändare, så är jag nöjd ur beredskapsperspektiv.

    Jag rapporterar inte vidare till Teracom, eftersom de föredrar att få in rapporter direkt från "er drabbade", antingen genom att ni ringer deras kundservice på 0771-910085, eller genom att du rapporterar in det här:
    Rapportera mottagningsproblem radio
    Annika Webbmaster