Chromecast-ikonen säger "Ingen media har valts" på Min lista

Hej! För säkert ett år sen klagade jag på, att i SR Play appen på iPhone fungerar inte Chromecast när man går till fliken "Min sida" och "Min lista". Varje gång man försöker säger Chromecast-ikonen "Ingen media har valts" vilket är totalt strunt. Jag vet exakt hur Chromecast-kopplingen ska fungera, och att överföra ljudet till min Chromecast 3 fungerar helt problemfritt överallt i SR Play appen utom på just Min lista, till exempel på fliken Nedladdat går det hur bra som helst. Då för ett år sen så fick jag beskedet att ni var medvetna om problemet men att det var tekniskt svårt att lösa (redan det låter ju väldigt märkligt eller hur?) och att det inte låg överst på Att Göra-listan vilket däremot är en trovärdig förklaring till att det kunde ta tid. Men nu efter ett års tid undrar jag varför det fortfarande inte fungerar. Då gav ni mig en nödlösning vilket var att först starta en direktsändning på tex P1 och sen växla till programmet jag vill lyssna till på Min lista. Det fungerade ibland, men långt ifrån varje gång, och bara en gång. Så fort appen växlade till nästa program i kön på Min lista så blev det tvärstopp igen och "Ingen media har valts" och så fick man börja om från början. Men nu sen flera månader får jag inte igång det alls, inte ens med tricket att först starta med en direktsändning.
Så nu undrar jag varför det tar sån tid att lösa. Hur svårt kan det vara??
Anders Brandén

Kommentarer

  • Hej igen!

    Jag börjar med en work around som jag hoppas kan förenkla castingen för dig. Spela upp innehåll från vår app, och sedan casta från Google Home-appen, det vill säga att du inte "castar appen" utan "castar mobilen när appen spelas".

    Fungerar det bättre?

    Bra att du refererade till vår förra kontakt, eftersom jag kunde leta upp den föra tråden om samma ämne:
    Chromecast-problem: Ingen media har valts

    Det stämmer att jag i våras var mer optimistisk än på länge när det gäller Chromecast-förbättringar. Vi lade dessutom utvecklingsresurser för castingförbättringar. Under sommaren vet jag att den kollega som har störst kunskap om castingen arbetade med detta. Däremot vet jag inte vad det hela utmynnade i, alltså vilka castingförbättringar som sedan sjösattes, så det kommer jag att ta reda på.

    Uppenbarligen var det inte en lösning på det problem du skriver om, och när jag läser din förra tråd i kombination med det du skrivit nu, så tror jag att jag missförstod dig. Jag skrev då:
    Däremot blir det stora problem vid åtminstone två scenarier:
    1. Om det blir ett avbrott så att castingen startar om, återupptas inte uppspelningen i rätt position, utan från början (eller från den position du var vid när du började casta).
    2. I spellistor där ett avsnitt ska följa på nästa automatiskt, spelas endast det första avsnittet.
    När du startar ett avsnitt direkt från Min lista är det en sådan spellista - och du får problem. När du istället startar från avsnittets egen sida, är det inte en spellista.
    Dels tolkar jag det, när jag nu läser din förra felrapport, som att casting från "Min lista" inte fungerade/fungerar alls. Är det korrekt uppfattat?

    Det låter i så fall som ett helt annat fel än vad jag trodde. Min tolkning då var att endast det första avsnittet i en spelkö castades (vilket jag såg som en följd av att vår app "inte lyssnar på enheten den castar till").

    Vad felet än beror p, så kan det inte vara ett generellt problem med spellistor, eftersom det då även skulle påverka "Nedladdat", som är en spellista som är uppbyggd på liknande vis. Dessutom borde vi ha fått in fler felrapporter om detta problem! (Jag ska se om jag hittar någon dylik.)

    Hoppas att detta är en bugg vi kan återskapa, eftersom det innebär att vi har större möjlighet att lösa den. Eftersom jag är ensam på supporten och det är lite tomt även bland utvecklarna, kommer det troligen att dröja till vecka två innan vi kan kika på det.

    Hoppas att min work around fungerar bra och tack för att du återkom om problemet!
    Annika Webbmaster
  • Du är, vad jag kan se, ensam om att ha rapporterat in chromecast-problem i Ios-appen som ger felmeddelandet "ingen media har valts".

    I Android-appen har vi hade vi i februari 2020 ett sådant problem. Problemet varade i några dygn (men drabbade allt innehåll, inte specifikt Min lista). Då fick vi på kort tid in flera felrapporter, se här:
    Problem med chromecast
    Annika Webbmaster