Bose högtalare, problem med Google röstassistent

Hej!
Jag har en Bose homespeaker. Google röstassistent och Google Home är ihopkopplade med den.
Det går inte att med rösten få den att spela upp era kanaler. Använder jag appen så kan jag starta den manuellt.
Är dom inte kompatibla?
Med vänlig hälsning
Gunilla Ericsson

Kommentarer

  • Hej Gunilla!

    Testa att be Google att prata med Sveriges Radio, och därefter be att få höra en kanal.

    Befinner du dig i Storbritannien? Om du bara ber att få höra en kanal, utan att först "prata med Sveriges Radio", kommer Google att hämta kanalen via en tjänst som heter Tunein, och nyligen har Tunein i UK blockerat väldigt många "icke brittiska kanaler" på grund av någon rättstvist.
    Annika Webbmaster
  • Jag är i Sverige.
    Det hjälper inte med den inledande frasen.
    Sveriges Radio stöds inte på den här enheten får jag som svar.
  • Nu har jag kommit så långt att jag med rösten får igång t ex P4:s  lokala stationer och P1.
    Men nyheter från Ekot går inte. Jag har valt det som förstaval i Tuni.
    Får detta meddelandet:

  • Det funkar fortfarande inte. Jag hittade en artikel om att man behöver en app som benämns Sveriges Radios smarta högtalarapp.
    Var hittar jag den? Hittar inte den på Appstore.
    Har haft flera kontakter med Bose support utan att vi kommit fram till någon lösning.
  • Hej Gunilla!

    Min kollega Maksim, en av dem som utvecklar våra röststyrda tjänster, har lovat att svara. Igår frågade jag om han hade sett din fråga. Han svarade:
    Ledsen att jag inte svarat i forumet! Har undersökt Gunillas problem och det verkar som assistentens är väldigt begränsad i Bose högtalare. Ska skriva ett svar till henne imorgon!
    Du kommer alltså snart att få svar här! Förmodligen har han helt enkelt inte hunnit med detta. I och med att de som arbetar med våra röststyrda tjänster är få och det snabbt händer nya saker där, kan det ibland bli så.

    Jag borde förstås berättat för dig att en Google Assistent-expert kommer att svara, för jag förstår att det känns som om du ansträngt dig att beskriva ditt fel, utan att veta om vi ser det.
    Annika Webbmaster
  • Hej o tack för svaret!
    Det är helt ok, kanske jag som är lite otålig.
    Jag inväntar svaret från Maksin.
  • Hej Gunilla!

    Flera tillverkares smarta högtalare med inbyggd Google assistent dras med en hel del begränsningar, vilket tyvärr påverkar vilka av Sveriges Radios tjänster som fungerar.

    Bose högtalare är ett sånt exempel. Detta innebär att vår smarta högtalarapp (dvs. vår Google action som startas genom att säga "Prata med Sveriges Radio") inte går att använda på din högtalare i dagsläget, utan endast i Googles egna högtalare. Jag vet inte varför de gjort den begränsningen.

    Nästa problem är detta med våra nyhetskällor (Toppnyheter, Ekot, nyheter från lokala P4-stationer, m.fl.), där bara vissa går att starta. Vad som orsakar detta har varken vi eller de andra inblandade företagen lyckats lista ut. Här är en tråd om vad som verkar vara samma problem fast för användare av Sonos-högtalare: https://kundo.se/org/sverigesradio/d/kommer-inte-at-ekot-och-lokala-nyheter-via-google-/

    Testa gärna vad som händer om du ber om Ekonomiekot eller Radiosporten! I Sonos-högtalare verkar de nyhetskällorna fungera, tillskillnad från t.ex. Ekot. Återkoppla om/när du testa så vet vi om det är samma problematik.

    Vi önskar självklart att det inte vore så och försöker föra dialog med företagen om hur vi kan lösa dessa problem!

    Vänligen
    Maksim
  • Det fungerar utmärkt att starta radiosporten och Ekonomiekot.
    P4 Kristianstad fungerar, men övriga lokala kanaler jag testat går inte. Den säger att det ska startas, men det blir tyst eller fortsätter på det jag hörde vid kommandotillfället.
  • Ok, detta är tråkigt, men väldigt intressant, så tack för att du berättat om felet!

    Felkoden C7-SC3102 betyder att ljudet "inte kunde avkodas". Om det är samma fel hos dig med Bose som det är i Sonos, så ska du kunna lyssna på dessa nyhetskällor:
    • P3 Nyheter på en minut
    • Land- och sjöväder
    • Radio Sweden på lätt svenska
    • Ekonomiekot
    • Radiosporten
    • Kulturnytt
    • Vetenskapsradion
    Däremot fungerar inte dessa:
    • Toppnyheter från Sveriges Radio
    • Ekot
    • Alla de lokala nyheter vi testat, men jag vet inte om P4 Kristianstad ingått!
    Hos lyssnarna med Sonos verkar de starta, men "sänder tystnad", vilket skulle kunna vara ett annat sätt att hantera ljud som inte kan avkodas.

    Jag hör med Sonos-lyssnarna om de kan höra nyheter från P4 Kristianstad.
    Annika Webbmaster
  • Jag testade dom du skrev upp här och det stämmer helt med det jag upplever.
    Fast jag har löst problemet ändå, köpte en Google Nest mini för en rimlig summa så nu kan jag ”prata med Sveriges Radio”.....
    Funkar tämligen bra. Lite svårt att få igång det ibland, men det kan vara jag som använder fel fraser.
  • Hej Gunilla!

    Kul att du hittat till vår tjänst i Googles smarta högtalare. Om du vill veta mer om vilka funktioner finns det mer att läsa på vår sajt: https://sverigesradio.se/artikel/7194702

    Har du problem, frågor eller tankar är det bara att höra av sig!

    Vänligen
    Maksim