Hög batterikonsumtion i appen

Er app drar för mycket batteri! Med ett nästan nytt batteri dör den efter ca 3-4 timmar, då jag streamar Youtube music räcker batteriet i ca 6-8 timmar. Inte kul då jag vill ha på radion länge ute på landet. Har Huawei P20 pro. Uppfinn gärna ett avskalat alternativ där det bara finns funktionen att lyssna på direktsänd radio, borde äta mindre batteri.

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta!

    En lyssnaren David, med Huawei P20 Pro, har rapporterat in att vår app förhindrar att hans telefon går in i viloläge:
    Appen förhindrar viloläge i Huawei P20 Pro

    Det borde medföra att det går åt onödigt mycket batteri när vår app används. Jag misstänker att det kan vara samma sak som händer hos dig. David hittade en lösning:
    För att bli kvitt problemet måste jag stänga av låsskärmsmeddelanden från SR Play helt och hållet.
    Det är alltså inte i appen detta görs, utan under telefonens Inställningar -> Meddelanden, sök upp vår app och ställ in så att den inte får visa låsskärmsmeddelanden.

    Gick det att följa? Och gör det någon skillnad?

    Om appen i det läget tystnar när den spelat ett tag i bakgrunden, så återkom, för det finns inställningar som i så fall hjälper! I tråden där David skrev om problemet tipsar jag om ett par sådana inställningar, men den tråden är lång och det kan vara lite svårt att veta vilka av de inställningar vi diskuterar som verkligen påverkade problemet.

    Återkom och berätta om det kan vara samma grundproblem. Själv ska jag höra med app-utvecklarna om vi gjorde några anpassningar för att minska risken att appens notis kan göra så att telefonen inte går ned i viloläge. (Jag hör även med David hur det har gått sedan senast.)

    Stort tack för att du rapporterade in detta. Om det inte har med "låsskärmsmeddelanden" att göra, så behöver vi förstås felsöka vidare!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Har du fortfarande kvar detta problem?
    Annika Webbmaster
  • Ja!
  • Tråkigt.

    Jag tipsade om att gå in under telefonens Inställningar, välj Meddelanden, sök upp vår app och ställ in så att den inte får visa låsskärmsmeddelanden.

    Gjorde det ingen skillnad, var det svårt att följa eller ledde det till andra problem? Berätta mer, för vi behöver ju hitta ett sätt för dig att lyssna som inte slukar batteri på detta vis!
    Annika Webbmaster
  • Hade redan slagit av visa meddelanden på er app. Finns inget alternativ med låsskärm på denna app i min telefon, men att inaktivera alla meddelanden är väl samma sak?
  • Ok, om du inte visar meddelanden alls, är det förstås inte meddelanden på skärmen som ställer till det. Utan möjlighet att visa notiser, kan dock spelaren inte fungera bra i bakgrunden, till exempel med skärmen släckt, så det är bra att tillåta spelarnotiser, men du behöver förstås inte ta emot till exempel pushnotiser från våra nyhetsredaktioner!

    Utvecklarna rekommenderade dessa notis-inställningar till en annan lyssnare med Huawei P20 Pro:

    • Slå av "Låsskärm" som val där du kan för Sveriges Radio Play
      (Dock inte för väckarklockan - för den fungerar inte då!)
    • Slå på "Diskreta meddelanden" för Sveriges Radio Play

    • Slå av Ljud / Vibration för Sveriges Radio Play
    Hittar du dessa? De finns alltså inte i vår app, utan under telefonens inställningar.

    Jag undrar även om du har problem med att ljudet i appen avbryts, så att du måste "göra något" för att fortsätta lyssna.
    Annika Webbmaster
  • Hum, ser annorlunda ut i min meny:

  • Det är nog olika operativsystem, trots att det är samma telefonmodell.

    Då släpper jag det jag minns från den andre lyssnaren och undersöker detta helt fristående.

    Stämmer det att du lyssnar direkt på en kanal, och att det fungerar bra (inga avbrott eller så) – frånsett denna orimliga batteriförbrukning?

    Kan du lyssna utan avbrott med skärmen släckt?
    Annika Webbmaster
  • Allting funkar utan att buffra och hacka med bra ljudkvalitet även med stängd skärm. Där ligger ni i alla fall bra till då vissa webradiosajter ibland tappar streamen 🙂.
  • Tack, skönt att höra.

    Men bekymret med den höga batteriförbrukningen behöver vi ju förstå och lösa! Jag såg att vi har haft kontakt med en annan lyssnare, Johan N, som har liknande fel.

    Johan N. skrev:
    På senare tid har min mobil börjat sluka batteri och när jag tittar vad som har förbrukat mest så har det visat sig vid flera tillfällen att er app har stått för ungefär 50%.

    Har för vana att lyssna på radio på jobbet så jag vet att fenomenet är ganska nytt.
    Jag tolkar det som att felet hos Johan N. dök upp i november eller december. Vet du om du har haft detta problem en längre tid, eller kan det ha uppstått ungefär samtidigt?

    Johan N. har en Samsung-telefon, så om det är samma bakomliggande orsak, är det inte kopplat till en specifik telefonmodell. När han först noterade felet hade han Android 11, men har nu Android 12, och vår app drar fortfarande mycket batteri. Han lyssnar därför på Sveriges Radio med en annan app, Tunein, som inte ger samma problem. Om du vill testa en alternativ app medan vi felsöker, så finns det flera att välja mellan. Du kan även testa att lyssna från vår hemsida, sverigesradio.se, med mobilens webbläsare. Hemsidan är anpassad för mobiler och är relativt lik vår app.

    Du skrev att du vill lyssna länge ute på landet. Har du märkt någon skillnad i batteriförbrukningen när du lyssnar ute på landet jämfört med hur det är annars, eller är det samma fel överallt?

    Är det olika typ av uppkoppling, så att du har wifi på det ena stället och är kopplad mot mobilnätet på det andra, eller är det jämförbart?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Felet syns i våra loggar. I den batteristatistik vi får från Google Play Console ser vi att vår app i genomsnitt har lite högre batteriförbrukning än liknande appar. Det beror dock på att ett fåtal lyssnare, däribland du, har väldigt hög förbrukning. Det är färre än en procent av alla "sessioner" som får denna höga förbrukning, men att ni är få gör ju inte saken bättre för dig som påverkas.

    Ni är nu tre lyssnare som rapporterat in felet, och de andra har Android 12, men en av dem hade samma även på Android 11. Vad har du för version?

    Jag har en idé som kanske låter lite bakvänd. Det finns en inställning som egentligen är till för att minska batteriförbrukningen, men som jag tror paradoxalt nog kan ligga bakom, eller förvärra, ditt problem:

    Gör så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Med batterioptimeringen påslagen kan appen inte fungerar i bakgrunden. På äldre versioner av Android stängs appen ned av operativsystemet och ljudet bryts. Hos dig sker ju inte detta. Du kan lyssna utan avbrott - men jag misstänker att operativsystemet, om batterioptimering är påslagen, kanske börjar stänga ned appen, men att något avbryter den processen och "skakar liv i appen" på nytt. Dessa "osynliga omstarter" skulle i sin tur kunna leda till att batteriförbrukningen drar iväg på det vis du sett.

    Observera att detta alltså endast är en teori, men med tanke på att förbrukningen är så pass hög, tycker jag att det i alla fall är värt att testa att "av-optimera" batterianvändningen och se om det gör skillnad.

    Vi felsöker vidare på vårt håll och tackar för hjälpen så här långt.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster