Appen förhindrar viloläge i Huawei P20 Pro

Hej!

Er Android-app har börjat förhindra min Huawei P20 Pro från att gå in i viloläge ordentligt. Under uppspelning så tänder den skärmen efter någon sekund i släckt läge. Skärmen slocknar sedan om jag inte väljer att låsa upp telefonen, varpå cykeln upprepas efter någon sekund. Hoppas att ni kan ta en titt på vad det här beror på.

Kommentarer

  • Hej David!

    Detta var ett nytt problem. Jag är mer van vid att appen helt enkelt tystnar när skärmen släcks på Huawei, inte att den på något vis lyckas aktivera mobilen på egen hand, vilket låter direkt olämpligt och absolut inte är något vi själva byggt stöd för.

    Den viktigaste åtgärden borde vara denna Huawei-specifika inställning, så att det inte finns någon anledning för appar att dra igång skärmen (som är en ganska stor batteritjuv):
    • Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning
      Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås, och gör detsamma om du stöter på andra appar som verkar tända skärmen för att kunna fungera korrekt.
    Även dessa inställningar brukar vara bra att se över för att vår app ska fungera på Huawei:
    • Inställningar > Batteri > Programstart , välj att hantera vår app manuellt
    • Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar
    Återkom gärna och berätta hur det går, för jag vill verkligen förstå hur vi hjälper lyssnare att slippa den här typen av upplevelser.

    Tack och lov är du alltså den första som rapporterat in något liknande vad jag kan komma på, men det kan ju drabba fler och då vill vi kunna ge bra hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret!

    Det här problemet verkar lyckligtvis ha löst sig självt efter en omstart av telefonen. Får förmodligen tillskriva det en bugg i operativsystemet, snarare än er app.
  • Det var en förhastad slutsats. Problemet är tyvärr tillbaka! Jag hittar ingen relevant inställning att ändra i telefonen. Appen är ställd till manuell hantering.
  • Ajdå!

    Jag tror alltså inte att vår app gör något aktivt för att väcka telefonen. Det vore ansvarslöst mot våra lyssnare (och med den typen av beteenden skulle vi bryta mot Googles regler och kan bli avstängda från Google Play).

    Android-utvecklarna har lite frågor:
    • När ungefär dök problemet upp?
    • Vilken version av appen har du?
    • Är det någon skillnad mellan spelning av en kanal eller podd/nyhet?
    • Har du haft liknande problem med andra appar?

    Annika Webbmaster
  • Här finns det ett par möjliga förklaringar till att skärmen kan tändas igen:
    Phone screen turns on automatically

    Ett tänkbart scenario är att funktionen Wake device eller Raise to wake är aktiverad. Om du då spelar vår app och den tystnar när den hamnar i bakgrunden (vilket alltså är ett mycket vanligt problem - som ska åtgärdas med de inställningar jag tipsade om ovan), och du tar upp mobilen för att se vad som skett så kommer den manövern, att du lyfter mobilen, att skaka liv i skärmen, med följden att vår app drar igång igen.

    Detta tror i alla fall jag att många skulle tolka som att det var vår app som väckte telefonen, trots att det var telefonen om väcktes av rörelsen, och appen då kom igång igen.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det beror inte på Raise to wake eller liknande. Problemet är alldeles för tätt kopplad till just uppspelning med er app.

    Lite kompletterande info:

    - Problemet dök upp för 1-2 veckor sedan (vad jag kan minnas)
    - Det här har aldrig hänt med någon annan app (exempelvis TuneIn som jag använder nu, när det är problem med er app)
    - Jag har inte spelat upp tillräckligt många podcasts för att kunna svara på om det händer där
    - Det sker både med och utan laddaren inkopplad
    - Det sker inte alltid - verkar något slumpmässigt
    - Här är ett klipp där jag visar att den slutar när jag stoppar liveuppspelningen: https://youtu.be/tBD4adt9a48

    - Appversion: 21.5.2

  • Väldigt bra med film.

    Det ser onekligen ut som om vår app håller skärmen igång. Det är uteslutet att felet beror på Raise to wake, eftersom det uppstår utan att du rör telefonen alls.

    Att felet kom för 1-2 veckor sedan får Android-utvecklarna att se över de förändringar som kom med appens version 21.5.2. Kan du ha gjort någon annan uppdatering, till exempel av telefonens operativsystem, i samma veva?

    Bra att Tunein inte ger samma fel, både förfelsökning och för att du därmed har ett alternativt sätt att lyssna.

    Det sker inte alltid - verkar något slumpmässigt
    Om du noterar något mönster, även om det verkar fånigt och långsökt, så vill vi veta.

    Vi har inte kunnat återskapa felet, men jag tror inte att vi har tillgång till just Huawei P20 Pro och jag misstänker att felet beror på en kombination av något vår app gör eller inte gör ihop med något i just denna modell. Därmed är vi förstås extra beroende av dina beskrivningar och iakttagelser.

    Jag har heller inte sett andra liknande felrapporter från våra lyssnare (men ska se om jag hittar något liknande om andra ljud-appar). Med tanke på att felet är uppenbart när det sker, och att det inte är en så ovanlig lur, borde fler höra av sig. (Det kanske kommer in fler snart.)

    Felet ser ut att ha koppling till spelarnotisen på låsskärmen, så testa gärna hur det fungerar om du tar bort notisen där. Påverkas felet på något vis?

    Skicka gärna en skärmbild över hur vår apps notisinställningar ser ut hos dig, ifall det skiljer sig mycket från hur det ser ut här, till exempel om det finns fler inställningar hos dig:

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ytterligare en sak som är värd att testa är att se över en inställning som heter Notifications turn on screen, som ska finnas i inställningarna enligt Huaweis support. Om den är påslagen, så slå av den.

    Därefter kan du åter slå på notisen på låsskärm för vår app (om du hunnit slå av den). Det är ju praktiskt att kunna pausera direkt från skärmen ...
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag kan inte minnas att jag gjort någon uppdatering av själva operativsystemet på ett antal månader. Huawei släpper dessvärre inte uppdateringar särskilt ofta till denna gamla modell.

    Inställningarna ser ut enligt bifogade bilder. Jag noterade att det verkar finnas två olika sidor med inställningar för "Spelare".

    Önskar inte stänga av möjligheten för notifikationer att tända skärmen, då jag tycker att det är en viktig funktionalitet.

    Jag återkommer om jag upptäcker någon form av mönster!
  • Önskar inte stänga av möjligheten för notifikationer att tända skärmen, då jag tycker att det är en viktig funktionalitet.
    Jag förstår. Men om du testar det tillfälligt i rent felsöknings-syfte, så får du gärna berätta om det påverkar problemet.

    Likaså om du ser någon uppenbar skillnad mellan notisen (eller notisinställningarna) i vår app respektive i ljudappar som Tunein, som inte har detta beteende.
    Annika Webbmaster
  • Om felet försvinner när notiserna inte kan väcka skärmen, betyder det alltså inte att vi ska be lyssnarna slå av den möjligheten.

    Däremot betyder det att vi på Sveriges Radio kan koncentrera felsökningen till just spelarnotisen och se hur vi kan få den att inte trigga detta beteende, oavsett om det är appen som behöver förbättras eller någon lokal inställning vi behöver tipsa om ...
    Annika Webbmaster
  • Vid ett snabbt test så verkar det lösa problemet att stänga av att notifikationer får tända skärmen.

    Dessvärre återkom problemet omedelbart när jag slog på funktionen igen, och dessutom slutar appen nu att spela när telefonen legat i vila en kortare stund.
  • Tack för hjälp att ringa in att spelarnotisen är inblandad!

    En skillnad mellan Tunein och vår spelarnotis, är att Tunein mest bara visar vad det är för kanal som spelas, medan informationen i vår notis uppdateras kontinuerligt med program-info. Nu kan jag vara ute och cykla, men jag har förstått det som att notisen uppdateras kontinuerligt oavsett om vi hämtar nytt innehåll, eller om vi hämtas samma innehåll igen.

    Det är uppdateringar som har bedömts som harmlösa. De tar inte någon prestanda att tala om och den data som laddas in på nytt, trots att det kanske egentligen inte behövs är försumbar. Det kan vara den processen som skakar liv i din skärm, så att se över om vi kan hålla notisen aktuell på ett effektivare sätt än nu, är ett av de spår vi ser över.

    (Med stor reservation för att jag kan ha missförstått detta och fyllt i den process jag inte förstår mig på med egna antaganden ...)

    Hur som helst rekommenderar utvecklarna dig att testa dessa notis-inställningar och behålla de generella notisinställningar du föredrar, inklusive att notiser får väcka skärmen:

    • Slå av "Låsskärm" som val där du kan för Sveriges Radio Play
      (Dock inte för väckarklockan - för den fungerar inte då! Annikas anmärkning)
    • Slå på "Diskreta meddelanden" för Sveriges Radio Play

    • Slå av Ljud / Vibration för Sveriges Radio Play
    Om appen i det läget tystnar efter ett tag i bakgrunden, så se till att börja med att detta fortfarande är valt:
    • Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning
      Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås
    • Inställningar > Batteri > Programstart , välj att hantera vår app manuellt
    • Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar
    Hur fungerar det därefter? Kan du nu spela utan avbrott, och utan att appen skakar liv i skärmen?
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för förslagen! Jag har stängt av låsskärmsmeddelandet och även batterioptimeringar för SR Play. Återkommer med resultat när jag testat en tid.
  • Hur går det?
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr fortsätter appen att tända skärmen även med diskreta meddelanden aktiverat. För att bli kvitt problemet måste jag stänga av låsskärmsmeddelanden från SR Play helt och hållet.

    Har inte märkt att telefonen stängt av bakgrundsuppspelningen något mer, så det problemet verkar vara löst :-)
  • Då hoppas jag att vi kan lösa detta, men misstänker att det kan ta ett tag.

    Om andra lyssnare rapporterar samma problem, kommer den felsökning du gjort leda till att vi snabbare ger dem rådet att ta bort appens låsskärmsmeddelanden, så den tid du lagt ned för att testa olika varianter kommer både att hjälpa andra nu medan detta problem finns, och (hoppas jag verkligen) hjälper oss att på sikt lösa detta.

    Tack och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen David!

    Jag vill bara passa på att tacka för att du rapporterade in detta problem.
    Om andra lyssnare rapporterar samma problem, kommer den felsökning du gjort leda till att vi snabbare ger dem rådet att ta bort appens låsskärmsmeddelanden, så den tid du lagt ned för att testa olika varianter kommer både att hjälpa andra nu medan detta problem finns, och (hoppas jag verkligen) hjälper oss att på sikt lösa detta.
    Först nu, drygt ett halvår senare, har jag stött på en felrapport (hög batteriförbrukning) som jag misstänker beror på detta, och då var det väldigt bra med den tydliga dokumentation du hjälpte oss med!

    Jag tänker följa upp om vi själva har gjort något åt saken, men eftersom de flesta av app-utvecklarna har jullov, vill jag höra med dig om du har märkt någon förbättring, eller om problemet finns kvar om du tillåter låsskärmsmeddelanden?

    Nåväl, god fortsättning och gott nytt år!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har numera en Samsung-telefon. Inga bekymmer alls med SR-appen där. Tack för att ni följer upp ärenden!

    Hälsningar,
    David