Gråmarkerat avsnitt i SR play

Ett avsnitt av morgonpasset är gråmarkerat (25 April) och jag kan inte lyssna på det? Har ju lyssnat på äldre avsnitt, så varför blir det så? Hur kommer det sig att vissa avsnitt står "10 h kvar" medan äldre avsnitt går att lyssna? Mvh Maria Karlsson

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Är avsnittet från den 25/4 ett avsnitt som du har laddat ner i appen, eller är det ett avsnitt som du försöker lyssna på från själva programsidan? Och de avsnitt där det står "10 h kvar", är det nedladdade avsnitt?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har laddat ned det och det går inte lyssna på. Tog bort det och laddade ned igen, likadant.. När det står "10 h kvar" eller 1 dag kvar så står det under avsnittet i appen när jag trycker för att ladda ner och sen även när det är nedladdat. Detta har hänt flera gånger förut med olika program.
  • Är det min telefon det är fel på? Det verkar som om det går att lyssna på utan att ladda ned. (Mitt problem är att jag ibland har dålig mottagning och vill ha dom nedladdade)..
  • Hej igen Maria!

    Jag förstår att du föredrar att ladda ner avsnitten, det finns många tillfällen då det kan vara bra att ha dem nedladdade istället för att försöka lyssna med dålig eller ingen internetuppkoppling.

    Kan det vara så att du laddar ner den version av Morgonpasset i P3 som innehåller musik? Jag misstänker att det kan vara där skon klämmer. När du laddar ner ett avsnitt ska du ha möjligheten att kunna välja mellan att ladda ner med eller utan musik, om du laddar ner versionen med musik så kommer avsnittet bara ligga kvar i Nedladdat i 30 dagar, på grund av rättighetsskäl. Om du däremot laddar ner avsnittet utan musik så kommer avsnittet alltid att ligga kvar i Nedladdat.

    Så, jag tror inte att det är din telefon det är fel på, kan det istället vara så att du laddar ner avsnitten som innehåller musik?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för svar, nej jag laddar alltid ner UTAN musik... Så det kan inte heller vara svaret.

  • Ok, märkligt! Jag tänker att vi ska testa oss fram för att lista ut var problemet ligger. Vad händer om du nu går in på programsidan för Morgonpasset i P3 och testar att ladda ner avsnittet från den 25 april? Nu bör det bara finnas en version att ladda ner, versionen utan musik. Går det att ladda ner?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag provade idag tidigare. Det gick att ladda ned, men nedladdad var den helt grå och gick inte öppna..

  • Ok! När du laddade ner avsnittet tidigare, låg det gråmarkerade avsnittet kvar när du påbörjade nedladdningen eller hade du tagit bort det avsnittet innan du testade att ladda ner på nytt?

    Om det gråmarkerade avsnittet ligger kvar i Nedladdat, kan du i så fall testa att ta bort det avsnittet först och sedan ladda ner det på nytt från programsidan?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag tog bort det gamla först och laddade sen ned på nytt och det blev gråmarkerat oxå..
  • Min kollega meddelade mig precis att hon har sett felet förut, hon har även lösning som jag tror kan fungera även för dig. Kan du testa att radera det gråmarkerade avsnittet och därefter ladda ner ett helt annat avsnitt? Vilket avsnitt som helst, det behöver inte vara Morgonpasset i P3. Kan du sedan testa att ladda ner avsnittet från den 25/4 igen?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nu har jag inte wifi och kan testa, men ska göra det ikväll!
  • Det låter bra. Hör gärna av dig när du har testat och meddela hur det gick!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det gör jag absolut. Såg precis att ännu ett avsnitt Morgonpasset som jag laddat ned är grått. 😆 Tack! Återkommer.

  • Hej igen! Nu var det likadant med "Eftermiddag i p3". Laddade ned från 27 april, utan musik. Avsnittet blev grått och gick inte öppna. Tog bort det, laddade ned ett morgonpasset och laddade sen ner samma på nytt. Blev grått och gick inte öppna... Mystiskt!
  • Hej igen Maria!

    Mycket mystiskt! Innan du stötte på felet med Eftermiddag i P3, lyckades du då ladda ner avsnittet från den 25/4 eller fungerade inte lösningen som du skulle testa? Blev det gråmarkerat igen?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det funkade aldrig att ladda ned, lyssnade dock utan nedladdning.
  • Det var värst! Det hade varit tråkigt att behöva installera om appen, då försvinner nämligen dina nedladdade avsnitt men också innehållet i Min lista och Program du följer.

    Jag tänker att vi innan dess ska radera de gråmarkerade avsnitten och därefter starta om telefonen. Kan du sedan testa att gå in i appen och ladda ner avsnitten på nytt och se om de blir gråmarkerade igen?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Detta låter precis som det jag själv frågade om idag. Se ”Ej tillgängliga avsnitt”! Webbmaster Annika verkar veta vad det handlar om.

    /Anders
  • Det är absolut samma som Ej tillgängliga avsnitt och ytterligare någon felbeskrivning, och felet är troligen mer utbrett än vad jag trodde när jag svarade dig tidigare idag.

    Tack för att du uppmärksammade oss på det och också (i din felbeskrivning, se länken) visade att det tycks vara samma problem både under Nedladdat och på Min lista. De P3-program som är aktuella här, Morgonpasset i P3 och Eftermiddag i P3, har dubbla format. Till skillnad från Studio Ett och Radiokorrespondenterna Ryssland, är det inte aktuellt att rensa bort det ena formatet, eftersom båda är efterfrågade.

    Jag planerar att gå igenom fler ärenden och kartlägga detta närmare för att hjälpa utvecklarna att se när och i vilka sammanhang Android-appen började ge lyssnare versionen "med musik"/aac även för program där versionen "utan musik"/mp3 egentligen är förstahandsalternativ.
    Annika Webbmaster