Ej tillgängliga avsnitt

Hej!

I min Samsung 9+ händer det att ett avsnitt markeras som ej tillgängligt när det läggs i Min lista eller i Nedladdat. Det går dock att spela upp om det inte läggs i någon av de listorna. Samma avsnitt i min ipad blir inte markerat som ej tillgängligt.

Ett exempel är Radiokorrespondenterna från 15 maj som handlar om konspirationsteorier om Ukraina. Är det kanske någon tidsgräns på en månad som felaktigt slår till på just detta avsnitt och inte på andra?

Det har hänt tidigare också att några avsnitt har markerats som ej tillgängliga och då har jag bara tagit bort dem. Det var först idag jag upptäckte att de ändå kan spelas upp.

Kommentarer

  • Hej Anders!
    Har detta avsnitt en grå bild? Ytterligare någon lyssnare har skrivit hit om samma problem, fast med Studio Ett.

    Problemet drabbar program som ligger ute med dubbla filformat. Dels en poddversion i formatet MP3 som ligger ute länge, och dels en version som spelas in automatiskt via tablån i formatet AAC. Den senare raderas efter 30 dagar och "spökavsnittet" (min egen term) som finns i din Min lista är en sådan raderad AAC-fil. Ljudfilen är borta men avsnittet finns kvar, så ibland kan det vara svårt att få bort dessa spökavsnitt från Min lista. Hör av dig i så fall!

    Ett fel här är att du ens får hem AAC-versionen i Android-appen, för podden/MP3-filen vara prioriterad, det vill säga du ska endast kunna nå AAC-filen om MP3-filen saknas eller om du aktivt valt den versionen. Detta vill vi följa upp, men det kan bli lite knepigt under sommaren med glesare bemanning än annars.

    Här bör vi kunna minska risken för fel genom att stryka AAC-filerna ur ekvationen. Podden är den "primära produkten", men för att Radiokorrespondenterna Ryssland även ska nå lyssnare i "linjära P1" (i FM, men förstås även i appen och andra plattformar) så klipper redaktionen ned poddarna (vars längd kan variera lite) till 30 minuter, och det är de avsnitten som spelas in som AAC-filer. Dessa borde vi dock inte spela in. De tillför inget och gör våra digitala tjänster onödigt röriga, vilket förstås inte är bra för någon.

    Bort med detta förvirrande val alltså, om jag får bestämma!

    Vi har försökt rensa bort de dubbla versionerna av alla program där det inte behövs, men för t ex Sommar & Vinter i P1 vill vi självfallet ge möjlighet att lyssna med eller utan musik, vilket rent tekniskt är AAC eller MP3, så vi kan inte rensa bort det helt.

    Tack för att du rapporterade in detta. Återkom gärna och berätta vilka övriga program du sett liknande beteende på.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Avsnittet ser normalt ut i Program du följer. När jag väljer att lägga det i Min lista blir det ej tillgängligt och är grått.

    /Anders

  • Tack
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem, är program från Odla i P1 som är grå och ingenting sker när jag klickar på dem. Har även program från  Stadsinspektionen och P2 dokumentär där programtiden är angiven till 0 sek och som inte går att lyssna på.
  • Hej!

    Tack för att även du flaggar för dessa otillgängliga avsnitt. Jag ska framföra till våra utvecklare att problemen kvarstår, förhoppningsvis kommer vi kunna ta nya tag om detta nu när semestern lider mot sitt slut och fler utvecklare är på plats.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)