Apple Watch: Ljud återupptas inte efter uppläst notis

Hej
sedan WatchOS10 pausas SR under träningspass när SIRI ger varvtider. Tidigare gick volymen ner på liveströmmen på SR och höjdes igen när SIRI pratat klart.
Ett eländes stök att ta av sig vantar och hålla armen stilla för att leta upp SR appen på klockan för att starta t ex P1 igen varje kilometer.
Anders

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta!

    WatchOS 10 lanserades den 18 september. Vet du ungefär när din klocka uppdaterades?

    Och vet du när du först tänkte på att vår app beter sig knasigt? Kan det ha varit den senaste månaden? Vi har nämligen gjort en egen förändring som kom med version 23.10.1 runt den 20 oktober. Istället för att dämpa ljudet när en notis läses upp, ska appen pausa, se här:
    LÖST: iOS-appen pausar inte när Siri läser notiser

    Paus innebär förstås att ljudet ska återupptas när notisen är uppläst. Om du inte hade nämnt watchOS 10, så skulle jag ha trott att det är vår uppdatering som inte fungerar som avsett här. Nu bör vi felsöka bredare, så det var bra att du nämnde att det är en ny version av operativsystemet!

    Oavsett var problemet ligger, så är det förstås något vi vill förstå och lösa.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Snabb respons, tackar jag för!!
    Jag har alltid de senaste uppdateringarna så snart det går. Under hösten uppstod problemet att SR-appen på Apple watch pausades och INTE återupptogs men jag kan inte bergsäkert precisera när. Jag har inte heller medvetet pillat på inställningar och nu i efterhand så kan jag inte alls hitta någon inställning som skulle kunna styra detta vare sig i Apples träningsprogram, i SR Play eller i Siri-inställningar (med risk att det skvallrar om min tekniska kompetens).
    Hälsningar Anders
    Anders
  • Hej Anders!

    Tack för din återkoppling. Det kan mycket väl vara så att någon bugg smugit sig in i appen som vi missat att uppmärksamma. Tyvärr har vi inte riktigt gett SR Play i Apple Watch den kärlek som appen förtjänar, men jag vet att ett förbättringsarbete kring appen ligger i framtidsplanerna. Senast igår då vi hade möte med utvecklarna pratades det om att appen i Apple Watch måste ses över och förbättras, så jag är försiktigt optimistisk! Detta löser ju dock inte det problem som du nu upplever, så jag ska se till att lyfta detta med våra utvecklare och be dem se över vad det kan vara som strular.

    Tack för att du hörde av dig och flaggade för detta!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har samma problem, det är extremt irriterande!
    klas Karlsson
  • Tack för påminnelsen!

    Som Ted skrev, så tog han upp problemet med utvecklarna, vilket skedde för två veckor sedan. De höll med om att detta behövde åtgärdas inom en snar framtid, så vi följer upp hur det går efter helgerna!
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem! Mycket irriterande.
    Mårten
  • Hej Mårten!

    Förstår att detta är irriterande! Jag ser till att lyfta detta på nytt med utvecklarna på kommande avstämning.

    Tack för ditt och ert tålamod!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej
    Har ni identifierat problemet/ featuring med notiser än. Måste erkänna att jag har blivit rätt fingerfärdig numera men, att det var som t o m sommaren 2023, att livestream återupptas efter notis från Siri/ träningsapp/ timer etc är ju verkligen att föredra OCH förväntat
    Hälsningar Anders
    Anders
  • Hej Anders!

    Detta skulle ha åtgärdats för ett bra tag sedan! Tack för att du hör av dig och berättar att problemet fortfarande inte är löst.

    Jag lyfte som sagt ärendet med våra utvecklare som förstod problematiken och skulle åtgärda felet. Förmodligen har ärendet hamnat i deras backlog och sedan inte prioriterats som det borde. Jag hör av mig till utvecklarna på nytt och frågar hur går det med detta.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Problemet kommer att åtgärdas framöver, men har tyvärr prioriterats ned.

    Därmed är det extra viktigt att försöka hitta enklare sätt att få igång ljudet igen! Just det scenario som Anders beskrev redan i november, där man använder Apple Watch i samband med exempelvis träning, är nog relativt vanligt, och att då behöva skifta fokus och kanske trassla med vantar etc för att starta ljudet är störande.

    Jag har ingen Apple Watch själv, så mina förslag blir "torrsimning" där jag kommer med förslag som kanske funkar ...

    Spelas nu
    Apples egen App "Spelas nu" kanske kan lösa problemet?
    Använda Spelas nu på Apple Watch

    Om ni lyssnar från vår app men har Spelas nu i förgrunden, kanske ljudet återupptas automatiskt? Eftersom det är Apples egen funktion för att reglera uppspelning, är det i alla fall värt att testa!

    Siri
    Testa att be Siri att återuppta uppspelningen genom att exempelvis säga:
    Hej Siri, fortsätt spela
    Om någon får till detta, så berätta vad ni säger, så att andra lyssnare får hjälp!

    Hörlurarna
    Att återuppta ljudet med hjälp av hörlurskommando borde vara enklare än att göra än att starta från själva klockan.

    Det finns lite olika kommandon beroende på vilken hörlursmodell ni har. Med Airpods (som nog flera av er med klocka använder) står det kanske hur ni ska göra här:
    Pausa, hoppa över och justera volymen med dina AirPods och AirPods Pro

    Om ni inte hittar hur ni startar ett ljud med "hörlurs-manöver" så återkom och berätta vad ni använder för hörlursmodell.

    Lycka till och hoppas att någon av metoderna förenklar vardagen för er tills vi själva har kunnat lösa detta mer grundligt.
    Annika Webbmaster