LÖST: iOS-appen pausar inte när Siri läser notiser

När jag lyssnar på podcaster via apples app så pausas uppspelningen under tiden en push-notis läses upp. Med SR Play-appen dämpas bara uppspelning, vilket gör att man missar det som sägs under den tiden. Jag vill att uppspelningen pausas istället för att dämpas. Jag hittar ingen inställning där jag kan välja önskat beteende.
Jag kör iOS 16.3.1 på en iPhone 12 Pro och använder senaste appversion.

Kommentarer

  • Hej Thomas!

    Jag ber utvecklarna se över detta, som är intressant, eftersom Anna skrev så här för tre veckor sedan:
    Efter senaste IOS-uppdateringen upptäckte jag att uppspelningen pausades varje gång det kom en pushnotis. Trodde först att batteriet i hörlurarna hade laddat ur. Men det hände om och om igen. Gissar att det är notiserna som ställer till det. Är inte helt säker.
    Anna får alltså en pausering, trots att hon inte vill ha det (dock troligen inte kopplad till att notiserna läses upp).

    Är det Siri som läser upp notiserna, eller använder du någon annan tjänst för detta?
    Annika Webbmaster
  • Jag använder ingen speciell app för detta utan det är iPhonen som gör det själv. Om det är Siri eller nåt annat vet jag inte. Jag brukar lyssna med AirPods Pro.
    Jag såg den andra kommentaren, men det är inte samma problem, jag vill att den skall pausa i stället för att dämpa ljudet.
    Jag hade tidigare en navigationsapp (Navigon) där man kunde välja om man ville ha paus eller dämpning. Dämpning passar väl när man lyssnar på musik, men när det är ett pratprogram vill man ha paus.

  • Tack!
    Jag hade tidigare en navigationsapp (Navigon) där man kunde välja om man ville ha paus eller dämpning.
    Den typen av flexíbel lösning vore bäst, men annars håller jag med dig om att det vore bättre att appen pausades än att volymen bara dämpas, vilket jag framför till app-utvecklarna!

    Tack för förslaget!
    Jag såg den andra kommentaren, men det är inte samma problem ...
    Annas "pauserade ljud vid notiser" visar sig vara avbrott (utan koppling till pushnotiser), vilket vi förstås försöker lösa! Bra att du inte stött på något liknande!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Hur går det med detta?
    Jag ser att det kommer uppdateringar av appen, men detta problem kvarstår.
    Thomas Törnblom
  • Hej igen!
    Jag tog upp ditt förbättringsförslag på en avstämning den 8 mars, och jag sammanfattade det vi då kom fram till så här:
    Thomas tycker att dämpning är ok i musikappar, men vid talat innehåll är paus önskvärt. N.N. [f.d. kollega] sade att det är lätt att ställa in om ljudet ska dämpas eller pausas, och att vi kan välja hur vi vill ha det. Vi föreslog att kanaler bör dämpas som idag, medan efterhandslyssning pausas, så ser vi vad lyssnarna tycker. (Det är tekniskt möjligt att låta lyssnare välja själva, men ökad flexibilitet ger även ökad komplexitet och ännu en inställning.)
    Skulle detta med att efterhandslyssning pausas och kanaler fortsatt dämpas uppfylla ditt önskemål, eller hade du önskat att även livelyssning på en kanal pausas?

    Förslaget finns med i supportens lista med "bra förslag att återkomma till". Frågan är alltså inte glömd, men vi har, i ärlighetens namn, heller inte gjort något konkret för att lösa det, förutom att vi pratade om vad som bör dämpas och vad som bör pausas.

    I listan med "bra förslag" samsas ditt förslag med cirka 40 andra potentiella app-förbättringar av väldigt olika karaktär (där några är rätt lika varandra eller två olika vägar att lösa samma behov, så i praktiken är det nog runt 30 förslag). Vid supportens regelbundna avstämningar med app-utvecklarna diskuterar vi främst rena buggar, men om det inte är osedvanligt många akuta ärenden (och det har det inte varit på länge), så lyfter vi alltid något eller några av dessa förslag. Vi brukar då prioritera det som ligger i anslutning till vad teamen arbetar med i övrigt, eftersom vår möjlighet att förverkliga förslagen ökar om förslaget ansluter till den del av appen vi redan ser över.

    I och med att vi inte har gjort så mycket utveckling när det gäller push-notiser, så har ditt förslag inte kommit upp på tapeten igen, och det är ju synd. Jag lovar att vi lyfter förslaget på nytt inom kort, oavsett om vi arbetar med push-notiserna eller inte.

    Tack för den påminnelsen!
    Annika Webbmaster
  • Jag brukar ganska ofta lyssna med lite fördröjning, typ jag kommer 12:40 på att lunchekot går och kör ingång livelyssning av p1 och backar till början. Jag skulle föredra att programmet pausas även i detta läge.
    Det är i stort sett bara ekosändningarna som jag lyssnar på i appen. Övriga SR-poddar lyssnar jag på i apples podcast-app och den hanterar ju detta på önskat sätt.
    Thomas Törnblom
  • Tack!

    Poängen med att dämpa live-strömmen istället för att pausa ljudet, är ju att hålla kanalen i synk med klockan så gott det går. Liveströmmen i Ios-appen ligger dock redan ca 30 sekunder efter FM-sändningen (som når oss i realtid) redan när den är i "direkt-läget". Om du redan har backat i en liveström, finns förstås inte det behovet kvar.

    Ur ditt perspektiv är därmed paus alltid att föredra framför dämpning.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Nu är version 23.10.1 släppt, med paus istället för att dämpa ljudet. Om du inte har fått den versionen ännu, så kan du gå till AppStore och uppdatera manuellt, annars kommer den inom kort även till dig.

    Tack för hjälpen!
    Annika Webbmaster
  • Tack!

    Nu verkar det fungera som jag vill 😀
    Thomas Törnblom
  • Trevlig helg - och trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster