SR Play, Android: Stopp-knappen reagerar inte!

Hej!

Jag har haft ett par problem med appen Sveriges Radio Play.

Jag använder sedan länge appen Sveriges Radio Play och den brukar fungerar bra. Nu har det hänt att jag inte kan stänga av det program jag lyssnar på, oftast är det de direktsända nyheterna i P1. Detta brukar inte hända och är en ny sak. Det är inte samma problem med andra appar. Jag trycker alltså på stoppknappen men inget händer.

Det jag får göra då jag inte kan stänga av programmet är att avinstallera appen, vilket går ganska snabbt men ändå inte bekvämt.

Hälsningar Magnus Persson

Kommentarer

  • Hej Magnus!

    Tack för att du meddelar oss detta. Upplever du även problem med 15 sekunders-knappen (spola bakåt) eller är det bara play/paus-knappen som strular? Vi har under de senaste dagarna nämligen fått in ett flertal liknande rapporter, gällande både play/paus-knappen men också 15 sekunders-knappen som man använder för att hoppa bakåt i lyssningen.

    Våra utvecklare har själva kunnat återskapa felet och arbetar nu på att försöka hitta en lösning. Förhoppningsvis kommer kollegorna på utvecklarsidan kunna åtgärda felet inom kort, du kan i denna tråd hitta mer information från andra lyssnare som också stött på samma fel. Lyssnaren Lotta skriver bland annat:

    Jag hade samma problem, men startade om telefonen och nu funkar det igen. Tack för tipset!
    För Lotta försvann felet, i alla fall tillfälligt, när hon startade om telefonen. Så du ska inte behöva installera om appen helt utan förhoppningsvis bara behöva starta om telefonen om felet uppstår. Som sagt, vi är medvetna om problemet och arbetar på att hitta en lösning, så håll ut!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Som jag skriver går det inte att stänga av flödet, alltså det program jag lyssnar på. Några andra problem har jag inte.

    Jag har inte startat om telefonen utan istället avinstallerat och sedan återinstallerat appen. Det låter bra att starta om telefonen.

    Hälsningar Magnus Persson
  • Hej igen Magnus!

    Tack. Jag ska framföra detta till utvecklarna.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Magnus!

    För de (få) kolleger som har stött på problemet har det endast uppträtt en gång och därefter har det inte gått att återskapa, vilket gör att det är svårt att felsöka. För de flesta lyssnare tycks det vara på samma vis. Felet har visat sig vid ett tillfälle, men sedan har det inte återkommit.

    För några lyssnare verkar det dock som om felet är mer envist och återkommer lite då och då, vilket vi förstås vill förstå och lösa! Hur har det gått för dig? Händer det fortfarande att stopp-knappen (eller andra knappar) inte "svarar på kommando"?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Felet har återkommit ett par gånger men det uppträder inte hela tiden. Jag har upptäckt ett sätt att stänga sändningen: jag går in i inställningar och i något som heter ”Mediautdata” och där kan jag avsluta sändningen.
    Hälsningar Magnus
  • Tack, så trist att felet kvarstår!

    Förutom att styra uppspelningen (start/stop, backa i ljudet etc) direkt inne i appen, finns det möjlighet att reglera detta genom en "spelarkontroll" som du når i "snabbmenyn" genom att svepa nedåt med fingret från "panelen" i skärmens överkant. Denna spelarkontroll går alltså att nå även när du är inne i en helt annan app. Kan du stoppa ljudet med hjälp av denna spelare, trots att spelaren inne i appen inte "svarar"?

    Om du inte når någon spelare från mobilens överkant, så gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier. Den kategori som heter "spelare" ska vara påslagen:

    Lite beroende på dina övergripande inställningar för aviseringar kan du även få en spelarkontroll på låsskärmen, så att du kan starta, pausa eller backa uppspelningen utan att behöva gå in i appen, och det är förstås intressant att se om även den typen av låsskärms-spelare drabbas av problemet.

    Här skriver Googles support om aviseringsinställningar:
    Styra aviseringar på Android

    Jag tycker att den texten är lite rörig. Om du inte får fram de kontroller jag nämnt (från skärmens överkant respektive på låsskärmen), får du gärna berätta vad du har för telefonmodell, så försöker vi ge dig en "mer skräddarsydd" beskrivning!

    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.