Backa eller spela igen fungerar inte (Android)

Sedan igår kväll fungerar det inte att backa uppspelningen, varken genom -15knappen, att dra eller klicka i uppspelningsvisaren (hoppas ni förstår mina benämningar). Detta gör att det bara går att fortsätta lyssna där uppspelningen är, oavsett om det är direktsändning eller ett program jag valt. Även när programmet är färdigspelat är det omöjligt att börja om eller backa.

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta, Sara! Dina benämningar är fullt begripliga.
    • Är det likadant både i appen och i spelaren som syns på låsskärmen (om du ser en sådan)?
    • Ser symbolerna för backa etc ut som vanligt, eller är de "utgråade"?
    • Har du testat att starta om mobilen?
    Annika Webbmaster
  • hej

    ja det är lika på låsskärmen och inne i appen. "knapparna" ser helt vanliga ut, dvs inte gråa eller på annat sätt passiviserade. Jag har tvångsstängt appen, startat om mobilen etc, det har dock inte gett något resultat. Det fungerade dock (orelaterat till omstart som skedde flera timmar tidigare) en kort stund under söndagen men sedan återkom problemet.
    I morse kvarstod problemet, men (i alla fall just) nu fungerar det både i direktsändning och andra program.
  • Hej Sara!

    Jag har under eftermiddagen suttit och testat på min Samsung, dock har jag ännu inte kunnat återskapa själva felet. Reagerar 15-sekundersknapparna när du trycker på dem? Dvs, verkar det som att knapparna (och tidsmarkören i tidslinjen) "tar emot" dina tryck men ändå inte förflyttar dig till rätt position i uppspelningen?
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • hej
    Det fungerar fortsatt, så förhoppningsvis har problemet lösts/försvunnit.

    Men när det fanns och upprepade sig under lördag, söndag och morgonen idag reagerade inte knapparna, ingen respons på något sätt, vare sig vid backaknapparna, klick eller drag i spellinjen. Allt annat i appen (och i övrigt i mobilen) fungerade normalt. (Samsung s21 5G, uppkopplad både via wifi- mobilt bredband och "bara" på mobilnätet)
  • Skönt. Då håller vi tummarna att felet inte kommer tillbaka.

    Tack för tydlig och bra rapport gällande felet, det underlättar för oss i supporten och för våra utvecklare om samma fel skulle dyka upp igen. Jag kommer hålla ögonen öppna för liknande felrapporter från andra användare. Och hör gärna av dig om du stöter på problemet igen.
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack Ted
  • Jag hoppas att felet inte har återkommit sedan senast!

    Din felbeskrivning påminner väldigt mycket om det Ulf rapporterade in idag:
    Pausa uppspelning fungerar ej

    Även hos honom uppstod det plötsligt och verkar ha försvunnit av sig självt.

    Även om ni än så länge endast är två som har rapporterat in felet och det har löst sig, så är problemet allvarligt och skulle kunna dyka upp hos fler. Vi vill förstå mer om vad det kan bero på, och jag börjar med att söka efter gemensamma nämnare ...

    Bakom kulisserna ser det ut som om du skrev hit med en Samsung Galaxy S21 med Android 12. Är det den telefon du fick felet på?

    Har appen och telefonen i övrigt fungerat som vanligt sedan senast?
    Annika Webbmaster
  • Ja, det är nog samma som jag rapporterade idag:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/pausa-uppspelning-fungerar-ej/

    Min pausknapp fungerar inte och ej heller -15-knappen eller backa. Det började igår kväll. Det började fungera igen idag, men felet återkom efter en stund. Nu funkar inte knapparna igen.

  • Hej
    Ja det stämmer med mobilversionen och hittills har det inte återkommit, men idag har jag inte testat just de funktionerna men ska försöka komma ihåg att testa backen senare i kväll (sitter i jobbmöte så skriva kan jag göra, men inte gärna sätta på radion ...)
  • Ulf:
    Tråkigt att felet återkommit! Om det kvarstår, så kan du testa att tillfälligt lyssna från vår hemsida sverigesradio.se istället i mobilens webbläsare. Det vore dessutom bra för vår felsökning att få reda på om det fungerar som det ska trots att spelarknapparna är "stumma" i appen, eftersom delar av tekniken i appen och på hemsidan är densamma.

    Hemsidan i mobilen och appen är numera väldigt lika, och vi arbetar för att linjera dem ännu mer, men vissa funktioner som finns i appen saknas på sajten, och vice versa. Ifall det är något innehåll eller någon funktion du inte hittar på sajten, så fråga gärna, så hjälper jag dig att hitta den om den finns, och om den saknas, så slipper du lägga tid på att leta.

    Eftersom jag har stängt din tråd och vi fortsätter felsökningen här, så påminner jag mig själv, Ted och app-utvecklarna om att du har en Huawei Mate 10 Pro med Android 10.

    Sara:
    Du har rätt. Multitasking i all ära, men just att testa ljuduppspelning kan störa koncentrationen både hos en själv och omgivningen!

    Du behöver inte försöka provocera fram felet. Använd appen som vanligt. I och med att ni är två som fått detta fel rätt nyligen och jag (som arbetat med appsupport sedan apparna lanserades) bedömer att det är ett "nytt fel", befarar jag att vi kommer att se fler felbeskrivningar.

    Men jag hoppas förstås att jag har fel!
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem som ovan. Har kommit och gått de senaste 10-12 dagarna.
    Funkar för tillfället.
  • Hej Micke!

    Tråkigt att även du upplever dessa problem! Vet du vilken androidversion du har installerad i telefonen? Våra utvecklare har lyckats återskapa felet och är nu i full gång med att undersöka denna bugg, förhoppningsvis kommer vi kunna åtgärda felet inom kort. Så fort vi har mer information kommer vi att återkoppla här i tråden. Tack för att även du flaggade för detta!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag hade samma problem, men startade om telefonen och nu funkar det igen. Tack för tipset!
  • Tack Lotta!

    Ni som fortfarande upplever problemet, har ni upptäckt några mönster i när felet uppstår? Kan felet dyka upp en stund in i lyssningen, eller upplever ni att felet alltid visar sig redan vid den första uppspelningen de gånger felet dykt upp?

    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej allesammans!

    Kvarstår felen hos någon av er, eller upplever ni att knapparna och själva tidslinjen nu fungerar som det ska?
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det fungerar för mig.

  • Felet har inte upprepats för mig
  • Det låter bra. Tack för uppdatering Ulf & Sara!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.