Appen stängs om jag sveper bort pushar

När jag sveper bort pusharna stänger appen av sig, alltså som att jag även dvepte bort spelningen. Vilket jsg inte gör.
Detta problem har varit i ett par veckor nu..
Linnéa Wannefors

Kommentarer

  • Hej Linnéa!

    Tack för att du hör av dig och flaggar för detta!

    Uppstår avbrotten när du sveper bort notiser då skärmen är låst? Har du upptäckt något speciellt mönster för när ljudet avbryts, eller stoppas ljudet varje gång du sveper bort en notis?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Skärmen kan vara både låst och upplåst. Jag har en Android så jag drar ner från ovankant och ser de notiser jag fått. Jag får ganska många och de klumpar ofta ihop sig per app, om du förstår?
    Men oavsett om jag då sveper bort hela SR-notis-klumnpen eller fäller ut dem och sveper undan notis för notis så avslutas alltid appen och spelningen jag har igång när jag sveper bort sista.
    Linnéa Wannefors
  • Förstår.

    Avbrotten sker alltså hur du än går tillväga, irriterande!

    Jag tänker att vi först ska kolla så att det inte är någon inställning för appen som ställer till problemet.

    Testa att gå in i systeminställningarna (inställningarna för telefonen) -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar ->  Aviseringskategorier. Om du scrollar ner en bit kommer du se ett val som heter Spelare, är den påslagen?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja, minst sagt.

    Har kollat, ja den är påslagen.
    Se bild.

    Linnéa Wannefors
  • Tack! Allt ser ut att vara i sin ordning där.

    Vi kan testa och se om det hjälper att undanta appen från batterioptimering, vilket är en justering som brukar kunna lösa en mängd olika problem i appen på androidenheter. Det kan vara värt ett försök om inte annat.

    Se om du kan göra så här:
    Gå in i telefonens inställningar -> Välj Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Inga begränsningar.

    Återkom gärna och berätta om du märker någon förbättring efter denna justering!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Testade det med och körde igång P1. Svepte bort de notiser jag hade och allt stängdes ner, som vanligt.

    Vill förtydliga att dessa problem alltså uppstått de senaste veckorna och alltså fungerat utan oroblem i flera år dittills, med de inställningar jag haft hittills.

    Därför tror jag problemet ligger i någon uppdatering ni gjort.
    Linnéa Wannefors
  • Ja, något märkligt är det! Och självklart skulle det kunna ha något med en av våra uppdateringar att göra.

    Men det konstiga är också att inga andra lyssnare hört av sig om samma eller liknande bekymmer, vilket man kan tycka att någon borde hunnit göra då du upplevt problemet i ett par veckor nu.

    Har du många olika program i dina listor, det vill säga, i Min lista, Program du följer och i Nedladdat?

    En grej du annars skulle kunna testa, såvida du inte har väldigt mycket program i dina listor, är att installera om appen. Nackdelen är att dina nedladdade avsnitt försvinner, men också innehållet i Min lista och Program du följer. Listorna rensas alltså vid en ominstallation. Så jag har full förståelse för om du inte vill installera om. Denna typ av "fel hos enstaka lyssnare" brukar lösa sig vid en ominstallation av appen, så om du inte har allt för många program i dina listor så kan det helt klart vara värt att ge det en chans.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag tänkte nog snarare att det kunde vara så att en uppdatering gått fel och ligger och krockar med en gammal eller så. Har varit med om det förr med andra appar. Det kan också förklara varför inga fler drabbats.

    Förstår att du föreslår denna lösning, men jag har tyvärr många program i mina listor och vill inte ta bort dem förrän jag lyssnat.
    Kan du undersöka om felet iaf är känt sedan tidigare, alltså om någon annan någonsin rapporterat det under appens existens?
    Linnéa Wannefors
  • Jag har tittat efter liknande ärenden men utan att hitta något som överensstämmer med ditt. Men vi ska inte ge upp än!

    Vi får testa oss fram och se om vi kan hitta någon inställning som löser problemet. Har du varit inne i appens inställningar och slagit av Tillåt pushnotiser? Jag tänker att det kan vara värt att testa att slå av- och sedan på det valet för att se om det blir någon skillnad. Jag kommer under dagen att gräva vidare i detta och se om jag kan upptäcka någon röd tråd som kan leda oss framåt i felsökningen.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nu har jag testat att slå av och på dem också – ingen skillnad.

    Har däremot lagt märke till att notiserna ibland klumpar ihop sig under samma bland notiserna och ibland kommer utspridda... det är lite märkligt tycker jag. Alla borde väl göra på samma sätt, antingen det ena eller det andra? Det är iaf bara när de är ihopklumpade (tror jag, 99 procent säker) som bortsepandet av dem även påverkar spelningen.
    Linnéa Wannefors
  • Hej!

    Teds kollega Annika här, som har arbetat med app-support sedan Android-appen föddes. Jag delar Teds uppfattning att det problem du beskriver inte liknar något vi tidigare har fått in.

    Har däremot lagt märke till att notiserna ibland klumpar ihop sig under samma bland notiserna och ibland kommer utspridda...
    Du skulle kunna vara något på spåret. Om du råkar svepa bort den där spelar-notisen samtidigt som du tar bort de övriga, kanske det blir problem?

    Om du trycker på aviseringskategorin "Spelare" (ordet, inte reglaget) så bör det finnas ett val att göra där:

    Finns samma inställningar hos dig? Finns det rent av ytterligare något alternativ som saknas på min bild, som i så fall skulle göra denna avisering mindre "beständig"?

    Av alternativen på bilden, bör det viktigaste vara att reglaget Tillåt aviseringar är påslaget, vilket det troligen redan är att döma av bilden på hur det ser ut i aviseringskategorierna "en nivå högre". Det kanske kan löna sig att testa att slå av och på även den. Om något har kommit i olag och mobilen inte känner av att spelaraviseringen är tillåten (trots att den ser ut att vara det grafiskt) så skulle en sådan manöver kunna få det grafiska att stämma med verkligheten.

    Som du kanske förstår famlar vi lite i blindo här, eftersom det fel du har drabbats av inte liknar något vi känner igen.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika (vi har haft kontakt förr)!

    Nej, det stämmer inte att jag sveper bort spelar-notisen. Den lägger sig alltid överst, separat.
    Det är de andra notiserna som ibland klumpar ihop sig och ibland inte.
    Jag har bifogat en video nu.

    Jag vet inte var du är i din skärmdump, alltså hur du kom dit (är det mobilens inställningar? Appens?). Beskriv gärna hur jag ska gå så testar jag.

    Jag förstår och uppskattar ert engagemang. Hoppas min video kan hjälpa!

    Linnéa
    Linnéa Wannefors
  • Bra med film!

    Spelaraviseringen visas (markeringen på bilden nedan), men försvinner samtidigt som den sista pushnotisen sveps bort.

    Vi behöver lista ut hur vi bryter den oönskade kopplingen!

    Testa detta:

    1. Radera alla pushnotiser från SR Play
    2. Starta P1 och ta en skärmbild på hur spelarens avisering ser ut om det inte finns några pushnotiser från vår app
    3. Vänta tills det kommit en eller flera notiser (vilket borde gå snabbt med tanke på att du tar emot notiser från så många redaktioner) och ta en bild på hur det ser ut
    4. Testa om spelaren fortfarande försvinner när du raderat alla nya pushnotiser
    Om spelarnotisens specialinställningar:
    Jag vet inte var du är i din skärmdump, alltså hur du kom dit (är det mobilens inställningar? Appens?). Beskriv gärna hur jag ska gå så testar jag.
    Jag var lite otydlig. Gå till vyn med aviseringskategorier, samma som du delade en bild från den 20 oktober, och tryck på ordet "Spelare", se bild:

    (vi har haft kontakt för)
    Ah, nu ramlade polletten ned! Du ringade in flera förbättringsområden kring Ekots livesändningar, både när det gäller pushnotiser och möjligheten att lyssna i efterhand vill jag minnas!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Exakt och det kopplingen är ju bara ett par veckor gammal, så allt har ju funkar som det ska fram till nu.
    Bifogar skärmdumpar enligt önskemål. Det du ser i bild två är alltså när två aviseringar inte klumpat ihop sig utan ligger separat under spelaren. Tror att ihopklumpningen sker om det blir fler än ett visst antal eller om det finns många andra aviseringar för så är det ofta när jag vaknar på morgnen.
    Iaf ingen skillnad vad gäller bortsvepandet.

    Tack för guidningen, skickar med en bild av inställningarna. De är samma som de du har.

    Ja, precis, det var jag! (:
    Linnéa Wannefors
  • Tack, det var svar på det mesta av det jag frågade. Synd att du inte hade ytterligare någon spännande inställning under spelaren som kunde förklara mysteriet!

    Testa för säkerhets skull att slå av och sen på "tillåt aviseringar":

    Notiserna nu, när du startade utan att någon pushnotis fanns på plats (bilden till höger), ser inte riktigt ut som i din film (vänster):

    Förutom att P1-loggan inte visas, så saknar pushnotiserna nu den övergripande rubriken Sveriges Radio Play. (Den rubriken kanske var en följd av att du hade så pass många notiser att de hade grupperats vid första lyssningen?)

    Bryts ljudet även nu (och spelarnotisen försvinner) om du raderar notiserna, eller hålls den vid liv bättre?

    Annika Webbmaster
  • Ja, jag håller med, det var synd ;/
    Det där med "tillåt aviseringar" har jag väl redan testat med Ted(?), men gjorde det igen nu.

    Nej, precis, det är det jag menar med att de ibland klumpar ihop sig. Är detta jag syftar på när jag skrivit det tidigare. Men grupperar sig kanske är en bättre term. Är hur som helst det jag menat.

    Ja, ingen skillnad där, spelningen bryts.
    Linnéa Wannefors
  • Tack, Ted bad dig att slå av och på pushnotiserna. Jag ville att specifikt ska slå av och på spelarens notiser.

    Det är som sagt konstigt att ingen annan lyssnare har rapporterat in samma problem, och att vi inte lyckats återskapa det.

    Har du testat att helt stänga ned appen (svep bort den), och därefter starta om mobilen?

    Kan göra underverk, men är ett tips som vi på supporten knappt vågar komma med, eftersom det låter lite fantasilöst ...

    Annika Webbmaster
  • Ah, då är jag med. Jag har testat det du bad om nu, men det blev inte heller någon skillnad.

    Ja, jag håller med om det. Jag skrev ju till Ted att jag känner till fall när en gammal version ligger kvar och krockar efter att en ny uppdatering av appen genomförts. Rent tekniskt är det ju möjligt och kan ge alla möjliga typer av symtom med. Kan det vara något sånt?

    Ja, jag har testat det, men kan prova med omstart igen – känner till det du beskriver ochplötsligt så händer det...

    Angående ihopklumpandet, ja, eller grupperandet som du kallar det så tyckte jag mig hitta ett mönster häromdagen. Om jag har flera grupperade aviseringar och så spelaren överst så verkade det då som att om jag svepte bort alla aviseringar utom en, väntade ett tag och sedan svepte bort det, så stannade spelaren kvar. Kunde bara återskapa det en gång till så vågar inte svära på att det är så (ska försöka i dag igen). Men detta skulle kunna tyda på att grupperingen är problemet, att den tar med allt som har med SR att göra, men ligger det enskilt gör den det inte.
    Linnéa Wannefors
  • Om jag har flera grupperade aviseringar och så spelaren överst så verkade det då som att om jag svepte bort alla aviseringar utom en, väntade ett tag och sedan svepte bort det, så stannade spelaren kvar. Kunde bara återskapa det en gång till så vågar inte svära på att det är så (ska försöka i dag igen).
    Åh så intressant! Det verkar ju som om spelarnotisen felaktigt kopplar sig till gruppen med pushnotiser, och när mobilen övergår från att se dem som en grupp till att se dem som unika notiser, så går den sista pushnotisen att svepa bort utan att påverka spelaren.

    Dock är det ju konstigt att du är den enda hittills som rapporterat in problemet och att vi inte lyckats återskapa det själva. Det måste finnas någon annan faktor som spelar in - men vilken?

    Även om få lyssnare tar emot notiser från alla våra P4-kanaler, så finns det ganska många som tar emot från en eller två lokala kanaler + Ekot, vilket bara det kan ge rätt många notiser på kort tid ibland, det vill säga att det borde "gruppa ihop sig" för ganska många lyssnare. Även om de flesta aldrig rapporterar in app-problem, så brukar problem med avbrott, i synnerhet när det finns en tydlig koppling till något man själv gör (här "sveper bort sista notisen") ha lite högre frekvens av felanmälningar.

    Jag förtydligar rubriken från "Appen stänger sig" till "Appen stängs om jag sveper bort pushar" så att andra drabbade lättare kan hitta hit, och i bästa fall hjälpa oss att förstå mönstret bättre!
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag haft möjlighet att testa detta lite mer under helgen och det visade sig att det inte finns någon konsekvens i mitt påstående: det stämde inte alla gångerna. Vissa gånger stängde sig spelaren även fast jag väntade 🙁

    Jag håller med om att det är konstigt att jag verkar vara ensam med det. Jag har relativt nyligen bytt telefon, men problemen började inte på en gång när jag bytt och jag har hela tiden, både på gamla och nya telefonen haft alla pusharna/notiserna på.

    Så vet inte riktigt hur vi ska gå vidare förutom att jag får lyssna igenom det nedladdade jag har och ta bort och ladda om appen. Känns som det enda som återstår...?
    Linnéa Wannefors
  • Ärligt talat skulle jag nog hellre behålla pushnotiserna (eller minst en, men att svepa bort notiserna "styckvis" när det blir så många som du snabbt får verkar bökigt), alternativt svepa bort dem innan jag startar lyssningen, än att ominstallera, när vi inte ens vet att det hjälper!

    Vid den här typen av udda fel, är ominstallation dock ofta bra, så om du ominstallerar vill Ted och jag veta hur det går, både för att vi är nyfikna och för att kunna ge bra råd till andra drabbade. Även om felet är ovanligt, kan du ju rimligen inte vara den enda som drabbas, tänker jag.

    Vi kommer att ta upp problemet vid nästa ordinarie avstämning med app-teamet, vilket jag tror är om en och en halv vecka.
    Annika Webbmaster
  • Oj, förlåt, menade som Ted var inne på att om jag installerar om appen så försvinner allt sparat/nedladdat. Eller pratar vi om olika saker nu (förstår nämligen inte riktigt isf)? (:

    Det går iaf inte att svepa om innan jag startar lyssningen, för det kommer ju notiser regelbundet hela tiden.

    Ok, gör så! Jag kommer inte hinna lyssna igenom och göra ominstalaltion innan det mötet. Vi hörs mera helt enkelt (:
    Linnéa Wannefors
  • Oj, förlåt, menade som Ted var inne på att om jag installerar om appen så försvinner allt sparat/nedladdat.
    Det var det jag också menade 😉

    Det vill säga att jag inte skulle tycka att en ominstallation, men det du då förlorar, är värd att göra bara för att chansa på att det hjälper, utan att det i så fall kanske är bättre att bita ihop och låta minst en pushnotis ligga kvar när du lyssnar.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Linnéa!

    Vi har fått in en liknande felbeskrivning från en annan lyssnare, så du verkar inte vara ensam om att uppleva problemet. Den andra lyssnaren har en Google Pixel-telefon, vilken typ av mobil har du?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nämen, oj, så intressant – tänk ändå att få ha varit först med något (:
    Jag har en Samsong Note.
    Linnéa Wannefors
  • Och angående Annikas meddelande ovan:

    Ah, jag förstår, jag håller helt med dig Annika!
    Har iaf kört så nu, senaste veckan, att jag låter en notis vara kvar en stund, det funkar ju men... vore skönare om man slapp förstås.
    Linnéa Wannefors
  • Tack Linnéa!

    jag låter en notis vara kvar en stund, det funkar ju men... vore skönare om man slapp förstås.
    Ja, det är ju en tillfälligt fungerande lösning men självklart inte optimalt. Detta är något vi måste få ordning på så vi kommer att be utvecklarna gräva djupare i vad det kan vara som ställer till med problemet. Om utvecklarna behöver mer information från dig så återkommer vi här i tråden.

    Stort tack för din hjälp hittills!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Låter jättebra, tack för att ni ser över det!
    Linnéa Wannefors
  • Hej igen!

    Jag talades vid med en av våra utvecklare tidigare idag och vi diskuterade ditt ärende som kollegan dessvärre ännu inte har lyckats återskapa. Eftersom ni är så få som rapporterat in problemet så har utvecklarna haft svårt att hitta någon röd tråd eller något som kan vara orsaken till problemet. Av den anledningen undrar vi om det finns någon möjlighet för vår utvecklare att kontakta dig för att kunna undersöka saken närmre? Detta skulle i så fall ske när du har tid och möjlighet, vi anpassar oss självklart efter ditt schema ifall det går att få ihop något möte. Vi har dock full förståelse för om du inte har någon möjlighet att stämma av med vår utvecklare!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Absolut, det går alldeles utmärkt.
    Det idealiska hade varit någon gång efter 3 december, men jag förstår om ni vill göra det redan nu i november.

    Ni ser väl min mejladress i samband med att jag svarar, jag ju höras där och styra upp detaljerna.
    Linnéa Wannefors
  • Hej Linnéa!

    Åh, fantastiskt! Det uppskattar vi verkligen.

    Det går jättebra att styra upp något efter den tredje december om det fungerar bäst för dig. Jag pratar med utvecklarkollegan och återkommer till dig lite längre fram.

    Återigen, superstort tack att du vill hjälpa oss få ordning på detta!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Jag vill bara säga att jag har precis samma bekymmer som Linnéa. Det har varit så under flera av de senaste uppdateringarna av appen. Jag har försökt alla olika inställningar som föreslagits här utan framgång. Har också en Samsung XCover med Android 13.
    Michael Rodal
  • PS,
    ni får gärna kontakta mig om jag kan hjälpa till med utvecklingen.
    Michael
    Michael Rodal
  • Hej Michael!

    Tack för att även du hör av dig och meddelar oss detta! Ju fler som hör av sig desto lättare brukar det vara för utvecklarna att lyckas lista ut var skon klämmer. Vi uppskattar dessutom att du vill erbjuda oss hjälp i arbetet med att felsöka problemet. Jag sparar din e-postadress ifall det blir aktuellt!

    Stort tack!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen,

    se där, nu är det fler som hör av sig. Jag hoppas vi kan hitta en lösning.

    Det är verkligen inga problem, hörs längre fram!

    Linnéa
    Linnéa Wannefors
  • Hej Linnéa och Mikael!
    Kvarstår detta problem hos er båda, eller har någon av er hittat någon inställning som gör att ni slipper detta?

    Vi har inte fått problemet inrapporterat av andra förrän nu i mars, när Sara skrev om det:
    Att svepa bort aviseringar stänger uppspelningen

    Vi kommer att lyfta problemet med utvecklarna igen.
    Annika Webbmaster
  • Jag testade nu med senaste versionen och för första gången stängdes INTE appen av😊
    Michael Rodal
  • Tack för den snabba och lovande återkopplingen!

    Jag vågar inte blåsa faran över i och med att felet endast visar sig om notiserna har "grupperat sig". Om det endast finns ett fåtal notiser på skärmen så visas dessa separat och då går det att svepa bort push-notiserna utan att uppspelningen påverkas.

    Alltså det som Linnéa beskrev så här:
    Har däremot lagt märke till att notiserna ibland klumpar ihop sig under samma bland notiserna och ibland kommer utspridda... det är /.../ bara när de är ihopklumpade (tror jag, 99 procent säker) som bortsvepandet av dem även påverkar spelningen.
    Annika Webbmaster
  • Precis, när jag lagade ner tillräckligt många avsnitt så det grupperade sig så stängdes appen när jag tog bort notiserna. Så felet kvarstår...
    Michael Rodal
  • Tack, det var tyvärr vad jag misstänkte.

    Bra ändå att vi har detta klart för oss nu när vi ber utvecklarna att ta upp felsökningen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    har sett att det skrivits om detta här på Kundo senaste dagarna.
    Har inte svarat eftersom jag ville invänta morgonpusharna efter uppdateringen ajg gjorde igår.

    Vet att Michael upplevde förbättringar, men för mig kvarstår samma problem dvs att spelaren stängs när jag sveper bort grupperingen av pushnotiser.

    Fortsätter hålla tummarna!
    Linnéa
    Linnéa Wannefors
  • Hej Linnéa!

    Tack för din återkoppling.

    Jag pratade om denna bugg med utvecklarna i förmiddags, kollegorna har lovat att ta nya tag om problemet och försöka hitta en fungerande lösning en gång för alla!

    Hur lång tid det kommer att ta är så klart svårt att svara på, men i och med att en av utvecklarna har kunnat återskapa felet så får vi hoppas att de kan lista ut var skon klämmer så snart som möjligt.

    Stort tack för ditt fortsatta tålamod!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)