Kan inte öppna appen ("ingen internetanslutning")

Klickar på appen (som fungerat problemfritt tidigare) och det enda som händer är att det står "ingen internetanslutning". Detta har pågått hela april. Idag tog jag bort appen och laddade ner den på nytt, men det gjorde ingen skillnad.

Kommentarer

  • Ojdå!

    Medan vi felsöker vill jag tipsa om att du kan hitta alla våra program och kanaler på vår hemsida, sverigesradio.se, som fungerar i mobilen!

    Har du möjlighet att testa om det är någon skillnad mellan att försöka öppna appen om du använder mobilnätet jämfört med om du är på ett wifi? Ifall det är skillnad så har du ringat in felet på ett viktigt vis!
    Annika Webbmaster
  • Tack, men då jag aldrig använder wifi så borde det inte ha med det att göra, eller..?
    Gunilla Renhammar Askeli
  • Hej igen!
    Problemet kan absolut bero på att appen inte har rätt att använda mobildata, vilket du i så fall kan lösa så här, hoppas jag:
    1. Gå till mobilens Inställningar och välj Appar
    2. Leta upp Sveriges Radio Play och tryck på den
    3. Tryck sedan på Dataanvändning
    4. Här finns ett alternativ som kallas Begränsa appens bakgrundsdata eller liknande. Om det alternativet är valt får appen inte använda mobildata, så se till att vår app inte har någon sådan begränsning!
    Om detta inte går att följa, eller inte hjälper, så återkom.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack för tips, men appen har redan behörigheter...Inga begränsningar, jag kollade upp det. Jag har ju använt appen i ett antal år, så att den plötsligt inte funkar är verkligen konstigt.

    Gunilla Renhammar Askeli
  • Vet du om du har börjat använda någon VPN-tjänst för mobilen? (De heter ofta saker som Surfa säkert eller Trygg surf.)
    Annika Webbmaster
  • PS:
    På äldre mobiler finns det ett känt problem med vår app. Bakom kulisserna ser det ut som om du skrev hit med en mobil av modellen "Samsung Galaxy Note 10 Lite", som är för ny för det felet, så jag har utgått från att det inte är samma fel hos dig.

    Men nu när du skrev att du har använt appen i många år kom jag på att du kanske har fler mobiler och att felet i så fall kan gälla en annan enhet än den du använde när du skrev hit. Om det är så, kan du kanske ha drabbats av samma fel som exempelvis Mats-Olov här>:
    Fungerar inte SR Play på äldre Samsung med Android 4.1.2?
    Annika Webbmaster
  • Nu funkar appen plötsligt! Bara sådär.
    Nej, inte flera enheter, endast en mobil. Och jag har inte börjat använda nån vpn-tjänst.
    Kan förklaringen vara att jag godkände nya juridiska regler, som jag fick avisering om..?
    Gunilla Renhammar Askeli
  • Men så skönt att det har löst sig!
    Kan förklaringen vara att jag godkände nya juridiska regler, som jag fick avisering om..?
    Ingen aning, men om du inte har gjort några andra förändringar nyligen som du tror påverkar detta, så kanske det spelar in? Om andra lyssnare har samma problem, så är det i alla fall värt att testa!
    Annika Webbmaster
  • Ja, jätteskönt att den fungerar som vanligt igen! Jag har inte gjort några förändringar i övrigt, så vem vet, det var kanske det juridiska som behövde förnyas. Annars får vi väl betrakta det hela som ett litet mysterium...
    Tack för snabba svar hela vägen!
    Mvh Gunilla

    Gunilla Renhammar Askeli
  • Hej, jag fick idag samma problem på Samsung Tab S2 surfplatta, Android 7. SR Play funkade utan problem igår, idag kom "ingen internetuppkoppling" trots att den fungerar med andra appar.
    Har kollat upp det ni föreslår i den här tråden samt ominstallerat appen och startat om, problemet kvarstår.
    Ingen uppdatering av plattan har skett sedan igår, ingen uppdatering finns tillgänglig heller.
    Mystiskt!
    Appen funkar perfekt i min android-mobil med Android 10.
    Jag ska fortsätta felsöka på min sida.
    /Mats, Sjuntorp.
    Mats Frånlund
  • Hej Mats!

    Tack för att du hör av dig och flaggar för detta! Vi har fått in ett liknande ärende från en annan användare så jag misstänker att något kan ha gått galet i lanseringen av vår senaste appversion. Kan du i din Samsung Tab S2 se vilken version av appen som är installerad? Du bör kunna se vilken version du har genom att klicka på Min sida nere i appens högra hörn och därefter välja Inställningar (nertill). Längst ner på vyn Inställningar ser du vilken appversion som är installerad. Återkom gärna och berätta vilken version du har så ska jag framföra informationen till utvecklarna.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Appen har version 23.3.2.
    Hämtades idag till plattan (Android 7).
    I min mobil med Android 10 är appversionen 24.1.1
    Mats Frånlund
  • Tack Mats!

    Även den andra lyssnaren som också upplever detta problem har version 23.3.2. Jag kommer att diskutera detta med våra utvecklare för att se om det finns något vi kan göra för att lösa det.

    Återkommer så fort jag vet mer!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Jag har exakt samma problem, plötsligt fungerar inte Sveriges Radio Play app i min mobil. Allt funkade klokrent senast i to morse den 15 februari, men inte sedan dess. Det kommer bara meddelande "Ingen internetanslutning. Försök igen", jag har internetanslutning och andra appar fungerar. Har även kollat om det finns någon uppdatering i min Google Play Butik men det gör det inte.
    Även jag har versionen 23.3.2.
    Min mobil har också Android 7. Min mobil använder mobildata, jag har ingen internet hemma, det har inte varit några större problem med det tidigare.

    Det verkar att det har hänt något. Även jag ser fram emot att ni undersöker saker och kommer med tips och förslag.
    Kristel
  • Hej!
    Även jag har samma problem som ovan, testat samma lösningar och har samma version av appen. Skriver här för att jag hoppas det ska ge mig en avisering då tråden startar igen!

    Kimo Kjernmoen
  • Hej,
    Samma fel sedan igår "Ingen Internetanslutning", men larmet funkar och 07:00 började min telefon spela upp P1, det vill säga: appen har Internetanslutning. Nu kommer jag inte åt att stänga av larmet för det är en "välkomstskärm" över hela skärmen, "Ingen Internetanslutning".
    Tidigare - drygt år om inte mer - har jag också fått meddelandet "Ingen Internetanslutning" men den dialogen har gått att klicka bort och fortsätta som vanligt.
    Bosse
  • Samma problem för mig, sen igår.
    Zo
  • Har samma problem sen igår.
    Ingalill
  • Har också fått samma problem idag(kan ha inträffat igår lyssnade inte då).
    Eva
  • Samma Eva som ovan vill också säga att appen fungerar utmärkt på min mobil men inte på min andra enhet, en Lenovo Tab A10-70f (rätt gammal). Och jag har wifi. Och har version 23.3.2
    Eva
  • Har samma problem som övriga. Inte samma telefon som jag skickar från nu. Det finns internet, ändå kommer felmeddelandet. Telefonen är äldre, men till exempel Svtplay funkar utan problem.

    Bengt
  • Jag har samma problem på min Samsung läsplatta (sm-t805) men inte på mobilen (samsung s22)
    Stefan
  • Hej!
    Det finns en app som heter WebView i Android-systemet som kan vara inblandad i detta. Det är en system-app som gör så att andra appar kan hämta innehåll över webben.

    WebView-appen är en systemapp som finns i alla Android-enheter och går inte att ta bort, men den går att inaktivera vilket många av er som har Android 7, 8 och 9 har gjort. Webbläsar-appen Google Chrome hanterar nämligen allt som har med WebView att göra i dessa versioner, så om du har använt Chrome, har du behövt inaktivera WebView.

    I och med att problemet i vår app verkar drabba just er med Android 7, 8 och 9, tror jag att det kan finnas en koppling till WebView-appen. Om den är aktiverad, så se om den behöver uppgraderas! Det kom en ny version den 14 februari, så det kan vara något säkerhetscertifikat eller liknande som behöver förnyas.

    Se här:
    What is Android System WebView? Can I disable it? (digitaltrends.com)
    Annika Webbmaster
  • Hej, installerade appen Webview Test och fick upp följande info om det kan vara till hjälp:

    Mats Frånlund
  • Tack!

    Använder du alltså webbläsaren Chrome? Leta i så fall upp WebView-appen och se till att den är inaktiverad. Ikonen för den appen ser ut så här:

    Rörigt, men så här sammanfattar jag det:

    1. Ni som har Chrome som webbläsare, bör försöka inaktivera WebView (eftersom det blir konflikt om ni har samma funktion på två olika ställen)
    2. Om ni inte använder Chrome, så se om WebView går att aktivera (eftersom det blir problem om funktionen inte är påslagen alls)
    Annika Webbmaster
  • OBS:
    I Android 6 ska alltid appen Android System WebView vara aktiverad, och detsamma gäller Android 10 och högre.

    Det är endast i Android 7, 8 och 9 det kan bli en konflikt mellan Chrome-appen och Android System WebView, vilket förklaras här:
    What is Android System WebView? | Digital Trends

    Eftersom problemen med vår app finns även i Android 6, verkar problemet inte bero på konflikt mellan Chrome och Android System WebView.

    Jag tror fortfarande att Android System WebView är involverad i problemet, men vet ännu inte om det beror på att ni med äldre Android inte har kunnat uppdatera till den nya version som kom den 14 februari (och att något i den versionen ni fortfarande har inte längre fungerar), eller om det tvärtom är så att ni har fått den nya versionen av Android System WebView men att vår app (den snart ett år gamla version som ni har) inte fungerar bra ihop med nya WebView.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har identifierat problemet, och det ligger på vår sida (certifikatsrelaterat).

    Vi återkommer med mer information, men ni behöver inte undersöka inställningarna i WebView - det verkar vara ett sidospår från min sida!
    Annika Webbmaster
  • Ah, tack! Hade tänkt posta fler bilder men då slipper jag det. Android System Webview är inte aktiverat i min Tab S2 och går heller inte aktivera, det är väl Chrome som ser till att den interna stängts av.
    Väntar tacksamt på er certifikat-lösning🙂
    Mats Frånlund
  • Vi återkommer med information - just nu försöker jag så snabbt jag kan se till att alla som fick mitt välmenta, men felaktiga, tips om att se över WebView-inställningarna inte lägger mer krut på detta!
    Annika Webbmaster
  • Jeg får også "Ingen internetanslutning"  og knappen "FORSØK IGEN". Ingen internetanslutning tidligere har vist første siden med mulighet for å lese nedlastede podder. Nå er det bare en svart side med de to meddelelsene.

    Jeg har en Samsung Galaxy Tab S2 Model T-813 med Android 7.0. Sveriges Radio Play har version 23.3.2.
    Ole Hattebøl
  • Hej Ole!

    Tack för att du meddelar oss detta!

    Ni är tyvärr många som upplever detta problem just nu. Som min kollega Annika nämnde i ett tidigare inlägg så har vi nu identifierat felet och insett att det är ett certifikat som måste uppdateras. Jag har dessvärre ingen prognos eller insyn i hur lång tid en sådan uppdatering kan ta, men vi hoppas självklart att detta ska bli löst så fort det bara går.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Skönt att veta att ni hittat problemet! Då lutar jag mig tillbaka och väntar 😀
    Lycka till!
    Kimo
  • Tips, tills vi har fått ordning på detta:
    Vår hemsida sverigesradio.se fungerar i mobilens webbläsare, vilket gör att ni kan fortsätta att lyssna på våra kanaler och program den vägen tills detta är löst.

    Om det finns något på hemsidan som du har svårt att hitta till, så hojta till, så att vi kan göra perioden av app-problem så smidig som möjligt.
    Annika Webbmaster
  • Lite fler varianter:
    Sveriges Radio Play appen på min Samsung Galaxy J3 (SM-J320FN) med Android 5.1.1 slutade fungera omkring den 15-17 februari. (Använder den som insomningsradio då den har snooze funktion. Utan SIM-kort, bara via Wifi.
    Tänkte att det behövdes en uppgradering av appen, så jag hämtade den senaste v. 20.7.1 på Google Play, men problemet kvarstår: Ingen internetanslutning.

    På en annan Sony Xperia F8131 m. Android v.8.0.0 har jag v. 24.1.1 och där fungerar appen via Wifi utan problem.

    Slutligen en annan gammal HTC One m. Android 8.1.0 (moddad m. Aicp Oreo ed 13.1). Där har jag SR-appen v. 18.8.2 och det fungerar utmärkt via Wifi.

    Storleken på sr-apparna skiljer sig åt. v. 20.7.1 på Samsung telefonen är bara på 42.44 MB (!), medan de 2 andra är 256 MB för v.18.8.2 resp 302 MB för v. 24.1.1
    Bengt
  • Hej Bengt!

    Tack för din utförliga sammanställning!

    Det du skriver stämmer bra överens med utvecklarnas analys av bekymret, så vitt vi har kunnat se är det enheter med Android 7 och äldre versioner som drabbats av problemet. Din Sony Xperia och HTC One har med andra klarat sig eftersom de har Android 8 medan din Samsung Galaxy med Android 5 dessvärre är fast med en gammal appversion. Förhoppningsvis kommer vi kunna få ordning på detta så att även din Samsung Galaxy snart ska gå att använda igen.

    Vi återkommer här i tråden så fort vi vet mer!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Vi har gjort förändringar och allt bör nu fungera hos er med Android 7 och lägre. Den lösning vi nu tar fram gör att appen kommer att fungera hos er i ytterligare ett år, men är lite av "konstgjort andning" och vi kan idag inte utlova vad som sker därefter.

    Kanalerna fungerar som de ska i den "återuppståndna" appen, men vi har problem att testa hur det fungerar med avsnitt i efterhand, så berätta gärna hur de beter sig!

    Vi återkommer med mer information om vad som skett där jag även ger tips på hur ni kan "förlänga livet" på era mobiler och surfplattor.
    Annika Webbmaster
  • Tack för insatsen !
    Nu kan jag använda sr-appen igen på min mkt gamla Android 5 Samsung via Wifi.
    (började med att avinstallera den tidigare versionen och laddade ned igen från Google Play men det blev samma versionsnummer 20.7.1 som tidigare fast nu är den på 43.23 MB mot tidigare 42.44).
    Efter att ha klickat ett par gånger på "försök igen", startade appen utan problem.

    Så nu kan jag fortsätta att ha glädje av min gamla telefon ytterligare en tid, vilket känns bra.

    Bengt
  • Tack för att du bekräftade att det fungerar som det ska igen!

    Som jag skrev är detta dock en tillfällig återkomst av vår app, och jag ser i kristallkulan att det tyvärr inom kort kan bli fler appar och webbtjänster som slutar att fungera hos dig. På webbtjänsterna kommer du eventuellt då att få ett felmeddelande om "certifikat-problem"

    Jag återkommer som sagt med mer information för vad du själv kan göra för att din gamla mobil ska kunna fungera så bra det går ett tag till.
    Annika Webbmaster
  • Hej, nu funkar det också här på Samsung Tab S2, Android 7! Samma versionsnummer som tidigare 23.3.2.

    Toppen att ni jobbade fram lösningen!

    Att appen slutade fungera gjorde att jag undersökte en del om ev uppdatering av plattans Android; det finns egentligen ingen uppdatering över Android 7 till den. Men, det finns olika versioner av typ open android som gör det möjligt att få t.ex. Android 10 på plattan. Det innebär dock en hel del bök med ytterligare program som ska installeras på dator; överföringen av filer till plattan sker från datorn. Jag är tveksam till att göra det hela själv, ska försöka hitta någon som har bra kunskap om liknande och kan göra det åt mig.

    //Mats
    Mats Frånlund
  • Hej igen Mats!

    Stort tack för din återkoppling! Skönt att appen verkar fungera som den ska igen på din Samsung Tab. Vi uppskattar att du hörde av dig och flaggade för detta när problemet först dök upp.

    Det låter som en klok idé att ta hjälp av någon med erfarenhet ifall du väljer att uppdatera själva enheten, precis som du skriver kan det vara bökigt att få till sådana installationer om man inte exakt vet hur man ska gå tillväga.

    Om fler frågetecken kring appen skulle dyka upp så är du självfallet varmt välkommen att återkomma!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • 👍🎵🎶🎵
    Eva
  • Tack för din återkoppling och ditt tålamod Eva!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Som jag skrev är den lösning vi nu har gjort tillfällig, och vi hoppas att den har förlängt livet på vår app hos er med ytterligare ett år. Framöver kommer det dock att bli fler appar som slutar fungera och ni kommer att märka att vissa webbsidor inte går att nå på grund av "certifikatsfel". Även på vår webbsida sverigesradio.se kommer ni att få certifikatsfel framöver, tyvärr.

    Anledningen till att dessa fel uppstår är att Android 7 och äldre versioner inte får några säkerhetsuppdateringar. I SR Play finns det ett certifikat från ett företag som heter Let's Encrypt och äldre telefoner känner inte igen det certifikatet. Let's Encrypt har haft en krånglig speciallösning som gjorde att deras certifikat ändå fungerade med äldre mobiler. När de nyligen tog bort den speciallösningen, kunde ni inte längre använda vår app.

    Vi har nu köpt ett annat certifikat som är giltigt i ett år - men med tanke på att Sveriges Radio måste spara pengar, är det osäkert om vi därefter kan betala för att behålla stödet för äldre mobiler:
    Så kommer Sveriges Radio sänka sina kostnader

    Företaget Let's Encrypt beskriver problemet, men texten är riktad till oss som tillhandahåller webbtjänster och appar, inte till "vanliga mobilanvändare":
    Shortening the Let's Encrypt Chain of Trust

    Ett stycke på den sidan riktar sig dock direkt till er med äldre Android-enheter:
    If you use Android 7.0 or earlier, you may need to take action to ensure you can still access websites secured by Let’s Encrypt certificates. We recommend installing and using Firefox Mobile, which uses its own trust store instead of the Android OS trust store, and therefore trusts ISRG Root X1.
    På vanlig svenska:
    Webbläsaren Firefox för mobiler har eget sätt att hantera certifikat, vilket gör att den kommer att fortsätta att fungera på webbsidor där andra webbläsare ger certifikatsfel. Med den webbläsaren hoppas jag att ni kan fortsätta att lyssna på oss från vår webbplats sverigesradio.se, även när det certifikat vi nu har installerat går ut om ett år.

    Mats skrev:
    Att appen slutade fungera gjorde att jag undersökte en del om ev uppdatering av plattans Android; det finns egentligen ingen uppdatering över Android 7 till den.
    Bra att du kollade! De flesta av er som har Android 6 eller 7 är förmodligen är kvar på den versionen för att det inte finns nyare versioner för era plattor eller mobiler officiellt. Om någon av er är kvar på en gammal version trots att det finns nyare versioner och ni är osäkra på hur man gör när man uppgraderar, så vill vi gärna hjälpa er!

    Här skriver Google hur man gör:
    Kontrollera och uppdatera Android-versionen

    Mats skrev vidare:
    Men, det finns olika versioner av typ open android som gör det möjligt att få t.ex. Android 10 på plattan. Det innebär dock en hel del bök med ytterligare program som ska installeras på dator; överföringen av filer till plattan sker från datorn. Jag är tveksam till att göra det hela själv, ska försöka hitta någon som har bra kunskap om liknande och kan göra det åt mig.

    Det stämmer. Trots att det inte går att uppdatera den vanliga vägen, kan det gå att uppdatera till en nyare version av Android med "open Android" (som LineageOS) , men om man känner sig lite osäker på teknik (vilket nog gäller många av er med lite äldre enheter) så är det krångligt. Där kan jag inte vara till någon direkt hjälp, men om Mats eller någon annan av er ger er in på detta, så får ni väldigt gärna berätta hur det går, så att vi kan hjälpas åt att sprida kunskap.

    En annan möjlighet kanske är att uppdatera certifikaten manuellt, för åtminstone i det här fallet är det ju inte operativsystemet som sådant som är problemet, utan endast att detta operativsystem inte har rått typ av certifikat!

    Jag kan tyvärr inte lova att det går att uppdatera detta manuellt, men jag lovar att jag ska försöka ta reda på om det går och hur man i så fall gör! När ett liknande problem drabbade Ipad och Iphone hittade jag ett sätt att hjälpa lyssnare att uppdatera sina certifikat. Det låter krångligt men var så pass enkelt att även teknikovana lyssnare som Gun här kunde göra det.

    I bästa fall kan jag hitta en liknande lösning för er med äldre Android! Annars kommer vi att hjälpa er att lyssna genom vår webbplats sverigesradio.se i Firefox när vår app slutar fungera och vår webbplats blockeras av er vanliga webbläsare.

    Berätta gärna vad ni har för modeller på era mobiler eller surfplattor, så blir det enklare för oss att hjälpa er och exempelvis ta reda på om det går att uppgradera till Android 8 eller rentav ännu nyare versioner!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika!
    Väldigt bra med den infon och sammanställningen.

    //Mats.
    Mats Frånlund