Till senaste kommentaren

Kan inte öppna appen ("ingen internetanslutning")

Klickar på appen (som fungerat problemfritt tidigare) och det enda som händer är att det står "ingen internetanslutning". Detta har pågått hela april. Idag tog jag bort appen och laddade ner den på nytt, men det gjorde ingen skillnad.
Gunilla Renhammar Askeli

Kommentarer

  • Ojdå!

    Medan vi felsöker vill jag tipsa om att du kan hitta alla våra program och kanaler på vår hemsida, sverigesradio.se, som fungerar i mobilen!

    Har du möjlighet att testa om det är någon skillnad mellan att försöka öppna appen om du använder mobilnätet jämfört med om du är på ett wifi? Ifall det är skillnad så har du ringat in felet på ett viktigt vis!
    Annika Webbmaster
  • Tack, men då jag aldrig använder wifi så borde det inte ha med det att göra, eller..?
    Gunilla Renhammar Askeli
  • Hej igen!
    Problemet kan absolut bero på att appen inte har rätt att använda mobildata, vilket du i så fall kan lösa så här, hoppas jag:
    1. Gå till mobilens Inställningar och välj Appar
    2. Leta upp Sveriges Radio Play och tryck på den
    3. Tryck sedan på Dataanvändning
    4. Här finns ett alternativ som kallas Begränsa appens bakgrundsdata eller liknande. Om det alternativet är valt får appen inte använda mobildata, så se till att vår app inte har någon sådan begränsning!
    Om detta inte går att följa, eller inte hjälper, så återkom.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack för tips, men appen har redan behörigheter...Inga begränsningar, jag kollade upp det. Jag har ju använt appen i ett antal år, så att den plötsligt inte funkar är verkligen konstigt.

    Gunilla Renhammar Askeli
  • Vet du om du har börjat använda någon VPN-tjänst för mobilen? (De heter ofta saker som Surfa säkert eller Trygg surf.)
    Annika Webbmaster
  • PS:
    På äldre mobiler finns det ett känt problem med vår app. Bakom kulisserna ser det ut som om du skrev hit med en mobil av modellen "Samsung Galaxy Note 10 Lite", som är för ny för det felet, så jag har utgått från att det inte är samma fel hos dig.

    Men nu när du skrev att du har använt appen i många år kom jag på att du kanske har fler mobiler och att felet i så fall kan gälla en annan enhet än den du använde när du skrev hit. Om det är så, kan du kanske ha drabbats av samma fel som exempelvis Mats-Olov här>:
    Fungerar inte SR Play på äldre Samsung med Android 4.1.2?
    Annika Webbmaster
  • Nu funkar appen plötsligt! Bara sådär.
    Nej, inte flera enheter, endast en mobil. Och jag har inte börjat använda nån vpn-tjänst.
    Kan förklaringen vara att jag godkände nya juridiska regler, som jag fick avisering om..?
    Gunilla Renhammar Askeli
  • Men så skönt att det har löst sig!
    Kan förklaringen vara att jag godkände nya juridiska regler, som jag fick avisering om..?
    Ingen aning, men om du inte har gjort några andra förändringar nyligen som du tror påverkar detta, så kanske det spelar in? Om andra lyssnare har samma problem, så är det i alla fall värt att testa!
    Annika Webbmaster
  • Ja, jätteskönt att den fungerar som vanligt igen! Jag har inte gjort några förändringar i övrigt, så vem vet, det var kanske det juridiska som behövde förnyas. Annars får vi väl betrakta det hela som ett litet mysterium...
    Tack för snabba svar hela vägen!
    Mvh Gunilla

    Gunilla Renhammar Askeli

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.