LÖST: Kan inte ladda inte ner avsnitt med mobildata (Iphone)

Sedan nåt halvår i samband med nån ny appversion eller så går det inte att ladda ner avsnitt från SR Play-appen utanför WiFi-zoner dvs då jag är hänvisad till 4G. Jag håller min AjFån uppdaterad med senaste iOS och har en XS Max med 512GB.
- Tänkbar(a) förklaringar?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Erik!

    Vi har sett en liknande felbeskrivning från Pelle här:
    Kan inte ladda ned avsnitt

    För hans del hittade vi inte vad felet kunde bero på, men det upphörde sedan han installerat om appen.

    Kan du strömma ett avsnitt eller lyssna direkt på en kanal när du är på 4G, eller blir det problem även med detta?
    Annika Webbmaster
  • Mitt problem har återuppstått. Jag kan inte ladda ned över 4/5g. Varken genom att gå in på avsnittet eller genom att klicka på tre punkterna i favoritlistan.
  • Hittade en work around. Aktivera ”ladda endast ned över wifi” klicka sen på ladda ned och välj ”ladda ned ändå- Ja, bara den här gången”. 😂
    Bästa svaret
  • Tack för den märkliga lösningen - som är så pass udda att jag hoppas och tror att vi kommer ihåg den nästa gång en lyssnare rapporterar in liknande problem!

    Tillägg:
    Denna inställning finner ni alltså genom Min sida i appens nederkant. Välj kugghjulet (inställningar) uppe i högra hörnet och bläddra ned till Nedladdat där ni slår på Hämta endast via wifi

    Annika Webbmaster
  • Jag kan inte heller ladda ner avsnitt längre. Det går till 50% nästan omedelbart sen fastnar det där.
    Detta är inte nåt som är rimligt att lösa med nån udda work-around, det måste till utvecklingsteamet. Jag har provat att ta bort tidigare nedladdningar för att se om det var nåt sånt men det hjälpte inte heller
  • Detta är inte nåt som är rimligt att lösa med nån udda work-around ...
    Jag håller helt med, något är i olag, och även om det finns möjlighet att snirkla sig förbi hindret, bör vi hitta en bättre lösning!

    Samtidigt har vi inte kunnat återskapa detta problem själva, och eftersom vi under det senaste halvåret har fått in sammanlagt tre felrapporter om det (den första från Pelle här i oktober, men detta fel hade då pågått sedan i somras), är det förmodligen inget som drabbar så många lyssnare, för jämförbara konstigheter som drabbar alla brukar vi få in betydligt fler felrapporter om.

    Det tyder på att problemet ligger utanför appen, och att utvecklingsteamet inte kan göra så mycket. Däremot kan vi på supporten, i hop med er som drabbas, förstås göra mer för att ringa in felet. Även om det inte är i vår app felet ligger, så ligger det helt i vårt intresse att försöka lösa detta!

    Jag ställer en del frågor och hoppas att era svar kan ge en tydligare bild av felet:
    1. Alla: Under telefonens Inställningar (kugghjulet) finns det rätt högt upp inställningar för Mobilnät. Gå in där och välj Alternativ för mobildata. Se till att ni inte har råkat slå på Låg dataförbrukning.
    2. Alla: Kan ni ladda hem ljudfiler över 4G i andra appar? Testa exempelvis i appen Apple Podcasts som finns förinstallerad i telefonens "grundutbud".
    3. Emil: När märkte du problemet? (Hos Erik och Pelle har pågått en längre tid, men har hos Pelle först upphört vid en ominstallation av appen, och därefter delvis ändrat karaktär)
    4. "Det går till 50% nästan omedelbart sen fastnar det där." Är det samma för er, Erik och Pelle?
    5. Alla: Är det någon skillnad mellan avsnitt som är väldigt korta (testa t ex Tankar för dagen) och längre avsnitt (P3 Dokumentär t ex), eller blir det 50% även för dessa?
    6. Alla: Vad har ni för mobiloperatörer?
    Svara på det ni kan, så hoppas jag att vi kan få en tydligare bild av vad som kan orsaka felet (eller felen - det är inte säkert att ni har exakt samma problem alla tre).
    Annika Webbmaster
  • 1. Har ej låg dataförbrukning påslaget
    2. Som jag beskrivit tidigarekan jag ladddaned över 4/5g från SR om jag har angivit ”endast via wifi” och sen väljer undantag bara denna gång. Funkar ej om jag väljer ”alltid.
    4. Jag hamnar direkt på ”väntar”. Inget laddas ned.
    5. Nej
    6. Telia
  • Tack!
    Som jag beskrivit tidigare kan jag laddda ned över 4/5g från SR om jag har angivit ”endast via wifi” och sen väljer undantag bara denna gång. Funkar ej om jag väljer ”alltid".
    Jag vet, och detta mystiska beteende visar ju att du kan ladda hem över mobildata - men det vore intressant att se hur det går med andra appar.

    Det kanske finns några mer övergripande problem med att ladda ned filer över mobildata, som gör at vi bör koncentrera felsökningen till "globala inställningar" snarare än de app-specifika, tänker jag.

    Jag kom på ytterligare en fråga:
    • 7. Alla: Har ni under tiden detta fel pågått haft några problem med att strömma program eller kanaler i Sveriges Radio Play över mobildata?
    Annika Webbmaster
  • Andra appar funkar som de, ska det är bara med SR-appen jag har problem att ladda ned filer

    Strömmar oftast inte SR, men det funkar.
  • Uppdatering:

    Samtidigt har vi inte kunnat återskapa detta problem själva ...
    Jag vet att vi har försökt, och då inte kunde framkalla samma fel, men jag testade igen, och nu kan jag återskapa problemet. Det är sällan jag gillar att lyssnare får ett fel, men ett undantag är när den lyssnaren är jag själv - för ett fel vi kan "ta på" öker verkligen möjligheten att lösa detta!

    "Snurran" fastnar rätt omgående på väntar, men i och med att snurran då fryser i ett läge där cirkeln ser ut att vara halvt ifylld, kan det nog tolkas som 50%.

    Annika Webbmaster
  • Fullt reproducerbart i alla delar, skulle jag säga, inklusive den märkliga "work arounden"! Jag delar er bedömning att felet verkar ligga i vår app.

    Varför vi inte kunnat återskapa innan? Vet inte. Möjligen hade jag för låg version av Ios senast jag testade, jag brukar avsiktligt ligga lite efter för att vi ska ha lätt att jämföra hur olika versioner beter sig, men jag har bestämt för mig att min kollega Ted när vi försökte återskapa hade senaste versionen av Ios ...

    Jag ber om ursäkt över att det tagit så pass lång tid för oss att "se problemet"

    Lite märkligt att så pass få lyssnare har rapporterat in det. Visserligen är nedladdning något de flesta lyssnare föredrar att göra över wifi, och i och med att buggen inte är lyssningskritisk, är det ju ett problem man kanske inte rapporterar in så snabbt... Men ändå ... Eventuellt krävs det ytterligare någon faktor för att felet ska dyka upp. Om mina kolleger inte lyckas, har vi nu i alla fall möjlighet att undersöka allt.

    Alla:
    Ni behöver i nuläget inte svara vidare på frågorna i min numrerade lista. Vi borde ha vad vi behöver för att kunna undersöka felet nu!
    Annika Webbmaster
  • 1. Ej påslaget
    2. Lyckades med Alex & Sigges podcast när jag väl klurat ut hur den nedladdningen funkade.
    3. -
    4. Som för Pelle
    5. Ingen skillnad - Nedladdning från SR Play-appen funkar inte öht på 4G. Däremot funkar nedladdning från exvis SR Play i Safari liksom givetvis strömmande ljud från både webfönster och app samt musikkanaler som exvis Bandit Rock.
    6. Felia, f’låt Telia 😎
    7. Inte så länge täckningen är över 1Mbit/s.
  • Jag vill bara framföra min tacksamhet över din och er hängivenhet och engagemang särskilt när det INTE är en majoritet som har ett problem. DEN inställningen är långt ifrån legio bland dagens teknikansvariga - men icke desto mindre efterlängtat!!
    HEJA!!! 🐌 🙏 😎
  • Ja, tack för uppdateringen. Min senaste nedladdning var från 6e januari om det hjälper att felsöka versionen  Jag har för mig att det var lite problem innan jul också men hjsg är inte 100.
    jag har Wi-Fi assist så om cellulärt är problem borde wifit hjälpt till. Strömning funkar perfekt och Spotify funkar med att ladda ner och ni finns ju där också.

  • Erik:
    Jag vill bara framföra min tacksamhet över din och er hängivenhet och engagemang särskilt när det INTE är en majoritet som har ett problem
    Tack! Nu vill jag dock vara tydlig med att vi nu visserligen har felsökt och ringat in felet något, men att det int innebär att vi kommer att kunna lösa felet.

    En av våra Ios-utvecklare undersöker felet, och kan återskapa det han med, så att detta nu är bedömt som en bugg vi behöver undersöka. Min kollega skriver:
    ... fast för mig buggar det bara från avsnittssidan, trepunktsmenyn funkar bra
    Det är på samma vis som Pelle hade det i höstas, men där den nu är fel även i trepunktsmenyn, så felet är inte helt konsekvent. Det kanske finns beroenden till andra inställningar eller till exakt i vilken ordning man gör saker i appen som vi behöver förstå bättre.

    Emil:
    Min senaste nedladdning var från 6e januari om det hjälper att felsöka versionen
    Får du samma fel över wifi, eller har du endast haft tillgång till/försökt ladda hem över mobilnätet? Felet hos oss andra påverkar ju enbart nedladdning över mobildata. Över wifi är det inga problem, och även över mobilnätet kan man ladda hem med den metod Pelle har beskrivit:
    Aktivera 'ladda endast ned över wifi' [under kugghjulet med inställningar på 'Min sida' i appen Sveriges Radio Play] klicka sen på ladda ned och välj 'ladda ned ändå- Ja, bara den här gången'
    Jag tror att den metoden kan vara viktig för att utvecklarna ska få bättre förståelse för problemet (mobil nedladdning fungerar uppenbarligen i appen!), så jag har varit lite extra noga med att uppmärksamma dem på denna konstighet.
    jag har Wi-Fi assist så om cellulärt är problem borde wifit hjälpt till.
    Där har jag förstått det som att det fungerar lite tvärtom, att den funktionen gör så att mobildata kan täcka upp om ditt wifi är svajigt.

    Med appar som strömmar media och när man laddar hem ljudfiler, ska dock inte wifi assist användas, se Apples information här, vilket gör att den finessen inte brukar "ha med vår app att göra". Jag har därför inte lärt mig speciellt mycket om denna funktion, så bra att du påminde om den! Jag testar att slå av det hos mig och ser om det gör någon skillnad.
    Annika Webbmaster
  • Skumt!
    Jag slog av wifi assist och startade om appen. Nu kan jag ladda hem genom trepunktsmenyn, men fortfarande inte från nedladdnigslänken på avsnittssida. (Om det var omstarten eller ändringen i sig som påverkat - om något - vågar jag inte uttala mig om.)
    Annika Webbmaster
  • Det gick faktiskt när jag stängde av mobildata. Vad bra, då vet jag det. Kanske vad som hände 6e januari också
  • - Hur menar du att du kunde ladda ned med 4G med mobildata avstängt?
  • Hur menar du att du kunde ladda ned med 4G med mobildata avstängt?
    Jag svarar (hoppas jag tolkar dig rätt, Emil!):

    Jag tror att Emil menade att han, med en inställning inne i appen som gör att den endast har tillåtelse att ladda hem avsnitt över wifi, nu får frågan om han vill göra ett undantag och därmed kan ladda hem, alltså det som Pelle tipsade om den 11 januari.

    Denna inställning finner ni alltså genom Min sida i appens nederkant. Välj kugghjulet (inställningar) uppe i högra hörnet och bläddra ned till Nedladdat där ni slår på Hämta endast via wifi

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och Emil!

    NU har även jag äntligen fattat vad detta work around-tips gick ut på och si ÄNTLIGEN fick jag åter se ”nedladdningsklockan” varva som den skulle med WiFi:t avstängt efter att ha besvarat kontrollfrågan med ”Ja, men bara denna gång!”
    Blir spännande att pröva detta när vi nästa gång är ute i ödemarken på Gotland och kapaciteten närmar sig 1 Mbit/s.

    Erik - den tacksamme
  • hej
    Nä, jag slog bara av cellulär uppkoppling så att den tvingades att ladda ner via wifi

  • Erik:
    Bra att du kunde använda tipset - som vi alltså ska tacka Pelle för. Jag hoppas att det kan göra dina äventyr i gotländska ödemarken ännu bättre!

    Emil:
    Tack för förtydligandet, eftersom det är information som kan vara bra att app-teamet känner till när de felsöker.

    Alla:
    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • TACK PELLE 🙏
  • jag har inte kunnat ladda ner på långe, om jac inte gått vidare ner till ”mer från snedtänkt”, eller vad det månde vara och där därifrån ladda ner.
    Om jagförsöker ladda ner ”tidigare” stannar det bara på väntar.
    Jobbat runt det i flera månader. Ingen kris men irriterande.
    Men igår kväll gick inte det heller. Allt fastnar på vänt.
    Iphone 12. Telia. Har senaste programuppdateringe. Inte wifi.
  • …och du har inställningen ”Ladda endast ner på WiFi” påslagen?
    Det var ju det som krävdes för att jag skulle få det att funka med enbart 4G tillgängligt i ödemarken på Gotland för då får jag upp kontrollfrågan vid varje begäran om nedladdning om jag vill ladda med 4G vilket jag ju vill.

  • Hallå!
    Skönt att jag inte är ensam om detta problem.
    Har även jag senaste uppdateringen av iOS och det är efter varje sådan uppdatering som det uppstår.
    Har följt denna tråd och är imponerad av energin ni tekniker lägger ner på problemet, det tackar jag för.
    Hoppas ni hittar en lösning på detta snart
  • Mitt namn:
    Tråkigt att även du är drabbad. Att du har kunnat ladda ned genom att gå till "mer från [programnamn]" var en metod jag tror att vi inte upptäckt tidigare i tråden. I och med att det sättet inte längre fungerar hos dig, är det ju inte så stort hopp om att det kan fungera hos oss andra, men jag ska i alla fall testa och se om jag kan återskapa den metoden.

    Visst såg du Eriks tips (tack!) om att det går att komma runt problemet. Gå in på Min sida i appens nederkant och välj kugghjulet (inställningar) uppe i högra hörnet. Bläddra ned till Nedladdat och ställ in Hämta endast via wifi (trots att du alltså inte använder wifi).

    Det som då sker om du försöker ladda hem ett avsnitt utan wifi, är att appen frågar om du vill ladda hem just detta avsnitt över mobildata - och det vill du ju! Sen laddas avsnittet hem utan problem! (Det blir förstås lite tjatigt med den frågan varje gång, men jag tror att det är enklare än den work around du hittills har använt.)

    Jonas:
    Har följt denna tråd och är imponerad av energin ni tekniker lägger ner på problemet, det tackar jag för.
    Det var mer tempo i januari-februari, när vi arbetade på att kunna återskapa felet. Hur det sedan har gått med att lösa det, vet jag inte - men tar reda på.

    Tack för att ni väckte liv i frågan igen!
    Annika Webbmaster
  • Om vi ska vara petiga var det väl mitt tips 😂
  • Det är korrekt Pelle🙂
    Tack

  • Ja, äras den som äras bör!

    Det är och förblir du, Pelle, som kom på detta och delade med dig av tipset redan den 11 januari. (Markerat med stjärna för "bästa svar"!)

    Att jag skrev Visst såg du Eriks tips ... refererade till att Erik tipsade om att använda din metod en halvtimma efter att Mitt namn hade postat sin felbeskrivning.

    Att ni lyssnare på detta vis hjälper varandra är alltid välkommet, men extra bra under helger, när vi på supporten har ledigt.

    Annika Webbmaster
  • Pelle is the man, no doubt!!!
  • Felet är nu löst bakom kulisserna!

    När utvecklarna var klara med tester och allt, hade vi tyvärr just skickat upp en ny version av appen till App Store. Felet kvarstår därför i den version som släpps nu under nästa vecka, men i versionen som kommer därefter (kanske strax efter påsk?), ska detta fel äntligen att vara löst!

    Tror vi alltså. Jag hoppas på er hjälp att upptäcka om det finns kvar problem kring detta i något läge, som vi i så fall får jobba vidare med.

    Tack för all hjälp så här långt - och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Undrar hur blodcirkulationen fungerar efter att ha hållit tummarna så länge men vi provar väl, eller…?
  • Hej igen!
    Detta ska vara rättat och funka sedan en tid tillbaka, och jag vill följa upp hur det fungerar numera, så att inte vi räknar med att det är frid och fröjd, och ni tror att vi fortfarande jobbar på en lösning.

    Om ni inte har gjort det, bör ni alltså kunna slå på appens möjlighet att ladda ned med mobildata igen (mer än "tillåt för denna gång") och - hoppas jag - få igång blodcirkulationen i tummarna!

    Tack för ert tålamod och all hjälpsamhet. Och tveka inte att höra av er om något fortfarande inte fungerar som förväntat.
    Annika Webbmaster
  • Det funkar för mig 🎉
  • Hurra!
    Annika Webbmaster