Kan inte ladda ned avsnitt

Jag har sen i somras märkt att avsnitt jag valt att ladda ned inte laddas ned. Tidigare har det verkat som att avsnitten inte laddats ned när jag inte varit på wifi, och att de laddats ned när jag kommit til wifi. Jag har inställning att jag alltid kan ladda ned. Sen senaste uppdatering har det blivit värre. Jag väljer ladda ned från lisran mes mina nya avsnitt. Status säger ”laddar ned”, men inget händer. När jag går in på ett avsnitt med stats laddar ned kan jag klicka på ”ladda ned”, får upp valet stoppa nedladdning , men får sen felmeddelande ”kan inte ta bort nedladdat avsnitt”
version 21.10.03 (16220.1)
Ios 15.0.2

Kommentarer

  • Bilderna kom visst inte i rätt ordning i förra inlägget. Så här ska det vara:

    Bild 4: här ser man att det står ”laddar ned” på avsnittet om Scandinavian Star, så har det sett ut sen jag valde att ladda ned avsnittet häromdan, (Jag aktiverade nedladdning från listan ”Favoritprogram” genom att klicka på de tre punkterna, gick alltså inte in på själva avsnittet)

    Bild 2: när jag går in på avsnittet finns knappen ”ladda ned”, trots att jag valde att ladda ned häromdagen.

    Bild 3: när jag klickar på ”ladda ned” idag får jag upp ”stoppa nedladdning” och ”avbryt”.

    Bild 1: när jag klickat på ”stoppa nedladdning” får jag felmeddelande.

    Ny bild: om jag nu klickar på de tre punkterna i listan Favoritprogram saknas valen att spela eller ladda ned avsnittet. Istället står det ”initial” där dessa val borde finnas.

  • Förtydligande: det är inte alltid som jag får problemet med att nedladdning fastnar på ”väntar/laddar ned” men det händer regelbundet. Jag upplever att det är sker när jag tittar i listan med favoritprogram och markerar flera avsnitt för nedladdning i tät följd

    Problemet ovan kunde jag lösa genom att det ej nedladdade avsnittet faktiskt fanns i listan Nedladdat, och då kunde jag radera det därifrån och sen börja om från början

    Alltså är det två saker jag rapporterar:
    • nedladdningar hänger sig lite för ofta, stannar på ”väntar”. Här brukar det ofta lösas genom att man går in på avsnittet stoppar nedladdning och sötter igång den igen
    • när jag försökte göra ovanstående work-around på avsnittet om Scandinavian star fick jag felmeddelanden.

  • Nu fick jag det där nedladdningsproblemet. Jag klickade på de tre punkterna vid avsnittet i listan favoritprogram. Texten ”väntar” visas, men nedladdning startar inte. Om jag avbryter nedladdning och istället går in på själva avsnittssidan och väljer ladda ned så funkar det.

  • Hej Pelle!

    Tack för felbeskrivningen. Det uppskattas dessutom att du har bifogat bilder, vilket underlättar när vi försöker komma åt kärnan av problemet.

    Grundproblemet är således framförallt att nedladdningarna fastnar/hänger sig när du försöker ladda ned avsnitt, vilket ofta sker i samband med att du laddar ner fler avsnitt samtidigt - via trepunktsmenyn. Enligt ditt sista inlägg så verkar det som att du till slut lyckades ladda ned Branden på M/S Scandinavian Star, dock inte via trepunktsmenyn utan direkt från avsnittssidan.

    Du nämnde dessutom att problemet uppstod i somras och att felet regelbundet återkommer, om än inte exakt varje gång som du försöker göra en nedladdning. Har felet någonsin uppstått de gånger du försökt ladda ned avsnitt direkt från avsnittssidan? Känslan jag får är att det är nedladdningen via trepunktsmenyn som spökar, men om problemet även uppstår när du laddar ner från avsnittssidan så är det rimligtvis något annat som inte fungerar som det ska. Återkom gärna när du har möjlighet så ska vi fortsätta felsöka problemet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack Ted för bra sammanfattning!

    Jag har inte råkar ut för det när man går in på avsnittssidan, utan bara från trepunksmenyn. Testade just lite och det verkar dessutom bara hända när jag inte har wifi-uppkoppling

    Med wifi
    • kan ladda ned från trepunktsmeny
    • kan ladda ned från avsnittssidan.

    Utan wifi
    • kan inte ladda ned från trepunktsmenyn
    • kan ladda ned från avsnittssidan

    ​Jag testade också att aktivera nedladdning genom trepunktsmenyn utan wifi (med ”väntar” som resultat”) och sedan aktivera wifi. Så snart wifi aktiverats laddades avsnittet ned.

  • Hej igen!

    Tack för förtydligande! Intressant, det låter ju onekligen som att Wifi/mobildata spelar en roll i problematiken. Mobildatan i synnerhet, då Wifi-nedladdningen verkar fungera bra både från trepunktsmenyn och från själva avsnittssidan.

    Jag tror inte att våra utvecklare är medvetna om detta, så det var bra att du rapporterade in felet. Så fort jag får någon återkoppling från utvecklarna gällande nedladdningsproblematiken så återkommer jag - förhoppningsvis med en fungerande lösning!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Toppen, och tack för snabbt svar!
    /Pelle
  • Hej igen!

    Jag har under gårdagen och även idag provat att ladda ned avsnitt utan Wifi från trepunktsmenyn, för mig fungerar det faktiskt. Jag tänker att vi får testa oss fram och se om vi kan hitta en lösning som får det att fungera även hos dig.

    Om du går till telefonens inställningar och skrollar ned hela vägen tills dess att du hittar SR Play-appen. Då bör det se ut såhär:

    Är Mobildata aktiverat hos dig? Kan du i så fall testa att inaktivera och sedan återaktivera Mobildata och se om det gör någon skillnad? Som sagt, lite klurigt att veta exakt vart skon klämmer, men vi får testa oss fram!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej! Har testat att göra som du beskrev, men det blir ingen skillnad. Jag har även installerat Ios 15.1, ingen skillnad. Provade att ominstallera appen genom ”avlasta app” (så att inte mina nedladdade avsnitt raderades). Ingen skillnad. Nästa åtgärd borde kanske vara att radera appen och alla avsnitt och installera om, men det vill jag undvika.
  • Nästa åtgärd borde kanske vara att radera appen och alla avsnitt och installera om, men det vill jag undvika.
    Jag tänkte detsamma, för med ovanliga fel som vi inte kan återskapa brukar vara något lokalt som "kommit i olag", och den typen av fel löses sällan från vår sida - om du inte råkar ha sån tur att vi bygger om just den del där det blivit något fel.

    En sak som möjligen skulle kunna påverka detta (men den möjligheten tror jag knapp på själv) och som om inte annat är enkel att testa och helt ofarlig, är den "tvingande omstart" som beskrivs här:
    Tvinga iPhone att starta om

    Den skiljer sig från en vanlig omstart och kan göra underverk när en app inte funkar korrekt.

    Om inte den hjälper, så tror jag tyvärr att du har två alternativ:
    • Av- och ominstallera eller
    • Bita ihop, hålla tummarna för att det löser sig framöver och stå ut med att du kan ladda hem som vanligt över wifi, men får ladda hem via avsnittets sida över mobilnätet
    Jag hoppas dock att den tvingande omstarten slår oss med häpnad, och att felet löser sig den vägen.

    Trevlig helg oavsett!
    Annika Webbmaster
  • Jag installerade om appen. Det löste problemet

    Trevlig helg!
    /p

  • Tack för att du berättade att det hjälpte!
    Annika Webbmaster