Problem med [NO CHANNEL], Android

Hej!

De senaste dagarna när jag har velat använda SR Play-appen så har den startat pausslingan för Ekots webbkanal.
Nog för att jag lyssnade på en extrainsatt direktsändning förra veckan, men jag har lyssnat på flera vanliga program (både direkt och gammalt) sedan dess. Och den borde väl inte heller börja spela av sig själv när man tar fram appen? Bifogar skärmbild av hur det ser ut när det händer.

Kommentarer

  • Hej Mattias!

    Jag undrar samma sak. Varför startas Ekots webbkanal när du tar fram SR Play-appen? Dels ska inget ljud autostarta i appen. Och dessutom borde det du har lyssnat på sedan senast ha skrivit över att du lyssnade på "Ekot sänder direkt".

    Ditt fel fick mig att tänka på ditt förra fel
    Detta har jag inte sett förr. Först tänkte jag svara att "det du beskriver får mig att tänka på ett fel som en annan lyssnare med Nexus har rapporterat in".

    Jag insåg sedan att det inte var en annan lyssnare. Det närmaste jag kommer din nya felbeskrivning är nämligen din gamla felbeskrivning ... (Likheterna är alltså att appen inte minns vad du har lyssnat på och No Channel, men autostarten och att det är Ekots extrakanal trots att du har lyssnat på annat emellan är ju inget du har rapporterat in förr.)

    Batterisparläge
    På din bild är telefonen i ett batterisparläge som i och för sig kan påverka problemet, men jag tror inte att det egentligen är det mest relevanta. Jag nämner det ändå, så att vi inte missar att ha med den aspekten när vi undersöker detta.

    Hur startar du appen?
    App-utvecklarna vill förstå bättre hur det går till när felet uppstår. Hur startar du appen? Min teori är att du på något vis kommer till appen med hjälp av en pushnotis/avisering från oss (som leder till att starta Ekots direktsändning snarare än att öppna appen). Uppenbarligen är det inte tydligt att notisen i så fall är inblandad, så att till exempel vägen "nyligen använda appar" vid något scenario inte leder till Play-appen, utan till Play-appen-som-autospelar-Ekot-sänder-direkt.

    Detta behöver vi förstå (och åtgärda om min gissning är korrekt). Det absolut bästa vore ifall du på något vis har möjlighet att filma hur det går till när du öppnar Play-appen och Ekots direktkanal autostartar, kanske med en annan telefons kamera? Den filen kan sedan bifogas här eller skickas till webmaster@sverigesradio.se så att utvecklarna får en korrekt förståelse för vad det är som sker.

    Hoppas att du har möjlighet att hjälpa oss att förstå hur detta märkliga fel uppstår, för vi vill göra vad vi kan för att undvika det!
    Annika Webbmaster
  • Hej! :-)

    Ja, det är ganska likt mitt andra rapporterade problem, men autostarten och extrakanalen är nya fenomen precis som du skriver.

    På din bild är telefonen i ett batterisparläge
    Det stämmer, den gick retsamt nog in i det precis när jag skulle ta skärmbilden. Det har dock inte med saken att göra, för alla andra gånger skedde det utan batterisparläge.

    Hur startar du appen?
    Jag startar nästan alltid appen genom att peta på en SR Play-ikon som jag lagt på min startskärm. Bara ibland startar jag via era pushnotiser/aviseringar, men jag är inte säker på att jag gjort det en enda av de gånger då detta beteende visat sig. (Då hade väl autostart dessutom varit helt normalt?) Ibland går jag till SR Play via listan över nyligen använda appar, och i vissa såna fall har beteendet inte uppkommit. Det känns som att appen då redan varit igång, och därför inte fått spunk.

    mvh,
  • Tack, vi ser om Android-utvecklarna kan få ut något av detta!

    Som sagt vore ju en film väldigt bra, men ifall det är nyckfullt när felet uppstår, är det förstås inte lätt att veta när du ska vara beredd med en annan kamera ...

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Nja, jag anser att det inte är värt besväret att starta ett filmprojekt just här. Appen startar, hoppar ganska direkt till skärmbilden ovan och börjar spela pausslingan.

    Efter en omstart av mobilen verkar f ö felet inte uppkomma, men det är ju ingen fix av problemet. :-)

    Trevlig d:o!
  • Min hypotes är att problemet är "ett särfall" av ditt övergripande problem. Appen sparade inte ny data om vad du senast lyssnade på (det vill säga allt du hade lyssnat på efter den där extrainsatta direktsändningen i början av februari, och föll tillbaka på data den hade lyckats lagra om att starta just den kanalen.

    Synd att det var en så knasig sak appen lyckades spara ned, i stället för "vara på hemskärmen" eller "vara i vyn mina favoriter" eller något mer konstruktivt.

    Jag låser din gamla tråd. Ärendet fortsätter ju tyvärr, och då är det bra att vi skriver på samma ställe.

    Hur mår telefonen i övrigt (vår app undantagen) nu för tiden? Är den mindre seg nu än den var innan du tog bort Facebook-appen?
    Annika Webbmaster
  • Hur mår telefonen i övrigt (vår app undantagen) nu för tiden? Är den mindre seg nu än den var innan du tog bort Facebook-appen?

    Du menar innan jag tog bort Facebook-appen ur icke-batterioptimerade appar?
    (Avinstallerat appen har jag aldrig gjort.)
    Jo, jag upplever den kanske aningens stabilare och mindre seg. Iallafall inte sämre.

    Min nuvarande hypotes (det enda samband som jag känner en liten aning av) är att det blir segare om man har många gamla flikar öppna i Chrome, vilket jag brukar ha. Lite märkligt, eftersom de inte borde behöva laddas med innehåll och sno en massa aktiva systemresurser innan de visats.
  • Lite märkligt, eftersom de inte borde behöva laddas med innehåll och sno en massa aktiva systemresurser innan de visats.

    Jag håller med om att det är så det borde fungera, men andra har gjort liknande observationer:
    Varför/hur använder Chrome så mycket RAM?

    Avinstallerat appen har jag aldrig gjort.

    Jag insåg det sedan, när jag återvände till den tråden för ett "tack och hej och nu stänger vi", men glömde redigera mitt inlägg. (Japp, jag har den möjligheten!)
    Annika Webbmaster
  • En kollega har rapporterat in ett snarlikt fel på en annan Androidenhet. När hon skulle starta P1 drog Ekot sänder direkt igång (och eftersom det verkligen var en nyhet i P1 som intresserade henne, var det inte läge att dokumentera olika saker. Problemet löste sig efter lite start/stop.).

    En skillnad från hur detta sett ut hos dig som hon hann notera, var att det stod "P1", även när det var fel ljud. På något vis verkar Ekot-kanalen "fastna hårdare" i appens minne än vad den borde.

    Om felet återkommer, hoppas jag att vi kan få en bättre bild av hur det uppstod och kanske rent av se det själva. Så även om jag tycker att det är  mycket trist att min kollega fick detta fel, är det en bra telefon att  få felet på ur rent felsökningshänseende ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Fredrik, som också har Nexus 5X, rapporterade in ett fel som liknar ditt. Den här gången var det information om favorit-program som vår app inte lagrat. I hans fall hjälpte en omstart av appen (alltså inte av hela telefonen):
    Androidappen: Programnamn laddas inte, står istället "[NO PROGRAM]"

    Men, som du själv skrev, att en omstart gör att det löser sig där och då är ju ingen fix av grundproblemet.

    När det gäller [NO CHANNEL], så har vi identifierat och löst ett läge, nämligen att kanaler inte lästes in på hemskärmen. Just det ska vara åtgärdat, men jag vet inte i vilken mån jag kan hoppas att det var samma data som saknats när du har fått problem...

    Jag har också fått mer information om att felet uppstår när Play-appen har dött i bakgrunden men Android ändå bestämmer sig för att återuppliva en specifik del. Just den kursiverade delen är ny för mig och spelar ju mindre roll för dig som lyssnar - däremot är den viktig för de kolleger som arbetar för att lösa detta!

    Vi jobbar på alltså och jag är nyfiken på hur appen fungerar hos dig numera!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Problemen med [NO CHANNEL] kvarstår, jag får upp en sådan tom sida ganska ofta. :-)
  • Hej igen!

    Då rekapitulerar vi lite ... Vad har du för version av appen? Senaste är 19.9.1 som kom idag (något tidigare till en del lyssnare).

    Samma Nexus 5x? Version av Android? Sker detta ofta? Något scenario när du vet att felet alltid återskapas?

    Har du haft detta fel hela tiden sedan senaste inlägget här mars 2018 eller har det fungerat bättre ett tag för att sedan återuppstå? Jag har för mig att vi har haft kontakt i en annan tråd och kollar upp det om det behövs.

    Om jag minns rätt var just minnesförbrukningen med påföljande tvångsavslutning av appen en av de saker vi undersökte senast. Vi håller på att "täta till" funktioner i appen som vi tycker är för minnes-krävande, men de flesta av dessa funktioner har tillkommit långt efter mars 2018. Om felet hos dig funnits med hela tiden, behöver vi alltså hitta en annan förklaring.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    jag hade förra appversionen ända fram tills nu, då jag fick 19.9.1.

    Android 9 med augusti-säkerhetsuppdatering på en Xiaomi Mi A2 Lite (som kör Android One, dvs hyfsat ren och referensmässig).

    Jag upplever att felet händer när jag återvänder till appen efter att ha använt andra appar en stund. Det händer inte dagligen, men jag kör sällan appen mer än 1-2 halvkorta stunder per dag då jag lyssnar igenom de senaste nyheterna.

    Jag TROR att felet funnits här hela tiden, men jag kan ha fel på den punkten.
  • Hej!

    App-utvecklarna sa att detta fel har koppling till nyhetsklippen i Toppnyheter.

    Visst är det "nyhetsklipp som automatiskt spelas upp i följd" (alltså Toppnyheter) du lyssnar på oftast? "Senaste nyheterna" kan ju även innebära exempelvis senaste Eko-sändningen, och då måste vi tänka vidare.

    Felet med Toppnyheterna kommer att försvinna med "spelarförbättringar", vilket är ett rätt omfattande teknik-skifte där spelar-delen av appen skrivs om. Om vi håller tidplanen (vilket vi ännu verkar göra), så kommer våra beta-testare att få del av den nya tekniken redan i slutet av denna månad.

    Vill du vara med och beta-testa för stt snabbare få dessa spelarförbättringar, så är du förstås välkommen att delta (och om beta-testet ger dig nya bekymmer går det ju att dra sig ur). Läs mer hur man gör detta här:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten
    Annika Webbmaster
  • Det stämmer att det är Toppnyheter jag syftar på.

    Tack för återkopplingen!