Androidappen: Programnamn laddas inte, står istället "[NO PROGRAM]"

Hej,

Tack för att ni underhåller och förbättrar er app regelbundet!

Ett problem som jag haft sedan ett par versioner bakåt (minns ej exakt när det dök upp) är att när jag går in under "Min sida > Favoriter" laddas inte namnen på programmen. Istället står det "[NO PROGRAM]" (jag har telefonen inställd på engelska). Se bifogad bild för screenshot på problemet:

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Oj, detta har jag inte sett tidigare, däremot [NO CHANNEL] i vissa lägen.

    Det är ju inte en enstaka programserie som det blivit problem med, utan hela klabbet!

    Den andra fliken, Favoritprogram… Är programnamnen listade normalt där (Konflikt, Spanarna och så vidare), eller har du sju favoriter som alla heter [NO PROGRAM]?

    Och hur blir det om du börjar lyssna på ett avsnitt i listan med senaste avsnitten? Läses programnamnet in korrekt då?

    Bra med bifogade bilden, jag ser till att utvecklarna undersöker deta!

    Bra också att du nämnde språkval. Jag tror spontant inte att det bör påverka, men att ingen annan rapporterat in felet ger all anledning att undersöka vilka inställningar du har som är lite ovanligare bland appens användare!
    Annika Webbmaster
  • Det är en Nexus 5X med Android 8.1.0, ser jag bakom kulisserna.

    Nexus innebär att vi slipper fundera över inbyggda bloatware-artade funktioner som finns på många andra lurar, en ständig källa till märkliga fel ...

    Åtminstone en lyssnare med "NO CHANNEL-problem" har Nexus 5X, tror jag. Jag letar upp den tråden och ser om det i grunden kan vara samma fel, men att du och han har olika lyssningsmönster (efterhand på program respektive direkt på kanaler)!
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt svar, nu har jag undersökt lite mer!

    När jag kollade först under fliken "Favoritprogram" var faktiskt den listan tom.

    När jag startade om appen verkar listan ha laddats in (men på själva avsnitten fortsätter det stå "[NO PROGRAM]").

    När jag testade att börja spela ett program blev det ingen skillnad i listan över senaste avsnitt, och även i själva spelarvyn stod det "[NO PROGRAM]":

    När jag testade att söka på programmet Konflikt, öppna programmet och sedan läsa mer om ett enskilt avsnitt gå verkar programnamnet ha laddats korrekt för alla avsnitt utom det som jag redan börjat lyssna på:

    Och det stämmer bra att det är en Nexus 5X med Android 8 som jag kör!

  • (Det inlägg där du förtydligade att du avsåg "avsnitt" och inte "program" tog jag bort efter att ha rättade texten ovan.)

    Hej igen och så bra att appen verkar läsa in detta korrekt efter omstart. Det var också intressant att se att även listan över favoritprogram var tom, trots att appen uppenbarligen på något plan höll koll på vilka dessa programserier var och hämtade nya avsnitt.

    Appen gör fel
    Felet ligger i att vår app inte sparar ner information om kanaler och program korrekt, så att det vid vissa scenarier blir tomt. Sedan tycker jag att det är ett eget fel att appen inte "känner av" att den förväntade informationen saknas. Den borde försöka hämta programlistan på nytt (vilket var vad som skedde när du startade om appen).

    Off topic:

    Appar ska man ju normalt sett inte behöva strata om! Jag försöker ofta förklara för lyssnare att de bör låta Androids system hantera det:
    Du behöver inte stänga alla dina appar manuellt

    Men när appen gör något fel, så är en omstart en helt korrekt åtgärd. Och ett så pass vanligt supporttips, att jag nästan brukar be om ursäkt när jag tipsar om omstarter, eftersom det verkar som om jag inte har någon idé om vad som är fel ... 😉
    https://youtu.be/nn2FB1P_Mn8

    Endast du som rapporterar in NO PROGRAM
    Jag tyckte först att det var konstigt att felet inte har rapporterats in av fler lyssnare. Även om felet inte är lyssningskritiskt och du själv väntade länge innan du rapporterade in det, så är det ju ett så pass tydligt fel.

    Men i och med att det försvinner vid omstart av app (och förstås vid omstart av hela luren - samt kanske om du lägger till en ny favorit så att data får hämtas på nytt), så kan lyssnare som sett felet snabbt ha blivit av med det, och i det läget är det troligen inget jag själv hade rapporterat in. Vi är därför extra tacksamma över att du tog dig tid att göra det!

    Mattias fel är troligen samma
    Det stämde att den lyssnare jag tänkte på, Mattias, har Nexus 5X. I den här tråden är det ett särfall av hans problem som fick honom att höra av sig, men helhetsbilden är närmare beskrivet i en lång och numera låst (men inte löst!) tråd:
    Streamingen avbryts ofta i Android-appen, den visar ofta halvtom skärmbild, minispelaren försvinner

    Uppstår oftare i Nexus 5X?

    Dessutom är i vissa lägen det händer, när appen har dör i bakgrunden men Android bestämmer sig för att återuppliva en specifik del, vilket tycks vara vanligare vid Nexus 5X än vad det är vid många andra telefoner.

    Kanske är det Nexus frånvaro av "de bloatware-artade funktioner" jag nyss ondgjorde mig över, som gör att Nexus är sämre skyddad om en app (som Facebook) läcker minne och i ett sådant läge dödar en bakgrunds-app (som Sveriges Radio Play)? Dessa "bloatware-artade" funktioner är ofta relaterade till minnesfördelning och batterioptimering.

    Oavsett vilket, så har vår app avslutats oväntat och utan att rätt data lagrats hos dig och hos Mattias. Och det är något vi har ansvara för att lösa! Vi har åtgärdat det i någon de vyer "No channel-problem" kan visa sig (som hemskärmen, där vi själva kunnat återskapa felet)det finns med stor sannolikhet fler ställen även för kanalerna. Och nu vet vi att även programlistor (i alla fall vid favoriter) kan drabbas.

    Android-utvecklaren hälsar
    Det här blir nästa steg!

    Så tack för hjälpen
    Annika Webbmaster
  • Toppen med så ingående svar!

    Nexus 5X är inte direkt en jättebra telefon när det kommer till prestanda - att den skulle kunna ha dödat appen i otid låter rimligt.

    Bara för att förtydliga: om jag tvingar appen att starta om laddas listan över favoritprogram in igen, men i listan över senaste avsnitt står det fortfarande NO PROGRAM.

    Härligt om ni lyckas lösa det, ni får gärna uppdatera när ni kommer fram till något.
  • om jag tvingar appen att starta om laddas listan över favoritprogram in igen, men i listan över senaste avsnitt står det fortfarande NO PROGRAM.

    Bra att du förtydligade, för det hade jag missförstått, och när jag läste ditt inlägg på nytt så fattar jag inte hur jag kunde missförstå ...

    Kan du testa vad som händer med de senaste avsnitten ifall du favoritmärker ett program som du tidigare inte har haft som favorit? Jag tänker mig att det bör bli något av följande:
    • Det nya programmet får också programnamnet NO PROGRAM
    • Det nya programmet får rätt namn, men de tidigare fortsätter att kallas NO PROGRAM (och i så fall kan du kanske ta bort dessa som favoriter och lägga till på nytt?)
    • En uppdatering av hela programlistan sker och identitetskrisen upphör för alla favoritprogram
    • Äldre avsnitt fortsätter att kallas NO PROGRAM, nya får rätt namn
    Hoppas att du kan bringa reda i vad som sker!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Nu har jag testat vad som händer om jag favoritmarkerar ett nytt program. Resultatet är just att en uppdatering av hela programlistan sker, och "identitetskrisen upphör" ☺️ NO PROGRAM står alltså inte någonstans efter att jag gjort det.

    Bästa svaret
  • Tack, det är bra att veta. För app-utvecklarna är det en bekräftelse på att felet har de orsaker vi misstänker, och för oss webbmastrar är det ju en enkel sak att tipsa om ifall fler lyssnare rapporterar in samma problem.

    Jag markerar ditt senaste inlägg som "bästa svar", för att hjälpa andra lyssnare att snabbt hitta detta tips!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag felsöker det där No program-problemet på min Samsung Galaxy S6 edge+ och har testat "bästa svar" utan framgång. Vad göra? Omstarter av app och telefon hjälper inte och att lägga till nya favoritprogram går inte. Fler idéer om hur jag kan komma kring det här? Avinstallera hela appen och börja om?

  • Oj, så bra att du skrev i den här tråden, som är från april i år, eftersom jag hade glömt hur lik den var det problem som du och flera andra nu har fått! Det vi felsökte då (när det i princip endast var Fredrik ovan som rapporterade in det) ska jag be att app-utvecklarna kikar på igen!

    Den här gången är ni många som har liknande fel, men orsaken är troligen en annan. Det verkar som om appen hos er använder sig av en äldre programlista från en back up, istället för att hämta en aktuell.

    Att helt avinstallera appen, starta om telefonen och sedan ladda hem den på nytt från Google Play löser problemet hos dig, men vi försöker självfallet hitta ett sätt att lösa detta även för lyssnare som inte vill ominstallera appen.

    Möjligen skulle det hjälpa att endast tömma cache-minnet för vår app. Hur du gör det skiljer sig kanske lite mellan olika Android-versioner, men förhoppningsvis är detta ändå till hjälp:
    1. Inställningar > Appar
    2. Välj Sveriges Radio Play och tryck på Lagring i menyn som dyker upp
    3. Under rubriken Cacheminne väljer du alternativet Rensa Cacheminne
    Det är ju ett snällare alternativ eftersom nedladdade avsnitt inte försvinner, så om det hjälper vill vi gärna veta det och tipsa andra besökare som drabbats av denna märkliga bugg.

    Stort tack för att du rapporterade in detta! Vi jobbar på.
    Annika Webbmaster
  • Tack för så vänligt och tillmötesgående svar 😀
    Jag provade att tömma cashminnet, men det hjälpte inte, däremot att "rensa data". Så jag ominstallerade inte appen helt, men blåste så klart allt jag hade i den, så skillnaden blev marginell ;-)
    Men nu funkar den som tidigare och No program är borta. Tada! Fast jag förstår det från ert perspektiv, så ska det så klart inte funka, så jobba på.
    Allt gott!
  • Jag provade att tömma cashminnet, men det hjälpte inte ...

    Det var bra att veta! Vi har tipsat flera lyssnare om att testa, men du är först med att återkoppla. Då slutar vi tipsa om den saken! (Vi har nu tillgång till några egna mobiler med samma fel, men där vill vi ju ha kvar felet och undersöka det ...)

    jag ominstallerade inte appen helt, men blåste så klart allt jag hade i den, så skillnaden blev marginell

    😉 Tack ändå för att du inte gjorde "som alla andra"! Rätt vad det är kan den pusselbiten bidra till att teamet bättre förstår vad som egentligen är fel.
    Annika Webbmaster
  • Härligt att kunna bidra med pusselbitar som kan lösa att problem bara! =)
    Det gör världen till en bättre plats.